Škoda Auto a ČEZ navazují velkou spolupráci v dekarbonizaci energetiky a dopravy. Vyzkouší chytré systémy řízení dobíjení a spojí síly při recyklaci baterií.
Systémy chytrého řízení energetických hospodářství pro obce, podniky i developerské projekty, řešení pro vytápění, osvětlení, střešní fotovoltaiku, bateriová úložiště i dobíjení elektromobilů. To je příspěvek k velké transformaci domácího autoprůmyslu a energetiky, který dnes představili lídři české elektromobility – společnosti Škoda Auto a ČEZ.
V rámci širší spolupráce v moderní energetice chtějí Škoda X a ČEZ ESCO, dceřiné společnosti obou koncernů, silněji zapojit elektroauta do služeb energetiky nebo najít nové uplatnění pro baterie z elektroaut. První baterie už putují k zákazníkům v Česku i zahraničí.
„Aktivně podporujeme rozvoj dobíjecí infrastruktury a celého ekosystému elektromobility. Intenzivně řešíme například second-life využití a následnou recyklaci trakčních baterií elektromobilů. Baterie, která ve voze již dosloužila, má stále velký potenciál, například v úložišti elektrické energie. Jejím druhým životním cyklem budeme nejen snižovat uhlíkovou stopu, ale zároveň tak poskytneme zákazníkům možnost využít rychlého dobíjení i tam, kde to distribuční síť jinak neumožňuje. Jsme proto rádi, že můžeme na těchto řešeních spolupracovat se silnými partnery, jako je Skupina ČEZ,“ říká Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto.
„Potřebujeme dekarbonizovat energetiku, dopravu i celý průmysl. ČEZ má cíl vybudovat 6000 MW obnovitelných zdrojů do roku 2030 a rozvíjet jadernou energetiku pro zajištění bezemisní elektřiny pro český průmysl. To je ale pouze první krok. Potřebujeme dekarbonizovat celé české hospodářství. Bude to vyžadovat inovace, chytré nápady i neotřelá řešení a spolupráci se silnými partnery z ostatních částí průmyslu. Moderní energetika se stále více prolíná s dopravou a partnerství se Škoda Auto nás posune o výrazný kus vpřed,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.
První společné projekty už odstartovaly. V areálu firmy EP Rožnov vznikne inovativní energetické centrum, kde bude poprvé v Česku mimo jiné vyzkoušen systém vehicle-to-grid, tedy využití elektromobilů jako baterie pro stabilizaci distribuční sítě. Obě firmy předpokládají další koordinaci při testování technologií pro pokročilé systémy řízení dobíjení elektroaut a rozpracování možných modelů jejich zapojení v energetice.
Dalším inovativní energetické centrum vznikne v Ivančicích nedaleko Brna, které bude v rámci městského teplárenství testovat plejádu energetických technologií a zjišťovat jejich ideální kombinace. Vedle kogenerace tu tak bude fungovat fotovoltaika, elektrokotel a tepelné čerpadlo. V rámci spolupráce se Škoda Auto tu také bude instalována energetická baterie v Česku vyrobená z dosloužilých akumulátorů elektromobilů.
Tento typ baterií je dalším důležitým prvkem spolupráce Škoda Auto a Skupiny ČEZ. Sekundární trh s bateriemi bude v Evropě rychle nabývat na důležitosti jednak jako součást cirkulární ekonomiky, jednak v rámci posílení domácí výroby a surovinové bezpečnosti, a tím pádem i zkrácení dodavatelských řetězců v bateriovém průmyslu. O tyto baterie je už zájem i v zahraničí a první kusy už byly dodány zákazníkům společnosti Elevion v Nizozemsku. Další brzy zamíří do Rakouska.
Například pět baterií z elektromobilu Škoda Enyaq iV vytvoří nový velký bateriový systém, který by byl schopen zásobovat energií například až 40 domácností denně.
„Bateriové systémy se stávají integrální součástí moderní energetiky a dají se využívat v elektromobilitě, nízkoemisním teplárenství, v kombinaci s obnovitelnými zdroji. První takové baterie už zamířily k zákazníkům v Česku i v zahraničí a další projekty teď finalizujeme. Celkově chceme letos zákazníkům v ČR i v zahraničí dodat až 30 systémů sestavených z baterií elektromobilů. Zajímavě tím rozšiřujeme naše portfolio, protože baterie lze vhodně kombinovat s našimi dalšími produkty,“ vysvětluje generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.
„Cílem ŠKODA X je hledat nová řešení a testovat inovativní myšlenky v oblasti chytré mobility, digitalizace služeb, využití umělé inteligence v dopravě a smart cities. V našem portfoliu jsou teď desítky inovativních projektů a elektromobilita mezi nimi zaujímá přední místo. Další využití baterií je pro elektromobilní řetězec klíčové,“ říká Jaroslav Pelant, CEO Škoda X.
Škoda Auto dlouhodobě spolupracuje se Skupinou ČEZ na řešeních pro dekarbonizaci a zvyšování energetické soběstačnosti. K největším společným projektům patří fotovoltaické elektrárny na pěti budovách servisního centra automobilky v Kosmonosech a také vznikající fotovoltaiky o celkovém výkonu 2,2 MW na střechách Škoda Parts Centra i logistických budov poblíž hlavního závodu automobilky v Mladé Boleslavi.
Příkladem řešení na klíč z oblasti elektromobility je zase dodávka dobíjecích wallboxů pro vybraná dealerství Škoda Auto po celé České republice. Vybraná prodejní zastoupení dostala na klíč i návrh opatření a technologií k redukci energetické náročnosti objektu a snižování emisí skleníkových plynů.
zdroj: tisková zpráva
dve nejvetsi zmrdofirmy zlodejsky uz nevi kde by dal kradly-to budou dotace zase 🤮 a ty reklamy tady… to uz se taky neda… tvl autoforum hadr…