Konstruktéři společnosti Siemens představili řešení nazvané eHighway. Místo toho, aby si kamiony vozily energii s sebou, jednoduše si ji za jízdy odeberou přímo ze sítě. Koncept zvaný eHighway je založen na kombinaci využití hybridního pohonu vozu a elektrifikované komunikace.
foto: Siemens
Elektrický pohon je dnes v automobilovém průmyslu jedním z nejskloňovanějších termínů. Není divu. Klasické spalovací motory pohánějí auta již téměř 130 let, a byť se za tu dobu změnily k nepoznání, své předky přeci jen nezapřou.
Jejich účinnost se totiž stále pohybuje maximálně kolem 30 % a podle odhadů mají v Evropské unii na svědomí zhruba jednu pětinu emisí oxidu uhličitého. Vozy poháněné elektřinou se tak opět začínají rozmáhat – podobně, jako na začátku minulého století.
Siemens a BMW vyvíjejí bezkontaktní nabíjení elektromobilů
Tehdy díky svému tichému chodu a nulovým zplodinám představovaly pro vozy se spalovacími motory vážnou konkurenci. Nakonec je však poslala na vedlejší kolej malá výdrž baterií, která prakticky znemožňovala jejich použití v běžném provozu.
S tímto problémem se elektromobily potýkají i dnes, nicméně v podstatně menší míře. Většina vozů s bateriemi zvládne na jedno nabití ujet přes sto kilometrů, což sice nestačí na delší cestování, ale na dojíždění do práce už většinou ano. Elektrické osobní vozy v současnosti figurují v nabídce většiny automobilek.
Emise ovšem neprodukují pouze osobní vozy, ale z nemalé části i nákladní automobily a kamiony. U nich je však situace podstatně složitější. Stávající elektromobily jsou vesměs koncipovány jako menší auta určená primárně pro jízdu na kratší vzdálenosti a počítá se u nich s častým dobíjením.
Díky tomu mohou být vybaveny relativně malými bateriemi. Aby však mohl kamion na elektrický pohon přepravovat tuny nákladu napříč zeměmi, musel by být vybaven rozměrnými a těžkými bateriemi.
foto: Siemens
Hybridní kamion určený pro eHighway má kromě klasického dieselového motoru ještě generátor a elektrický motor. Pohon obstarává vždy elektrický motor, jemuž při běžné jízdě dodává energii dieselový motor s generátorem.
Dieselový motor může díky tomu stabilně pracovat na nejefektivnějších otáčkách a s malou spotřebou paliva. Jiná situace nastane, pokud se kamion dostane na elektrifikovanou komunikaci. Samotná elektrifikace je realizována pomocí trolejového vedení, které se podobá tomu pro tramvaje či trolejbusy.
Detekují-li senzory umístěné na kamionu vedení, automaticky se ze střechy vozu vysune pantografový sběrač proudu, jenž se na vedení připojí. Od tohoto okamžiku jede kamion pouze na elektřinu.
Samotné připojení k vedení ovšem nesmí negativně ovlivňovat jízdní vlastnosti vozu. Řidič musí být stále schopen zatáčet, libovolně přibrzďovat či manévrovat na silnici. Pantograf je proto vybaven speciálním monitorovacím systémem, který ho neustále drží ve stabilní poloze vůči drátům vedení.
Pro zvýšení účinnosti celého systému umožňuje sběrač také vracení brzdné energie zpět do sítě. Při předjíždění či opuštění elektrifikované komunikace je elektrický motor opět automaticky přepnut na napájení z dieselového motoru a generátoru. Díky použitým technologiím však tuto změnu řidič vůbec nezaregistruje.
Pilotní projekt eHighway je v současné době realizován na úseku dálnice poblíž Berlína. Jde však zatím pouze o testovací verzi předcházející prvnímu skutečnému využití systému v Kalifornii. Zde by měl přispět k zefektivnění přepravy nákladu mezi Los Angeles a přístavem Long Beach.
Preco nepouziju namiesto
Preco nepouziju namiesto diesloveho generatora generator na CNG?
Myslím, že by to nemuselo
Myslím, že by to nemuselo být natažené úplně všude. Sloužilo by to jen jako nabíječka za jízdy a prodlužovačka dojezdu kamiónu na baterie. Mohlo by to být třeba jen jen v určitých úsecích v pomalém pruhu.
Do našich tuzemských
Do našich tuzemských podmínek se to nehodí. Každé město do 20 000 (až na Orlovou) má přístup k železnici. Takže otázka stojí, kde se tento systém dá využít? Možná v Austrálii, i když tam by byla výhodnější lodní, nebo vzducholoďová doprava. Myslím, že už je na zavedení podobného systému pozdě, nebude-li vybaven třebas automatickým řízením provozu.
Někde jsem četl, že to
Někde jsem četl, že to Siemens vyvíjí pro USA. Mimochodem skrz starou Orlovou železnice vede taky. Semtam se používá pro průjezd nákladních vlaků.
Jak mám rád chytání za
Jak mám rád chytání za slovíčka. Pane, přečte si však poznámku ještě jednou. Tvdím v ní, že všechna města nad 20 000 obyvatel má NÁDRAŽÍ. To že Orlovou vede trať jejím obyvatelům nedává možnostu tu trať využívat.I když házení na jedoucí vlak vy asi považujete za uspokojující podmínky přepravy 😀 😀 😀
Já taky netvrdím, že ji
Já taky netvrdím, že ji mohou využívat (pokud jste mou poznámku četl pozorně, tak jistě víte, že jsem napsal že tamtudy občas jezdí pouze nákladní vlaky). Jen upřesňuji váš komentář. Mimochodem o „nádraží“ ve vašem prvním komentáři nepadlo ani slovo.
Přístup k
Přístup k železnici=nádraží, pokud vám to, Pane, nedošlo. Doprava je o tom mít k dané lince přístup. Železniční přistup/z německého BahnHof/ nádraží. K čemu je dobré vědět, že vlak jede přes nějakou obec, když její obyvatelé nemohou využít této výhody pro sebe? Pak bychom si mohli myslet, že každé větší město je přece spojeno dokonce letecky s hlavním městem. I když tam není letiště, ale letadlo jen létá „přes dané město“. K čemu by byly dálnice bez přivaděčů?
Vzhledem k tomu, že tak
Vzhledem k tomu, že tak rád chytáte za slovíčka a zřejmě i nadále hodláte pokračovat v útočném duchu (přestože já jsem měl v úmylu pouze přátelsky upozornit na to, že přes Orlovou rovněž jezdí vlaky) nedáváte mi jinou možnost než se přizpůsobit vašemu způsobu rozhovoru. Význam slovo železnice neznamená jen a pouze dopravu nýbrž i dopravní cestu, samotné těleso železnice, pane slovíčkaři. Přístup k železnici tedy nutně neznamá jen to, že je možné ji v místně využívat. Když už chcete slovíčkařit, tak si k tomu aspoň vezměte slovník abyste nebyl za blbečka. Německé slovo hof neznamná žádný přístup, nýbrž dvůr. Ergo bahnhof neznamná v doslovném překladu žádný železniční přístup nýbrž železniční dvůr. Vrcholem všeho je ta vaše idiotská větná konstrukce, že „letadla létají přes nějaká města“, když ve skutečnosti máte na mysli fakt, že letadla létají nad městy. Pokud někdo není dyslektik a sdělí nebo napíše, že letadlo letí přes nějaké město tak má evidentně na mysli, že tam i přistane.
Mimochodem to, že je něco bezvýznamné, neznamená, že to není dobré vědět. Vy jste zřejmě došel k názoru, že mnoho věcí je bezvýznamných a proto mnoho nevíte.
Pane, zkuste chvíli
Pane, zkuste chvíli popřemýšlet nad významem slova dvůr v různých kontextech. Soudní dvůr, panovnický dvůr, …. je to místo, kde se umožňuje přístup, k soudní moci, k panovnické moci. Píšete, že přes Orlovou jezdí vlaky, dále píšete, že v Orlové vlak zastaví. Ukažte mi na mapě, nejlépe GPS souřadnicemi, kde, podle Vás ten vlak může zastavit. Nebo to zase myslíte jinak? Že pro vlaky význam slova „přes“(pokud někdo není dyslektik a sdělí, nebo napíše, že letadlo (v tomto případě vlak) letí (jede) přes nějaké město, tak má evidentně na mysli, že tam i přistane (zastaví)) to vlastně neplatí, což se Vám celou dobu snažím vysvětlit?
Za prvé, to jste skutečně
Za prvé, to jste skutečně na tom tak špatně, že místo toho abyste uznal, že jste střelil vedle budete tady kličkovat jako potrefená drůbež a vymýšlet si krkolomně uhohé konstrukce o „soudních a panovnických dvorech“?
Za druhé můžete uvést konkrétní místo kde jsem psal o tom, že v Orlové staví vlak? Nikde jsem nic takové nenapsal. Buď tedy máte vážný problém se čtením nebo pochopením textu nebo jen primitivně lžete. Ještě existuje třetí možnost a ta bude, vzhledem k té poslední větě asi nejpravděpodobnější. Při neděli jste se ožral tak, že melete páté přes deváté. Je jasné, že když se pokuksíte napsat ještě jeden komentář tak bude zcela beze smyslu.
To je zajímavé, někde
To je zajímavé, někde musí být chyba. Dopravní podniky kupují bateriové autobusy, protože trolejbusy se jim nevyplatí a zde se staví trolejbusy. Sice si myslím, že trolejbus má větší šanci na úspěch, než bateriový krám s malým dojezdem, ale v tomto případě je to další šlápnutí do …
Ta železnice je skutečně na místě.
Zeleznica ma obmedzene
Zeleznica ma obmedzene moznosti v porovnani s tymto. Cestna siet je ovela hustejsia, ako zeleznicna. Riesenie pomocou troleji na ceste je vyhodnejsie, lebo odpada cas na prekladku tovaru z/na vlak, prestoje, riziko poskodenia tovaru, atd…
No to zas někdo bude muset
No to zas někdo bude muset ale vydat nehorázné peníze na toto…a pak to bude chtít zpět a dopravci stejně budou platit…za dálnici a za sloupy podel cest.
„To je zajímavé, někde
„To je zajímavé, někde musí být chyba. Dopravní podniky kupují bateriové autobusy, protože trolejbusy se jim nevyplatí a zde se staví trolejbusy.“
Tiez tomu nerozumiem. Kedysi sa oplatilo vybudovat trolejovu siet a teraz sa im ju neoplati ani udrziavat?
Vie to niekto vysvetlit?
A co třeba použít
A co třeba použít železnici? :O
Es sieht gut aus.
Es sieht gut aus.