Kanadský start-up Damon Motorcycles chce vytvářet budoucnost elektrických motorek. Přichází s platformou HyperDrive.
foto: Damon Motorcycles
Firma Damon Motorcycles se poprvé světu představila minulý rok s tím, že chce vyvíjet elektromotorky budoucnosti s vysokým důrazem na bezpečnost a komfort. Všimla si totiž, že zatímco osobní auta jsou dnes plná různých senzorů a asistentů, motorky jsou v tomto ohledu zatím mnohem střízlivější.
A Damon Motorcycle to chtějí změnit. Od roku 2016 proto firma vyvíjí systém CoPilot. Ten využívá řadu senzorů, kamer a umělé inteligence, kteří dohromady hlídají bezprostřední okolí motorky. Kdykoliv se objeví nebezpečí srážky, dají o tom jezdci vědět.
Tehdy ještě firma využívala pro své motorky pohon společnosti Zero Motorcycles. Aktuálně ale představila svůj vlastní. Pojmenovala ho neskromně HyperDrive. Využije ho pro stavbu dvou nových elektrických motorek, a to HyperSport SX a SE.
foto: Damon Motorcycles
Už teď firma vybírá zálohy na elektromotorku Damon Hypersport, která bude stát $24 995, resp. $40 000 ve verzi Premier. To je víc, než kolik stojí třeba elektromobil Tesla Model 3. Narozdíl od něj se ale elektromotorky Damon zatím ani nevyrábějí.
Nové modely HyperSport SX a SE mají ovšem být výrazně levnější. HyperSport SX začne na $19 995, HyperSport SE bude stát dokonce ještě méně, ale bude také hůře vybavená.
Co znám z modelů letadel. Tak malé baterky z kterejch se
Co znám z modelů letadel. Tak malé baterky z kterejch se tahaj velký výkony nemají velkou životnost.
Je to skoro 8C zatížení.
Na motorce nelze tahat maximální výkon déle než pár
Na motorce nelze tahat maximální výkon déle než pár vteřin. To je úplně jiné zatížení než u leteckých modelů.
Ale jde, záleží na návrhu, taky musíte brát, že třeba
Ale jde, záleží na návrhu, taky musíte brát, že třeba životnost klikového ústrojí závodní silničky je 500 – 600 km a to to ještě tak 50 km zajíždíte, než tomu dáte ceres.
u těch modelů to tak je jsou tam i grafenové baterky – je to nestabilní, vydrží to padesát cyklů, nabíjí se to blbě, ale vybíjet to jde takřka zkratově, taky kolika lidem už ty baterky zahořely
Koukám špatně, nebo Damon nemá na stránkách hmotnost?
Koukám špatně, nebo Damon nemá na stránkách hmotnost? Moje zkušenost z motorek je taková, že nejdůležitější je optimální poměr hmotnost, výkon, agilita, aby to bylo zajímavé svezení. a zatím jsem se dozvěfěl, že to dojede 200mil, max rychlost 200 MPH a má 200HP.
Pánové, řešit u motorky, která je sportovním nářadím spotřebu, je úchylka, jednak to není spotřeba na km, ale na motohodinu a druhak, řešil jste někdo spotřebu u supersportu auta? myslíte, že to žere méně? PS – žádná v současnosti dostupná konfigurace Tesly není super sport, přes všechna zrychlení- na to je to vše velký a těžký.
Smutné,nápis článku mne zaujal,ale popis moto a cena jsou
Smutné,nápis článku mne zaujal,ale popis moto a cena jsou spíš vhodné do smutečních oznámení.
Nakonec ani Guru Harley Davidson nepředvedl nic interesantního.
Zatím se přikláním k humoristickému řešení skútru v podobě rebelského Citroenu AMI a jen malá naděje na opravdu pokrokovou a praktickou mašinku vidím u stroje od Lit Motors,kterému držím pěsti!
no když ono už Harley už dávno není žádnej guru –
no když ono už Harley už dávno není žádnej guru – jestli někdy vůbec v technice byl, ale spíš tak dlouhodobě bojuje o přežití, jako elektromotorka má smysl skůtr do města, byť tím odstřelí kufr pod sedačkou
Maximální kapacita 15 kWh je v roce 2021 bída,
Maximální kapacita 15 kWh je v roce 2021 bída, povážilivá je i udávaná hodnota dojezdu s takovouto baterií – mají napsat, že ve městě s 50kg jezdcem. Chce to alespoň 20 kWh využitlených pro >250 km v reál provozu a rychlonabíjení. Pak to bude moci být univerzál. Cena samozřejmě také musí jít dolů, otázkou je, proč velká japonská čtyřka tak dloho spí?
Ten dojezd mi přijde realistický. Já mám na velkém a
Ten dojezd mi přijde realistický. Já mám na velkém a relativně rychlém skútru spotřebu mimo město 5kWh/100 svižnou jízdou. Po městě by to bylo výrazně míň, ale nebaví mě to zkoušet. A nízká cena potřebuje, aby to sekali robotické linky v tisících kusech.
Já mám obavu, že stejně jako spalovací motorka žere
Já mám obavu, že stejně jako spalovací motorka žere stejně, jako spalovák auto mimo město (třeba 5l/100 při běžné jízdě podle předpisů), tak že i tady to půjde alespoň k 100 Wh/km…? Znám motorky, které jezdí za 3,5-4,5 l meziměsto (s lehkou rukou, většinou lehká cestovní endura, např. Transalp od Hondy), ale většina při trošku motorkářské jízdě (ale furt ne ještě „při pile“) jdou za pět a půl šest, což je spotřeba malého benzínového osobáku… :-/
_S tou spotřebou asi myslíte XLV700 že?
Protože u všech
_S tou spotřebou asi myslíte XLV700 že?
Protože u všech předchozích Transalpů většina lidí nadávala na to, že to dost žere a má to malou nádrž, což je pro expediční motorku nepraktická kombinace
Honzo, tam ale nepíšou, že by to mělo ujet 241km
Honzo, tam ale nepíšou, že by to mělo ujet 241km ustálenou stošedesátkou po dálnici, ale že 241km je maximální dojezd. V těch vyšších dálničních rychlostech to klidně může být polovic, v tom taky nejsme ve sporu.
Jasně, jenže co si pak počít? Pro mě jsou spalovací
Jasně, jenže co si pak počít? Pro mě jsou spalovací motorky pasé, avšak v elektru tu jsou kusy za >600 tisíc Kč a ujedou při přesunu třerba z Prahy na Moravu max. 200 km (řekněmě rychlostí okolo 120 km/h) a pak chtějí alespoň 2 hodiny nabíjet. Nevím, co je větší překážka, ale těmi 600 tis. Kč bych asi začal 😀
Ale ty přece víš stejně dobře jako já, že problém
Ale ty přece víš stejně dobře jako já, že problém není cena baterie, ale to, že je to kusová výroba. Kdybys stejným způsobem dělal spalovací motorku, bude cena podobná nebo spíš ještě vyšší, pokud bys vyvíjel vlastní motor a převodovku.
Kolik může být nákladová cena na 20kWh akumulátor pro výrobce velikosti Hondy? 50kKč? Možná ani to ne.
Částečně jo, ale ještě se to dle mého nepodloženého
Částečně jo, ale ještě se to dle mého nepodloženého názoru dělí na 2 části – a, být velký, ale nechtít prorazit vs. b, chtít vyrábět ve velkém a předávat tuo slevu koncovému zákanzíkovi.
Příklad a: BMW prodává svůj 650ccm skútr, který posloužil jako pajšl pro elektriku „C Evolution“, za cca 320 tisíc Kč v základu. Elektriku pak prodává za 450 tisíc Kč, což je neprodejné i na Západě (viz jak museli v roce 2017 Barceloně dát ty městské policejní skútry do testovacího projektu, aby jim alespoň někde jezdily). Baterie mají Samsung pro i3, i8, všechny PHEV, věřím, že se blíží Tvému popisu „za 50 tis.Kč“. Přesto BMW ten skútr šije za skoro půl milionu (jasně, elektropohon také něco stojí) a je jim jedno, jestli by se prodávál lépe, kdyby jej přiblížili třeba baťovským 249 tisícům…
Příklad b,: Tesla od začátku až po dnešní Model 3/Y a připravované menší vozidlo. Ukázat, že to jde, a dokonce nad rámec compliance car a tragikomedií, jaký předvádí Fiat s posíláním šestistovek okolo světa, anebo Šáde se eCitiGo. 🙁
Ano, je to tak. Spotřeba ICE auta a motorky je zcela
Ano, je to tak. Spotřeba ICE auta a motorky je zcela srovnatelná, často je na tom malé auto lépe. Když k tomu přičtete, že s emisními normami jsou motorky pěkných pár let pozadu (letos E4), začíná být ktatochvíle „jen tak se projet“ hůř a hůř obhajitelná.
jenže průměrný nájezd motorky v čr do dvaceti let věku
jenže průměrný nájezd motorky v čr do dvaceti let věku je nějakých 1500 – 2000 km/rok, pokud započtete všechny je to někde pod 1000 km/rok
Jak mám rozumět té obhajitelnosti se jet projet na
Jak mám rozumět té obhajitelnosti se jet projet na motocyklu? Před kým se obhajovat? Proč? Nebo tu někdo buď určovat jak mohou lidé trávit svůj volný čas? Nerozumím.
U ICE motorek je problém v tom, že jejich motory točí
U ICE motorek je problém v tom, že jejich motory točí oproti ICE motorům v autech mnohem větší hodnoty. Hlavně když chcete jet ostřejší jízdu, tak musíte držet motor v otáčkách. A s většími otáčkami klesá u ICE motorů poměrně výrazně účinnost U EV je to jinak. Tam je účinnost motoru při určitých otáčkách (rychlosti vozidla) vždy stejná pokud teda nemá EV převodovku.
Rozdíl spotřeby EV motorky a EV auta by tedy neměl být tak velký jako u ICE. Pravdu však ukážou až reálné testy. 🙂
Nemám to nastudováno dokonale, ale naopak nejvyšší
Nemám to nastudováno dokonale, ale naopak nejvyšší účinnost ICE nezávisle na objemu se uvádí v nejvyšších otáčkách (průměrně >4000 ot./min), naopak na volnoběh a nízko je to třeba i pod 10 %. Hlavní faktor vysoké spotřeby motockylů vidím ve velkém čelním odporu a oněch vysokých otáčkách. Závěrem nutno ještě připočíst, že emise z jízdy na motorce jsou častokrát „neúčlené“ hobby kilometry, kdy nejde o to se přemístit z bodu A do bodu B, a i kdyby ne, tak za těch 5-6 l/100 km převeze max 2 lidi, zatímco auto 4-5 členů plus náklad (ano, s mírně vyšší spotřebou)…
Teď nevím jestli se úplně chápeme.
Kde se uvádí, že
Teď nevím jestli se úplně chápeme.
Kde se uvádí, že ICE motory mají nejvyšší účinnost nad 4000 otáček? To je přece nesmysl. To by všichni jezdili ve městě v autech s vytočenou jedničkou nebo dvojkou a mimo město s vytočenou trojkou aby měli menší spotřebu. 😀
Máte ale pravdu, že lehce nad volnoběh je účinnost horší. Hodnota otáčky s největší účinností ovšem určitě závisí na objemu a také na počtu válců a zda to je přeplňovaný motor atd.
Oproti autu nemá motocykl větší čelní odpor. Třeba 125ccm motorka o výkonu 11 koní dokáže jet 105 km/h. Auto potřebuje alespoň cca 30 koní na takovou rychlost.
S těmi emisemi máte úplnou pravdu. 🙂
Je to sice značně neintuitivní, ale motorky opravdu mají
Je to sice značně neintuitivní, ale motorky opravdu mají čelní odpor (tedy součin plochy a činitel odporu C) srovnatelný s auty. Je to tím, že plocha je sice menší, ale činitel odporu C mnohem větší. Tedy při ustálené rychlosti po rovině bude spotřeba motorky srovnatelná s menším autem.
Nicméně v reálném provozu do toho ještě vstupuje hmotnost a zrychlení, takže v reálném provozu při stejném jízdím stylu pojede motorka za méně. Na druhou stranu když nějaká silná motorka bude pořádně využívat svůj výkon, tak pojede klidně za 8 l/100km, ale výrazně rychleji než běžné auto.
Souhlasím s vámi, že součinitel odporu C bude o něco
Souhlasím s vámi, že součinitel odporu C bude o něco větší, avšak čelní plocha je výrazně menší. Třeba čelní průřez Octavia I je něco kolem 2,1 m čtverečních. Čelní průřez průměrného motocyklu je zhruba 0,7 m čtverečních. Součinitel odporu auta je cca 0,3 a u motorky cca 0,4.
Nicméně tohle je všechno teorie. Praxe je taková jak jsem psal. U motorky vám stačí cca 10 koní abyste mohl jet rychlostí 100 km/h. Neznám žádné auto, které by dokázalo jet 100 km/h a mělo méně než 20 koní.
I trabant měl 26 koní a maximálka byla 105-110 km/h a to je hodně malé auto. 😀
Vyšší spotřeba ICE motorek je hlavně kvůli vysokým pracovním otáčkám. U EV motorek to ovšem tak není a otáčky vás moc nezajímají. Když vám stačí výkon 7 KW abyste mohl jet ustálenou rychlostí 100 km/h a máte využitelných 14 KWh baterii, tak ujedete tou stovkou přesně 200 km. Když pojedete ustálenou rychlostí 60 km/h na kterou vám stačí výkon cca 3 KW, tak budete mít dojezd skoro 300 km.
Závěrem u EV motorky se nad 10 KWh/100km podíváte jen při vyšších dálničních rychlostech nebo ostřejších jízdách. 🙂
Cx motorka 0,4 opravdu bohužel nemá.
Bike (kolo) – Drafting
Cx motorka 0,4 opravdu bohužel nemá.
Bike (kolo) – Drafting behind an other cyclist 0.5
Bike – Racing 0.88
Bicycle 0.9
Motorcycle and rider 1.8
https://www.engineeringtoolbox.com/drag-coefficient-d_627.html
Ono stačí se podívat třeba na nějaké choppera. Z pohledu aerodynamiky to je naprostá tragédie. A i kapotované motorky po započítání běžné pozice jezdce nejsou nic moc.
S výkonem 10 koní dají stovku (s 10hp spíše nedají) malé skútry nebo malé motorky, co mají malou čelní plochu a uzké gumy. Respektive skútry co mají cca 10 koní, tedy čína cca 6-7 kW dají spíše 85 km/h.
Máte pravdu 0,4 opravdu nemá. Čerpal jsem ze špatného
Máte pravdu 0,4 opravdu nemá. Čerpal jsem ze špatného zdroje. Ovšem 1,8 se mi taky moc nezdá. Tady to na foru také řeší a hodnoty jsou spíš 0,6-1.
https://www.motorkari.cz/tema/?t=203524
Samozřejmě beru průměrnou motorku a ne chopper.
Jinak byl jsem hrdým majitelem poměrně velké a ne moc kapotované motorky Yamaha TW 125 s tlustými koly s 11,5 koňmi a ta jela i 105-110. Z toho usuzuji, že s 10 koňmi by šlo jet kolem 100 km/h.
https://www.motorkari.cz/motokatalog/yamaha/yamaha-tw-125.html
To už ale zbytečně zabředáváme až moc do čísel a teorie. To na co jsem reagoval bylo především to, že u ICE aut při ustálené rychlosti třeba 100 km/h může být spotřeba stejná jako u ICE motorky právě kvůli vyšším otáčkám motoru motorky vs auta. U EV tohle neplatí nebo alespoň neznám EV normální velikosti, které by dokázalo jet při rychlosti 100 km/h pod 10 KWh. Nebo vy nějaké takové znáte? 🙂
Při ustálené rychlosti kolem 100 km/h po rovině se mě
Při ustálené rychlosti kolem 100 km/h po rovině se mě občas v Corolle odpojí spalovací motor a jedu čistě na elektřinu. Bohužel využívaný výkon vidím pouze jako relativní k maximu, ne jako absolutní číslo, ale odhaduji, že v čistě EV režimu je systém auta ochotný tahat z baterky jen asi 10-15 kW. Okamžitý potřebný výkon tedy bude někde těsně pod tímto číslem.
Je těžké najít nějaká čísla, ale třeba tady se dopočítali tohoto:
Vezměme v grafu toho Superba:
100km/h 0,6kN a výkon 16,7kW a spotřeba 16,7kWh/100km
200km/h 1,5kN a výkon 83,3kW a spotřeba 41,6kWh/100km
https://garaz.autorevue.cz/viewtopic.php?f=815&t=1229969&st=0&sk=t&sd=a&start=60
Takže na 10 kW by to muselo být o 1/3 menší auto než Superb ?
Na druhou stranu tachometry motorek často kecají víc než auta, takže 110 nemusí být ani reálná 100ka.
což odpovídá, orientačně je možné počítat, že
což odpovídá, orientačně je možné počítat, že rozumné auto potřebuje na ustálenou 100 km/h 17kW výkonu
Ano s tím se dá souhlasit.
Ano na 10 KW bych také tipoval,
Ano s tím se dá souhlasit.
Ano na 10 KW bych také tipoval, že to auto bude muset být o cca třetinu menší jak Superb samozřejmě se stejným Cx. Superb má čelní plochu nějakých 2,4 m čtverečních, takže auto s 1,6 (spíš 1,5) by mohlo jet stovkou při výkonu 10 KW. Takže třeba auto s čelní plochou Malucha (cca 1,55 m2) s Cx Superba by to mohlo dát. 😀
U motorek to kecá to je pravda, takže spíš těch 12-13 koní cca 10 KW na 100 km/h.
U peugeota ion bych 100km/h tj. 110 tachometrových na rovince
U peugeota ion bych 100km/h tj. 110 tachometrových na rovince viděl někde na 18kW. Možná víc. Musel bych to vyzkoušet.
Z prospektu Iona jsem ziskal tyto udaje.
Luftwiderstand (Cw x
Z prospektu Iona jsem ziskal tyto udaje.
Luftwiderstand (Cw x A)0,706
Luftwiderstandsbeiwert (Cw)0,33.
Aerodynamicky vykon pri efektivni rychlosti 100km/h je necelych 11kW. 7kW na prekonani vsech ostatnich odporu je prehnane moc.
Odhaduji 4kW. celkem 15kW pri rychlosti 100km/h.
Ciste aerodynamicky je odpor ~ v2 a vykon ~ v3. Kdyz je odpor
Ciste aerodynamicky je odpor ~ v2 a vykon ~ v3. Kdyz je odpor 0,6kN pri 100km/h, tak by u 200km/h mel byt 2,4kN. Ostatni odpory jdou linearne s rychlosti a ty ten kvadraticky prubeh trochu snizuji, ale ze by to bylo tolik co uvadite? Mate zdroj?
U motorky největší spotřebu dělá dynamika a styl jízdy.
U motorky největší spotřebu dělá dynamika a styl jízdy. Na motorce se prostě jezdí brzda plyn, tzn. že kilowatty energie se pálí v brzdách. Takový nepoměr „spálených kilowat“ bežný auto v provozu nedá(na okruhu ano). Nebudu zkoumat realitu soucinitele 0,3 a 0,4, ale cca vam verim, tak i tak se jedná o 30% narust v neprospech motorky, coz nevynahradi ani petinova vaha. I vykon motoru prepocteny na kg vahy je na motorce nesrovnatelne vetsi.
O tom žádná. Naprosto s vámi souhlasím. Tady jsme ale
O tom žádná. Naprosto s vámi souhlasím. Tady jsme ale řešili to, že ICE motorky mají i při klidné jízdě dost často spotřebu jako menší nebo střední ICE auta, tak zda to je(bude) stejné i u EV motorka vs EV auto.
Podle mě to není stejné a EV motorka bude mít při klidné jízdě menší spotřebu jako EV auto.
Tipuju, že to bude „by oko“ stejné. Vtip je v tom, že 5x
Tipuju, že to bude „by oko“ stejné. Vtip je v tom, že 5x lehčí ICE motorka, s třetinovým kW výkonem než ICE auto, má cca stejnou spotřebu jako to auto. Při pijánko jízdě. Při pile bude mít ta(moje) motorka dvojnásobnou, 2,5x větší spotřebu, ale auto při pile bude mít také cca 2x – 3x větší spotřebu.
S EV to bude podobný, protože jediné co se mění je „palivo“. Ale když bude motorka EV, auto EV, tak bude opět onou proměnnou opět coeficient odporů, hmotností tj. (když zanedbáme rozdíl v učinosti el. motorů, on je totiž ve spotřebě(efektivitě) rozdíl mezi eTronem a Teslou X). Takže když zanedbáme rozdíl efektivity el. motorů v motorce i autě – tak ostatní proměnné jsou shodné.
S tím se dá souhlasit, ale nesmíte právě zapomínat na ty
S tím se dá souhlasit, ale nesmíte právě zapomínat na ty otáčky ICE motoru. Abych měl na plný plyn výkon třeba 50 KW, tak musím v autě(1.4TSI) točit třeba 2000 otáček. U motorky(XT1200) musím točit třeba 4500. Když bych nechal oba motory běžet třeba na brzdě při těchto otáčkách s tímto výkonem hodinu, tak ten u motorky bude mít větší spotřebu, protože musí točit mimo jiné více otáček. Účinnost ICE motoru je výrazně závislá na otáčkách. Proto se všichni snaží neustále dostat křivku krouťáku a výkonu co nejníže a přidávat převodové stupně.
EV většinou nemá převodovku a účinnost motoru v závislosti na otáčkách se oproti ICE motorům mění minimálně. Efektivita motoru v EV motorce může být dost podobná jako v EV autě.
Otačky motoru prostě nemůžeme porovnávat anblock mezi
Otačky motoru prostě nemůžeme porovnávat anblock mezi vozidly. Každý vozidlo , a je jedno jezdli motorka nebo auto, bud emít výkonostní průběh jiný. Bude závyset na typu převodovky, vstřikování/karburítor, počet válců, vačky, objem válců atp…. A kde něco vykompenzuje auto kepší aerodynamikou, bude vykoupeno váhou, či převodovkou….
**Proto se všichni snaží neustále dostat křivku krouťáku a výkonu co nejníže a přidávat převodové stupně.**
No ano, proto taky málo efektivní motor v Porshe Tycanu je vyvážený dvou stupňovou převodovkou. Ale jako negativum je tu složitost tohoto sytému oproti třeba Tesle X kde převodovka je jen redukční.
A souhlas, že efektivita motoru v EV motorce je stejná jako efektivita motoru v EV aute. Ale pořád nám tu právě zůstává problém s odporem vzduchu. Zkusim to jinak. Kdyby motorka vážila 1,4 tuny, tak bude spotřeba 4 násobná proti autu, ale jen díky tomu, že motorka je lehká, tak má „jen“ stejnou spotřebu jako podobně silné auto.
Otacky motoru se vazou na zdvih motoru. Nizkozdvihove motory
Otacky motoru se vazou na zdvih motoru. Nizkozdvihove motory toci rychleji, nez vysokozdvihove. Absolutni rychlost pistu je limitovana u naftaku nekde od 10 m/s az do F1 motoru 25 m/s.
Pardon, ale trhá mi to oči, lepší je použít
Pardon, ale trhá mi to oči, lepší je použít podčtvercový motor, čtvercový motor a nadčtvercový motor, ono totiž k té točivosti je nutné počítat nejen se zdvihem, ale i vrtáním. A neuvádí se absolutní pístová rychlost, ale uvádí se střední pístová rychlost. U těch nafťáků je dneska ta stření pístová rychlost někde kolem 13m/s pro koncernová TDI
Ja to znam jako Langhub- a Kurzhubmotoren. Absolutni rychlost
Ja to znam jako Langhub- a Kurzhubmotoren. Absolutni rychlost v tom smyslu, ze to nejsou otacky. Jak rychle bezi motor? Vsichni odpovi v otackach za min. Asi jsem to zbytecne 2x zduraznil.
Ze pist ma i pri nejvyssich otackach rychlost 0 m/s je nesporne. Proto se uvadi stredni rychlost v absolutni dimenzi.
ono obecně zkuste dneska dohledávat k motorům věci jako
ono obecně zkuste dneska dohledávat k motorům věci jako kompresní poměr, vrtání, zdvih, otáčky atd…, z toho se pak dopočívává otáčková, momentová a celková pružnost s převody, cx a se se počítají vnější vlastnosti…dneska všichni honí max výkon, max moment max rychlost stroje a motor může být totálně nehospodárný a tupý (nepružný).
Ono pokud stavíte motor na spotřebu, tak tyhle veličiny skládáte většinou na otáčkovou a momentovou pružnost – a tedy celkovou a nehoníte špičku, pokud stavíte sportovní motor, tak ubíráte pružnost a ženete to do výkonu či momentu – většina disciplín výkonu a pak třeba musíte motor dovybavit startovacím zařízením, jinak se ani nerozjedete. Mimochodem tohle je jeden ze základních rozdílů průměrného automobilového a motocyklového motoru – auto se staví na životnost a pružnost, motorka na výkon v dané kategorii, životnost bývá menší a ztráty větší – často i díky tomu motorky žerou více olej, protože jsou tam úmyslně větší vůle, které se vymezí až při max zatížení – auto už by v té chvíli bylo zadřené (mimochodem i důvod proč třeba motory pro klasická auta BMW berou víc oleje – taky mají vůle na zatížení). Šířku a velikost zástavby řeší konstruktéři sportovních motorek ve chvíli, kdy ví, že nepostaví motor na výkon jako konkurence – největší odpor je stejně vždycky jezdec. Z pohledu hospodárnosti motoru je potom třeba řešit měrná spotřeba motorů – ale to už je nad rámec zdejší diskuse, nicméně vůbec není pravda, že motocyklový motor má nižší účinnost než automobilový, to je trhání z kontextu a neznalost problematiky…kdyby totiž tu nižší účinnost měl, tak nedosahuje takových měrných výkonů (velmi velmi zjednodušeně, mluví do toho spousta věci), pokud postavíte motor na provoz 10 000 – 11500 RPM, tak nemůžete čekat, že je efektivní ve spektru 1 000 – 8500 RPM, zatímco auto je efektivní 1900 – 3 500 RPM a pak se sice k 5 500 RPM dohrabe a dá max výkon, ale za cenu nižší účinnosti
na máloco mám v životě tak hezké vzpomínky jako na stavění sportovních motorek svépomocí, vybavení minimální, nadšení obrovské a literatura Husák, Mackerle, Kožoušek, strojní příručka Černoch a Pauerovy přednášky….to byly volnočasové aktivity na střední 🙂 a
Asi to bude smutne, ale to umeni uz nebude potreba.
Asi to bude smutne, ale to umeni uz nebude potreba.
tak udělat podvozek a rám bude pořád třeba – když jsem
tak udělat podvozek a rám bude pořád třeba – když jsem navrhoval nějaké speciálky kola, tak jsem to počítal jako motokrosový rám.
Převodovky máte taky pořád stejně. Aerodynamika a mechanické namáhání se nemění, výpočet energetické náročnosti taky ne. A motory? No veteráni budou pořád a všechny aplikace baterky nedají, už jen protože jsou velký a těžký. Navíc motor je do velké míry kombinace aerodynamiky s vysokými teplotními a energetickými rázy v kombinaci s mechanickým namáháním…navíc zkušenosti se hodí na vysokootáčkové reduktory a uložení rotorů. Vyvažování motoru máte taky stejné. Ono je tam víc společných věcí, než se na první pohled zdá. Obrábění, chlazení atd samozřejmě zůstává.
Ale hlavně je to krásná fyzika a nádherné řemeslo… proti tomu je elektrotechnika nuda.. něco zapájíte a když už tak se to nějak točí, nebo někde něco bliká.. byť jako udělat dobrý bateriový elektronický zapalování na 9 000RPM plus s otevíráním přívěry rozhodně není úplně jednoduché. Navíc samozřejmě se to vše dělalo s omezeným rozpočtem bez neomezené internetové součástkové základny, takže to bylo fakt přemýšlení a celý profesní život z toho čerpám…tak nějak by měla vypadat škola, kde se člověk moře věcí naučí. Naopak pokud něco takového zmizí, tak myslím, že to bude dalším generacím chybět…denska se sice snaží nějaké vš formula student…ale, tak nějak už to není ono, už to ty kluky neučí lidi, co povýšili svoje řemeslo na uměleckou činnost
Nerikam ze umeni postavit auto zanikne. Ale vse kolem
Nerikam ze umeni postavit auto zanikne. Ale vse kolem spalovaciho motoru nebude uz takovy hit. Take jsem mel motory rozkuchane a optimalizoval. Kazdy inzenyr to nekdy delal, ale uz me to nebavi. Kdyz opravuji zahradni trakturek a bryle mi padaji z nosu, tak jsem uz dost podrazdeny a nejradeji bych do toho kopnul. Jen pitomy kevlarovy remen stoji pres 2000 kc. A vydrzi 1 az 1,5 sezony. Elektricky by byl bezudrzbovy a baterky by pri 30 cyklech/rocne vydrzely aspon 10 let.
Tak to nemyslím, pokud se přestanou spalovací auta dělat
Tak to nemyslím, pokud se přestanou spalovací auta dělat (jak prorokujete), tak se budou méně majetní lidé ta svoje se snažit udržet v provozu, takže opravy, co se dneska neřeší, budou opět na pořadu dne…a protože většina certifikovaných mechaniků jsou dneska prostí výměnáři a o úhlování ojnic, broušení a vážení kliky a podobně viděli tak maximálně prezentaci v powerpointu, svrtání bloku netuší co je…tak to řemeslo ještě několik desítek let nevymizí..
Shodneme se tedy na tom, že nějaký průměrný ICE motor v
Shodneme se tedy na tom, že nějaký průměrný ICE motor v autě co má přeplňování a obecně je stavěný hlavně na spotřebu, má lepší účinnost než průměrný ICE motor v motorce, kde se klade důraz hlavně na malé rozměry a váhu nebo jejich poměr k výkonu?
Pokud ano a zároveň jak píšete se shodneme na tom, že EV motor v motorce má podobnou účinnost jako EV motor v autě, tak z toho logicky vyplývá, že rozdíl spotřeby ICE auta a ICE motorky je menší než rozdíl spotřeby podobně velkého EV auta a EV motorky. 🙂
Pan Carnot se obraci v hrobe. Eta spalovaku ma termodynamicke
Pan Carnot se obraci v hrobe. Eta spalovaku ma termodynamicke meze, ktere nelze prekrocit. η = (T1 – T2)/T1. Ani zdaleka se nemuze dostat k ucinnosti elektromotoru.
V pořádku, ale to tu vůbec neřešíme. 😀
V pořádku, ale to tu vůbec neřešíme. 😀
Sorry, prehledl jsem u motoru u motorky dodatek EV. Nejak
Sorry, prehledl jsem u motoru u motorky dodatek EV. Nejak spojuji s vyrazem vehicle jen automobil a ne motorku. Omlouvam se 🙂
Už jsem se radoval, že konečně přichází konkurence pro
Už jsem se radoval, že konečně přichází konkurence pro ZERO a ono nic, motorka pěkná, ale parametrově velmi podobná a cenově zase mimo… 🙁 Elone pusť se i do motorek, jinak cena dolů nepůjde…
Bohužel,je to bída. Taky už chvíli koukám, čím nahradit
Bohužel,je to bída. Taky už chvíli koukám, čím nahradit svého postaršího namodovaného číňana, aby se na tom daly jezdit komfortněji středně dlouhé trasy ve dvou s nabalenými věcmi por kempování a ono opravdu nic není nebo to je to cenově mimo mísu nebo to není pro dva nebo všechno dohromady. A i ta čína je dneska dvakrát tak drahá než když jsem kupoval to svoje a navíc se to za těch pár let nikam výrazně neposunulo.
Naprostý souhlas.
Naprostý souhlas.