Fiat bude na svá auta montovat solární střechy

Solární energie sice pořád ještě nemůže pohánět kompletní auta – vyjma ultralehkých letadel a soutěžních solárních speciálů. Může ale pomoct vnitřnímu vybavení jako je audiosystém, klimatizace a další elektrické systémy. Fiat se proto chystá využít nové technologie solárních střech SolarPrint.   

Technologie SolarPrint dokáže nanést prakticky na jakýkoliv povrch včetně střech automobilů solární články. Nové „chytré střechy“ Fiatů budou tedy vyrábět a zároveň skladovat v lithium-iontových bateriích elektřinu.

Projekt nazvaný SMARTOP se má stát revolucí v automobilovém průmyslu. budou částečně napájena energií slunce, což má přinést samé výhody jejich majitelům, ale i výrobcům a koneckonců i společnosti jako takové.

Výzkumníci i lidé z Fiatu očekávají, že by to mohlo dokonce až o 15%. Prozatím ale není jasné kdy začne vyrábět auta se solární střechou. V současné době už toto řešení nabízí Toyota u nejnovějšího modelu hybridu Toyota Prius.

21 Comments on “Fiat bude na svá auta montovat solární střechy”

  1. Solární panely na střeše
    Solární panely na střeše rozhodně ano! Střecha automobilu (a koneckonců i přední kapota) je nevyuzitá plocha, a když pominu estetickou stránku, tak vyuzití jako solární kolektor je naprotsto parádní nápad. Alternátor poháněný motorem snižuje spotřebu, to je bez debat, pokud by se teda teoreticky daly všechny elektrický systěmy pohánět solární eneergií, tak je to jednoznačný plus. Např. typicky klimatizace, potřebna hlavně za slunečnýho počasí by mohla být krásně poháněna touto enrgií. Je jasný, že to chce stále nějaký výoj pro zvýšení účinnosti a snížení ceny, ale do budoucna je to rozhodne výborný krok kupředu k elektromobilům…

  2. Mě by zajímalo, proč se
    Mě by zajímalo, proč se solární fotovoltaické panely dělají tak tmavé, když se zahříváním článků na přímém slunci snižuje účinnost článků. Když budou světlejší, tak se nebudou tolik zahřívat. Větší albedo zde nemůže vadit, protože co neprošlo dovnitř a nezměnilo se v elektrický proud, ať se raději odrazí a zbytečně článek nezahřívá.

    1. čím tmavšie tým viac
      čím tmavšie tým viac svetla pohltí. čím svetlejšie tým viac svetla odrazí. vpodstate ty to vidíš za to tmavé, alebo svetlé lebo sa odrazilo svetlo od toho. (čiernu dieru nevidno, lebo sa z nej neodráža svetlo.) no a vždy sú straty. ak pohltíš viac svetla viac môžeš „spracovať“ ak pohltíš menej svetla máš toho menej na „spracovanie“ straty pri tom sú percentuálne také isté.
      toľko môj laický pohľad na vec 🙂

  3. Jediný problém je, že v
    Jediný problém je, že v záplave svetiel nie je vidieť motorkárov.
    Svietenie cez deň je blbosť. Ale keďže väčšina ľudí sa nevie spratať do kože, budeme cez deň svietiť, na každom letisku nás zrentgenujú, či niečo nepašujeme a do počítačao nám z radosťou predajú antivírový program a to všetko miesto toho, aby…. Ale to je z inej témy, alebo nie?
    Všetko toto nás stojí zbytočné náklady a energiu.

  4. Výkon z takové střechy
    Výkon z takové střechy bude řádově 300 – 400 Wp, což by v parném létě mohlo živit možná zmíněný audiosystém, pokud by byl velmi úsporný. Snížení spotřeby o 15% je tedy hudbou velmi vzdálené budoucnosti. Větší smysl by dávalo pokrytí střech návěsů, atd.

      1. Pomerne jednoduchy vypocet.
        Pomerne jednoduchy vypocet. Pokud se nepletu maji potkavaci svetla vykon 2×50, cili 100W. LEDky maji radove jednotky watu. Rekneme 80W uspora. Ale spori jenom kdyz auto jede. Naproti tomu FV panel na strese da nekolik stovek W, rekneme 200W a to po vetsinu slunecneho dne, a to i kdyz auto nejezdi, protoze v aute je akumulator a elektrina se uklada. Takze si myslim, ze ta svetla hodne precenujete a panely dost podcenujete. Jina vec samozrejme je, financni efektivita. LED svetla uspori par vatu, ale taky mnoho nestoji. Panel uspori stovky watu a je nekolikanasobne drazsi. Po financni strance budou nejspise obe varianty prozatim neefektivni, ale nejde jen o finance.

        1. S tymi pasikmi sa usetri
          S tymi pasikmi sa usetri baterka, ziarovky (ktore je problem niekedy aj vymenit-cena za servis). Povedal by som, ze 2x50W je na kratke jazdy na baterku celkom zaberacka. Na tom sa nama co neoplatit. Stoji to par korun a myslim, ze to aj zakon povoluje pouzivat miesto svetiel.

    1. Myslim, ze se pletete,
      Myslim, ze se pletete, protoze uvazujete o okamzitem vykonu a z uvahy vam vypadla akumulace. Drtiva vetsina osobnich aut jezdi jen malou cast slunecneho dne. Pokud vezmu vas udaj tak rekneme nejaka stredni hodnota 100W po dobu 10h dava 1kWh. Spotreba maleho elektromobilu je okolo 10kWh/100km. Kdo by denne jezdil 100km, ten by usetril 10%. Jinymi slovy kazdy letni slunecny den si teoreticky muzete malym stresnim panelem naakumulovat na cca 5-10km jizdy. Pokud nekdo autem pres tyden nejezdi bude mit na vikend naakumulovano na cca 50km jizdy. Kdyby slunecni clanky pokryly vetsi plochu nez jenom strechu, muzete to byt i vice. To jsou samozrejme teoreticka cisla, ktera neresi, zde je to financne smysluplne. Takze zalezi, jak moc dane auto jezdi. Pro bezneho ridice mi uspora okolo 10% prijde realna.

      1. Myslim, ze se pletete vy. Ta
        Myslim, ze se pletete vy. Ta hodnota 100W je pouze za jasneho letniho dne a pri kolmem dopadu. To v nasich podminkach muze platit jen v nektere dny v lete, jinak na to zapomente. V zime to bude stezi 10W a mozna i mene a navic bude kratky den a mizerna ucinnost baterky. No a dale se urcita cast energie ztrati pri akumulaci do baterie, tam je ztrata take zavisla na teplote. No a posledni vec je vami udavana spotreba 10kW na 100km. To se obavam, ze je take udaj velmi optimisticky. Spise by bylo vhodne uvazovat u maleho auta o 14kW a kdyz budete jezdit trosku divoceji tak to muze byt i 20kW na 100km. Takze bych se spise priklonil k prispevku nad vami, ktery to videl ponekud pesimicteji.

        1. Cisla nesedi. V nasich
          Cisla nesedi. V nasich podminkach dopada za slunecneho letniho dne zjednodusene 1kW/m2. Kdyz bude ucinnost clanku 15-20% dostanete 150-200W z m2. Jenomze bezna strecha ma alespon 2m2. Cili spickovy vykon za idealnich podminek bude 300-400W. Mojich cca 100W ze strechy je realna hodnota, kterou muzeme 5-6 mesicu v roce ze strechy v prumeru ocekavat. Kdyby jste pokryl celou pudorysnou plochu bezneho auta, bez skel, dostanete nejakych 5m2 a z toho spickove 700W az 1kW. To uz je hodnota, ktera ve spojeni s akumulaci, ma potencial prinaset uspory az desitky procent. Je pravda, ze zatim to financne nedava smysl, ale az najde par dalsich vyrobcu odvahu jako Fiat a nasadi to take, dojde k razantnimu poklesu ceny a pak uz nebude nad cim vahat.

            1. Dnešní běžně dostupné
              Dnešní běžně dostupné polykrystalické panely dávají na čtvereční metr něco přes 140 W. Při plném poledním slunci bez dodatečného chlazení.

              Ovšem SolarPrint je technologie tenkovrstvá, u které je potřeba na stejný výkon téměř dvojnásobek plochy.

              Takže asi tak …

                1. Dobry den
                  Dobry den ‚ZocelenyDrapaliku‘,
                  Zajimalo by me, zda obcas nekde publikujete? Prosim, napiste mi na email. Dekuji.

            2. Nevim o co vam jde :-).
              Nevim o co vam jde :-). Ctete lepe jaka cisla pouzivam. Ano. Zminuji i maximalni dosazitelne hodnoty, ale pro uvahy o realite pouzivam cisla polovicni i mensi. 100W ze strechy o plose 2m2 neni zadna utopie. Vubec nechapu proc se mnou zurive polemizujete, kdyz nakonec rikate to same co ja – ze strechy (ktera ma u bezneho auta cca 2m2), vam v beznem letnim dni potece radove 100W. Za dobrych podminek i vice, za horsich mene. Ale ta stredni hodnota , kterou dnesni clanky daji z plochy automobilove strechy v podminkach stredoevropskeho leta bude okolo tech 100W.

          1. No ten 1kW na 1m2 je idealni
            No ten 1kW na 1m2 je idealni hodnota pri kolmem dopadu a bez mraku a v lete, bez stinu. Jinak pri oblacnosti klesa tato hodnota na 600W/m2 a pri desti a silne oblacnosti dokonce na 300W/m2 a to stale mluvime o lete. Sam si odpovezte jestli budete mit moznost vzdy parkovat na miste bez stinu. Nejdrazsi prumyslove panely maji ucinnost 20%, ale ty jsou opravdu drahe, spise se pouzivaji 10 az 13% panely. Takze tech vasich 100W je opravdu mozne jen v dobrych podminkach. To by jste opravdu potreboval pokryt celou plochu auta, aby to k necemu vedlo, ale to nevidim jako moc realne. Pokud vim, tak nektere automobilky pouzivaji solarni strechu pro pohon ventilatoru, ktery vetra vnitrek auta v dobe stani na parkovisti. Ale na druhou stranu kdyz mate chut, dejte si na strechu co chcete, jeste stale mame svobodu rozhodovani 🙂

Napsat komentář