Žáci Středního odborného učiliště Škoda Auto proměnili elektromobil Škoda Enyaq na obytný vůz s mobilní kanceláří.
Nový žákovský vůz Škoda naplňuje koncept Let’s explore: devátým jedinečným vozem vytvořeným v rámci tradičního stěžejního projektu Středního odborného učiliště Škoda Auto je Škoda Roadiaq.
Tímto multifunkčním obytným vozem s mobilní kanceláří 29 zúčastněných studentů dokonale vystihlo objevitelského ducha, který je pro značku Škoda typický. Roadiaq je udržitelný, plně elektrický vůz s pohonem všech kol, který mohou digitální nomádi využívat k cestování, práci i trávení volného času. Mohou si užívat nezávislosti i mimo zpevněné cesty a nechat se jím dovézt kamkoli budou chtít.
Devátý studentský vůz Škoda má vše, co moderní mobilní kancelář potřebuje: stálé připojení k internetu, 27palcový monitor a dokovací stanici. Přesto se Škoda Roadiaq v několika jednoduchých krocích promění z pracovního v obytný prostor s postelí a malou kuchyňkou. Při proměně standardního vozu Enyaq v auto svých snů měli studenti ze Středního odborného učiliště Škoda Auto skvělou podporu.
Jejich učitelé a odborníci z mnoha oddělení Škoda Auto i externí specialisté na přestavby obytných vozů jim po celou dobu pomáhali svými odbornými znalostmi. Od roku 2014 již devátý žákovský vůz Škoda opět dokazuje vysokou úroveň vzdělávání a odborné přípravy v Mladé Boleslavi. Střední odborné učiliště Škoda Auto je součástí Škoda Academy, která v dubnu 2023 oslavila desáté výročí svého založení.
29 žáků ze Středního odborného učiliště Škoda Auto začalo pracovat na modelu Škoda Roadiaq na podzim 2022. Během devíti měsíců strávili více než 2 000 hodin vytvářením multifunkčního obytného vozu s mobilní kanceláří, který mohou digitální nomádi využívat k práci, cestování nebo jen k odpočinku.
Tento vůz, který nabízí opravdovou nezávislost, dokonale doplňuje dobrodružného ducha současných průzkumníků. Poprvé v historii vychází žákovský vůz Škoda z plně elektrického SUV Enyaq. Díky četným úpravám karoserie a interiéru se automobil hodí jak pro práci na cestách, tak pro kempování a outdoorové aktivity.
Během vývoje a výroby vozu Roadiaq se studentům opět dostalo velké podpory od řady odborníků ze společnosti Škoda Auto pracujících v odděleních výroby, designu a technického vývoje. Poprvé se zapojilo také IT oddělení a oddělení vývoje udržitelných materiálů.
Pomohli také externí experti – například společnosti Cargodesign a KPS Automobile, které pomáhaly s přestavbou obytného vozu, dále firma Autointerier Šindelář, která se specializuje na vybavení interiéru, a společnost Dual Borgstena, jež dodala recyklované materiály.
Škoda Roadiaq je vybavena pohonem všech kol, který umožňuje prozkoumávat místa i mimo zpevněné cesty. Pohonné ústrojí se dvěma elektromotory je společné s modelem Enyaq 80x Sportline. Zadní kola pohání synchronní elektromotor s výkonem 150 kW a maximálním točivým momentem 310 Nm umístěný na zadní nápravě.
Asynchronní elektromotor na přední nápravě dodává předním kolům dalších 80 kW a maximální točivý moment 162 Nm. Vysokonapěťová lithium-iontová baterie má kapacitu 82 kWh, resp. 77 kWh netto, a umožňuje dojezd až 495 km v režimu WLTP.
Délka základního modelu 4 649 mm a šířka 1 879 mm zůstaly nezměněny. Rozvor se nepatrně zvětšil na 2 770 mm a světlá výška narostla na 190 mm. S výškou 2 050 mm je však Roadiaq o více než 35 cm vyšší než standardní Enyaq, což je dáno především nově navrženým střešním dílem. Část původní střechy musela být odstraněna, aby bylo možné zajistit výrazně větší prostor nad hlavou.
Digitální nomádi si tak mohou užívat ještě více prostoru pro práci a odpočinek. Stanová nástavba poskytuje přístřeší za nepříznivého počasí a umožňuje pohodlnější využívání kuchyně instalované v zadní části vozu.
Přepracované levé zadní dveře s odstraněnou klikou nabízejí více soukromí v prostoru pro spaní díky oknu s originální Simply Clever sluneční clonou. Solární panely navíc pomáhají vyrábět energii pro obytný prostor, a tím udržovat dojezd vozidla, když je mimo elektrickou síť. Roadiaq lze také připojit k externímu zdroji elektřiny v kempech nebo na parkovištích pro karavany.
Projekt tradičně těží z úzké spolupráce odborníků ze všech oddělení Škoda Auto. Při montáži střešní konstrukce a nábytku vyrobených na zakázku si však učni na pomoc přizvali i externí odborníky. K poradenství si přizvali společnosti Cargodesign a KPS Automobile, které studentům aktivně pomáhaly s realizací vnějšího i vnitřního vybavení.
Kromě kempinkového a kancelářského vybavení v zadní části vozidla vytvořili studenti také pracovní místo na místě spolujezdce. Speciální rameno nabízí spolujezdci místo pro připevnění tabletu. Interiér doplňuje řada prvků výbavy a doplňků pro zábavu a odpočinek, z nichž některé jsou již součástí nabídky značky Škoda.
Patří mezi ně bezdrátový reproduktor, solární sprcha, kávovar na espresso s přípojkou na 12 V, kuchyňské spotřebiče, židle, stoly, talíře, hrnce a pánve, šálky a sklenice, USB a nabíjecí kabely, koberce a lišty a také svítilny a sada pro přežití pro dobrodružné cestovatele.
Žáci vybavili model Škoda Roadiaq také některými inovativními technologickými prvky. V úzké spolupráci s IT oddělením Škoda Auto zajistili, aby měl vše, co potřebuje k fungování mobilní kanceláře pro dnešní digitální nomády.
Kromě stálého připojení k internetu k tomu patří vestavěný 27palcový monitor s integrovanou dokovací stanicí a kamerou a také bezdrátová klávesnice, myš a reproduktor v obytném a kancelářském prostoru vozu. Za tímto účelem učňové také upravili celou elektrickou síť vozu a vytvořili další světelné zdroje a zásuvky.
zdroj: tisková zpráva, foto: Škoda Auto
Doufám, že na to cestování mimo civilizaci tam nezapoměli přibalit i pořádnou elektrocentrálu, aby se to nechalo dobít 😀
A studentům bych dal jako trest týden pracovat na tom super ergonomickém pracovišti s 27″ monitorem, klávesnicí hned pod ním a lehátko sedadlem, kde se nemůžu ani opřít.
Klavesnice s mysi bude urcite bezdratova a muzes treba lezet.
Zkus takto pracovat.
můžou mu dát do výbavy třeba sadu FTV panelů ve stylu filmu Marťan nebo podobně teď jedou s Enyaquem nějací Holanďani kolem Afriky. Je to rozhodně lepší řešení, jak ta elektrocentrála, protože nevím, kde by v divočině hledali benzin…. 🙂
Jinak za mě pěkně barevně sladěno, ale jinak ergonomický a designerský hnus, ale to je asi individuální…. 🙂
Pro studentsky projekt je to urcite dobry vysledek. Z hlediska realizace pro komercni vyuziti to je bez sance. Proc predelavat nakladne vuz urceny k beznemu uzivani na velkoobjemovou dodavku, kdyz v koncernu existuje VW id.Buzz, ktery je pro podobne vyuziti mnohem vice vhodny.
Ale jo, kluci a holky jsou urcite sikovy a muzou byt na vysledek pysny.
je smutné ako škola,ktorá má podporovať vo víziisvojich klientov ich v reále vedie ku sklamaniu.
nik z nich sa k tvorbe nedostane, stanú sa v najlepšom prípade klampiarmi, v horšom otrokmi na linke.