Na nabíječkách ČEZ se loni čerpalo o čtvrtinu více

Elektromobily loni načerpaly u ČEZ o 25 % energie více. Největší česká síť přidala rekordních 130 stanic.

Tisíce nových elektroaut na českých silnicích a více než stovka nových dobíjecích stojanů ČEZ. To jsou hlavní důvody loňského 25% růstu odběrů energie v největší české síti veřejných stanic. Mapa dobíjecích bodů rozprostřená od Mariánských Lázní po Třinec je svou hustotou srovnatelná s pokrytím standardních řetězců klasických čerpacích stanic. Rozšiřuje se jak díky vlastním prostředkům Skupiny ČEZ, tak díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF) a prostředkům přidělovaným Operačním programem Doprava.

Stejně jako v přechozích letech byly stojany ČEZ i loni hlavním dodavatelem energie do baterií elektromobilů a tahounem rozvoje dobíjecí infrastruktury v České republice. Řidiči u nich během 265 tisíc zastavení načerpali přes 4,4 GWh certifikované bezemisní elektřiny pocházející z obnovitelných zdrojů. Takové množství energie by umožnilo cestu kolem světa koloně 733 elektromobilů. Celkový instalovaný výkon všech stojanů v síti ČEZ přesáhl koncem roku 35 MW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující elektřinou domácnosti 80tisícového města.

SOUVISEJÍCÍ: PRE zprovoznila již 500. dobíjecí stanici pro elektromobily

„Letos cílíme znovu na více než 20procentní růst odběrů a výrazné překročení hranice načerpaných pěti milionů kWh. Mělo by se to podařit i díky zrychlení výstavby ultrarychlých stojanů, kterých zprovozníme asi čtyřicet. Tyto stanice doplněné v jednotlivých lokalitách o standardní 50kW stojany jsou zárukou, že časy samotného dobíjení i čekání na něj se významně zkrátí. Česká republika má v podílu ultrarychlých a rychlých stanic v síti před Evropou náskok a rádi bychom jej i díky zkvalitňování naší sítě pomohli udržet,“ říká ředitel elektromobility ČEZ Tomáš Dzurilla.

Jak rostly odběry u stojanů ČEZ

RokNačerpaná energie [mil. kWh]Meziroční růstPočet dobíjení
20170,6435 902
20180,9649,8 %75 584
20191,96104,2 %153 612
20202,4424,5 %185 329
20213,5244,3 %203 703
20224,4225,7 %265 675

ČEZ chce do roku 2030 zvýšit výkon sítě více než čtyřnásobně, a to zejména díky zmíněnému rozvoji vysokovýkonných hubů, které zrychlí dobíjení i čekání na něj. Největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic může v jednu chvíli obsloužit až 1000 e-aut. Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky ČEZ postavil z vlastních prostředků. 

Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže aktuální obsazenost stojanů. Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, v budoucnu ale poroste podíl ultrarychlých stanic.

VEŘEJNÉ DOBÍJECÍ STOJANY ČEZ ŘEČÍ ČÍSEL

  • ČEZ si na českém trhu dobíjecích stojanů dlouhodobě udržuje nejvyšší podíl (aktuálně okolo 40 %).
  • Každá ze stanic představuje dva dobíjecí body, takže síť může v jednom okamžiku dodávat ekologickou energii do baterií zhruba tisícovky elektromobilů.
  • Loni řidiči zastavili u stojanů ČEZ k dobíjení více než 265 tisíckrát. Bylo to o 30,4 % více než 203 703 „tankování“ v roce 2021.
  • Zatímco v roce 2021 činil průměrný odběr elektřiny při jednom „tankování“ 17,2 kWh, loni klesl na 16,6 kWh.
  • Nejvytíženější stanice sítě s ročními odběry v desítkách tisíc kWh se nacházejí v Praze, Středočeském kraji a u hlavních dálničních tahů na D1, D10 a D11.

zdroj: tisková zpráva

44 Comments on “Na nabíječkách ČEZ se loni čerpalo o čtvrtinu více”

        1. Dotace, zastropování cen, centrální plánování, extrémní zdanění, největší zadlužování v historii, prázdné nabíječky a rozhledny v údolích, nedostatek a černý trh se základními léky, cenzura, ostrakizace názorových oponentů, militarismus a vedení války… a tak dále a tak dále.

          Akorát si dovoluji opravit – nejedná se již o socialismus, ale neofašismus. Oba systémy mají k sobě velmi blízko, ale my jsme již v další fázi, a to je právě neofašismus. Koneckonců, nic to nedemonstruje lépe, než volba prezidenta. Je tam vše – silná role státu, hysterická nenávist vůči oponentům živená médii, komunistický agent a military leader na Hradě. Klidná síla, která to „srovná“ a „zavede pořádek“.

          Neofašismus jak z encyklopedie.

                1. Tak co, take ste si vsadil na podvodnika a ted mate blbou naladu?

                2. @skopčák: ne, na Tebe jsem opravdu nevsadil a sázím jen brambory.

                3. @sutrvhlave. Nemusite se stydet, spolu s vami si vsadilo na losera a.b. tisice pitomcu. Nejste v tom sam, nepodlehejte depresi.

              1. Zatím to jde, že? Říká si Němec padající z mrakodrapu…

                Německo za posledních 10 let zdvojnásobilo svoje zadlužení a nyní je dluh již 75% HDP (2,66 bilionu eur). Přestože je toto zadlužování započítáváno jako výkon ekonomiky a přestože se fixluje a do čísel se nezpočítávají odvody na důchody a bankovní záruky národní banky, tak i přes to všechno se Německá ekonomika propadla do červených čísel.

                Německo svůj ekonomický boj prohrává. Sice zoufale drancuje svoje kolonie, ale nebude to stačit. Šok, který obdrželo odříznutím od ruských zdrojů jeho ekonomika není schopna absorbovat a věčně obrovský propad HDP nebude schopna zakrývat dalším zadlužováním.

                Pokud odečteme úvěry vykazované jako výkon, je reálný pokles německé ekonomiky ve čtvrtém kvartálu -9.7%. Masakr.

        2. hele není to zas tak socialistické, elektromobilista koupil drahý auto aby nesmrděl tzn. o jedno ICE auto méně a odměnou mu je že fosiláci kteří smrdí a nekoupili se se mu drobnýma složí na dotaci na EV, to je demokraticky spravedlivé 😉 Spíše je to ještě málo, ICE by měli platit daň znečišťování ovzduší, nikoli že je v ceně benzínu a vláda si ji použije jak chce 😉

  1. Letos předpokládam,bude výrazný pokles. Nabíječek možná přibude,ale nabíjení AC u Kauflandu zpoplatnili a ceny energie,byť na burze klesají, budou se opět za nabíjení zvyšovat. Takže nepředpokládám,že by se našel někdo,kdo by za ty již dnes přemršťěné ceny pravidelně nabíjel.

  2. Tak aby se to dalo srovnat s E.ON…
    ČEZ má tedy cca. 500 stanic, takže tak 1000 dobíjecích bodů. Z množství celkové odebrané energie pak vychází průměr kolem 12 kWh na dobíjecí bod za den, takže asi 24 kWh na jednu stanici a den (pokud teda, jak se uvádí je jedna stanice dva dobíjecí body). U E.ON to bylo kolem 8 kWh na jeden dobíjecí bod za den. Jako, upřímně, nic moc a pokud si pamatuji, je to méně než v 2021. Což je důsledek toho, že počet stanic roste rychleji než množství odebrané energie, jinak si to neumím vysvětlit.

    A ještě z pohledu počtu dobití to vychází na cca. 2 dobití za tři dny u každého dobíjecího bodu.

    1. Nejen že klesá množství energie na stanici a den, ale klesá i množství energie na nabíjení. A to již růstem počtu stanic vysvětlit nelze.

      A je zde ještě jedno zajímavé srovnání – statistiky tvrdí, že se počet elektromobilů v loňském roce zvýšil o 40%. Přesto se množství odebrané energie zvýšilo jen o 25%.
      Pokud tedy porovnáme zvýšení počtu elektromobilů s odebranou energií a počtem nabíjení, je evidentní, že celkový zájem o nabíjení na veřejných stanicích ČEZu klesá.

      Zatímco v roce 2021 připadalo u ČEZu na jeden v ČR registrovaný elektromobil zhruba 20 nabíjení ročně a 346kWh, v roce 2022 to je 18 nabíjení a jen 308kWh, tedy pokles o 11%

      To už tak PR sluníčkově nevypadá, že?

        1. Neni tomu tak. Chademo a Combo nelze pouzit soucasne. Vzdy funguje jen jeden kabel, protoze si deli jeden menic. Ale pokud tam jsou 2 AC 22kW, tak ty je mozne pouzi soucasne a dokonce i s jednim z rychlonabijecich kabelu. Takze max. 3 auta soucasne. Ale existuji i stojany pouze s jednim AC 22kW bez rychlodobijeni a pak jeste 1 AC 22 kW a Chademo/Combo. Tak jen 2 auta soucasne. A mozna i stojany s 2x AC 22 kW, tedy 2 auta soucasne.
          Doufam ze ste neztratil chut to propocitat.

          1. Tak pro zjednodušení se může použít počet cca. 500 stanic. Pak to vychází na cca. 24 kWh na den a stanici, takže průměrně jedno (jedno a půl 🙂 auto na stanici a den. A je to méně, než co si pamatuji loni. Takže ČEZ staví nabíjecí stanice rychleji, než roste počet EV, která jsou ochotna nabíjet. A asi to nebude jen cenou u ČEZ, protože podobný trend je i u E.ON – pokles průměrné „výtoče“ na stanici a den. A tato situace je možná jen díky dotacím, luxus, kdy za chvíli na jedno EV připadne jedna dobíjecí stanice 🙂

            1. Rekl bych, ze spotreba elektriny i ostatni energie bude nizsi nez v minulosti. I spotreba benzinu/nafty bude nizsi. Zkuste se zamerit na celkove snizovani spotreby energii a pak davejte vse do kontextu. Lidi celkove budou jezdit asi mene, jak s EV, tak s ICE. Mozna ze i spotreba rohliku nebo toustoveho chleba bude nizsi. Mate take propocty pro babisovu linku na toastovy chleba vybudovany z dotaci? Urcite zjistite podstatne trendy pro smerovani stravovaci budoucnosti.

              1. Spotřeba PHM leden až říjen (za poslední dva měsíce roku 2022 budou čísla až v březnu)

                Benzín
                rok 2021 – 1,267 milionu tun
                rok 2022 – 1,330 milionu tun

                Nafta
                rok 2021 – 4,280 milionu tun
                rok 2022 – 4,312 milionu tun

                Takže smůla, tvoje elektrovýmluva je zcela lichá.

                hxxps://www.cappo.cz/cisla-a-fakta/spotreba-pohonnych-hmot-v-cr

                1. U benzinu byla spotreba o necelych 5% vyssi nez 2021. Nic moc oproti 120% plus u elektriny PRE a 25% CEZ. A to je u verejnych nabijecek. U domaciho nabijeni to bude jeste vetsi narust. Sam jste si podrazil nohy.

                2. Leodendula: „I spotreba benzinu/nafty bude nizsi.“
                  Realita: +5%.

                3. No nic moc po covidovem roku 2021. Elektrina je o nekolik konskych delek vpredu.

  3. A teď se na to podívejme přes trend a celkově.

    Na konci roku 2021 měl ČEZ 340 nabíjecích stanic, které dodaly 3,52 GWh, tedy 10,4 MWh na stanici a 17,3 KWh na jedno nabíjení (což byl významný pokles oproti roku 2020).

    V roce 2022 vychází na stanici už jen 9,8 MWh a pouze 16,6 kWh na jedno nabíjení.

    Znamená to, že stále pokračuje trend snižování již tak mizivé výtěžnosti stanic. Zjednodušeně – NIKDO TO NEPOUŽÍVÁ A STANICE ZEJÍ PRÁZDNOTOU.

    ČEZ provozem nabjecích stanic pro elektromobily inkasoval mikroskopické necelé tři miliony Kč měsíčně, což je méně, než místní vesnický obchod a v měřítkách ČEZu se tak objemem prostředků řadí mezi uklízečku na utírání prachu v jednačkách a vánoční večírek. Celá síť má za měsíc menší obrat, než jediná benzínová stanice za dopoledne.

    To je panečku „úspěch“.

    1. To jsou dle odpůrců BEV tzv. Schrödingerovi veřejné nabíjecí stanice. Vyznačují se tím, že zejí prázdnotou a nikdo u nich nenabíjí a zároveň se u nich 3 BEVkaři přetahují o kabel a další 3 čekají ve frontě. 😀

      Krásně se ukazuje jak se zvyšováním dojezdů BEV a nárůstem počtů domácích FVE se také zvyšuje podíl soukromého nabíjení. Nezanedbatelný vliv na to má taky hodně přestřelená finanční strategie.

    2. Co takhle jako expert a vševěd natočit konkurenční video, které lidu vysvětlí jaké nás čekají světlé spalovací zítřky?
      //youtu.be/gioT_UdxwT4?t=979

      Nebo vznést kritiku na zrádce Vaculíka, který tak rád pitval spalovací hejblátka a teď na základě osobní zkušenosti pomalu konvertuje na EV ?
      //youtu.be/2ftmt7zSQUg?t=4484

Napsat komentář