Opravdu kvalitní silnice dnes mají nejspíš jen ve Skandinávii a Japonsku. Místy možná také v Německu a Francii. Zbytek světa může takovou silniční infrastrukturu jen závidět. A místo líných silničářů začít nakupovat Python 5000, záplatovač silnic.
foto: Python Manufacturing inc.
Zima přichází a s ní i sníh a voda, která se tak ráda usazuje v malých prasklinách asfaltu, mrzne, roztahuje se a vytváří větší a větší trhliny. Trhliny pak nákladní auta rozjezdí v pořádné díry a na jaře pak ze silnic zbudou jen rozervané cáry.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
TEV: Silnice 21. století mají být automatické a bezdrátové
Nizozemsko spustí první dálnici pro elektrokola a elektroskútry
Také to tak ve svém městě máte? Nejste v tom sami. Ani takové San Francisko nebo New York nejsou výjimkou. Dokonce i způsob oprav vypadá za velkou louží podobně jako u nás: ke každé díře je povolána partička minimálně tří silničářů.
Ti rozestaví kužely vymezující pracovní prostor minimálně v perimetru 50 metrů kolem díry, nezávisle na její velikosti. Zábor několika pruhů vozovky není problém. Opravy jsou navíc vždy perfektně naplánovány přesně na dobu, kdy je daná vozovka nejvytíženější.
Následuje samotná oprava: odstranění poškozené části silnice, příprava, vyplnění novým asfaltem, utěsnění opravené části. Celý tenhle proces může trvat od několika hodin až po několik měsíců. Záleží… nikdo neví na čem přesně záleží, ale je to tak.
Nebylo by skvělé, kdyby celé tohle martýrium bylo možné zvládnout v jednom člověku, jednom stroji a během pár minut? Odpověď na to zní: Python 5000. Stroj na záplatování silnic by měl dokázat odvést minimálně stejně dobrou práci jako celá jedna pracovní četa silničářů. Tedy, nikoliv těch lotyšškých pochopitelně:
V současné době se Python 5000 intenzivně testuje v New Yorku. Pokud se osvědčí, je prakticky jisté, že se rychle rozšíří do všech koutů světa a jeho nehynoucí sláva bude zajištěna. Dost možná bude mít i vlastní fanouškovské stránky a miliony oddaných fanoušků na Facebooku. Nevidili bychom se.
To je k smíchu, vždyť je
To je k smíchu, vždyť je to v podstate systém lopata. Výtluk musí být čistý a suchý, takže před strojem se někdo bude muset postarat o toto. Ideální je i povrch napenetrovat. Dále je nutné strefit výšku, aby po zhutnění byl výtluk v úrovni silnice. Navíc to sype asfalt všude kolem díry na silnici. Na konec je nutné ošetřiť spoj výtluku a silnice, jinak se otevře, začne tam téct voda a bude po opravě. A to značení taky nebude zrovna pravda, možná tak ve městě, ale spíš ani tam ne. Umíte si představit někde na I.třídě, jak vjedete do zatáčky 90 a za ní se šmrndá tady toto? Značení bude třeba. A cena bude taky asi hezká.. Pokud by tedy oprava probíhala jen tímto strojem bež čištění a bez utěsnění spojů, tak je životnost stejná jako u lopaty.
jj nějaká česká firma
jj nějaká česká firma přišla také se zlepšovákem, ten se ujal jen prostě málo(asi je to moc levné)
Jmenuje se to Silkot, a maj to některé soukromé společnosti. Prej to funguje, když jsme ale chtěli nechat opravit cestu kolem fabriky tak nám řekli že je tam bohužel moc tenká vrstva asfaltu(opravdu to je jen slupka na betonu co tam byl původně)
spravovali to ale „zapakatel“ oproti klasice navíc strašně rychle s tím, že by fabrika mohla normálně fungovat, dávali i dost garancí, škoda no…
kvůli tomu že je to levnější, rychlejší a stejně kvalitní jak nový koberec, nevěřim že by se to ujalo ve veřejném sektoru, by neměli silničáři co žrát.
V tom je právě ten
V tom je právě ten problém – dle silničářů je to dražší.
Oprava jedné díry SILKOTem vyjde asi na 250kč, klasicky lopatou recyklátem asi na 100.
To, že tím SILKOTem je to trvanlivější je zcela irelevantní – oprava jedné díry zabere cca 15 minut, za tu dobu klasickým postupem silničáři „zalepí“ díry 3, za každou si účtujou 100 a navíc mají šťastnou jistotu, že se nejpozději za rok hned vedle té opravy udělá nová, za kterou budou chtít 100.
Takže si spočítej ekonomiku – za 1000 pro zadavatele je opraveno 10 děr klasicky, nebo 4 díry silkotem (s 3 letou zárukou).
Jinak řečeno silkot se oplatí pouze tehdy, když si ho pořídí majitel vozovky – pro obec je to ziskové, pokud vlastní vozovku a má i tým na opravu. Pro nezávislé silničáře je to neziskové.
Nu majitel vozovky zadává
Nu majitel vozovky zadává práci, tak ať si dá podmínku 3 roky garance. Popis co udáváte jako důvod „proč to nejde“, je jenom důvod „ne, nejde stím hodně rozkrádat“.
Asi tak…
mě jako
Asi tak…
mě jako daňového poplatníka zajímá kolik platím daní a co za ně dostanu a ne to kolik a kdo se na tom přiživí.
Nevynalezla něco podobnýho
Nevynalezla něco podobnýho už dřív nějaká česká firma? Jenže se to neujalo, nevím z jakého důvodu. Zřejmě u nás je potřeba dělat vše neprůhledně..?