Německý ministr životního prostředí Jochen Flasbarth řekl, že modrá plaketa pro vjezd vozidel do měst „je u ledu“. Je tak boj o další zásadní snižování emisí oxidů dusíku zpomalen? Vítězí diesely?
foto: umwelt-plakette.de
Společnost ÚAMK informuje, že plán na zavedení modrých plaket pro vjezd do center měst v roce 2017, určených pro vozidla s minimálními nebo nulovými emisemi (hybridy, elektromobily, auta na vodík), zůstává nenaplněn. Byl totiž nejspíš až příliš ambiciózní.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Ford upozorňuje na vysoký počet aut bez filtru pevných částic
POČÍTÁME: je z hlediska emisí výhodnější spalovací auto nebo elektromobil?
Podle německého ministerstva životního prostředí je v SRN přímo zdravotně ohroženo důsledky emisí až 400 000 lidí, kteří žijí na ulicích rušných měst. V asi 80 německých městech jsou limity pro oxid dusíku v současné době překročeny.
Je znečištění ovzduší ve skutečnosti tak vysoké, jak o něm mluví zastánci modrých plaket? Podle nedávné kontroly Spolkového úřadu pro životní prostředí byly koncentrace oxidu dusíku v roce 2015 překročeny na zhruba dvou třetinách na dopravu orientovaných kontrolních stanic.
Alespoň dočasně tak byl překročen EU limit 40 mikrogramů/metr krychlový (ug/m³). Roční průměr byl překročen o 27 %. Na 57 stanicích byla norma překročena následovně: na 45 místech bylo naměřeno 45 ug/m³, na 19 přes 50 ug/m³, 6 stanic naměřilo více než 55 ug/m³ a 14 dokonce více než 60 mikrogramů na metr krychlový.
Hlavním zdrojem znečištění ovzduší NO2 byly podle odborníků automobily s dieselovým motorem. Právě tomu měly modré plakety původně plánované k zavedení v roce 2017 zabránit.
Jaké jsou hlavní argumenty proti modrým plaketám? Asi 13 milionů převážně starších dieselů obyvatel německých měst by nedovezlo jejich majitele k jejich domovům, do práce a podobně.
Byl by to tak velký problém, že například vedení měst jako Berlín nebo Mnichov hovoří o možných „sociálních problémech“. Tedy o ohrožení běžného života obyvatel měst a jejich následných protestech a neochotě nějakou modrou plaketu akceptovat.
Podle mnichovského právníka Markuse Klamerta existuje také reálná šance, že v případě zavedení modrých zón by nejen majitelé dieselových vozidel splňujících normu Euro 6, ale i Euro 5 měli mít nárok na odškodnění.
Odvozuje to od zásady poškození majitele státem zavedenou normou: bude-li hodnota nebo použitelnost vozu s novou normou výrazně snížena, jsou na místě státní kompenzace. Postup by podle něj mohl být podobný jako v případě vyvlastnění ve jménu obecného zájmu.
Co dál? Existuje několik dílčích řešení. Například spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt hovoří v první fázi o vhodnosti aplikovat „modré plakety“ (tedy nejpřísnější ekologická hlediska) na vozidla, která jsou neustále v provozu. Jako jsou taxíky, autobusy nebo úřední či vládní vozidla a podobně.
Dalším řešením by bylo, na základě rozhodnutí města a obcí, do center s modrou zónou pouštět sice automobily se zelenými plaketami, ale s tím, že „povolenkou“ pro vjezd by byl průkaz dokládající že motorista v daném místě žije nebo pracuje.
Společně s hledáním řešení platí zásadní požadavek, aby výrobci automobilů zavedli reálné vykazování spotřeby, která by odpovídala realitě. Protože od ní se pak odvíjí reálné dodržování nebo vysoké překračování ekologických norem.
Zároveň s tím je na stole i myšlenka dovybavování starších dieselových motorů filtry pevných částic a jejich další úpravy. Odhad ,ůuví o nezbytných nákladech v průměru 650 euro, ale u řady automobilů až 1500 euro.
Což v případě starších vozidel může představovat značný díl jejich hodnoty. Takže zájem, i přes možnou finanční kompenzaci od státních úřadů, je minimální. Cesta k modrým plaketám a obecně městům bez starých dieselů není tak snadná jak se zdálo, a to ani v Německu.
Pro Německo může být jen slabou útěchou, že ve zcela stejné situaci, tedy neplnění evropských norem ohledně snižování počtu míst kde jsou překračovány limity oxidu dusíku, jsou i další země Evropské unie. Podle informací Evropské komise bylo zahájeno řízení pro porušení práva od roku 2010 s Velkou Británií, Portugalskem, Itálií, Španělskem a Francií.
Vjezd a parkování aut ve
Vjezd a parkování aut ve velkých městech by se měl globálně omezit.
Ovšem ne, nesmyslně, jako v Praze, že podporují, aby každý jezdil do práce svým autem a každý rezident parkoval před barákem dvě auta. Naopak je znepříjemněn pohyb řemeslníků, služeb a zásobování.
Co to meleš? Ty říkáš
Co to meleš? Ty říkáš parkovnýmu 12 000 Kaček za 2. auto pro rezidenta podpora?!? Výpalný je to!
„zavedení modrých plaket
„zavedení modrých plaket pro vjezd do center měst v roce 2017, určených pro vozidla s minimálními nebo nulovými emisemi (hybridy, elektromobily, auta na vodík),“ to byla asi jedna z variant, velmi přísná.
Nyní nejpřísnější zelená plaketa požaduje min. EURO 4 u dieselů a EURO 1 u benziňáků. Je to kvůli produkci škodlivin, které ve městě nejvíc vadí: pevné mikročástice a oxidy dusíku. Neřeší se tady tedy spotřeba a skleníkové plyny.
Já jsem slyšel o mírnější variantě, že modrá plaketa by požadovala aspoň EURO 6 u dieselů. Údajně teprve EURO 6 dostává diesely na úroveň čistoty benziňáků. Jak to bylo myšleno s benziňáky nevím, zda by stále stačilo EURO 1, (benziňáky nemají červenou ani žlutou plaketu – s EURO 1 skočí rovnou na zelenou).
V Praze má zavedení nízkoemisní zóny (NEZ) koalice na radnici v programovém prohlášení. Na konci roku 2015 bylo připravováno k vyhlášení v roce 2016 (začátek běhu roční zákonné lhůty od vyhlášení k platnosti). Nakonec k tomu nebylo přistoupeno ze 2 důvodů:
1) Podle radního Dolínka nemá smysl zavedení NEZ před zprovozněním jihovýchodní části D0 – Pražského okruhu. Skutečně, bylo by tristní „šikanovat“ obyvatele Vršovic a Strašnic plaketami nebo vyřizováním výjimek, když mají „za humny“ Jižní spojku, kde desetitisíce náklaďáků chrlí mraky škodlivin…
2) Ukázalo se, že přirozená obnova vozového parku postupuje poměrně rychle a požadavek na žlutou plaketu od r. 2017 a zelenou od r. 2019, jak se předpokládalo, by nepřinesl tak výrazné zlepšení oproti přirozenému vývoji.
Ještě na doplnění: je
Ještě na doplnění: je obrovský rozdíl mezi tzv. statickou skladbou vozového parku, tj. co je v registru a může jezdit, a tzv. dynamickou skladbou, tj. co skutečně jezdí po ulicích.
Problémem regulace je to, že statická skladba je špatná, mnoho lidí vlastní stará auta a regulace se tedy negativně dotkne mnoha lidí, i když někdo jezdil 1x za měsíc za babičkou, tak ho to bolí.
Naopak dynamická skladba je např. v Praze, kde se o zavedení NEZ uvažovalo, velmi dobrá a neustále se zlepšuje. Podle průzkumu z r. 2015 by už cca 40% aut do 3,5 tuny na pražských ulicích splňovalo modrou plaketu v mírnější formě, jak jsem popsal výše, a cca 80% by splňovalo aspoň zelenou plaketu.
Tj. regulace mnoho lidí poškodí (mnoho lidí vlastní emisně horší auta), ale málo pomůže ovzduší, protože na ulicích velkých měst už beztak jezdí většina aut novějších 🙁
mimochodem, na http://www.green-zones.eu, co je na obrázku modré plakety v článku, je modrá plaketa definována takto: „Affected are all diesel vehicle owners be the way that do not meet the exhaust gas standard Euro 6 (NOx max. 80 mg / km). … Gasoline vehicles meet in almost every case, the Euro 6 standard.“ Tj. u benziňáků stačí mnohem nižší „benziňácké“ EURO na splnění 80 mg NOx/km (protože příslušná norma EURO stanovuje jiný limit NOx pro naftu a jiný pro benzín, přihlíží taky k CO2 a skleníku, což zase zvýhodňuje diesely…)
mhd je v troskach, dostupne
mhd je v troskach, dostupne auta pre pospolity lud ake popisuju, ciste sci-fi, ludia obracaju vo vacku posledny gros, a do toho celeho sa vlozi mudry diskuter s genialnym napadom, ..tak nech nam zvysia dane ako v norsku.
ja mam niekedy pocit, ze zijem v dobe ktoru radsej ani nepomenujem.
nekaz druhem, co ty sam
nekaz druhem, co ty sam nedodrzujes.
tak uvazuju ze statne vozidla a mestske autobusy dostanu vinimku, ale prosty clovek si to musi odsrat.
chod ako prvy prikladom.
aky konkretny priklad davaju ty, co vodu kazu ?
bohac radi chudobnemu ako zit.
ako a v akych pomeroch ziju ludia, co sa snazia kazat, ako ma zit ich poddany lud ?
Všimněme si, jak to hned
Všimněme si, jak to hned vypadá jinak, když se dají na stůl čísla:
– Německo 80 milionů obyvatel
– Podle německého ministerstva životního prostředí je v SRN přímo zdravotně ohroženo důsledky emisí až 400 000 lidí, kteří žijí na ulicích rušných měst.
– V asi 80 německých městech jsou limity pro oxid dusíku v současné době překročeny.
– Asi 13 milionů převážně starších dieselů obyvatel německých měst by nedovezlo jejich majitele k jejich domovům, do práce a podobně, protože by plaketu nedostaly.
– vedení měst jako Berlín nebo Mnichov hovoří o možných „sociálních problémech“. Tedy o ohrožení běžného života obyvatel měst a jejich následných protestech a neochotě nějakou modrou plaketu akceptovat.
Jinými slovy narazila by kosa na kámen. Něco jako už proslulé Zvládneme to.
A jak by měl stát postupovat? Podle mne jednoduše zlepšit MHD, elektrifikovat kde co a hlavně pak svůj vlastní provoz, tedy municipality a veškeré státem řízené a podporované organizace, které by prostě nesměly kupovat nic jiného, než elektromobily. Pokud by chyběl dojezd, pak by to byla poptávka a tlak na výrobce, aby je dodávali. Zní to možná moc jednoduše a je to běh na 5-10 let, ale jde to. Jen chtít.
kdyby to opravdu chtěli
kdyby to opravdu chtěli řešit a opravdu nechtěli podporovat fosil a ropný terorismus, tak to udělají jak v Norsku a všichni už 1/4 mohla mít elektromobily….takhle je to jen buzerace chudších, co mají staré diesly
V Německu by to
V Německu by to nefungovalo. Německo totiž nemá tak brutální daně na auta, aby se lidem tak moc vyplatilo jejich neplacení u elektromobilů. V Norsku jsou ty výhody u elektromobilů velmi markantní.
stacilo by tedy zvysit dane
stacilo by tedy zvysit dane na fosilni auta, ono by se to dokonce dalo udelat hned na nekolika frontach aby ty skoky nebyli u jednoho tak velke, treba dan za auto zvysit o 25%, spotrebni dan na pohonnych hmotach zvysit o 25%, udelat vetsi rozdily silnicni dane tak aby to opet znevyhodnilo fosilni auta, ono to Nemecko stejne postupne zavede, natahnou to do nekolika let a postupne proste ty EV nejak zvyhodnej aby to volic az tak nevnimal jako velkou ranu
Zvýšení daní z
Zvýšení daní z fosilních aut je úplně stejně politicky neprůchodné. Myslíte, že by lidé v Německu, kde je auto pomalu symbol státu, byli ochotni najednou, z ničeho nic, platit o tolik navíc? Takové demonstrace se v Německu ještě nekonaly. Navíc by to pravděpodobně odmítl jejich ústavní soud jako neúměrné a nespravedlivé a retroaktivní a kdo já vím co ještě.
vsimni si jak se nyni
vsimni si jak se nyni Nemecke automobilky predhanej v tom aby alespon ukazali nejaky ty EV co jakoze zacnou prodavat do par let, pokud se zvyseni takovejch dani nejak promitne do prodeju tech EV, tak s tim Nemci mit problem nebudou, uplne bude stacit aby se to protlacilo mezi vetsinu politickych stran v Nemecku, behem treba 10 let muze bejt Nemecko co se automobilizmu naruby a lidem se proste vnuti myslenka ze chtej EV 🙂
No, uvidíme. EV jsou stále
No, uvidíme. EV jsou stále jen velmi okrajovou záležitostí a i nadšenci si často pořizují spalovák, protože je prostě pro jejich potřeby EV drahé. Počet prodaných EV v poměru ke všem prodejům je v desetinách procenta… Já to moc dobře nevidím, půjde to pomalu.
pokud je Ev prilis drahe a
pokud je Ev prilis drahe a neni v dohledu jejich zlevneni, co je nejlepsi udelat pro dorovnani cen? nojo zdrazit spalovak 🙂 pokud VW, BMW a Mercedes hodlaji EV uvadet postupne a ne hned (coz je k pochopeni neb hned to proste jde jen v Muskove hlave) tak ver toomu ze Nemci najdou zpusob jak si svoje automobilky udrzet na vysluni a na ty EV prejit
No ono se řekne zdražit
No ono se řekne zdražit spalovák. Ale je nutné se ohlížet na nějaké společenské nastavení, kdy spousta obyvatel vesnic se bez auta neobejde a mají starou šunku za pár šušní. Těm by podobný zásek v podobě silničních, spotřebních a ekologických daní udělal zřejmě totální čáru přes rozpočet. A ojeté elektromobily v podstatě nejsou a když jsou, vyžadují vysoké investice.
proto pisu ze to Nemci
proto pisu ze to Nemci rozlozi do nekolika let, treba 10-20 let, pak se da celkem snadno eliminovat podobne pripady, proste to bude zdrazovat postupne pomaloucku plynule, jen o chlup vic nez by to zdrazovalo stejne, a zaroven ty EV budou setrvavat na nejake cene protoze se jich to zdrazovani tykat nebude
priklad, treba zvednout spotrebni dan na paliva kazdy rok o 1%, upravovat poplatky za silnicni dan kazdy rok o par procent, atd…
Ok, nicméně i tak můžeme
Ok, nicméně i tak můžeme čekat nějakou výraznější změnu v horizontu 10 let. To je opravdu velmi dlouho…
z pohledu lidstva je to
z pohledu lidstva je to chvilka
staci se podivat jak to udelali s energetikou, taky to nejde prez noc, ale musi to bejt roztazene na nekolik let az desitek let, obmena aut proste bude trvat tak 2-3 dekady bezne zivotnosti aut, takze rekneme ze na treba 50% podilu EV za 20-30 let ?
ostatne ikdyby se od zitra prodavali jiz celozvetove jen EV, tak vic nez 90% podil bude dosazen tak za 18-20 let
Jo, to je realistický
Jo, to je realistický náhled. Já to mám podobně, i když si myslím, že to možná bude trvat ještě déle.
lžeš, EV nyní vládne v
lžeš, EV nyní vládne v luxusních vozech, má už 1/4 trhu v USA i EU, všichni ostatní padají
oni můžou udělat spoustu, větší dotace, zdanit rakoviny atd., neprůchodný je to jen pro zbabělce, sluhy ropnýho terorismu a korupčníky, co říkajjí, že to nejde
jenjo, nemám rád
jenjo, nemám rád extrémisty. Ty jsi jeden z nich.
takže chceš lhát, že
takže chceš lhát, že nemá 1/4 trhu, dokonce 1/3 trhu??
goo.gl/fQUujz
takže fakta jsou extrémismus? 🙂
Víte, jaký rozdíl je mezi
Víte, jaký rozdíl je mezi trhem luxusních vozů a trhem elektrických vozů? Nebo vám takové drobné nuance nic neříkají?
ty vážně svým malým
ty vážně svým malým mozečkem nesji schopen pochpit, že Tesla ovládla luxusní sedany? Co s tím má společnýho EV? Prostě nejlepší auto ve své kategorii, kdo má peníze a mozek, kupuje Teslu
v EV luxusních má totiž tesla kupodivu 100 %, stále nechápeš? 😀
Bla bla bla…
Bla bla bla…
Zkuste se prosim zamyslet
Zkuste se prosim zamyslet nad svym projevem. Ten u Vas bohuzel pohrbiva celkem rozumne myslenky. Opravdu neni nutne druhou stranu osocovat nebo dokonce zkouset urazet.
no spis tu lzes ty, neb
no spis tu lzes ty, neb celosvetova cisla v tomto ohledu nejsou, jsou jen cisla z USA kde to je opravdu nejakych 25%, ale jen diky tomu ze je to pocitano jen s nekteryma znackama, zadne USA i EU, je to jen USA kde ten graf byl takhle priznivej,a tim ze o tom tady lzes to nijak nezmenis 😉
jen pro ukazku luxusnich „limuzin“ ze za rok 2015 prodalo necelich 600 tisic kusu, luxusnich SUV se celosvetove za 2015 prodalo necelich 1.2 milionu kusu, tedy cenova oblast kde Tesla nabizi sve modely S a X, 25% z toho cini 450 tisic kusu, kolik ze Tesla vyrabi rocne aut? no mam takovej dojem ze 450 tisic kusu to opravdu nebude, spise nejakych 75-80 tisic aut rocne?
tak aby jsi byl v obraze jeste lip, BMW prodalo za 2015 prez 1.9 milionu aut, Mercedes lehce pod 1.9 milionu aut, Audi lehce prez 1.8 milionu, Lexus prez 650 tisic, Volvo lehce nad pul milionu aut, Jaguar a LR prez 480 tisic, Porsche prez 225 tisic aut, a to s prumernou prodejni cenou prez $86 tisic a to jim cenu dost snizuji modely ktere maji i za ceny pod $40k, jsou to udaje ze serveru statista.com, aneb servr ktery statistiky podobneho razeni dela jiz roky
tak ve své kategorii už
tak ve své kategorii už má 1/3 trhu, lháři:
goo.gl/fQUujz
Tesla je jedničkou ve své kategorii v EU:
goo.gl/gUpPUM
smiřte se s tím, všichni, co mají peníze a mozek, kupují jen Teslu, čísla to potvrzují 😉
uzasne nejen ze jsi lhar,
uzasne nejen ze jsi lhar, ale ty ses i blbej a sam sebe usvedcis odkazy 😀 to ze tam je napsano US ti asi nic nerika vid? a to ze to je seznam aut do zasuvky ti asi taky nic nerika vid?
jsi jen fanatik a elektromobilite jen skodis 😉
tady je správný odkaz,
tady je správný odkaz, lháři 🙂
goo.gl/FqpNWB
Tesla měla nedávno 25 % v luxusních sedanech, teď už to bude asi ta třetina
jsem fanatik, protože mám pravdu a znám fakta narozdíl od lidí bez mozku? 🙂
„Luxury Sedan in America“
„Luxury Sedan in America“ kde mas ten celej svet? 🙂 a vzhledem k tomu ze se nijak nezvedla vyroba modelu S a neklesla poptavka po luxusnich sedanech, tak stezi mohli nejak zvysit svuj podil par procent celosvetove 😉
Začarovaný kruh.
Začarovaný kruh. Nechtějí stará naftová auta ve městech, kde žijí staří lidé, kteří tyto auta vlastní.
Německo najde řešení. Dotace na EV a šrotovné na stará naftová auta.