Boris Guič, který v ČR vyvíjí pokročilé elektromotory, nám v rozhovoru řekl, že klíčem k současnému rozvoji elektromobilů byla modelařina. Začalo to možná u modelů, ale pokračuje to logicky k velkým elektrickým letadlům. Jako je třeba Elektra One.
foto: PC-Aero
Zajímavost na úvod – věděli jste, že elektrická letadla se vyvíjí také v České republice? Čtěte rozhovor s Martinem Štěpánkem ze společnosti Phoenix Air. V ČR dělá něco podobného, co v zahraničí společnost Solar World a PC-Aero.
VIDEO: elektrické letadlo Pipistrel získalo $1,65 milionu od Google
Ty představily své elektroletadlo Elektra One s doletem 500 km už před rokem. Malé jednomístné ultralehké letadlo poháněl tehdy 13,5kW elektromotor a zmíněných 500 km zvládlo uletět během tří hodin.
Obě firmy se navíc mohly pyšnit tím, že letadlo dobíjeli s pomocí solární elektrárny. Takže se mohlo pohybovat skutečně zcela bez emisí a znečištění, čistě “na světlo”. Díky tomu ostatně PC-Aero získalo i přestižní ocenění LEAP.
Nová verze letadla, kterou dvojice firem představuje právě nyní, váží pouhých 181 kg díky využití high-tech kompozitních materiálů. Přesto se dolet zvýšil na plných 1000 km. A to především díky zabudování tenkovrstvých solárních článků do křídel.
Elektroletadlo Elektra One je už dnes k prodeji a stojí $145 000. Max. zatížení je 100 kg. Ne každý se tedy může tímhle letadlem svézt!
Ten dolet je fakt hodně
Ten dolet je fakt hodně slušný .Potáhnout to celé fotovoltaickým potahem tak by to bylo určitě uletělo ještě vice.Jakou to asi má schopnost plachtit a využívat termiku.
Frantisek Fuka niekedy okolo
Frantisek Fuka niekedy okolo 1989, „Vzdyt letat je prece tak snadne“ 🙂
Plovoucí výškovka? No to
Plovoucí výškovka? No to mě u podobného letadla dost zaskočilo…