Stejně jako v minulých letech se i letos ASEP a příznivci elektromobility zúčastní i celostátní akce Noc vědců. Letos s tématem „ČAS“. Komentované ukázky proběhnou na parkovišti a okruhu v areálu VŠB-TUO, budova CPIT, u nabíjecí stanice VŠB-TUO.
Elektromobilita od r.1800 do současnosti v prostoru.
Elektrická vozidla tu byla dříve než spalovací. Na přelomu 19. a 20.století jich jezdilo řádově více, než parních a spalovacích. Přičemž všechna soupeřila s koňmi a parní železnicí. Už v té době byly nabíječky v rodinných domech i veřejné, dokonce i výměnné stanice pro baterie kus za kus. Bohužel stále těžké olověné s malými kapacitami a dojezdy.
Nález ropy v USA, vynález elektrického startéru pro spalovací motory a jejich sériová výroba způsobily dnešní stav. Spalovací vozidla zlevnila a převažují. Navíc se s nimi daleko lépe válčí, jak ukázala první i druhá světová válka, kde spalovací motory umožnily masové vraždění. Letadla, lodě, ponorky, tanky, obrněná a nákladní vozidla, osobní auta a motocykly rozsévaly smrt.
První pokusy o návrat elektromobilů s modernějšími bateriemi NiCD či NiMH byly úspěšně zabity samotnými tvůrci z řad spalovacích automobilek v obavě o změnu. Až nástup legendární Tesly okolo roku 2010 a rozvoj malé elektromobility (kola, koloběžky, vozítka) s novými bateriemi na bázi lithia umožnily dnešní boom.
Sáhněte si na elektromobily různého vývojového stupně a co víc, vychutnejte si jejich tichou jízdu! Od elektrokár, přes hoverboardy po elektromobily Tesla a Škoda Enyaq iV. Na místě si na vlastní kůži vyzkoušíte proměnu elektromobility za posledních 30 let. Od Peugeotu 106e, přes legendární trojčata Mitsubishi i-MiEV/Peugeot iOn/Citroën C-Zero, průkopnický Nissan Leaf, domácí Hyundai Kona Electric a Škoda Enyaq iV nebo velká SUV Kia eNiro a Tesla Model X.
Scéna bude doplněna tematickým promítáním na obrazovkách. Na tradiční akci si mohou účastníci z řad veřejnosti mj. vyzkoušet svezení i jízdu elektromobilem a na elektrokole. Včetně poradenství.
Přednášky na učebně Elektromobilita v posledním desetiletí – Ing. Radovan Burkovič – Mýty a omyly v elektromobilitě včetně srovnání, kam jsme se za poměrně krátkou dobu 10ti let posunuli a co vše už není pravda.
Historie elektromobility – Doc. Ing. Bohumil Horák PhD – Elektromobily v rané fázi neuspěly a vracejí se po 150ti letech. Jaké jsou jejich výhody i nevýhody? Jsme schopni do roku 2050 dostát závazkům podílu elektromobility na automobilovém trhu?.
Pořádají Fakulta elektrotechniky VŠB-TUO a Asociace elektromobilového průmyslu – ASEP.
To je vážně někdo přímo z vaší redakce schopen vypustit ven takový pravopisný freestyle? Málem jsem oslepl.
Největší pozornost přitahovala Tesla X 100D Pavla K. a sedmimístná elektrická dodávka s lůžkovou úpravou Petra D. Dále tam byly 2 Peugeot iOny, 2 Hyundai Kony, nějaký starší Nissan Leaf, 25let starý Peugeot 106 electrik s původními NiCd články, další elektrická dodávka (nákladní) …
Vůz Škoda Eniaq se tam neobjevil.
Chci tam jet, ale precetl jsem to dvakrat jednou shora..dolu a pak odspoda..nahoru a nenasel jsem mjesto gde to bude ani gepees.
Nechce se mi to guuglit a tam nemohu ject 🙁 i kdyz to je zajimave tema.
Našel jsem ti to, ale koukám že už je stejně pozdě 🙂
Pozice na mapě
49.8333071N, 18.1614758E
Těsně vedle:
Parkoviště TU-VŠB, CPIT
Napsal jsem to špatně, je to přesně tady: 49°50’1.749″N, 18°9’38.813″E