Investice do ropy a plynu v Severním moři letos míří k rekordu. Poptávka ale klesá
Investice norského ropného a plynárenského sektoru dosáhnou v letošním roce rekordu výše US$21 mld. a překonají tak deset let staré maximum.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Investice norského ropného a plynárenského sektoru dosáhnou v letošním roce rekordu výše US$21 mld. a překonají tak deset let staré maximum.
Ropný zlom je okamžik, kdy světová těžba ropy dosáhne svého vrcholu a od té doby bude jen klesat. Podle některých nás teprve čeká, podle Jamese Murraye a Davida Kinga, univerzitních výzkumníků, kteří aktuálně publikovali své poznatky v časopise Nature, už nastal.
V roce 2010 se průměrně každý den na celém světě spotřebovalo 87,4 milionu barelů ropy. Ekonomická krize v letech 2008-2009 způsobila pokles globální spotřeby ropy o 1,5 %. V roce 2010 ale opět vzrostla o 3,1 %.
Když po elektrifikaci dopravy volá pár nadšenců, těžko něco zmůžou. V okamžiku, kdy elektrická auta propaguje na stránkách Financial Times šéf světové dopravní společnosti FedEx Frederick Smith, už to něco znamená.
WikiLeaks a Julian Assange se staly tématem číslo jedna konce minulého roku. Unikající tajné dokumenty se ale přelévají i do roku nového. Podle nejnovějších zjištění listu The Guardian z tajných amerických materiálů plyne, že Spojené státy věří, že Saudská Arábie přehání ve svých odhadech zásob ropy.
Charles Maxwell pracuje v ropném průmyslu už přes 50 let. V obsáhlém rozhovoru pro magazín IndexUniverse předpovídá, že v roce 2020 bude barel ropy stát $300. To nezní příliš optimisticky. Lidé se podle něj budou must připravit na změny. Má to však i svá pozitiva: ropný zlom bude spustí vlnu technologických inovací, především v oblasti energetických úspor.
Britská stanice BBC vyzpovídala šéfa olejářského gigantu Total Christopha de Margerie. Ten upozornil, že pokud se jednotlivé národní korporace neodhodlají k dalším investicím do těžby ropy, mohl „by nastat problém“. „Během dvou až tří let už bude pozdě,“ dodal Margerie.
O co jde? Ekonomická krize zasáhla prakticky všechna odvětví. Nejen, že poklesl prodej automobilů, a to až o desítky procent, ale snížila se i výroba řady průmyslových produktů. To znamená snížení zájmu o ropu, tedy i snížení ceny.
„Zásoby ropy existují, ale pokud nebudete investovat, nedostanou se na trh,“ řekl Margerie. Upozoril, že dnes se rozhoduje o tom jaká bude produkce mezi lety 2010 až 2015. A podle současných indícií bud výrazně nižší, než je teď, resp. než by bylo třeba.
Hrozí tedy podle něj nedostatek ropy. Stejně tak hrozí, že její cena opět stoupne na více než 100 dolarů za barle. Otázkou je, zda je to dobře nebo špatně? Odpovědí by snad mohlo být „jak pro koho“. Automobilky významně investují do alternativních pohonů, vlády státu někdy dokonce zákonně požadují snížení spotřeby paliva.
Plug-in hybridy si pomalu derou cestu na trh, stejně jako elektromobily. To znamená pro koncové spotřebitele možnost na pohonných hmotách významně ušetřit. Pokud chtějí ropné koncerny udržet své zisky i přes klesající poptávku, bude třeba cenu ropy zvyšovat a společně s tím snižovat těžbu. Přesně jak říká Margerie.
Aktuálně vychází v USA kniha $20 Per Gallon (20 USD za galon) autora Christophera Steinera. Popisuje v ní každodenní život v době, kdy se bude cena ropy, resp. pohonných hmot postupně zvyšovat. Při ceně šest dolarů za galon údajně Američané přejdou na dieselové motory. Při deseti klesne počet aut. Při dvanácti se vylidní příměstské oblasti, 14 dolarů bude znamenat zánik společnosti Wal-Mart. A na 18 dolarech očekává Steiner ve Spojených státech konečně i vysokorychlostní vlaky. Tak uvidíme.
Známý kontroverzní vědec a především byznysmen Craig Venter se spolčil se společností ExxonMobil, jedním z největších světových producentů a zpracovatelů ropy. Co mají za lubem? Nic menšího než zcela proměnit světový trh s ropou. Venter, mimo jiné také veterán z Vietnamské války, je známý svým zájmem o výzkum genomu. A nejen lidského. Momentálně se snaží seč může vytvořit s pomocí mořských řas syntetický organismus, který umožní výrobu ropy přírodní cestou.
Tedy, zas tak jednoduché to není. Mořské řasy patří dnes k nejslibnějším rostlinám budoucnosti. Venter se jich už v roce 2005, kdy založil společnost Synthetic Genomics, chytil proto, že teoreticky by od nich odvozené mikroorganismy mohly umožnit levnou a masovou výrobu biopaliv.