Společnost Shell dnes představila koncept městského vozu, který by mohl v případě zavedení do výroby přinést snížení energetické náročnosti osobních vozidel.
foto: Shell
Miniaturní třímístný vůz je podle tiskové právy Shell „hmatatelným důkazem pokroku v oblasti energetické účinnosti, kterého lze dosáhnout díky využití nejmodernějších dostupných technologií a při souběžném vývoji karoserie vozu, konstrukce motoru a použitých maziv“.
Nezávislé testy ukazují, že koncept vozidla od společnosti Shell by ve srovnání s typickým městským vozem používaným v současnosti během celého životního cyklu přinesl 34% snížení ve využití primární energie.
Na výrobu a provoz konceptu by bylo potřeba přibližně o polovinu méně energie než u typického malého rodinného vozu a o 69 % méně energie než u typického SUV.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
T.27 – nejefektivnější elektromobil na světě
Shell koncept je kompletním přepracováním městského vozu T.25 z dílny společnosti Gordon Murray Design vyrobeného v roce 2010, pro který společnost Shell vyvinula speciální motorový olej zvyšující energetickou účinnost vozu.
Technická specifikace:
Délka: 2,5 m
Šířka: 1,35 m
Výška: 1,6 m
Hmotnost: 550 kg
Nádrž: 22 litrů
Motor: celohliníkový tříválec s nízkým třením, 660 ccm,
Výkon: 43 koní (33 kW)
Toč. moment: 64 Nm
Převodovka: poloautomatická sekvenční 5ti stupňová
Aerodynamika: 0,29
Zavazadlový prostor: 160 l – 720 l
Max. rychlst: 156 km/h omezených na 145 km/h
Zrychlení (0-100 km/h): 15,8 sekundy
Spotřeba při stálé rychlostí 70 km/h: 2,1 l/100 km
Nový vůz je výsledkem inženýrské spolupráce předních světových návrhářů vozidel, motorů a maziv. Snížení energetické náročnosti vyžadovalo holistický přístup a vzájemnou úzkou provázanost všech tří hlavních oblastí.
Od vhodné volby materiálů, přes agresivní zmenšení rozměrů a hmotnosti vozidla až po zvýšení energetické efektivnosti prostřednictvím inovativní konstrukce motoru a složení motorového oleje.
Spotřeba benzínu vozidla byla měřena na základě široké palety testovacích protokolů zahrnujících plynulý i městský styl jízdy. Výsledky testů ukazují, že podle nového modelu evropského jízdního cyklu (NEDC) bylo dosaženo spotřeby 2,64 l/100 km při rychlosti 70 km/h a snížení hodnoty emisí CO2 na 4,67 g/km při použití speciálního motorového oleje, zajišťujícím 5% snížení spotřeby paliva v porovnání s běžně dostupnými mazivy.
Mark Gainsborough, výkonný viceprezident divize Shell Lubricants, která stála za projektem, řekl: „Poznatky získané v rámci tohoto projektu by mohly změnit přístup k využívání energií v sektoru silniční dopravy. Využívání energie a klimatické změny patří mezi velké problémy dnešní společnosti.“
Koncept úsporného vozu Shell byl také za srovnatelných podmínek nezávisle testován v britském certifikovaném automobilovém testovacím centru společně s řadou dalších vozů. Měřena byla spotřeba paliva a emise CO2 .
Při formálním NEDC testu dosáhl koncept nižších emisí CO2 než typický městský vůz se zážehovým motorem (o 28 %) i než hybridní vozidlo (o 32 %). Společnost Shell dodala pro koncept všechny kapaliny, speciálně „navrhla“ motorový olej zlepšující celkovou účinnost vozidla, především díky minimalizaci tření.
Technologický tým divize Shell Lubricants vyrábí speciální motorový olej, vycházející z prémiového produktu Shell Helix Ultra s technologií PurePlus. Skupina známého motorového specialisty Osamy Gota ze společnosti Geo Technology souběžně optimalizovala tříválcový zážehový motor.
Upravila konstrukci a optimalizovala řadu vnitřních komponentů motoru s cílem snížit tření. Použité kapaliny ve srovnání s běžně dostupnými a používanými mazivy snížily během studené fáze cyklu NEDC emise CO2 o 7,1 % a v kombinovaném cyklu o 5,0 %.
Jde o další potvrzení přínosu společného vývoje motorů a používaných kapalin. Koncept městského vozu Shell je postaven na patentované platformě iStream® společnosti Gordon Murray Design a představuje radikální přehodnocení způsobu navrhování, vývoje a výroby automobilů.
Kombinuje moderní lehké technologie – vozidlo váží pouze 550 kg – a je vyroben z pečlivě vybraných materiálů, jejichž zpracování se vyznačuje nízkou spotřebou energií a nízkými emisemi CO2.
Gordon Murray při vývoji tohoto vozu využil své zkušenosti z formule 1 zejména v oblasti vysoké pevnosti při zachování nízké hmotnosti.
Řada součástí vozu byla vytvořena pomocí 3D tisku, což výrobu prototypu značně urychlilo. Na karoserii byla použita také recyklovaná uhlíková vlákna, což umožnilo pořídit ji za čtvrtinu ceny běžné ocelové konstrukce. Téměř celé vozidlo lze po skončení životnosti recyklovat.
Z hlediska designu nabízí Shell koncept nový pohled na „vysokou a úzkou“ konstrukci vozu a přináší zábavný faktor díky sedadlu řidiče umístěnému uprostřed vozu a dvěma sedadlům pro cestující vzadu.
Design vytváří velice neobvyklé uspořádání sedadel dovolující přepravu tří osob navzdory malým vnějším rozměrům vozidla. Má menší poloměr otáčení než vůz londýnské taxislužby, což z něj dělá ideálního společníka pro jízdu ve městě.
Dr. Andrew Hepher, viceprezident výzkumného týmu divize Shell Lubricants, řekl: „Náš vůz je sice malý, ale skrývá v sobě obrovský potenciál. Chceme urychlit diskuzi o tom, jak vyrábět energeticky účinnější vozy s menší uhlíkovou stopou. V následujících týdnech a měsících se o naše vědecké poznatky z tohoto projektu podělíme s návrháři motorů, automobilkami, akademickými pracovníky a dalšími odborníky napříč automobilovým sektorem.“
Realita:
Realita: http://www.theguardian.com/environment/2016/apr/28/vw-and-shell-try-to-block-eu-push-for-cleaner-cars
SHELL PR ČLÁNEK
Hmotnost
SHELL PR ČLÁNEK
Hmotnost 550kg a spotřeba při konstantní rychlosti 70km/h 2.1
Takže při přepočtu na 1100kg jsme na spotřebě 4.2
Nějak mě asi unikla ta revoluce.
Revoluce je v té nízké
Revoluce je v té nízké hmotnosti. Kei Car je o metrák těžší. BTW tvůj primitivní přepočet je na přesdržku. Vážně jsi tak hloupý?
Lupo 3L ma bezproblemu
Lupo 3L ma bezproblemu spotrebu 3 litry pri devadesatce pri vaze 850kg, a to je auto z minuleto stoleti, takze opravdu zadna revoluce
Ne má, ale mělo – za
Ne má, ale mělo – za úplně jiných emisních norem. Při konstantní rychlosti je hmotnost méně důležitá než např. v městském cyklu.
tohle zadnou emisni
tohle zadnou emisni homologaci nema, takze muzeme jen spekulovat jak na tom tahle blbost od Shellu je, navic Lupo ji stale ma, ty auta jeste jezdej normalne v provozu a Lupo 3L by plnilo podle soucasnych metodik i soucasnou euro 6 pokud by se mu pridal system na mocovinu, emisne plni, jen nema zminenou mocovinu
Hodnotil bych to jako
Hodnotil bych to jako záslužný čin. Zejména v oblasti maziv, konstrukce a minimalistického pojetí. Takže hoši: „neusnout na vavřínech v půli cesty a šup, šup, chybí ještě ten elektromotor“.
Přesně tohle je to první
Přesně tohle je to první co mě napadlo. Jinak by to byla škoda vynaložené práce a nákladů.
A největší sranda je, že
A největší sranda je, že auto se stejnou spotřebou udělal Rocky Mountain Institute už v roce 2000 – Hypercar. Jenže oni místo téhle srandy udělali pětimístné SUV jako sériový hybrid.
Pořád jsem si myslel, že
Pořád jsem si myslel, že má jít o malý městský elektromobil. A nakonec je z toho to spalovací rakvička pro 3 se super olejíčkem 🙂
youtube.com/watch?time_contin
youtube.com/watch?time_continue=2&v=-URO3EhsIBM
V Indii uz tohle davno maji
V Indii uz tohle davno maji a vyrabi! Akorat je to trikolka, ale spotreba a vsechny dalsi zminene vyhody to splnuje. Jmenije se to autoriksa neboli tuk-tuk (podle zvuku tech starsich – dvoutakty). A uvezou navic vic nez 3 lidi 🙂
No a v Pešaváru tydke
No a v Pešaváru tydke tříkolky svižně nahrazujou elektro tuk tukama 😀
No jo. Vzdyt jsou davno pred
No jo. Vzdyt jsou davno pred Evropou! 😀
jj evropa tak nejak
jj evropa tak nejak „zamrzla“ na dieselu
Shell go to hell
Shell go to hell !!
youtube.com/watch?v=Bdqyv9koJHA
youtube.com/watch?v=302D8sIQtTQ
Best cars to own: Driver Power 2016 results
Tesla Model S = 97,47%
autoexpress.co.uk/best-cars/driver-power/95238/best-cars-to-own-driver-power-2016-results
twitter.com/elonmusk
zpravy.e15.cz/zahranicni/udalosti/zastupci-175-zemi-podepsali-v-v-osn-klimatickou-dohodu
youtube.com/watch?v=06YS8w1Gy2A
vzpominam si na Lupo 3L,
vzpominam si na Lupo 3L, tedy auto z roku 1999 ve keterm se pohodlne odvezli 2 lidi s obrim nakupem a nouzove 4 lidi s 2 kartobny petek, a to zralo okolo 3 litru pri vaze 830kg, takze kde ze je ten pokrok Shellu?
Shell nesmyslne utratil balik penez na vyvoj nesmyslu co je vhodnej tak nekde na vystavku, nez tohle tak radsi normalni Twizy
A proč už ho nedělají?
A proč už ho nedělají? Protože hodně smrdělo a bylo drahé. Tohle smrdět nebude a žrát bude méně.
tohle nebude jezdit vubec,
tohle nebude jezdit vubec, miniaut delaj treba v Cine „3 prdele“ a vidis ze by to jinde jezdilo? proste pokus Shellu nejak zaujmout, vpodstate uhelna lobby v USA mela par let pred smrti taky podobny krece a jak dneska skoncili ze
tak jako se zacinaj pomalu preorientovavat ropne spolecnosti z oblasti stredniho vychodu, tak by se v Shellu meli taky probudit a zacit investovat do necoho co bude mit za 15-20 let smysl, jinak skoncej jako ty uhelne firmy, kde jedna podruhe krachuji
Perfektní! Elektromobily
Perfektní! Elektromobily jsou zatím šíleně drahé a chce je asi jen 1% motoristů. Tohle by mohlo být i docela levné.
jj vsechno specialni taklze
jj vsechno specialni taklze to jiste bude minimalne zadarmo a nebo ti jeste zaplati 😉 😀
Tak si to kup.
Tak si to kup.
Tenhle příspěvek je o
Tenhle příspěvek je o něčem co je snad spíš k pláči než k smíchu. Teda on se spíš znemožňuje Shell.
Mozna pujde ten motorek
Mozna pujde ten motorek pouzit jako Range Extender v EV.
Ropna mafie je zrejme o dost vice zady u zdi nez by se mohlo zdat. Brzy dostanou ranu z milosti jmenem Tesla M3, Chevy Bolt aj.
Pripomína mi to slepé
Pripomína mi to slepé črevo…
Malé, šeredné a zbytočné :-)))
🙂
🙂
To sa mi paci. Velmi pekna
To sa mi paci. Velmi pekna definicia tohto auta. V podstate je to slepa vetva 😉
Na webu jsem nasel spotrebu
Na webu jsem nasel spotrebu Nissan Leaf pri konstantnich rychlostech.
Udaje jsem prepocital z mph a km/mi na km a km/h proto ty divne rychlosti:
km/h kWh/100km
16–8,3
32–9,1
48–10,4
64–12,3
80–14,7
97–17,7
113–21,4
129–24,7
Pri 70km/h Leaf spotrebuje o dost mene energie nez ten smradlavy a nebezpecny prcek.
a odvezeš v něm 4 lidi
a odvezeš v něm 4 lidi celkem pohodlně.. a hlavně to nabiješ solárama ze střechy a z toho je Shell podělaný. 🙂
Tesla 70D má pri rýchlosti
Tesla 70D má pri rýchlosti 70km/h 11,7kWh/100km. A T3 bude mať určite aj menej.
Myslel som, že leaf je úspornejší.
Ty udaje jsem ziskal
Ty udaje jsem ziskal zde:
https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/fact2013nissanleaf.pdf
Zajima me zda nekdo kdo ma Leaf muze napsat jeho prikon dle rychlosti.
Změřit to, ale jak
Změřit to, ale jak konkrétně? Jen co ukazují budíky? Ujet vzdálenost x průměrnou rychlostí y anebo po rovině jet ustálenou rychlostí y?
Ještě eHonza, ten má statistik plný noťas, by mohl něco písnout.
Asi nejjednodussi by byly
Asi nejjednodussi by byly udaje z budiku pri konstantni rychlosti po rovine a hlavne bez vetru. Vitr dokaze zvysit i snizit prikon docela zasadne.
Stacily by udaje 60, 80 a 100 km/h.
Spotřeba Leafa. Dnes bylo
Spotřeba Leafa. Dnes bylo vcelku hezky, poletoval sníh, ale nezamočil silnice, tak jsem testoval.
Venku +4 stC, SOC baterie 73%, její teplota 4 dílky, letní pneu Michelin EnergySaver se správným tlakem, bez topení, na palubě řidič 100kg. Po testu SOC 52%, najeto 25 km.
Na téměř vodorovném úseku rozumná akcelerace a jízda na tempomat, měřeno v jednom i druhém směru. Zde jsou data průměrem obou jízd:
km/h kW
50 4,75
60 6,25
70 9,5
80 10,5
90 17,25
106 20,25
Mne samotného překvapil ten skokový nárust při 90. Asi to je dáno křivkou výkonu a toč.momentu motoru.
Leaf je ale příměstské vozidlo a tak to prostě takto vychází.
Úvaha – jízdou 50 konstantně po rovině by to teoreticky dalo 450+ km, realita je 150.
Pokud se tech „teoreticky
Pokud se tech „teoreticky 450+“ neda dat prakticky (resp neda se k tomu priblizit ani na polovinu), tak to znamena, ze namerena hodnota odberu je nesmysl…
namerene hodnoty jsou
namerene hodnoty jsou spravne. Vypocet byl chybny. Viz muj prispevek k dojezdu.
To teda ziram ten skok mezi
To teda ziram ten skok mezi 80 a 90.
Kdyz porovnam ty udaje z meho zdroje vyse, tak pri 97 km/h je 17,7kW. To se plne shoduje.
Ocividne jsou ty nizke udaje nespravne.
Chtelo by to proverit Aplikaci LeafSpy. App je dostupna pro Anroid telefon v google play store. Jeste je treba Bluetooth OBD diagnostika typu ELM327. Timto pristrojem si muzete zjistit stav kazdeho clanku baterie a jine cenne informace.
Leaf na sebe vykeca hodne veci, treba maximalni teplotu baterie za celou dobu provozu.
LeafSpy je dostupny i pro Apple geeky 🙂
Diky za poskytnute info.
Chybicka ve vypoctu se
Chybicka ve vypoctu se vloudila.
Pri rychlosti 50km/h je vykon 4,75kW. To znamena, ze na 100km je potreba 2*4,75kWh=9,5kWh/100km. Pozor na jednotky.
Vyuzitelna kapacita baterky je kolem 22kWh. Takze dojezd je 22kWh/9,5kWh/100km=231km.
Vypocteny dojezd dle vyseho mereni.
km/h dojezd v km
50 231
60 211
70 162
80 168
90 115
106 115
Však to byla jen úvaha,
Však to byla jen úvaha, moc jsem o tom neuvažoval.
Ale souhlas s Vámi a spočteno jinak: 22kWh/4,75kW=4,63hod a při 50km/h to dá 231km.
Ještě doplnění, že Leaf (jen můj??) ukazuje o 10% víc rychlost a na tempomat jsem tedy dával 55,66,77 atd.
A díky za km, doplňuji tedy tabulku..
km/h kW dojezd[km]
50 4,75 231
60 6,25 211
70 9,5 162
80 10,5 168
90 17,25 115
106 20,25 115
K tomu nová úvaha: po dálnici je paradoxně výhodnější jet těch 106km/h, pokud je cíl do 115km a ušetřím čas (do 11 minut); někdy ověřím.
Teď už jen najít kus
Teď už jen najít kus vodorovné silnice tady u nás na Vysočině, vypnout vítr 🙂 a test může začít…
Tak se stalo, viz výše.
Na toto by vedel odpovedať
Na toto by vedel odpovedať eHonza. Myslim, že on má leafa.
A zaujímalo by to aj mna.
Shell a šejci by měli
Shell a šejci by měli raději vytáhnout techonologie na výrobu čisté energi a baterie co mají po šuplících.
Tyhle malý „smraďoši“ už je nezachrání. Ale ten strach je cítit, už neví coby. 🙂 TESLA RULEZ
kcc-hho.webnode.cz/business/s
kcc-hho.webnode.cz/business/saudi-arabia/
Komedie na kolečkách a
Komedie na kolečkách a ještě k tomu pozdě.
Pohřeb olejářů začíná.
Přesně tak.. Shell go to
Přesně tak.. Shell go to hell! 🙂
Keby to mal byť posledný
Keby to mal byť posledný spalovák, tak to by bol dost komický funus 😀
…no ale raz to musí prísť (dúfam, že čoskoro) a 130 rokov (najstarší automobil) je pekný vek. A je tu aj určitá podobnosť s prvým benzinákom. Bol pre dvoch ľudí a mal 3 kolesá. Tento fake je pre troch a má štyri kolesá. Tak tomu sa hovorí pokrok…:)))
nech odpočívajú v pokoji…