Hyundai i10 na batérie – Hyundai BlueOn

Včera odhalila juhokórejská automobilka Hyundai svoj prvý sériový automobil poháňaný elektrickým prúdom. Pôjde o mestský hatchback vychádzajúci z elektrického modelu , ktorý bol predstavený na 2009. Dostal však nové meno – BlueOn.   

Automobilka ho na trh plánuje uviesť v roku 2012. V tejto sérii má byť vyrobených 2500 kusov. Predtým ich však bude nutné otestovať. Preto Hyundai zostavil testovaciu flotilu zloženú z 30-tich elektromobilov, ktoré začnú jazdiť už budúci mesiac.

BlueOn bude používať vyspelé batérie typu lítium polymér. Ich celková kapacita je 16,4 kWh a dobíjané môžu byť z elektrických zásuviek s napätím 220V, alebo 380V. Z druhej spomenutej zásuvky je možné nabiť batérie na 80% kapacity len za 25 minút.

Elektromotor je na takto malé auto relatívne silný. Disponuje maximálnym výkonom 61kW (81k) a krútiacim momentom 210 Nm. Z hľadiska bezpečnosti obsahuje BlueOn aj systém Virtual Engine Sound System (VESS), ktorý vydáva zvuk, ktorý má varovať chodcov.

A teraz ešte pár čísel ohľadom jazdných vlastností. Z nuly na sto zrýchli BlueOn za 13,1 s, čo je pre mestské vozidlo vyhovujúca hodnota. Tak isto postačujúca je aj maximálna rýchlosť 130 km/h a dojazd 140km.

BlueOn má byť jedným z áut, ktoré majú rapídne znížiť priemerné emisie automobilky Hyundai. Spolu s ním budú v ponuke aj plug-in hybridy, ktoré však budú z vyšších tried. Automobilka však neprezradila, kde by chcela mať prioritné trhy pre svoj elektromobil. Dá sa ale predpokladať, že BlueOn bude žiadaný ako v Ázii, tak v i západnej Európe.

tisková zpráva

6 Comments on “Hyundai i10 na batérie – Hyundai BlueOn”

  1. S výkonem motoru je to asi
    S výkonem motoru je to asi tak: Motor svůj jmenovitý výkon dosahuje při jmenovitých otáčkách. Vyjdu-li ze vztahu P=M*omega, můžu vypočíst, že jmenovité otáčky za minutu=60*(P/(M*2*pi))=60*(61000/(210*2*3,14))=2774ot/min. Moment motoru přímo souvisí s protékajícím proudem, takže předpokládejme, že z důvodu tepelných ztrát by moment neměl být překročen, takže do jmenovitých otáček mám k dispozici 210Nm. Předpokládám-li, že vozidlo má konstantní převod a jmenovité otáčky motoru je možné překročit 2x, tak odvodím že 130km/h jede vozidlo při 5548ot/min, 65 při 2774, 30 při 1280 a 0 při 0. Na základě předchozích vztahů můžu odvodit, že při 0 ot/min je výkon 0kW, při 1280ot/min je výkon 28,1kW. Při rostoucích otáčkách roste i napětí na svorkách motoru, toto napětí je však omezeno napětím akumulátoru, maximální napětí je obvykle dosaženo lehce za jmenovitými otáčkami, při vyšších otáčkách již napětí nemůže růst a dochází k tzv. odbuzení a klesá moment i lehce výkon.
    Pro jednodušší představu, jsem uvažoval do jmenovitých otáček konstantní moment 210Nm v praxi bývá pro zlepšení dynamiky motor krátkodobě přetěžován….
    Problematika je podstatně složitější, ale pro lehký nástin by to mohlo stačit.

    1. Ako zákazník odkazujem a
      Ako zákazník odkazujem a to i konkurencii, že je pre mňa nezaujímavé vozidlo s takýmto dojazdom.
      Elektromobil je fajn vec, ale ešte treba popracovať. Nepotrebujem mať v rodine 4 vozidlá, každé na nejaký účel, ale jedno poriadne a pokiaľ možno dosť univerzálne.
      Rád si to kúpim, ale ešte to nespĺňa požiadavky na potreby bežného človeka.
      Takže sa nečertite, zatial nič moc….a to nielen táto automobilka.

  2. Tak ma napada, ze ten
    Tak ma napada, ze ten zvukovy efekt motoru by sa dal vyriesit aj nejakym klaksonom=samozrejme so slabsim zvukom, ako je obvykle. V prednej casti auta by bolo nejake cidlo, ktore by klakson zaplo, keby sa v danom rozsahu od auta pohyboval chodec, alebo bicyklista…. Asi je zbytocne, aby elektroauto vydavalo stale nejaky zvuk, ako pojazdny cirkus.

Napsat komentář