Dotace na nákup elektroauta ve výši 200 000 Kč pro firmy vzbudily dost velkou pozornost. Mnohým se jeví se jako neodůvodněná. A to mě donutilo udělat si takové malé početní cvičení.
Na webu jsem zjistil, že přesně stejnou dotaci 200 000 Kč získá fotovoltaická solární elektrárna (FVE) o instalovaném výkonu 8 kWh. Ta u nás obvykle vyrobí něco přes 7 MWh elektřiny každý rok. A předpokládejme, že to bude bez problémů činit 15 let. Za tu dobu tedy státní podpora 200 000 Kč zajistí, že naše země bude mít ročně k dispozici 7 MWh, celkem pak 105 MWh čisté elektřiny, která pomůže životnímu prostředí a klimatu.
Podívejme se, jak „pomůže planetě“ elektrické auto. Porovnáme-li podobná auta – například Škoda Enyaq a Škoda Kodiaq, zjistíme, že (dle dat řidičů na portálu Spritmonitor) spotřebuje to první na 100 km jízdy 20,7 kWh, to druhé pak 8,1 litru paliva (průměr benzínu a nafty). Litr paliva má v průměru cca 10,2 kWh energie, a tak jezdí spalovací auto se spotřebou 82,6 kWh/100 km.
Jinými slovy, na každých 100 najetých kilometrů ušetří bateriové auto (BEV) 61,9 kWh energie. Při ročním nájezdu 15 000 km je to pak 9,3 MWh ročně. Teoreticky tedy naše země nebude v případě nahrazení tohoto konkrétního auta se spalovacím motorem (ICEV) podobným bateriovým tolik energie potřebovat. A nebude ji tak muset ani dovézt nebo vyrobit.
Je to více, než kolik ročně vyrobí zmíněná FVE s dotací 200 000 korun. Její produkci za předpokládaných 15 let pak ušetří elektromobil za něco přes 11 let (kdy by zjevně měl být ještě ve slušné formě), tedy rychleji a má tak ročně prokazatelně pozitivnější vliv na naši planetu.
Jinými slovy, dotace na BEV vlastně podporuje aktivitu, která z hlediska klimatu a energetiky má podobný efekt. A za stejné peníze to činí ve větším rozsahu.
Samozřejmě vás ani toto nepřesvědčí, patříte-li mezi lidi, kteří mají oteplování planety za hloupost, přestože právě to bude mít podle drtivé většiny vědecké obce velké a nedobré následky (především pro nás). Ty z vás ale prosím, abyste to – pokud možno podrobně a do důsledku – vysvětlili svým dětem, které budou muset ve světě s těmito následky žít a fungovat.
Pozorný čtenář samozřejmě vidí, že zmíněná úspora vznikne jen tehdy, pokud vyrobíme energii čistým a efektivním způsobem, nikoliv tedy třeba málo účinným pálením uhlí.
Vzhledem k dnešnímu vývoji energetiky, a poměrně dlouhému očekávanému „životu“ zmíněného auta, se však i dnes koupené auto „dožije“ zcela jiného mixu výroby elektřiny, a tudíž chyba propočtu, která samozřejmě také nezahrnuje spotřebu energie a emise předcházející natankování benzínu nebo nafty do auta, bude klesat.
Mimochodem, jak rychle to bude, naznačuje třeba to, že již v roce 2020 vyrábělo 14 zemí Evropy více než 40 % elektřiny z obnovitelných zdrojů a například Německo plánuje takto vyrábět v roce 2030 80 % spotřebované elektřiny a některé pobaltské země mluví o 100% podílu.
Kdo je Luděk Niedermayer?
Vystudoval Operační výzkum a teorii systémů na brněnské Masarykově univerzitě (dříve UJEP). V letech 1996 až 2008 člen bankovní rady České národní banky a navíc v letech 2000 až 2008 viceguvernér ČNB. Následně pracoval jako ředitel v Deloitte ČR (2008-2014). Od roku 2014 je poslancem Evropského parlamentu.
zdroj: vlastní
Pan Niedel atakdale ma divne pocty, ja jezdim s dieselem za 3.42*6.2= 21.2kWh na 100km.
Za takovou spotrebu bych nejezdil s vetsinou elektromobilu
Ale asi ne s Kodiaqem, navic podle vasi spotreby usuzuji, ze jste priznivcem ECO rallye, a to byste i s elektroautem mel urcite mensi spotrebu, nez jaka je dlouhodobym prumerem sprintmonitoru. Muzete si myslet o elektroautech co chcete, ale ze je jejich pohon efektivnejsi nez u spalovacich motoru poprit nemuzete.
No, tak kde karotka vykouzlil oněch 6,2 z dieselu? A že jezdí 3,42 l/100km to taky asi sotva.
No to sotva. Nekde jsem cetl, ze energie v litru nafty je 3.42kW, ale ted znova kdyz jsem hledal, tak to je 10kW. Takze se omlouvam za dezinformaci. Jezdim za 62kW na 100km
Děkuji, že jste to objasnil. Skutečnost je taková, že to číslo, které udáváte (3,42kW) bude nejspíš přepočet na využitelnou energii. Při účinnosti motoru cca 30% to asi tak nějak vychází. Už jsem se tímhle přepočtem setkal. Alespoň vidíte, jak obrovské plýtvání je jezdit na spalovací motor. A nejhorší na tom je, že tyhle peníze strkáte lidem, kteří potom za ně nakupují zbraně nebo alespoň nás příliš v lásce nemají. Koupit si elektromobil znamená trochu utáhnout šejkům a rusům kohouty. A pokud budete tvrdit, že ta ropa je odjinud, tak stejně nepřímo tyhle kartely podporujete. Pokud klesne cena a spotřeba, budou mít míň peněz.
Vy máte spotřebu 3,5l/100km? Tak to bych chtěl vidět. Hybrid? Stejně to ale musíte vynásobit koeficientem 10. Z litru nafty se uvolní při spalování asi 10kWh energie. Z benzínu asi 11kWh.
Jen pro poradek:
Diesel 9,9kWh/l (11,5 kWh/kg),
Benzin 8,6kWh/l (12,5 kWh/kg),
LPG 6,8kWh/l
Podpora elektromobility je v ČR nedostatečná. Soukromníci nedostanou nic. V Číně se jezdí s FOSV a BEV tak, že FOSV platí v přepočtu za litr pohonných hmot asi 30kč. Za kWh EE z dobíječky asi 0.15 hal. Když se to přepočte na 100 km, tak FOSV platí asi 200 kč, BEV 3 kč. Tomu říkám podpora elektromobility.
Do prde.le Hajic, tak si nech trochu sesikmit vicka a do te zas.rane Ciny se vystehuj, ne? Budes tady furt bulit jak stara dev.ka. A nedekuj.
Proč? Já do Číny nechci. Já chci, aby se z ČR stala ekologicky zodpovědná země s rozvinutými technologiemi a čistým životním prostředím, která je soběstačná v recyklaci odpadů.
Podekujte nemeckym zelenym mozkum, nebo mozna vsem zelenym mozkum, kteri delaji z eu skanzen s drahou energi.
Jo Ty chceš! A dupnul sis u toho nožkou, zlatíčko? A? Nestalo se tak? To je divné? ČR se stane zemí s rozvinutými technologiemi jen proto, že máme tři prd.ele 5 či kolika hvězdičkových generálů na obraně, což je této zemi úplně k hov.nu, máme 30 tisíc úředníků zpracovávajících dotace a nezveřejněný počet šíbrů, ke kterým ty dotace putují, dále máme úplně nevyhovující vysoké školství generující zástupy humanitně a genderově „vzdělaných“ nevzdělanců dobrých k tomu, aby někde max leštili kliky či záchody…..? Dnešek by mi nestačil, kdybych měl vyjmenovat všechny „předpoklady“ pro to, aby se ČR stala zemí ze Tvých vlhkých snů, zlatíčko. Jediné, co už obstojně funguje je kupodivu „recyklace odpadů“. V jedněch volbách ty sfině politické neuspějí, jedno či dvě volební období někde čumákují a pak se ten společenský odpad zrecykluje a vidíme je ve sněmovně. Není to špecifíkum ČR, takhle se třeba zrecykloval vedle v Polsku Tusk……
Pokud prijmeme premisu, ze dotace muze byt fer, pak je urcite nefer, ze tato cili pouze na podnikatele. Ty uz dnes realne vyjde nakup auta o 52% levneji nez zamestnance (22% DPH, 31.3% socialni, 13,5% zdravotni a 15% dan z prijmu), tak proc nepridat jeste 200kkc nezdaneneho bonusu?
Dobrý den, pane Niedermayer.
Děkuji za Vaše velice zajímavé články a sdílení zkušeností.
Měl bych na Vás jednu prosbu. Mohl byste v EU zdvihnout téma dobíjecího roamingu? Nekompatibilita aplikací/čipů a cenové „minové pole“ kdy ceny létají od 6 Kč po 25 Kč není nic moc, co by z lidí odnímalo obavy z jinak velice příjemné elektromobility.
Dobrý den, pane Niedermayer.
Vůbec Vám neděkuji za Vaše články, mohl byste v EP zvednout své pozadí ze židle a z EP vyfičet? Děkuji.
Vlastizádce Niedermayer se snaží o zviditelnění před evropskými volbami. Ke smůle tohoto soudruha volby přicházejí pro něj ve špatný čas, společenská poptávka se radikálně změnila a jeho elektromobilní lži mu ke znovuzvolení nepomůžou.
Končíš.
rusacky kolaborant obvinuje jine z vlastizrady. To jsou veci. Zlodej krici, chytte zlodeje. Tak nejak se da tvuj komentar zaradit.
Niedermayer hlasoval v dubnu 2015 pro povinné kvóty rozdělování migrantů, čímž hlasoval proti stanovisku vlády ČR, veřejnému mínění i vlastním voličům a dopustil se vlastizrady.
Navíc je přímo spoluzodpovědný za stávající krizi cen energií.
Za jeho vrcholně komické číslo pak považuji fantasmagorie o klesání cen ze začátku roku 2023, jak jsme se zbavili závislosti a jak se do Evropy dostanou jen jednotky procent ruského energetického exportu, a jak za růst cen energií může Rusko:
hxxps://podcasty.seznam.cz/podcast/ptam-se-ja/niedermayer-putin-prohral-energetickou-valku-ceny-budou-viditelne-klesat-186146
Jak lze spolehlivě prokázat, nic z toho není pravda a/nebo se nesplnilo, takže je to buď lhář, nebo debil.
A teď na oplátku prosím konkrétní příklad mé kolaborace s Ruskem, tedy čím konkrétně jsem Rusku pomohl. Děkuji předem.
Sireni rusacke propagandy splnuje kriteria pro kolaboraci s nepritelem. Vase udajne jizdy do rusacka a spoluprace s tamnimi klienty je minimalne podezrela. Mozna i obchazeni sankci atd. Kdyby si na vas nekdo posvitil, naslo by lecos. Ale mozna mate paragraf na hlavicku a tak je to neresitelne.
Jaké ruské propagandy? Konkrétně prosím.
A co se týká mé údajné spolupráce s ruskými klienty, tak žádné ruské klienty v Rusku nemám. Mám klienty, kteří mají v Rusku svá aktiva.
Mas strach kolaborante? Tres se.
Dokážeš odpovědět na jasně formulovanou otázku?
Konkrétně odpovím klidně já. Takže 1) označováni Majdanu jako akci západních tajných služeb 2) nazýváni ukrajinské vlády chuntou, 3) zpochybňovani vyšetřování soudu sestřelen letu mh370…… Kurva me to nebaví, meleš jak ruská hlasna trouba a ten seznam by byl nekonečný
pro pituru… Copak tyhle prkotiny… Nejhorší vlastizrada je nazývat pituru hlupákem a idiotem.😃😁
Euromajdan je jen jednou z mnoha barevných revoluci vyvolaných západem a nevím co vice by sis přál slyšet, než oficiální přiznání představitelky USA s citací částky, které do ní zainvestovali. To ti nestačí?
Kyjevská junta je samozřejmě junta z definice pojmu, protože převzala moc násilně a neústavně, což lze nezpochybnitelně prokázat citací tehdy platné ukrajinské ústavy vylučující juntou provedené svrhnutí prezidenta jako moci exekutivní.
Nevím o tom, že bych se vyjadřoval k sestřelení civilního letadla s výjimkou samotného provedení, kdy Ukrajina přišla s tezí o sestřelu ruskou stíhačkou. K čemu se vyjadřují je autorita mezinárodního soudu, který není uznán jednou ze stran sporu. V takovém případě si může vydávat jakákoliv rozhodnutí, ale popírají základní mechanismy práva a nemají cenu ani toho papíru.
Rusko přímo nepodporuji, ale nenechám si srát na hlavu propagandu jako ty. A ano, pokud zohledním celý kontext konfliktu, jejich důvod mi přijde spravedlivější.
Jak se daří slavné ukrajinské jarní ofenzívě?
pro Runnču…. No on vlastně piťurák neříká že to všechno není pravda. Jenom se mu nelíbí, když se o tom mluví nahlas.🤔😆
Chápu. Prostě „A komu tím prospějete, co? Druhé straně?“ 🙂
Tvůj jediný klient je soused kterému jsi spravoval záchod. Kdo jiný by měl tolik času komentoval pořád něco na internetu než ruský troll…
Na rozdíl od instalatérů neprodávám svůj čas z ekonomické nutnosti, pracuji nikoliv kvůli příjmu, ale jen vnitřnímu uspokojení a pro zábavu, takže si plně určuji co dělám a kdy to dělám. Klidně můžu ve středu dopoledne s dětmi z dětského domova vyrábět vánoční výzdobu. Heč.
To že jsem v poměrně mladém věku dosáhl finanční nezávislosti a stal se pánem svého času, patři mezi TOP5 mých životních úspěchů. A jestli ti závist kazí náladu, nevěš hlavu, a běž si ji zlepšit za svými kamarády na armadninoviny, tam můžeš onanovat nad posláním pěti dronů Ukrajincům a zaklínat se úspěchy ukrajinské jarní ofenzívy. Sláma Ukrajině, že? 😛
Takže ověřeno v praxi přísloví o bramborech a sedlákovi…
Jak pokračuje ten naprosto jasný úpadek elektromobility?
https://youtu.be/7R6t1dDgU9M?t=5503