Společnost Munro & Associates se specializuje na rozebírání strojů a jejich analýzu. Rozebírá (ale i navrhuje) auta, elektroniku, letadla, zbraně, lékařské přístroje a podobně. Nedávno se její inženýři a analytici podrobně podívali na elektromobil BMW i3.
Na autosalonu v Detroitu aktuálně Sandy Munro, šéf firmy, prohlásil, že elektromobil BMW i3 je podle jejich závěru „nejvíce revoluční auto od Modelu T Henryho Forda“. Může za to údajně především masivní využití lehkých recyklovatelných materiálů jako je CFRP.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
V Amsterdamu jezdí 51 elektromobilů BMW i3 v barvách ING
„Tohle je bezpochyb jedno z nejlépe navržených aut na planetě,“ řekl Munro. „Rozebrali jsme už hodně letadel, větrných turbín a dalších strojů a BMW i3 nás příjemně překvapoval během celého procesu. Tohle je auto ke kterému budou automobilky upínat své zraky při vývoji nové generace vylepšení,“ dodal.
Zdaleka nejvíc si Munro pochvaluje recyklovatelnost uhlíkovými vlákny tvrzených plastů (CFRP), jejich bezpečnost a snadnost montáže. To jsou ostatně vlastnosti, které automobilka BMW v souvislosti s BMW i3 a i8 propaguje již od jejich uvedení na trh.
Kdybyste někdo chtěl
Kdybyste někdo chtěl vědět zkušenosti s BMW i3 po 20 000 km tak http://www.lukasvynikal.cz/2015/10/20-000-km-po-roce-s-bmw-i3.html
Tak abych si zahrál na
Tak abych si zahrál na hatera.
Tesla model S je skvělé auto a prorazilo do světa jako nejznámější elektromobil. Všecho je skvělé, ale pro evropský trh mi to přijde jako showcar pro nadšence. Dojezd je pěkný, ale ten použiji hlavně při jízdě po dálnici a při této rychlosti už tento dojezd neplatí. Velký dotykový displej – pěkný, ale stejně jako smartphony požadují plnohodnotný oční kontakt řidiče. Takhle se najde kupa věcí, co mi říkají, že bych si to auto nikdy nekoupil. Auto totiž musí být jak inovativní, tak maximálně praktické. Většina totiž zaslepeně hledí v pokrok, ale už nepřemýšlí, jestli každý z oněch prvků nebízí doopravdy tolik v každodenním využití a nebo jde jen o iphone, kde si platím hlavně za styl.
Kdežto BMW i3 je mnohem praktičtější – nehraje si totiž na něco čím není a nemůže být. Co je hlavní udělalo naprosto vše nejnovějšími postupy. ne pouze pohonné ústrojí. Dokázat použít nejlepší materiály současnosti v autě, které je téměř cenově konkurenceschopné s běžnými auty je něco neuvěřitelného. Karbonové kompozity v masové výrobě – úžasné, ale hlavně interiér z ještě pokrokovějších materiálů – to je stejně velký pokrok. Na tomto autě je tolik inovací, že dle mého názoru je inovativnější než Tesla.
Je to samozřejmě můj názor, ale dle mých názorů za pár let bude jezdit hromada Tesel od ostatních výrobců, ale aut podobných BMW i3 nikoliv.
Samozřejmě Teslu nechci nijak snižovat a je úžasná a revoluční. Ale slepá házení špíny na její konkurenci přijde podlé, tak píši tento příspěvek.
Děkuji
Aleš
Ano, s tou druhou částí
Ano, s tou druhou částí komentáře začínající „Kdežto BMW i3…“ plně souhlasím. S tou první ne 😉
Nevim proc prave ta
Nevim proc prave ta karoserie je tak chvalena. Jeste pred par lety se u uhlikovych vlaken uvadela jedna z hlavnich nevyhod problematicka recyklace. Nemam zadne informace o tom, ze by se situace jakkoliv zmenila a tak me chvala a fakt, ze tohle prditko zacinaji delat ve velkem celkem desi. Snad se to podari vyresit driv nez napadne dalsi firmy nenhle nesvar kopirovat… Z meho pohledu to neni ekologicka cesta.
Podľa materiálu karosérie
Podľa materiálu karosérie vyhlásiť, že „najrevolučnejšie auto za posledných 100 rokov“ sa mi zdá zľahka perverzné. Niečo ako Nobelova cena mieru pre Obamu (sory, ale neviem nájsť vhodnejší príklad).
Nu po fordu se opičil celý
Nu po fordu se opičil celý svět, dnes se BMW opičí po Tesle, ale průlomové má být BMW 😀
V čem se konkrétně BMW
V čem se konkrétně BMW opičí po Tesle? V tom, že je to tak elektromobil? Jen upozorňuji, že ty tu byly už před Teslou 😉
Tesla podla vsetkeho, Musk a
Tesla podla vsetkeho, Musk a spol, roadster neoficialne projektoval podla EV1. Pouzil dokonca presne ten isty motor. A 4p3f AC povodne 100kW (teraz inak previnuty) povodne s igbt, teraz neviem ci nahodou nepouzivaju uz tie nove mosfet, pouzivaju doposial.
Fascinujú ma hádky typu
Fascinujú ma hádky typu kto sa po kom opičí. Na opičení je založený pokrok ľudstva – rozvíjať dobré a užitočné nápady. Niekto dávno vymyslel koleso a následne sa všetci po tvorcovi opičili. politika patentov je v skutočnosti obrovská hrozba pre ľudstvo. V súčasnosti existuje množstvo firiem – patentových trolov (obvykle plné právnikov), ktorí sa živia terorizovaním svojho okolia cez vynucovanie poplatkov za patenty. Keby nebolo patentov nebolo by ani problémov s GMO, a ani s hádkami okolo „opičenia sa“.
„Tohle je bezpochyb jedno z
„Tohle je bezpochyb jedno z nejlépe navržených aut na planetě,“ řekl Munro.
Pan Munro si tak trochu zapřeháněl… 🙂
Asi delal reklamu, zeby
Asi delal reklamu, zeby planovali nejaky obchod ci spolupraci s BMW? 😀
Samozrejme, nerikal ty krasne reklamni recicky, protoze leze do zadele, ale protoze je to „nejlepsi“ 😀
Asi sa im este nedostal do
Asi sa im este nedostal do ruk Model S, ked tak zvania 🙂
Jestli to nebude tím, že
Jestli to nebude tím, že Model S má v podstatě docela obyčejnou hliníkovou kastli, což žádný přelom ve výrobě aut není. Jinak nic proti Modelu S 😉
Tak kastlu uhlikovych vlaken
Tak kastlu uhlikovych vlaken pouzivat nejake ten rok i ferrari apod. automobilky, takze v tom BMW nove neni.
Jako nic proti BMW, ale neni prevratnee neco co pouzivaji davno jine automobilky.
Jiné automobilky CFRP
Jiné automobilky CFRP používají pro malosériové v podstatě spíš kusové výroby, ne pro velkosériovou produkci jako BMW.
To sice ano, ale na tom nie
To sice ano, ale na tom nie je nic revolucne. V takom ohlade by musela byt revolucna aj Tesla, ktora ako prva zacala elektromobily vyrabat vo velkych seriach a nie par kusoch ako to bolo dovtedy u inych automobiliek, pripadne aj S1000MB, ktora mala na svoju dobu revolucny hlinikovy blok motora.
Však taky nikdo neříká,
Však taky nikdo neříká, že Tesla není revoluční, ale na druhou stranu to není jenom Tesla, jak se tu někteří její nekritičtí obdivovatelé snaží naznačit 😉
Myslim ze im ide o
Myslim ze im ide o pochvalenie materialu z ktoreho je seriove auto postavene. Je rozdiel udrzat v ruchach ultralahke dvere a dvere z kovu.
Já tedy nevím jak to máte
Já tedy nevím jak to máte vy, ale mě v autě dveře drží na pantech.
Ked som mal skodu 105L,
Ked som mal skodu 105L, prisla zima, v postkomunistickom auto moto tv nieco programe som okrajovo zacul ze ak chceme predchadzat zamrzaniu, mame cosi na aute poliat slanou vodou.
ked som rano prisiel k skodovke, bola riadne tuha zima, obliaty zamok ztuhol, vlastne cele dvere, nesli otvorit. dvere spoluvodica otvorit isli.
uz som meskal do prace, snazil som sa z nutra dveram pomoc aby boli funkcne a nemusel som vystupit cez spolujazca, tak som do nich z nutra busil a kopal, podarilo sa mi ich vykopnut. tak ze cele spadli na zem.
vzal som spagat, dvere som nejak prionacil a spagatom prepojil k protilahlym dveram o rucku. a tak som sa vybral na cestu.
Raz, ked som vyhodil rychlost, zostala mi rychlostna paka v ruke, takze som ju mohol skutocne vyhodit, von oknom. Ta ale skoro nic nevazi.
Krome toho, ze asi nebudes
Krome toho, ze asi nebudes jeden s nejbystrejsich lidi (polivat v zime zamek vodou…=asi jsi otec redaktorky TV nova :D, vykopnout dvere…) v teto zemi, si chtel timto textem rici co?
Asi že na rozdíl od
Asi že na rozdíl od jiných lidí držel fyzicky kovové dveře v rukou 😉
Na druhou stanu si myslím, že u BMW vykopnout dveře z pantů asi nebude tak jednoduché a ani nutné 😉
Nu chápu, tak držel dveře
Nu chápu, tak držel dveře od auta v ruce, mechaniků v servisech bych našel stovky či tisíce co je drželi taky.
Ale prosím ta revolučnost? Uhlíkové vlákna používá už ferrari nějaké ten rok, takže v čem udělalo uhlíkové vlákna I3 lepší a revolučnejším?
Že se dá dobře rozdělat a složit? No o tom bych pochyboval, že se nenajde lepší auto na trhu co toto splňuje, ale ani to nebude o level výš.
Že postavili plugin? Nu jiné automobilky plugin prodávájí již nějaké ten rok.
Já jediné co jsem se dozvěděl, že polívá v zimě zámek vodou, i když už na zákaldce se učí, že sůl pomáhá do +-4stupňů jinak i slaná voda zmrzne…
Ano, CFRP se už dlouhá
Ano, CFRP se už dlouhá léta používá například i ve Formuli 1. Nicméně Ferrari naprostou většinu svých aut vyrábí z hliníku (kterého je navíc letitým zaníceným propagátorem), jen u malosériových supersportů jako LaFerrari používá CFRP. BMW ale tenhle materiál začalo používat ve velkosériové výrobě a to je zřejmě ta revoluce.
Pane, vy ste negativny
Pane, vy ste negativny clovek, co sa rad chyti a kopne si.