Společnosti Ford a Jose Cuervo zkoumají možnosti využití rostliny agáve k vývoji udržitelného bioplastu, který by šlo upotřebit ve výrobě automobilů.
foto: Ford
Ford spojuje síly se společností Jose Cuervo®. Oba partneři budou spolupracovat na vývoji nového bioplastu vhodného k výrobě automobilových součástí.
Vstupní surovinou je přitom vláknina z rostliny agáve, která zůstane poté, co se dužina rostliny využila pro výrobu tequilly.
Ford a Jose Cuervo® prověřují možnosti využití nového bioplastu ve výrobě interiérových i exteriérových dílů, jako jsou kabelové svazky, jednotky ventilace nebo odkládací schránky.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Ford ze svých evropských továren nevyváží na skládky žádný odpad
Ford zkouší Průmysl 4.0, dělníci a roboti pracují společně
Ford recykluje staré motory za pomoci speciální plazmové technologie
Dle předběžných poznatků se nový materiál jeví velmi slibně díky své trvanlivosti i estetickým vlastnostem. Úspěšný vývoj udržitelného kompozitu by mohl vést ke snížení hmotnosti součástí vozu a následně i spotřeby paliva.
Další výhodou je skutečnost, že nový materiál by nahradil látky vyráběné z ropy, a přinesl tak další snížení dopadů výroby automobilů na životní prostředí.
Růstový cyklus agáve trvá nejméně sedm let. Po sklizni se střed rostliny tepelně upraví, poté následuje mletí a extrahování šťáv pro destilaci.
Jose Cuervo® použije část zbylého vlákna jako kompost na svých farmách. Zbytek uplatní místní řemeslníci při výrobě rukodělných výrobků a agávového papíru.
Podle Ekologického programu OSN se na celém světě ročně vyprodukuje pět miliard tun zemědělské odpadní biomasy. Jedná se tedy o velmi hojnou surovinu, která však většinou nebývá dostatečně zužitkována.
Ford již má se zpracováním agávových vláken zkušenosti. Před několika lety totiž experimentoval s výrobou „plastových“ dílů ze sisalu, což je vlákno z listů agáve sisalové.
„V běžném automobilu je asi 180 kg plastů,“ řekla Debbie Mielewski, technická vedoucí z oddělení výzkumu udržitelného rozvoje Ford Motor Company. „Naším úkolem je hledat vhodné uplatnění pro ekologické kompozity tohoto typu, a pomoci tak snížit náš vliv na planetu. Je to práce, na kterou jsem opravdu pyšná a která by mohla mít široký dopad napříč mnoha průmyslovými obory.“
Co jim brání již dnes
Co jim brání již dnes používat PLA (PolyLactic Acid) vyráběný z kukuřice. To je taky bioplast :).
Daj radši pár kaček za
Daj radši pár kaček za zelenou propagandu než aby už konečně investovali do výroby a nasazení takovejch plastů.
Volal právě nějaký
Volal právě nějaký Andrej, že tudy tedy cesta rozhodně nevede. Že žádné agáve nebudou, páč to u nás blbě roste. Tady Ford šlápl vedle. Ale že se chystá povinnost přimíchávat 20% kukuřice do každého kila plastu z ropy. :-))))
Zase jenom sliby a
Zase jenom sliby a ozeleňování image. Až to bude nasazený masově tak to bude mít smysl.
Mimo tema :
Mimo tema : http://www.autorevue.cz/jaguar-land-rover-ford-a-bmw-se-chteji-spojit-proti-znacce-tesla
Proc tu neni diskuzni forum?
Ač off-topic, díky za tip.
Ač off-topic, díky za tip. Diskusní fórum tu máme, případně lze diskutovat v diskusích pod články jako je tato.
Diky a proc ho nemam v
Diky a proc ho nemam v nahledu ani v mobilu ani na pc jen po odkliknuti se obevi nahore na strance? Diky.