Siemens vybuduje v Kielu jednu z největších nabíječek pro lodě v Evropě

Výletní lodě a trajekty budou moci získávat energii ve všech terminálech ve vnitřním městě i v přístavu Ostuferhafen v Kielu. foto: Siemens
Výletní lodě a trajekty budou moci získávat energii ve všech terminálech ve vnitřním městě i v přístavu Ostuferhafen v Kielu. foto: Siemens

Siemens chystá stavbu dvou nových pobřežních nabíječek Siharbor v kielském přístavu Ostuferhafen. Umožní souběžné napájení elektrickou energií až tří osobních či nákladních lodí nebo trajektů.

Německá společnost SEEHAFEN KIEL GmbH & Co. KG si u koncernu Siemens AG zadala výstavbu dalších dvou pobřežních pobřežních řešení pro elektrické napájení SIHARBOR v kielském přístavu Ostuferhafen. Projekt, jehož celková investice by měla dosáhnout přibližně 17 milionů eur, zahrnuje pobřežní řešení pro elektrické napájení pro výletní lodě a trajekty s frekvencí sítě 50/60 Hz a další elektrické napájení určenou pro trajekty s frekvencí sítě 50 Hz.

Zařízení budou dodávat elektřinu, kterou lodě potřebují během pobytu v přístavu, z obnovitelných zdrojů energie na břehu namísto z palubních dieselových generátorů, které je tím pádem možné zcela vypnout. Propojení ukotvené lodi se systémem SIHARBOR funguje přes kabel, do speciální „zásuvky“.

Nové pobřežní napájecí systémy budou patřit mezi největší zařízení svého druhu v Evropě. Po dokončení projektu koncem roku 2023 bude kielský přístav schopen zásobovat zelenou energií až šest lodí současně na všech svých hlavních terminálech pro osobní i nákladní dopravu a trajekty. Tento systém se již používá například v přístavech Lübeck či Hamburk.

„Připojení lodí k pobřežní síti má obrovský ekonomický a ekologický dopad. Lodě ušetří drahé palivo, provozovatelům přístavů se otevírají nové obchodní modely a zaměstnanci přístavu i obyvatelé budou mít prospěch z výrazného snížení hluku a znečištění,“ vysvětluje Markus Mildner, ředitel Siemens eMobility. Siemens má na starosti plánování realizace, dodávku, montáž, kabeláž a uvedení do provozu všech zařízení a konstrukčních prvků potřebných pro provoz pobřežních napájecích systémů SIHARBOR, dále nezbytné stavební, inženýrské a hydraulické práce a celkové uvedení systému do provozu.

Spolupráce s provozovatelem přístavu v Kielu vstupuje do další fáze 

Společnost Siemens získala novou zakázku na základě celounijního výběrového a vyjednávacího řízení s předběžnou kvalifikační soutěží. „Siemens byl pro nás silným partnerem již v předchozím projektu pobřežních napájecích systémů. A opět předložili ekonomicky nejvýhodnější nabídku. Těšíme se tak na další spolupráci,“ uvedl dr. Dirk Claus, jednatel SEEHAFEN KIEL GmbH & Co. KG. Nový pobřežní napájecí systém v Ostuferhafenu navazuje na úspěch dřívější spolupráce – stávající pobřežní napájecí systémy v Ostseekai, Schwedenkai a Norwegenkai vybudovala rovněž společnost Siemens.

Dvě elektrárny nabídnou až tři možnosti napájení 

Projekt výstavby v přístavu Ostuferhafen zahrnuje dva pobřežní napájecí systémy schopné zásobovat až tři námořní plavidla současně. První z nich je navržena tak, aby mohla zásobovat až dva trajekty nebo výletní lodě, a připojuje čtyři kotviště v Ostuferhafenu k pobřežnímu napájení. Má výkon 16 MVA a může zásobovat výletní lodě a trajekty s frekvencí 50 nebo 60 Hz a napětím 6,6 kV nebo 11 kV. Druhý napájecí systém s frekvencí sítě 50 Hz je určena výhradně pro nákladní lodě a lodě typu RORO a zásobuje dvě kotviště napětím 6,6 kV nebo 11 kV s maximální kapacitou 5 MVA.

Bezemisní budoucnost 

Rozšíření pobřežní energetické infrastruktury je jedním z prioritních projektů společnosti SEEHAFEN KIEL. Dlouhodobě sleduje jasnou strategii udržitelnosti, jejímž cílem je dosáhnout do roku 2030 uhlíkové neutrality. Kromě vlastního přechodu na udržitelné zdroje energie a inovativních řešení pro ochranu klimatu chce přístav využít svou pobřežní energetickou infrastrukturu k vytvoření pobídek pro lodní společnosti zaměřených na snižování emisí uhlíku, když jsou jejich plavidla v přístavu. 

„Pobřežní napájecí systémy jsou klíčovou součástí našich snah o udržitelnost. Doufáme, že od roku 2024/25 využijeme naši infrastrukturu pro zásobování šesti lodí, aby přibližně 80 % všech lodí mohlo být během kotvení připojeno k elektrické síti,“ dodal D. Claus. Kromě nižších emisí CO2 snižuje připojení lodí k pobřežní síti během kotvení i celkovou hladinu hluku a znečištění.

zdroj: tisková zpráva, foto: Siemens

38 komentářů u “Siemens vybuduje v Kielu jednu z největších nabíječek pro lodě v Evropě”

      1. Já jsem na takové lodi jel. V každé kajutě byly zásuvky evropské 230V i americké 120V. Ale jestli řešily i Hz netuším. Bylo to plovoucí město se spoustou obchodů, restaurací i divadel. Spotřeba elektřiny musela být obrovská. V přístavu nahodili diesel, ale to nebyla žádná elektrocentrála ale naftová elektrárna mnoho MW. Obyvatelé přístavního města museli být z toho čoudu nadšení.

      1. Kazda lod ma sve specificke naroky na elektrinu. Vyletni lode s nekolika tisici lidmi na palube maji mnohem vetsi spotrebu nez nejaka kocabka ktera prevazi pisek. Take chladici lode budou mit asi vyssi spotrebu. Lode s velkou spotrebou budou uprednostnovani aby usporny efekt byl nejvetsi. Vse zacina pomalu a casem se to rozrusta. Presne tak to bude i v pristavech. Kdysi v davne dobe kdy prevladaly plachetnice bylo uhli nebo nafta take dost raritni komodita. Zkuste si to predstavit. Chce to trochu koncentrace. Zvladnete to.

          1. Pro Anonym2044…S lithiem zatím nejsme tak daleko, ale třeba olova ze startovacích baterek se recykluje přes 99%, a není to noční můra, ale dobrý byznys. S lionkama to bude podobné, akorát ve větším měřítku.
            Mimochodem asi sis ráčil nevšimnout, ale tenhle článek není tak úplně o baterkách

  1. „Pobřežní napájecí systémy jsou klíčovou součástí našich snah o udržitelnost. Doufáme, že od roku 2024/25 využijeme naši infrastrukturu pro zásobování šesti lodí, aby přibližně 80 % všech lodí mohlo být během kotvení připojeno k elektrické síti“.

    Chválím použití klíčového slova udržitelnost. Bohužel zbytek sdělení přeložený z mongolštiny není srozumitelný. Tedy pokud to nemyslel tak, že v Kielu kotví současně maximálně sedm a půl lodě. Pak je to mongol z úplně jiných důvodů.

      1. Tomášku, nejlepší je se odstěhovat někam do kačí dupy a pak se tam nudit, že? Já jsem sem přibyl abych reagoval na agresivní zkratofilní a EUfilní jedince. Když si dají pohov, mám pohov taky. Hemzy, které tady produkuje trojka Tupý („ostrovan“ co vaří na propanu), Tupější (xČobol) a Nejtupější – tj. Ty, mně nechávají zcela chladným.

        1. Pro Lžidlaždič… Děkujeme že nás čtěte 😃…
          Pro tvoji informaci: systém jsem zvětšoval a optimalizoval už několikrát a mám další plány. Např. bych se rád zbavil potřeby těch pár zimních kanystrů benzinu a asi i pořídil el.sporák. I když na plynu se skvěle vaří. Možná půjdu do kombinovaného… Určitě dám vědět brouku 😘

            1. V našem klimatu je největší problém OZE v období 3až4 měsíce okolo zimního slunovratu. Krátké dny, inverzní bezvětří, málo říční vody…
              Přitom se ve stovkách tisíc lokálních topenišť spaluje biomasa (dřevo,pelety,štěpka). To že se při výrobě tepla a ohřevu vody zároveň kogenerací nevyrábí v tu chvíli vzácná elektřina je promrhaný potenciál…
              Jinak vhodnější než parní stroj je určitě Stirlingův motor 😉

                1. Taky mám ze stirlinga respekt, a kogeneruju vysokoteplotníma termočlánkama…To je sice super scifi (žádný pohyb, žádný hluk) ale ta účinnost ☹️…
                  Parní stroj může být na samodoma výrobu zajímavý, ale aby se začala kogenerace masově využívat, je potřeba tovární výroba Stirlingů v několika velikostech, nejlépe už jako součást kotle…
                  Jinak přeju úspěch s parní mašinou a když se zadaří, nebuď falešně skromný a pochlub se 👍

                2. Proc nezkusite parni Tesla turbinu. Jedna se o velmi jednoduchy stroj a hodi se na domaci vyrobu.

                3. @Drbostep: Termoclanky? Myslite peltierove s ucinnostou tusim 5% (urcite menej nez ma FVE)? To mate potom este horsie nez ste pisal v prispevku vyssie. To uz ani neviem ci sa mam smiat.

                  Ale dobre, tazke vas napad je vyrabat el. energiu cez zimu tym, ze do kotla budete pridavat drevo (ehm biomasu). Vlastne bude vase auto jazdit na drevo (kedze sa dusujete ze ste offgrid a iny zdroj mat nemozete – teda okrem tych kanystrov benzinu :D). To je ekologicke ako skladka odpadu 😀

                4. @Leodendula: Teslova turbina (neviem ci parna lebo je to vytvorena pre kvapaliny ale ok) ma jednu velku chybicku krasy a to je, ma velmi vysoke otacky a tym aj namahanie materialu. Neviem zatial o ziadnej realnej aplikacii. Ak by aj bola realizovatelna tak len s velmi drahymi materialmi a stale otaznou zivotnostou. Videl som iba nejake pokusy, ktore sa ale nedostali von z labaku.

              1. No vidite, obcas aj pravdu napisete. Takze FVE je zrazu ucinna len 2/3 roku a cim teda nahradit tych 33%? No jasne, biomasou. Ved tej je vela. Drevo, pelety, stiepka, ktoru ziskavame z nasich ponicenych lesov nas zachrani alebo co tak vyuzit biomasu z poli, ved potom ich pohnojime umelacmi. A urcite toho bude dost na to aby sme prestali pouzivat ropu, uhlie a plyn a vseto nahradili v zime biomasou a co tam po nej, ze to bude dalej spinit ovzdusie. A ano pouzijeme system s 35% ucinnostou (tusim benzinovy ma vyssiu) premeny tepla na el. energiu z vykurovacich systemov, ktore sa uz teraz snazia maximalne setrit palivom aby nevyrabali teplo naviac. Ste majster medzi zelenacmi. Klobuk dolu. Niekto tu ma pristup klacnej biomase, vsak?

                PS1: Striling ma vyssiu ucinnost prevodu na el. energiu nez FVE. Ked som spominal zrkadlove termosolarne elektrarne na pustiach s moznostou akumulacie tepelnej energie v roztavenych soliach a ich pouzitim aj so stirlingom, tak ma tu kazdy vcitane vas kritizoval ale zrazu pouzite tejto technologie doma na kogeneracii je uz OK.

                PS2: Tymi kanystrami benzinu sme ma uplne dostal 😀 Naozaj ste expert hodny planovania globalneho energetickeho mixu. Cest praci sudruhovia. Sme zachraneni vynalezom sudruha Drbostepa! Proletari vsetkych krajin, polibte si v Bruseli prdel.

                1. @Xmen. Vy jste ale krivak. Uz i demagog je pro vas slabe oznaceni.

                2. Naozaj pani? A co zle pisem? Ci len osocovat viete? Nepaci sa vam, ze na vas niekto hovori skarede slovicka a skaredo vas pomenovava? Uzite si vlastnej mediciny. Pokial nechcete slusne komunikovat tak nebudem ani ja. Musim sa znizit na uroven vasej komunikacie, lebo tomu asi rozumiete. Pokial mi chce niekto nieco slusne napisat, tak nech sa paci, dajte argumenty. Co zle pisem? Rad sa poucim niecomu novemu.

                3. Pro Leodendula…Jo xmen to je kousek 😁…Asi bychom ho měli politovat — evidentně trpí silnou ENERGOFOBIÍ 🚑🏥

                4. Pro XMen… Tak teda další pokus 😃… Když do současných systémů na výrobu tepla a ohřev vody zapojíš stirlinga s účinností přes 30% musíš přidat 1/3 paliva (třeba biomasy)… Ale každý přidaný jaul se ,,zázračně“ přemění na elektrickou Wat sekundu== přidaná 1/3paliva se přemění na elektřinu se 100% účinností, protože 2/3 ztráty máš v těch starých 2/3 paliva, které by si spálil tak jako tak právě na výrobu toho tepla a ohřevu vody…
                  Co myslíš — vyplatí se vyrábět elektřinu s účinností 100% a to navíc ještě přímo v místě spotřeby, čímž se předejde dalším ztrátám při transformování a dopravě??
                  Takový typ argumentů sis přál??😘

Napsat komentář