Japonský magnetický vlak Maglev jezdí 500 km/h

Japonská železniční společnost Central Japan Railway (CJR) plánuje postavit mezi Tokiem a Nagojou dráhu pro superrychlé magnetické vlaky L-Zero. Otevření tratě můžeme čekat až na konci příštího desetiletí, ale vlak L-Zero již nyní na zkušebních tratí ukazuje svůj rychlostní potenciál.

Japonský supervlak L-Zero
foto: CJR

V současné době je magnetický vlak L-Zero testován na 24 kilometrů dlouhé testovací dráze. Před pár týdny pak vlak na dráze vyvinul cestovní rychlost téměř 500 km/h (310 mil/h). Podobnou rychlostí se má L-Zero pohybovat v polovině 21. století i na budovaných japonských magnetických drahách.

V současné době japonská společnost CJR buduje 285 kilometrů dlouhou magnetickou trať mezi Tokiem a Nagojou. Po dokončení v roce 2027 se mají na trati pohybovat rychlostí 500 km/h právě vlaky L-Zero. Vlak pak má celou trasu zvládnout za 45 minut. Pokud se projekt osvědčí, magnetická dráha se do roku 2040 protáhne až do Ósaky.

L-Zero v akci
video: YouTube

Stavba magnetické železnice však není nic levného. Vybudování magnetické dráhy mezi Tokiem a Nagojou přijde Japonce na 52 miliard dolarů. Ostatně velká cena magnetických železnic je také důvodem, proč jediná komerční magnetická dráha (pro rychlosti 430 km/h) funguje v čínské Šanghaji.

Abychom býlí úplní, v současné době ještě komerčně funguje příměstská 9,8 kilometrů dlouhá magnetická dráha u města Nagoja. Ta byla původně vybudována při příležitosti otevření výstavy Expo 2005 a v současné době stále slouží místní komunitě. Maximální rychlost vlaku je ale pouze 100 km/h.

CJR má začíst s výstavbou nejdelší magnetické dráhy na světě příští rok v dubnu. Dokončený má být o 13 let později, avšak kritici pochybuji o termínu dokončení. Doslovnou překážku totiž tvoří Japonské Alpy, jenž se tyčí mezi Tokiem a Nagojou.

Magnetická dráha musí být pokud možno přímá, aby vlak mohl udržet svou vysokou rychlost. Postavit rovnou magnetickou dráhu skrze hory však není nic jednoduchého.

Další výtkou kritiků je velká cena budoucí jízdenky a klesající počet obyvatel Japonska. V době otevření magnetické železnice má mít Japonsko o 10 miliónů méně obyvatel než nyní. Existuje tak riziko, že v roce 2027 nebude jednoduše dostatek lidí potřebovat cestovat mezi Tokiem a Nagojou, nebo prostě si cestu nebudou moci dovolit.

Velká cena a náročnost stavby je také důvod, proč od vybudování magnetických tratí upustili v Německu. V Německu (či Francii nebo Španělsku) se již nyní prohánění vlaky na vysokorychlostních dráhách rychlostí 250 – 300 km/h. Přitom klasické vlaky (francouzský TGV) dosáhly již maximální rychlosti 574,8 km/h.

Napsat komentář