Elektřina si nemilosrdně razí cestu do světa velkých automobilových závodů. Audi e-tron quattro už podruhé zvítězilo v Le Mans. Dařilo se také týmu Toyota. A stranou nezůstává ani Nissan. Představuje elektrický závodní speciál ZEOD RC.
foto: Nissan
- Závodní plug-in hybrid s rychlostí přes 300 km/h
- Auto využije stejné li-ion baterie, jako komerční Nissan Leaf
- ZEOD RC se chystá na závod 24 hodin Le Mans 2014
Nissan ZEOD RC, závodní elektrické auto, na první pohled působí jako líbivější příbuzný černočerného “zlého” stroje Nissan Deltawing. Není to náhoda. Za projektem vývoje ZEOD RC stojí Ben Bowlby, který v roce 2012 pracoval na projektu Deltawing.
“Během následujících 12 měsíců budeme testovat několik typů pohonu v rozsáhlém testovacím programu,” říká Bowlby. “Máme k dispozici mnoho možností ke zvážení a vyzkoušení,” dodává. Testovací program je podle něj součástí dlouhodobnějšího cíle vývoje systému a množiny pravidel pro tento typ technologií.
Svůj debut zažije nové závodní elektrické auto už příští rok na prestižním závodu 24 hodin Le Mans. Postupně ale bude automobilka “upouštět” některé informace také skrze svůj YouTube kanál NISMO.TV. Na konstrukci novinky se podíleli zaměstnanci Nissanu z Evropy, USA i Japonska.
“Nissan se stal globálním lídrem v oblasti vývoje automobilových technologií s nulovými emisemi. Nissan ZEOD RC nám umožní tyto schopnosti dále rozvíjet za využití nejobtížnějšího závodu na světě jakožto živé experimentální laboratoře našeho připravovaného pohonu LM P1,” komentoval novinku Andy Palmer, výkonný vice prezident Nissanu.
Technologie vyvinuté prostřednictvím programu ZEOD RC se stanou součástí budoucích inovací, které Nissan přinese ve svých běžných spotřebitelských vozech. Půjde mimo jiné také o test plug-in hybridního pohonu, který Nissan nazývá Zero Emission od Demand (ZEOD).
Jeho intenzivní testování bude na pořadu dne souběžně s testováním plně elektrického pohonu. Jak ale vlastně přesně funguje samotný ZEOD RC, to zatím jasné není a Nissan se o tom příliš rozepisovat nehodlá.
Současné technologie podle Nissanu neposkytují dostatek kapacity baterií k tomu, aby bylo možné vyvinout čistě elektrický závodní prototyp pro Le Mans. Ben Bowlby však věří, že vývoj auta bude důležitým krokem v elektrifikaci závodních vozů budoucnosti.
“Během následujících 12 měsíců budeme testovat několik typů pohonu v rozsáhlém testovacím programu,” říká Bowlby. “Máme k dispozici mnoho možností ke zvážení a vyzkoušení,” dodává. Testovací program je podle něj součástí dlouhodobnějšího cíle vývoje systému a množiny pravidel pro tento typ technologií.
Rozuměl jsem dobře? Do
Rozuměl jsem dobře? Do konce roku 2014 chtějí změnit vztah lidí k elektromobilům navždy? To mají hodně velké a hlavně rychlé ambice. Uvidíme, našlápnuto mají, ale nevím, jestli to půjde tak rychle. Museli by nabídnout dojezd alespoň 350-450km a cenu srovnatelnou s dnešními spalovacími modely.