Rychlovlaky s bezdrátovou technologií přenosu energie? V Jižní Koreji!

Bezdrátový přenos energie je téma, které se v magazínu Hybrid.cz objevuje pravidelně. V jihokorejském institutu KAIST už od roku 2011 testují technologii, která má elektrickým dopravním prostředkům výrazně usnadnit život.

Bezdrátová technologie pohonu typu OLEV v praxi – zde v zábavním parku v Soulu. Vodiče jsou umístěny 15 cm pod zemí, efektivita přenosu je 80 %
foto: Hyung-Joon Jun/KAIST

Jižní Korea se technologicky dere nezadržitelně kupředu. KAIST a KRRI aktuálně představili technologii bezdrátového přenosu energie, který dokáže konstantně dodávat 180 kW výkonu na frekvenci 60 kHz.

Tak velký výkon už je možné využít i u vysokokapacitní dopravy – rychlovlaky, trolejbusy, tramvaje, autobusy, nákladní auta. Aktuálně byla technologie naživo představena na železniční trati v Jižní Koreji ve stanici Osong.

OLEV – nový trend roku 2013?

“Původně byla tato technologie vyvinuta jako součást elektrického pohonného systému představeného KAIST v roce 2011. Nazvali jsme jej On-line Electric Vehicle neboli OLEV,” píše KAIST v tiskové zprávě.

OLEV zařízení, tedy elektrický dopravní prostředek, nemusí být narozdíl od klasického elektromobilu zaparkovaný u dobíjecí stanice proto, aby plně dobil svou baterii. Ta zároveň nemusí být ani tak velká, může být třeba jen pětinová. Dobíjí se totiž kdykoliv je zrovna využíván, parkuje nebo jen tak stojí na silnici.

První modely OLEV – tramvaj a autobus – využívaly 20kHz 100kW přenos energie při 85% účinnosti přenosu. “Sběr” energie přitom probíhal přes 20 cm velkou mezeru mezi vozovkou a samotným “sběračem” ve voze. Přitom ale technologie stále plnila mezinárodní bezpečnostní standardy pro elektromagnetická pole.

První praktické zkoušky

V červenci 2013 se poprvé chystá test na běžné vozovce, konkrétně na vnitřním městském okruhu města Gumi. Profesor Dong-Ho Cho, šéf centra technologií bezdrátového napájení v KAIST, novinku komentuje:

Výrazně jsme vylepšili technologii OLEV – zvýšili jsme hustotu přenosu výkonu více než třikrát. Zároveň jsme snížili hmotnost modulů sběračů energie i jejich rozměry. Díky tomu jsme schopni výrazně snížit výrobní náklady pro OLEV komponenty, zdroj energie i sběrač, a tím postoupit zas o krok blíž komerčnímu nasazení OLEV.

Jakmile bude technologii OLEV možné nasadit komerčně – jakože v Jižní Koreji k tomu jednoznačně směřují – náklady na dopravní infrastrukturu tím výrazně klesnou. Pro železniční tratě či tramvaje nebude nutné vytvářet speciální elektrické vedení. Levnější díky tomu mají být i tunely.

KAIST a KRRI plánují využít technologii bezdrátového nápájení OLEV dopravních prostředků pro tramvaje už v květnu 2013 a pro rychlovlaky už v sprnu 2013.

tisková zpráva

One Comment on “Rychlovlaky s bezdrátovou technologií přenosu energie? V Jižní Koreji!”

Napsat komentář