Paříž, Madrid a Athény chtějí zakázat dieselová auta

Starostové evropských velkoměst Paříž, Madrid a Athény se zavázali, že do roku 2025 zakážou do svých měst vjezd dieselovým autům. Není náhoda, že právě tyto metropole mají se znečištěním ovzduší největší problém.

Podle nejnovějších studií 92 % populace planety dýchá znečištěný vzduch, nejvíc v Asii a Africe.
foto: Erdenebayar, licence public domain

Znečištění ovzduší především ve velkých městech je podle Světové zdravotnické organizace zodpovědné ročně za úmrtí 3 milionů lidí.

Na summitu C40, pravidelném setkáních zástupců největších měst světa, které se koná každé dva roky v Mexiku, padlo rozhodnutí „velké čtyřky“. Zástupci Mexico City, Madridu, Paříže a Atén vyhlásili, že do roku 2025 chtějí zakázat v těchto metropolích provoz vozidel s dieselovým motorem.

Podle primátorky Paříže Anne Hidalgové nejde až o takové překvapení, protože postupné kroky k omezení počtu dieselových motorů v centrech měst přijala a postupně přijímá, například za pomoci ekologických známek, celá řada měst. Japonské Tokio už dokonce úplný zákaz dieselů naplánovalo.

Podle zástupců měst nepůjde jen o jednostranný akt zákazu, ale o celou řadu opatření, která představují posílení městské dopravy, podporu alternativních pohonů, cyklistiky a tak dále.

Ať už je to jakkoliv, je vskutku velkou otázkou, zda je reálné do devíti let přijmout tak zásadní kroky, aniž by to zásadně zasáhlo do života obyvatel těchto měst, motoristů a turistů.

V dalších prohlášeních ze summitu už se nehovoří tak jednoznačně. Spíš než o zákazu se mluví o připravenosti těchto městských zastoupení udělat maximum pro zlepšení životního prostředí a úplný zákaz dieselů je až jakýmsi finálním řešením. Za reálnější se tedy považuje snaha do roku 2030 alespoň snížit emise z dopravy ve městech až o 50 %.

„Nejen Českou republiku však trápí problém s odstraňováním nebo špatnou údržbou filtrů pevných částic, což dokázal i náš průzkum v terénu. Státní organizace by se měli tímto ožehavým tématem více zabývat a nastavit taková opatření, aby nedocházelo k úmyslnému znečišťování ovzduší prokazatelně škodlivými látkami jedinců vlastnící vozidlo s nefunkčním DPF filtrem“, hodnotí aktuální stav prezident ÚAMK

Například Auto ESA nebo automobilka Ford již důsledně kontrolují, co vykupují, prodávají, servisují a v jaké kvalitě je daný vůz i z pohledu ekologie.

ÚAMK

60 komentářů u “Paříž, Madrid a Athény chtějí zakázat dieselová auta”

  1. takto, ak primatorom nevadi
    takto, ak primatorom nevadi odliv investicii, penazi z mesta, nech si nariaduju co chcu, ale potom nech sa nedivia.

    je to ako riesenie dopravnej situacie, po zavedeni kruhoveho objazdu pred obcou z dialnice, lebo pribudla slepa odbocka, sa roky vytvarali kolony az na dialnicu a v nej, nepochopena pricina a nasledok priniesla riesenie v podobe rozsirenia a pridania dlzky odpocovacieho pruhy z dialnice.

    samozrejme sa tym nic nevyriesilo, spomalujuci blokujuci kruhac s nevhodnym riesenim tam je nadalej.

    dalej, siroka a schodna cesta sa zmenila na bludisko a dopravny horror, po tom co developer umyselne do nej vlozil krohace odbocky a tak podobne, aby nutil vozidla zamierit k postavenemu obchodnemu centru.

    neverim nicomu s cim pridu papalasi a ich nohsledi.

    vacsinou si za to mozu sami.

  2. Pokud chce kterýkoliv stát
    Pokud chce kterýkoliv stát nebo město omezit dopravu, musí poskytnout pohodlnou dostupnou, rychlou a bezpečnou hromadnou dopravu. A to je problém.

    Pokud mají být přinejmenším centra měst bez aut, musí kolem být a v něm systém elektrifikované, nejspíše trolejové, ideálně k tomu kolejové, dopravy. A ta musí mít dostatečnou kapacitu.

    Jak tramvaje tak metro v Praze nestíhají, stejně jako šaliny v Brně. Špičky jsou prostě problém jednak je kapacita na hraně (mimochodem je dobré si všimnout že lidi na další soupravu těch pár minut nepočkají, pokud tedy není již vidět). Myslím že pro dost lidí je z tohoto důvodu MHD nepoužitelná.

    A další problém je v tom že smysluplá HD končí většinou na hranici města. Když se podíváme na mapu, se slušně použitelnou hromadnou dopravou, tak zjistíme že tak nějak připomíná mapu neznámého kontinentu.

        1. Co jiného se asi dalo
          Co jiného se asi dalo čekař, že? Pokud chce obnovit tradiční průmysl, musí jej přitáhnout zpět z Číny a to s sebou ponese určitý růst emisí.

          Bohužel se agenda emisí a kdečeho v minulosti příliš svázala s levicí, toto byla zásadní chyba. Prto bude v následujících letech padat v v mnoha zamích za oběť změnám politických poměrů.

          Problém ale leží někde jinde v tom proč k volbám takovýchto lidí dochází.

  3. tohle je cesta. proste ve
    tohle je cesta. proste ve mestech (mistech, kde ziji lide, a doprava ma na ne dopad) omezovat znecistovani. zijeme tady vsichni, vzduch dychame vsichni. i ti, co jezdi mhd. obcane zarid se. kup si elektromobil, cng, vodik, jdi pesky, ebo na kole, nebo pouzij kolejovou (trolejovou) dopravu. nebo elektrotaxi nebo pujcovnu elektrovozu, nebo cokoliv jineho cisteho. a ne dotovat elektromobily.

    1. Kravina, v Norsku nedotují
      Kravina, v Norsku nedotují EV, ale nejsou zdaněny a jak to pomohlo.
      Tohle ničemu nepomůže, EV je třeba rozšířit, to zákaz dízlů nepomůže, o to víc se budou kupovat Naturaly a bude dokonce vyšší spotřeba.

      Jak říkám, toto má jen za cíl zvýšit zisk ropných teroristů.

      1. tak to rikate spatne. v
        tak to rikate spatne. v norsku nejsou zdaneny elektromobily a zaroven jsou vysoce zdaneny spalovaci motory. co z toho ma ten, co se rozdohne jezdit do prace na kole a o vikendu pouzit taxi? nic. jedina ferova cesta je omezovani emisi. ze zacatku v lokalitach kde to vadi nejvice – obytne zony, postupne treba vsude. ale omezovat se na spalovaci a nespalovaci motory je nefer. a vede to k takovym deformacim jako v norsku.

  4. Jde jen o to, jak zvýšit
    Jde jen o to, jak zvýšit tržby ropného terorismu, protože diesely mají nižší spotřebu. Kdyby chtěli opravdu řešit životní prostředí, odstranili by největšího znečišťovatele přírody, skleníkových plynů atd. i zdraví člověka = dobytek, zvířata.

    Jen další skrytá buzerace za zájmy ropných teroristů.

    1. Myslíte že tu naftu
      Myslíte že tu naftu neudají? Udají, teoreticky by měla i nafta jít krakovat na poloviční délku, tedy benzínovou směs. Na druhou stranu pokud se zruší/omezí diesely, pak se patrně začne zmenšovat i plocha řepky.

      Pokud chcete omezit dobytek, není nic prostšího než začít u sebe a omezit spotřebu masa.

  5. Offtopic: V neděli jsem jel
    Offtopic: V neděli jsem jel s i3 po dálnici z Hradce do Prahy. Původně jsem chtěl jet po okreskách, ale navigace mě navedla na dálnici, tak jsem to neřešil. Co čert nechtěl, dálniční policie, projedu kolem nich a nic, ale za chvíli už jsou za mnou, předjíždějí a stahují mne na sjezd. Říkám si, že je to v prd*li, to bude aspoň za 2000,-. No co čert nechtěl, chybějící dálničky si vůbec nevšimli 😀 A dostal jsem 200 Kč za nerozsvícená světla, protože byla mlha a na automatiku jelo jen denní svícení. Takže si na to lidi dávejte bacha, abyste taky nedostali infarkt jako já 😉 😀

    1. Ahoj. No to by se mnou
      Ahoj. No to by se mnou taky seklo , zažil jsem to v Rakousku, omylem na dálnici . Jednou to bylo za 120EUR,
      podruhé jsem to do nejbližšího sjezdu stihnul.
      Ale byly to nervy.
      Chválím policii, že možná nevědomky se zachovala tak , jak by se elektromobilům na dálnici měl dávno postavit stát.
      Jinak ten samý problém s denním svícením mám se sebou u NISSAN é-NV 200 taky.Je to nebezpečné, protože vzadu přu denním svícení nesvítí NIC !

      1. Vím, osobně jsem zapomněl
        Vím, osobně jsem zapomněl a teď už nechávám světla neustále v poloze zapnuto. Sice se tak připravuju o výhodu denního svícení, ale co, lepší než zapomenout 🙂 Nejlepší by bylo, kdyby se dalo nastavit, že při denním svícení se rozsvítí i zadní světla. Zkusím najít na internetu nějaký hack, mělo by to jít nastavit.

              1. Jenže tím, že narazí do
                Jenže tím, že narazí do vozu před sebou si pravděpodobně smrt nepřivodí, narozdíl od nevinných cestujících ve voze zezadu nabouraného. Takové zlomené vazy to je chuťovčička. Takže kdo vlastně nemá na tomto světě co dělat? Tím že svítím i dozadu chráním hlavně sebe. Aspoň trochu úsudku při psaní by nezaškodilo.

                1. Kdyz zacali prvni magori
                  Kdyz zacali prvni magori svitit za bileho dne, tak se ukazalo, ze auta jedouci za nima nerozpoznali vzdy zda auto brzdi, nebo sviti. a tak bylo hodne bouracek prave kvuli tomu dementnimu sviceni ve dne. proto jsou zadni obrysova svetla vzadu vypnuta. kdyz mate obavu ze za bileho dne do vas nekdo naboura kvuli tomu ze nesvitite, tak mi vas vubec neni lito.

                2. Jak můžete nabourat, když
                  Jak můžete nabourat, když nevíte, zda auto před vámi brzdí a musíte zvýšit ostražitost? Přece když zabrzdí, tak se množství červeného světla zvýší – nelze to přehlídnout.

                  Hloupé je, že ti co jim auto automaticky svítí pak zapomínají zapnout normální světa za deště a za šera.

                3. ja s videnim nemam problemy.
                  ja s videnim nemam problemy. ale prave kvuli tem bourackam a zamenou brza/svetlo se to zakazalo.

                4. U některých modelů to
                  U některých modelů to prý mohly být i zle namontované žárovky, některé typy měly dvojvlákno, asi 5 a 25W, přičemž 5W bylo světlo, 25W brzdy, no a bohužel šly připojit i opačně, takže světlo mělo 25 a brzdy 5

            1. Mám pocit z i3 velmi
              Mám pocit z i3 velmi nedobrý, co se týká komunikace mezi autem a řidičem. S autem se dá velmi těžko komunikovat. Mám najeto na půjčených EV asi 6 tisíc km a musím přiznat, že jsem velmi zklamaný. Asi by to chtělo mít auto alespoň na týden a nebýt omezen km. Auto je postaveno primárně pro 2 lidi (další 2 místa vzadu jako nouzovka). Je to můj názor – nemyslím to zle. Škoda těch 11 kW (3x16A), když už ta nová verze má třífáz. nabíjení. Asi bych chtěl moc. Auto pro WOW efekt.

              1. Doporučil bych vám
                Doporučil bych vám půjčit si to auto na delší dobu. Zrovna BMW mělo program, kdy vám auto zapůjčili na měsíc. To byl zlomový bod pro mne, který mne přesvědčil. Zpočátku se některým lidem skutečně i3 řídí velmi špatně. Někteří tomu na chuť nepřijdou nikdy. To se stává. Špatně to neberu.

                Co se týče 11 kW… Tak ono to stačí. Proč dávat víc, když stejně auto má max. 33 kWh baterii. Těch 11 kW vám ji nabije za 3 hodiny v případě naprostého vybití, což je velmi zřídkavé, to je docela dost rychlé. Od rychlejšího nabíjení tu máte rychlonabíječky. Ostatně ani Tesla už nedává do Modelu S v základu nic rychlejšího.

                1. 22 kW (3x 32A) má Smart od
                  22 kW (3x 32A) má Smart od E.ONu a ze 40 na 100% baterie za půl hodiny (ano, jen 17,6 kWh baterie). Ta palubní nabíječka prý údajně stojí 80 tisíc (info od kolegy). Myslím jako, že za ty prachy to bavorák mohl dotáhnout dále. Jsem samozřejmě moc rád, že máme na trhu další auto s třífázovou nabíječkou – prostě jde to. Ano, jak píšete, na Tesle je třeba za příplatek Dual Charger pro využití 22 kW v zásuvce. Děkuji za Vaši reakci. Můj článek o Smartu: http://www.elektromobily-os.cz/sites/elektromobily-os.cz/files/Zku%C5%A1enosti%20se%20Smartem%2002.pdf

                2. Už není. Tesla už dělá
                  Už není. Tesla už dělá jen 16,5 kW příplatkovou nabíječku. Dual charger už nenabízí. Existují holt dva přístupy. Rychlé AC nabíjení typu Zoe nebo Smart, obvykle bez rychlonabíjení, nebo rychlé DC nabíjení a pomalejší AC nabíjení. Co je lepší, to už nechám na každém.

      2. Muze mi nekdo vysvetlit
        Muze mi nekdo vysvetlit vyznam toho denniho sviceni? kdyz jezdim v DE, tak se muzu koukat na protijedouci auta a ridice mam pod kontrolou. Tam jezdim bezpecneji. V CR se koukam vic do prikopu a ne do protismeru. Pro me se bezpecnost svicenim zhorsila.
        A jak to vypada, tak na urazovosti se nic nezlepsilo. porad jeste jsou blbci, kteri tvrdi ze auto v protismeru nevideli. nejaky hloupy sviceni nic nevyresi. jen to otravuje.

        1. Co to meleš, za posledních
          Co to meleš, za posledních x let se počet smrťáků na cestách snížil víc jak o polovinu!
          Což je víc než radostnej fakt. To jak moc to souvisí třeba s denním svícením či něčím úplně jiným budou muset nakoumat a sdělit nám nějací vědátoři. Vývoj je zatím velmi pozitivní a my máme víc šancí oslavit vánoce se svymi blízkými a toho je potřeba si vážit.

          http://www.ibesip.cz/data/web/soubory/statistika/CR/02.png

      1. ze by CEZ nebo jiny
        ze by CEZ nebo jiny energeticky dodavatel blokoval elektromobilitu je absolutni hloupost. s kazdym EV jim vzrusta odbyt elektriny. jak u domaci nabijecky, tak u verejne. Kam prosim vas chodite na takove hlouposti?
        To, ze CEZ nevidi potencial v elektromobilite je ale smutne.

          1. Omyl pane, já platím za
            Omyl pane, já platím za spotřebu elektřiny. A jejich zájmem tedy je, abych ji spotřebovával co nejvíce. Když už díky úsporným spotřebičům v kuchyni, obýváku i úspornému svícení ji spotřebovávám méně a méně. Na to je elektromobil ideální. Protože se jim může klidně stát, že nebudou mít tu elektřinu komu prodávat, když se nepostarají o tento nový trh. A pokud to udělají, tak kromě toho mála (+-5% celosvětově) nabíjení na síti rychlonabíječek jim to vynahradím nabíjením doma a v práci. Které by jinak neexistovalo, páč by ty peníze zkasírovala čerpací stanice za palivo pro můj spalovák.

      2. Například zjednodušení
        Například zjednodušení vyřizování věcných břemen na pozemcích přes které je potřeba vést kabel k nabíjecí stanici. Umožnění obcím zřizovat tyto břemena na svých pozemcích zdarma nebo za korunu na metr, zjednodušení/zrychlení řízení na stavebním úřadě, atd.

  6. Malokdo si da moc prace s
    Malokdo si da moc prace s vyrazenim DPF a jednoduse tam navari trubku. Pro kontrolu by stacilo namontovat na par rusnych silnicich spodni chytre kamery ktere by rozpoznaly zda tam DPF je nebo neni. Spolu s dalsi kamerou by se snimalo SPZ a typ vozidla a hned by se zjistilo, zda auto ma odstraneny DPF. Ja bych podporil tvrde sankce za chybejici DPF.

Napsat komentář