Ford recykluje staré motory za pomoci speciální plazmové technologie. Proces, který si Ford nechal patentovat, vyžaduje výrazně menší množství materiálu než výroba nového motoru a vznikne při něm méně emisí.
foto: Ford
„Za základ nám posloužil proces původně vyvinutý pro výkonné motory sportovních modelů, jako je třeba nový Ford Mustang Shelby GT350R. Nyní tímto způsobem repasujeme motory, které by jinak šly do šrotu. Je to jen jeden z mnoha příkladů toho, jak se Ford prostřednictvím inovativních opatření snaží redukovat dopady svých aktivit na životní prostředí,“ řekl Dr. Andreas Schamel, ředitel Ford Global Powertrain Research & Advanced Engineering.
Postup, který vrací staré motory do života
Moderní motory jsou zkonstruované tak, aby vydržely mnoho let a několik set tisíc kilometrů provozu ve všech myslitelných podmínkách.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Ford má oblek, který simuluje jízdu pod vlivem drog
Ford na herním veletrhu: vyvíjejte hry, které řeší dopravní problémy!
Nicméně, pokud se už motor opotřebuje, je běžnou praxí vyměnit ho za nový, protože oprava a výměna jednotlivých vnitřních součástí by se nevyplatila.
Proces zvaný PTWA (Plasma Transferred Wire Arc) však umožňuje nanést do opotřebovaného motoru speciální vrstvu, která ho obnoví do původního stavu.
Lehké materiály
Snižování hmotnosti automobilů patří k prioritám plánu Blueprint for Sustainability, jenž je jakousi ekologickou strategií Fordu. Nové výrobní postupy umožňují vytvářet vysokopevnostní hliníkové konstrukce, které jsou lehké, ale nesnižují pevnost karoserie.
Ekologicky šetrné materiály nacházejí uplatnění i v takových modelech jako nový Ford F-150. Například jeho sedadla mohou být potažena látkou z vlákna REPREVE, vyráběného z recyklovaných plastových lahví.
Jen letos tak Ford použil více než pět milionů lahví, které by jinak zamířily na skládku. Plast použitý v elektroinstalaci je zpevněný rýžovými slupkami, palivové vedení se vyrábí z rostlinného oleje, sedadla jsou ze sójových bobů a recyklované bavlny.
Karosářské díly modelu F-150 se vyrábějí z rozměrných hliníkových plátů. Zbytky z nich se recyklovaly i dříve, ale spadly při tom do nižší kategorie „sekundárního hliníku“. Ford je nyní recykluje a znovu používá přímo v procesu výroby karoserií, a to bez zhoršení kvality.
Z úsilí o odlehčování konstrukce těží i řada evropských modelů Fordu, například B-MAX, Fiesta, nové Mondeo nebo nový S-MAX. Mondeo má sloupky karoserie a střešní nosníky vyrobené z hydraulicky tvářené vysokopevnostní oceli.
Jedná se o vůbec první uplatnění této technologie ve výrobě automobilů. Hořčíková vnitřní část víka zavazadlového prostoru čtyř- a pětidveřové verze Mondea je přibližně o 40 procent lehčí než odpovídající ocelový díl.
Odborníci Fordu se aktuálně zabývají uplatněním uhlíkových kompozitů vyráběných ve větších objemech a s nižšími náklady, než umožňuje běžná technologie výroby dílů z uhlíkových vláken.
Takzvaný karbon se vyznačuje extrémně nízkou hmotností a vysokou pevností, proto se používá v leteckém průmyslu nebo závodních automobilech. Cílem Fordu je zmenšit energetickou náročnost výroby karbonu, snížit náklady na vstupní suroviny a vyvinout recyklační procesy.
Obnovitelné materiály od křoví až po kečup
Ve snaze o udržitelnost výroby automobilů Ford zkoumá možnosti využití široké škály obnovitelných zdrojů. V hledáčku jeho odborníků se tak ocitla třeba rostlina Parthenium argentatum, zvaná guayule.
Roste v arizonských pouštích a ve výrobě aut by mohla částečně nahradit přírodní gumu. Za stejným účelem Ford experimentuje rovněž se slunečnicemi, pampeliškami nebo cukrovou třtinou.
Ve spolupráci se společností H.J. Heinz Company prověřuje Ford také možnosti využití sušených rajčatových slupek, které jsou vedlejším produktem výroby kečupů Heinz. Tyto rajčatové slupky by mohly posloužit jako materiál pro výrobu svorek kabeláže nebo držáků na mince.
Měření emisí bude přísnější
Nové limity emisí oxidů dusíku (NOx) mají přispět ke zlepšení kvality ovzduší v Evropě. Ford pracuje na tom, aby všechny jeho vznětové i zážehové motory plně odpovídaly připravované legislativě.
Vedle emisních zkoušek v laboratořích budou automobily podléhat také nové zkoušce RDE (Real Driving Emissions – emise ve skutečném provozu).
Jak napovídá název, emise se budou měřit také při jízdě v reálných podmínkách na veřejných komunikacích. Od roku 2016 se musí všechny nové modely Fordu zkoušet v městském, mimoměstském i dálničním provozu. Zkouška má trvat až 120 minut.
„Hořčíková vnitřní
„Hořčíková vnitřní část víka zavazadlového prostoru…“ – to budou mít hasiči radost 🙂
Klasická ukázka toho jaký
Klasická ukázka toho jaký ford dělá kraviny. Takovýho železa co je potřeba pro výrobu motoru, toho zbytkovýho materiálu, kvanta tepelný energie na jeho odlití, opracování a potom stejně s účinností pouhých 30% ohřívá svým odpadním 60% teplem leda planetu když pominu ten sajrajt co vypouští do vzduchu. Takže ruku na srdce lidi KČEMU TAKOVOU DINOSAUŘÍ POPELNICI?? Aby ropáci měli práci bysnys a hawaii ?? :DD
Nebylo by jednodušší navinout elektromotor jako má TESLA :DDDDDD
Ano bolo by to jednoduchsie
Ano bolo by to jednoduchsie ale oni potrebuju tocit bubaky.
Kabely nebudou okusovat jen
Kabely nebudou okusovat jen kuny, ale u Fordu ted i zajici a zizaly.
Trochu to připomíná
Trochu to připomíná prodej nových akumulátorů, kdy dostanete slevu, když přinesete tu starou .
Musel by se vytvořit systém vracení pohonných agregátu výrobci .
Některé kupující to může odradit od koupě nového vozu značky Ford. Budou mít obavu s životnosti . Jiné zase třeba zaujme nižší cena.
Škodovka si vystačila s jedním upravovaným agregátem od MB 1000 až do Fabie .
Výroba nového bloku motoru je velmi nákladná. Vyžaduje velmi přesné opracování a spousty operací . Jeden chybný krok a je to zmetek.
Elektromobil
Recyklace pohonného elektromotoru. Pokud bude vinutí v pořádku vyměníte ložiska a bude zase fungovat jako nový .No není to krásné.
Ale přeci zákazníci
Ale přeci zákazníci nebudou mít obavu o životnost motoru… v nejhorším ho pošlou podruhé, potřetí, počtvrté v jeho cyklu na repase plasmou. 🙂 Co pět let plasmový „nástřik“ a jede se dál.
No a zákazníci s elektromobilem, ti jak říkáš nechají vyměnit ložiska.. pokud bude architektura vozu rozumná, tak technik vyjme malý elektromotor z vozu, odpojí zepár kabelů, šoupne tam nový / repas a ten starý pošle na repas ložisek. Kus za kus. Půl hodina práce. Šikovný člověk si to udělá za pár hodin doma sám. Instruktáž bude mít v manuálu s videem na displayi v autě a případně si to skopne na tablet.
Elektromobilum fakt fandim a
Elektromobilum fakt fandim a u elektromotoru se opravdu nema co pokazit. Horsi je ten zbytek. Ridici jednotka, baterie, regulator, balancery. A dnes ve spotrebni dobe nikdo nebude zkoumat co vam odeslo v ridici jednotce nebo regulatoru. Proste vam to vymeni kus za kus.
Elektronika odchází
Elektronika odchází hlavně u elektroskůtrů, tam je to dost často poddimenzované.
Tak jestli to bude alespoň
Tak jestli to bude alespoň modulární systém. Tak se vymění jen vadný modul .
Kolega z práce měl porouchanou LCD TV. Odešla těsně po záruce. Vše bylo umístěno na jedné desce plošného spoje. Vadný iO nedostupný. Výměna celé desky neekonomická.
Dobrý
Tet mě napadlo. To
Dobrý
Tet mě napadlo. To by měli nabízet ve Škodovce k motorům 1.2HTP >Horst(Fuchs)Titan Power< https://cs.wikipedia.org/wiki/Horst_Fuchs
Odejde vám hlava Vinou vadného nízkoteplotního katalyzátoru, není problém Repase Plasmou, i když v tomto případě, to ale proti přidřeným podpáleným ventilům, asi moc nepomůže.
F.O.R.D. Furt Opravovat
F.O.R.D. Furt Opravovat Rozbité Díly…….. že se ještě vůbec snaží dělat ty spalováky……to fakt nevidí TESLU? 🙂
Ta zkratka je ještě
Ta zkratka je ještě hezčí než Šáde :-). Jinak Ford tu elektromobilitu opravdu pojal legračně, viz kufr Focusu a Mondea hybrid nacpaný krabicí baterek (Focus v galerii třeba zde předposlední snímky http://www.amilocar.cz/auta-skladem/ford-focus-electric-6-6kwh-on-board-charg/1700.html).
he he.. každý dělá jak
he he.. každý dělá jak umí…