Systém start/stop už je v dnešních automobilech poměrně běžně využíván. Německá firma Bosch však celý nápad posunuje ještě dále. Nová technologie start/stop firmy Bosch nevypíná motor jen pokud vozidlo stojí, ale také ve chvíli, kdy auto „plachtí“.
foto: Bosch
Fungování technologie start/stop je prosté. Kdykoliv auto zastaví, systém vypne motor, a šetří tak palivo. Bosch však přistupuje k celému problému mnohem rafinovaněji. Jeho nový start/stop koncept nevypíná motor jen když auto stojí, ale vždy, když řidič nemá nohu na pedálu, nebo brzdí.
Nejčastěji se tomu děje při jízdě z kopce nebo při dojezdu k semaforům, kdy se auto pohybuje setrvačností a řidič pouze přibrzďuje. Systém je natolik citlivý, že stačí sešlapanout pedál a motor se okamžitě rozběhne – bez výkonové prodlevy.
Testy provedené firmou Bosch ukazují, že během cesty motory běží až 30 % času zbytečně. Při důsledném uplatňování nové techniky start/stop firmy Bosch lze dosáhnout až 10% úsporu paliva. Bosch na svých stránkách uvádí, že pokud každý nový vůz v Německu získá takto inovativní start/stop systém, „teoretické roční snížení emisí CO2 bude více než 30 000 tun.“
Bosch start/stop technologii lze údajně jednoduše přidat do jakéhokoliv stávajícího auta se spalovacím motorem (včetně CNG) nebo hybridů. Celá zástavba je údajně „cenově dostupná“ a skládá se z poměrně málo součástí.
Start/stop je určen především pro automobily s automatickým řazením. Lze jej však používat také s manuálním řazením, pokud je v autě použito zařízení Bosch eClutch – to odpojí spojku vždy, když se motor vypne.
„Funkce jízda setrvačností systému start/stop je cenově dostupná, lze ji kombinovat s jakýmkoliv typem spalovacího motoru a podstatně snižuje spotřebu paliva,“ říká Dr. Rolf Bulander, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Bosch nabízí bezdrátovou dobíječku pro Leaf a Volt
Nové zařízení start/stop je schopné nastartovat motor dokonce i ve chvíli, kdy otáčky nespadly na nulovou hodnotu. Motor dokáže nastartovat i ve chvíli, kdy stále ještě zpomalujeme a ručička otáčkoměru pomalu klesá.
Samozřejmostí, při vypnutém motoru, je zachování funkčnosti všech důležitých částí vozidla – posilovač brzd, řízení nebo klimatizace. V případě klimatizace Bosch testuje variantu se zásobníkem tepla, přes který začne vzduch proudit a chladit se v něm právě po vypnutí motoru.
Nejdokonalejší start-stop
Nejdokonalejší start-stop je chcípací tlačítko, protože v každém autě je jedině řidič ten, kdo dokáže potřebu motoru předvídat a se znalostí budoucího dění posoudit, zda má smysl motor vypnout. Elektronika tak maximálně může ohlídat, zda za dané konstelace (např. zařazená rychlost) to může udělat a pak ohlídat aby motor naskočil když je potřeba. Jsem zvědav, kdy na to výrobci přijdou a s palcovými nadpisy obsahujícími několik slov „revoluce“ tam to tlačítko přidaj. Pak to snad běžní řidiči přestanou vypínat a začnou používat.
Zajímavá technologie. Kde
Zajímavá technologie. Kde se dozvím víc info? Co to bude stát pro mé auto? Bylo by fajn do článku dát na to odkazy.
mechanici vravia, že turbá
mechanici vravia, že turbá treba po vyššom zaťažení chvíľu dochladiť na voľnobehu a až potom vypnúť motor, takže tomu turbu, ktoré je už skoro v každom novom aute, bude asi veľmi prospievať keď sa bude motor vypínať dolu každým kopcom, keďže pred jazdou z kopca zvyčajne býva jazda do kopca
Objavujú teplú vodu, teda
Objavujú teplú vodu, teda vlastne ani nie teplú ale iba vlažnú …
O čo im vlastne naozaj ide ? Nech skopírujú THS a je to. Pre EU trh ešte nech urobia 2. verziu HTS orientovanú na výkom (menej oko a viac fan) pre tých čo ešte nedospeli.
já jako člověk který by
já jako člověk který by si koupil nové auto které bych nevyužil k pracovní činnosti aby sloužilo až 8let bez velkých a častých výdajů bych si rači koupil starej ověřenej benzínák než moderní eko auto plné podobných vymožeností. Možná kdyby na vše byla yáruka 8let bez omezení km. respektive min 100tis. km joko je na baterii o Model s.
Navíc bych pravděpodobně byl i víc eko než intenzivní konzument nejnovějších eko vymožeností v autě.Proto také fandím elektromobilům.
V rezime „plachtenia“ uz
V rezime „plachtenia“ uz dnes funguje napr. hybrid od Toyoty
Pokud by systém zahrnoval i
Pokud by systém zahrnoval i udržení v činnosti posilovačů a olejového čerpadla, tak nevidím důvod, proč ho nepoužívat pro jakýkoli motor.
S mým 1,9TDI by to ku příkladu znamenalo na jednu nádrž najet až 1600km.
…a odpísané turbo
…a odpísané turbo každých 50 000 km
Právě proto jsem psal o
Právě proto jsem psal o tom olejovém čerpadle. Turbo je chlazené olejem a jediné jak se mu dá ublížit je ho opotřebit a to nelze urychlit jinak než abrazivem, které se tam může dostat buď poškozeným filtrem nebo v případě, že se cirkulace oleje v nedochlazeném turbu zastaví a dojde k přepálení oleje a následné tvorbě drobných částeček karbidu křemíku. Pokud zůstane olejové čerpadlo v činnosti tak nevidím důvod proč by mělo turbo odejít.
Zvýšený počet náběhů turba jeho životnosti nijak neubere.
Pokud mám nějakou mezeru ve znalostech, rád se přiučím.
možno pri kvalitných a
možno pri kvalitných a spoľahlivých atmosferických benziňákoch je to dobrý nápad (hlavne s automatm).
Na diesel by som si to nenamontoval a vlastne ani na benzinak s turbom. Naozaj mám obavu a zníženie životnosti niektorých súčiastok, ktoré už aj tak idú na hrane.
Životnost každé
Životnost každé součástky v automobilu je už dnes od návrhu přesně naplánována.
Zajímalo by mě,.jak to
Zajímalo by mě,.jak to bude fungovat,když nám začne zlobit baterka a automobil sotva nastartuje…
U těchto systémů s
U těchto systémů s odpojením spojky nastává jeden problém: řešení brzdění motorem. Systém by měl být natolik inteligentní, že by to umožnil, ale pokud odpojí spojku při sundání nohy z pedálu akcelerátoru, musí kupříkladu při sjíždění svahu rozeznat potřebu brzdění motorem. Jinak se sice šetří palivo, ale v podstatě vůz jede systémem brzda-plyn. Ovládání vozidla se nenaruší, opotřebení některých částí ale bez jakýchkoliv pochyb vzroste.
Tento problém se vyřeší
Tento problém se vyřeší sám hybridizací vozidla a implementací rekuperačního brzdění.
Pokud beru v úvahu „Funkce
Pokud beru v úvahu „Funkce jízda setrvačností systému start/stop je cenově dostupná“, jak uvádí Bosch, pak poté, co „Tento problém se vyřeší sám hybridizací vozidla a implementací rekuperačního brzdění.“, už nebude platit tvrzení výrobce a cena se pohne někam dost vysoko. A kde budou úspory?
Tak hybridizace nemusí
Tak hybridizace nemusí znamenat plug-in hybrid, ale třeba i mild hybrid typu Honda Insight, kde cena hybridizace je minimální, prakticky jde o systém Start & Stop s baterií a navíc rekuperačními brzdami… Cena není o moc vyšší, než u klasického systému Start & Stop.
aby sme neskoncili ako pri
aby sme neskoncili ako pri starom start stop, za deci usetreneho paliva a par korun sa budu v buducnosti menit znicene funkcne casti auta, olestene valce, zapecene turbo, znicene ojnicne loziska atd. ale je to podobne ako s dalsimi ekonezmyslami, v NEDC to usetri a ze tuto usporu zakaznik mnohonasobne preplati neskor je len jeho problem
Obávam sa že presne to sa
Obávam sa že presne to sa deje. Namiesto radikálnej zmeny koncepcie pohonu sa pridávajú systémy, ktoré pomôžu prvoplánovo niečo zlepšiť, ale dlhodobo sú na škodu … Je totižto lacnejšie „prilepiť“ niečo ku existujúcemu motoru, ako začať skoro odznova a investovať do vývoja obrovské peniaze. Kapitalizmus proste nepustí – zisk je prvoradý (a ten je nepriateľ s výdavkami). Ale netvrdím že klasické motory nemajú význam musia sa „zahodiť“.
Všeho do času. Na
Všeho do času. Na americký trh hybridů se tlačí Čína, aby vznikl elektromobil se solidními parametry, musela vzniknout zcela nová firma. Automobilky to nedokázaly. Konec těch co zatuhly ve své pozici se pomalu blíží. Vždy je třeba nalézt rovnováhu mezi vyděláváním a investicí do rozvoje. To je kapitalizmus.