Řídicí a protipožární systémy pro nově postavený Gotthardský železniční úpatní tunel (s délkou 57 km nejdelší na světě) dodala společnost Siemens. V Tunelu je přes 200 000 senzorů.
foto: Siemens
Bezpečnostní systém Siemens zahrnuje více než 200 000 snímačů, řídicí elektroniku a monitorovací zařízení. I díky těmto moderním technologiím bylo možno nový tunel počátkem června otevřít pro osobní železniční dopravu.
Řídicí systém ovládá a sleduje veškerá zařízení zcela automaticky. V tunelu jsou instalovány snímače, řídicí elektronika a monitorovací zařízení.
Ta zahrnují i dvojici videokamer v multifunkčních bodech, které jsou pomocí optických kabelů připojeny ke dvěma řídicím centrům tunelu, jež se nacházejí u jeho severního a jižního portálu.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Dánsko spojí s Německem podmořský tunel
Společnost Siemens dodala a nainstalovala řídicí systém tunelu do obou center, která fungují nezávisle na sobě a navzájem se zálohují. Jízda každého vlaku je zaznamenávána a zobrazuje se v řídicím centru.
Systém řídí celou infrastrukturu, která zahrnuje 3200 kilometrů elektrických kabelů a 2600 kilometrů datových kabelů. Dokáže též detekovat nedovřené dveře či nesvítící světlo.
V centrech sleduje aktuální situaci v tunelu na 60 zaměstnanců. Případné zjištěné odchylky od normálu jsou podle závažnosti klasifikovány do pěti úrovní ohrožení. Systém poskytuje informace a rozhodovací kritéria pro každou úroveň ohrožení, tím slouží jako pomůcka pro vedoucího provozu.
Snímače také například kontrolují přehřátí brzd vlaků či jejich netěsnost ještě před vjezdem do tunelu, aniž by vlaky musely zastavit.
Hlavním úkolem nového řídicího systému je však udržení provozuschopnosti tunelu. Díky této podpoře lze efektivně plánovat intervaly údržby a požadavky na náhradní díly.
Tunelem projíždí více než 200 vlaků denně rychlostí až 250 km/h, a proto zde má bezpečnost prvořadý význam. Tubusy jsou každých 300 metrů propojeny příčnými chodbami, které umožní pasažérům vlaku v případě požáru uniknout do jiného tubusu.
Každý tubus je vybaven dvěma stanicemi nouzového zastavení, jejichž délka činí 600 metrů, a které umožní evakuaci až 1 000 pasažérů.
Detekce požáru je zabezpečena pomocí tří různých detekčních systémů, které přímo ovládají vzduchové záklopky v případě nutné evakuace.
Siemens zde využil svůj systém detekce požárů Fibrolaser, a zároveň vybavil Gotthardský úpatní tunel termokamerami a detektory kouře, které průběžně měří teplotu a kontrolují přítomnost kouřových částic ve vzduchu.