Expedice 25 elektromobilů napříč Evropou začala tento víkend, skončí v Praze

V neděli 11. září vyrazil z  napříč 8 státy a 30 městy peleton 25 moderních pod názvem WAVE. Za 14 dní dojedou na Staroměstské náměstí v , kde bude jejich téměř 2800 km cesta ukončena. ve spojení s programem sestavila tým Super El, který pojede v reprezentativní elektrické limuzíně postavené na základě .

Dálník Zerotracer s pohonem na elektřinu je jedním z účastníků závodu WAVE 2011, pod vedením dvojice Tobias Wülser a Frank Loacker
foto: Zerotracer

Expedice WAVE (World Advanced Vehicle Expedition / Světová expedice moderních vozidel) byla slavnostně odstartována 11. září 2011 v Paříži. Celkem 25 elektromobilních týmů se odsud vydá na pouť dlouhou 2800 km.

Trasa je naplánována přes osm států: BelgieLichtenštejnskoRakousko. WAVE se v průběhu 14 dní zastaví v celkem 30 městech, z nichž poslední bude Praha. 



Iniciátor celé akce, Švýcar , není v této oblasti žádným nováčkem: již v roce 2008 se stal prvním mužem, který v solárním automobilu pojmenovaném objel zeměkouli. Na této cestě informoval o možnostech propojení přes 770 milionů lidí.

Následně v roce 2010 zorganizoval závod , v němž tři elektromobily za 80 dní objely zemi.

Na základě této události mu bylo ve spojitosti s celosvětovým úsilím OSN v oblasti změny klimatu, OZE a udržitelné mobility v 10. května 2011 na půdě Organizace Spojených národů uděleno vyznamenání v kategorii ochrany životního prostředí „Champion of the Earth“.

Cílem letošní akce WAVE je pomoci úspěšnému završení mise přechodu našich hospodářství ze současné závislosti na fosilních palivech k (OZE). 

Elektricky poháněná vozidla původem z , , , , , a budou s využitím OZE demonstrovat, že v dnešním světě již dnes existují sofistikovaná řešení pro každodenní mobilitu bez


Z tohoto důvodu musí všechny posádky zajistit potřebné množství ze 100 % obnovitelných zdrojů energie. Ta musí být vyrobena a dodána do sítě v jejich domovské zemi.

elektrické motorky Zerotracer

S novým polepem vypadá elektrická Škoda Superb lépe než kdy předtím
foto: EVC Group

Tým jede ve voze, který vyvinula a postavila EVC Group na základě Škody Superb. V nabídce firmy jej najdete pod označením EVC S7 electric. V základní výbavě s lithium-iontovými akumulátory a dojezdem 150-200 km stojí 1 305 750,- Kč bez DPH, s lithium polymerovými akumulátory a dojezdem 250-300 km stojí 1 805 750,- Kč bez DPH.

Český tým proto odebírá energii od společnosti , jediného českého distributora energie výhradně z OZE. Cílem je prokázat, že s pomocí zelené elektřiny může každý člověk využívat životaschopnou a udržitelnou mobilitu.

„S pomocí 10 čtverečních metrů na vlastní střeše lze vyprodukovat v průběhu 20 let energii na 300.000 čistých kilometrům“ řekl Palmer. „Za podobné náklady přitom koupíte pohonné hmoty na sotva 50.000 km!“ 



Česká etapa závodu čítá celkem tři zastávky: (24. 9. od 11:00-15:00 u , kde je mimochodem umístěna ), (24. 9. od 16:30 do 19:00 před radnicí na Masarykově náměstí) a Prahu (25. 9. od 11:00 do 15:00 na Staroměstském náměstí), kde bude WAVE oficiálně zakončen.

Všechny zastávky jsou pod záštitou primátorů měst a budou obsahovat tiskové konference (Brno 12:30; Jihlava 18:00; Praha 12:15). Informace o závodě jsou k dispozici na www.wave2011.net a www.facebook.com/WAVE2011.CzechSuperElTeam

Za českou posádku k významu WAVE říká , ředitel společnosti a jeden z pilotů Czech Super El Teamu: „Česká republika je díky naší posádce jediná země střední a východní Evropy stojící v přední linii spolu s rozvinutými ekonomikami světa. Ambice českých jednotlivců, firem a organizací by neměly být lokální, neměly bychom se soustředit jen na svůj „dvoreček“. Žijeme na jedné planetě a její neduhy se týkají nás všech v Praze, Brně, Jihlavě a jinde.“
Českou Republiku reprezentuje tým „Czech Super El Team WAVE 2011“ jedoucí s elektromobilem VUT Super El (původně , přestavěná Škoda Superb).

Tým tvoří zástupci těchto firem a organizací:

ASEP / VUT Brno – Ing. PhD. MBA

GWL – Petr Dvořák, Jan Sedlák
TILI Czech Republic – Tomáš Studeník,

tisková zpráva

28 Comments on “Expedice 25 elektromobilů napříč Evropou začala tento víkend, skončí v Praze”

  1. Začne už někdo trochu
    Začne už někdo trochu přemýšlet ?
    Na jedno elektroauto je na moravě zabraných několik ha polí. Pokud všichni pražáci budou chtít jezdit elektroautem, pokryjeme celou republiku panely. A jaký dojezd to má v zimě, když si budou chtít zatopit ? Kolik sad akumulátorů se spotřebuje na těch 300 000 km. Na jedno nabití cca 200 km, při 500 nabíjecích cyklech na sadu jsou to 3 sady (1000 cyklů je v praxi nereálná hodnota). Rozdíl ceny normálního superbu a elektro je cca 600000 Kč. Z toho budou akumulátory větší část toho rozdílu. Kolik panelů nebo větrníků se bude muset ohánět, aby se vyrobily ty akumulátory ?
    Aby bylo jasno, jsem příznivcem ekologické dopravy, tohle je ale náboženství, ne možnost.

    1. Jaderná energetika nezabere
      Jaderná energetika nezabere tolik plochy a nevytváří emise.

      Výroba nafty a benzínu také spotřebuje hodně energie a není ekologičtější a bezpečnější než JE.

      Cena samozřejmě musí jít při sériové výrobě (i jen časem) dolů.

      500 cyklů s poklesem kapacity aku na 80%, ne na 0%.

      1. „Jaderná energetika
        „Jaderná energetika nezabere tolik plochy a nevytváří emise.“ Ty neexistující emise pořád ještě unikají ve Fukušimě i Černobylu (děravým sarkofágem) a dalších místech na Zemi kde se s jadernou energií něco dělalo. Neříkají vám náhodou Václav Klaus?

        1. Řekl bych, že srovnatelně
          Řekl bych, že srovnatelně se stavbou přehrady vodní elektrárny nebo tepelné elektrárny a výrazně méně než vyprodukuje stavba FVE nebo plantáže větrníků o stejném výkonu. A ta voda, FVE i větrníky navíc pro takový výkon zaplácnou řádově větší plochu krajiny.

    2. Bylo by to vtipné, kdyby
      Bylo by to vtipné, kdyby někdejší koalice prosadivší absurdní dotační politiku FVE nebyla zvolená drtivou většinou právě moraváky a většina tuzemských firem zabývajících se elektromobilitou (včetně autorů vašeho oblíbeného elektrického superbu) je rovněž z moravy 😀 😀 😀

      1. Z 1 m2 solárních panelů
        Z 1 m2 solárních panelů lze získat v našich podmínkách cca 150 kWh/rok. Průměrná domácnost spotřebuje asi 3.5 MWh, když el. i topíte, jste někde kolem 7 MWh/rok. To potřebujete 24, resp. 47 m2 plochy panelů. A to bez elektroauta. Ten kdo má na elektroauto má i na velký dům asi. A to pomíjím ten základní problém, že v době kdy energii potřebujete nejvíce (v noci, v zimě) ji máte nejméně. Až bude vymyšlena rozumná akumulace energie, bude situace vypadat o něco lépe, ale se články o účinnosi 15 % to stejně nevytrhnem.

        1. Průměrná domácnost v ČR
          Průměrná domácnost v ČR netopí elektřinou :-). Časy instalací přímotopů a slibů levné elektřiny po dostavbě Temelína jsou již dávno pryč. I když lidé v ČEZku jsou nepoučitelní a historie se může zopakovat.

          I s méně jak 2,5kW na střeše se dá pohodlně bez omezování žít:
          ostrovnidum.cz
          mypower.cz
          V létě při takovém výkonu nebudete vědět co s přebytky energie a akumulátory budou nabyté už v 10 hodin dopoledne.
          A u některých tarifů (podnikatelů – dražší elektřina) to výjde levněji než kupovat elektřinu z distribuční sítě (jaderek a uhelných elektráren)
          auto88.cz/forum/showthread.php?t=286
          Ten kdo tomu trochu rozumí a zajímá se, ten má. Ale pořád je co vylepšovat a máte pravdu v tom, že akumulace elektřiny by chtěla ještě vylepšit. A ten kdo poslouchá Klause ten zůstane ovcí v jeho škubacím a zlodějském systému, protože akcie ČEZu dostala také Klausovic rodina.

          1. ad ostrovnidum
            Klobouk

            ad ostrovnidum
            Klobouk dolů, jak to dokázal vybudovat. Ale je to pro toho, komu je jeho dům koníčkem a má dost peněz. A celá konstrukce domu je podřízena primárně té bezpřípojkovitosti. Je to obtížně opakovatelé, celé to vychází z místních podmínek. Mimochodem, i tento dům doplňuje el. energii naftovou elektrocentrálou, plná soběstačnost je stále iluzí.
            Ale budiž to příkladem a inspirací.

            1. Naftové centrály máte i v
              Naftové centrály máte i v jaderkách. Udržují se „horké“ a startují se na zkoušku co cca hodinu, vyletí oblak sazí jak z lokomotivy, několik minut to běží naprázdno (zbůhdarma) a potom se to zase vypne. V Dukovanech jsou tuším 4 kusy na reaktor v Temelíně jich je 8. Přesné parametry už si nepamatuji, je to už několik let co jsem tam byl a také už to může být jiné.
              Někdo má záložní centrálu (existují i na CNG), jiný zase větrník, vodní turbínku atd… Nevidím na tom nic špatného.

          2. Tady přece nejde o to,
            Tady přece nejde o to, jestli se tím dá nebo nedá žít. Technicky je možné udělat ledacos a hezky se na to kouká, ale co ekonomická návratnost? I přes neustále se zvyšující ceny elektřiny pořád vychází řádově levnější si jí kupit než investovat do její výroby (dotace ponechme stranou).

            1. Současná ekonomická
              Současná ekonomická návratnost:
              – klasická FVE připojená do distribuční sítě bez dotací (pouze úspora energie) cca 8 až 15 let dle použitých panelů a jejich orientace. Tento systém je velmi výhodný pro váš původní požadavek zajištění nabíjení elektromobilu. V současné době již žádné dotace nejsou potřeba, protože ERU nastavuje dotace tak, aby byla zaručená návratnost do 15 let, ale toho lze dosáhnou i bez dotací. Politici a ČEZ je si toho vědom a mají hrůzu z toho, že se občané budou snažit aspoň částečně osamostatnit ve výrobě elektřiny a instalovat si elektrárny bez jejich povolení. Proto dosud platí stop stav a zákaz připojovaní FVE do sítě.

              – ostrovní FVE má zatím návratnost vyšší kvůli akumulátorům, ale pokud máte dát za přípojku např 50 tisíc a více, tak se vám návratnost sníží i do 10 let. Přípojky „zdarma“ se dělají jen do určité vzdálenosti od distribuční sítě.
              Vše záleží na místních podmínkách, tarifu distributora se kterým to chcete ekonomicky porovnávat a místa instalace (orientace střechy). Návratné to je, jen záleží jakou dobu návratnosti hodláte akceptovat.
              Mimochodem Temelín byl původně stavěn (bez prodlužování stavby) s čistě ekonomickou návratností (bez pojištění, případných škod a poruch atd..) 20 let (plánovaná životnost 30 let).

        2. nerozporuji soucasne
          nerozporuji soucasne nabozenstvi, ale:
          a) zastavena plocha nejsou jen osobni domy – nevidim duvod proc stavet strechu jinou stechnologii nez s FV
          b) spolupracuji s clovekem co tvrdi ze ma clanek s ucinnosti pres 35 procent (ok s trackerem)
          c) baterky jsou limit – sem treba uprit VaV – s tim souhlasim

          1. Jo, ale v zimě si pak ani
            Jo, ale v zimě si pak ani nerozsvítíte.
            Problémy s využitím OZE jsou daleko složitější, než se zdá a prosté podělení spotřeby výkonem panelů vám nedá potřebnou plochu panelů.
            Neznalému je vše jasné, dokud mu to někdo nevysvětlí.
            Zkuste se zeptat někoho z energetiky, jak se zálohují zdroje. V sítí musí být horká záloha (t.zn. kotel jede, turbína se točí a teplo valí do chladicí věže) na nejvýkonnější připojený zdroj. A FVE jako nahodilý zdroj jsou předmětem té zálohy. Takže i FVE se podílí na emisích.
            Názor na OZE změním, až bude vynalezena dostatečně výkonná a velkokapacitní akumulace energie. Do té doby budeme muset využívat všech možných zdrojů el. energie v nějakém kompromisním mixu a nepokoušet se prosadit nesmysl typu vše vyřeší FVE.
            Když někdo bydlí v paneláku a teplo a teplou vodu má z centrálního zdroje, zdá se mu, že téměř el. nepotřebuje. Ale ta kotelna dělá stejný svinčík, jako tepelná elektrárna. Totéž je plynový kotel.
            A autentický výrok zelené paní na Slovensku : „Já elektřinu nepotřebuji, já se na tu televizi můžu dívat při svíčkách.“, mluví za vše.

            1. Když si myslíš že mi ty
              Když si myslíš že mi ty dva dva vystudované obory (energetika a elektrotechnika) nestačili (dle JUDr.PhDr.Mgr. et Mgr.Henryka Laholy nejsem žádný jedináček), tak já se tedy někoho zeptám. A také už asi přestanu pracovat v energetice a také přestanu montovat ty solární elektrárny a ve svém volném čase je projektovat. Ukázal jste mi tu pravou cestu 🙂
              Dobrý je také výrok: „Já bych všechny ty internety a počítače zakázala.“ Není to tak dávno co byl pronesen, ale doba pokročila a lidé zase dostali zase o trošku více rozumu. V oblasti energetiky a OZE spousta lidí v ČR na ten rozum ještě čeká.

              1. Dobrá, takže nechápavý
                Dobrá, takže nechápavý jsem já. Například nechápu, k čemu je zdroj energie, který dává energii jen v době, kdy jí potřebuji nejméně a nedává skoro nic v době, kdy je po energii největší poptávka. Navíc nelze regulovat (když pominu odpínání, čemuž se solárníci hlasitě brání) a plánovat.
                Další údaj o němž pochybuji je, že energeticky se provoz článků „zaplatí“ za 3 roky. Vyroba křemíku je energeticky velmi náročná a hliník taky. Bohužel jsem neviděl žádnou nezávislou studii. A o ekologické nezávadnosti také nelze moc mluvit, viz v Číně zavřená továrna na výrobu článků z důvodu znečištění životního prostředí.
                Mimochodem, navštívil jsem bioplynovou elektrárnu a provoz mě uchvátil. Nikde nic nesmrdí, odpadem je hnojivo a skoro čistá voda a 500 kW to dává 24 h denně a odpadním teplem se ještě vytápí kravín a vepřín.

                1. Tím doufám nemyslíte dobu
                  Tím doufám nemyslíte dobu kdy je den a noc? Nebo vy doma spotřebováváte více elektřiny v noci než ve dne? My ne. Pereme, vysáváme atd.. ve dne. V noci běží jen cca 30W osvětlení a dva notebooky a LED monitory cca do 100W celkem a občas zapne lednička. Sledoval jste někdy online graf spotřeby ČR na stránce ČEPS?
                  FVE od výkonu 100kW (technicky není problém i menší) musí mít okamžitou dálkovou regulaci výkonu minimálně ve čtyřech stupních 0%, 30%, 60%, 100% s obousměrným přenosem dat na dispečink distributora.
                  Toto vyžaduje PPDS .cezdistribuce.cz/cs/energeticka-legislativa/pravidla-provozovani-ds/ppds-2010.html
                  a bez toho v ČR nemůžete provozovat FVE.
                  Je možné realizovat i plynulou regulaci, nastavit na měniči kompenzaci účiníku v distribuční síti a podporu a stabilizaci distribuční sítě proti velkým napěťovým a výkonovým skokům. Nic z toho ovšem v současnosti distribuční sítě nedovolí (padnul by tím k jejich nelibosti další mýtus proti FVE).
                  O tom všem se může nějaké parní elektrárně (jaderce, uhelné atd..) jen zdát. Tam je okamžitá regulace prakticky nemožná a když tak velmi neekonomická.
                  U malých FVE se s výhodou používá regulace pomocí regulátorů zeleného bonusu např. WATTrouter, GreenBonO atd..
                  ČEPS nedávno prohlásil že výkon solárních elektráren lze velmi dobře předpovídat a v rámci velké rozlohy a rozmístění jsou výkyvy výkonu od procházejících mraků zanedbatelné.
                  Fotovoltaické panely, články i fólie se vyrábí i v ČR, Německu Japonsku atd… nevšiml jsem si nějakých škod v okolí těchto výrobců, spíše naopak.
                  Energetická návratnost současných komerčně prodávaných panelů v ČR je cca dva roky i s recyklací. Dá se dostat i níže s bezrámovými panely. Studují a výpočtů bylo hodně, stačí hledat.

                2. Já mám tu smůlu, že
                  Já mám tu smůlu, že chodím do práce a výše uvedené činnosti musím dělat večer. Graf jsem si prohlédl a je tam vidět, že bude potřeba vykrýt čas 6-9 a 18-22. Ten druhý interval jsou nešťastníci jako my, to je spotřeba domácností. Jasně, doplníme to z plynových elektráren. Vody na to dost nemáme, větru a dešti neporučíš. Jak to budeme dělat v zimě ?
                  Když je to tak úžasné, proč se musí FVE dotovat cca 9 Kč ? A pokud máte pravdu, pak FVE jsou hlavně tunel na peníze. Jestliže je to tak úžasné, prosadí se to samo, naprostá většina dotací slouží jen darebákům a příživníkům.
                  Howgh.

                3. Souhlasím, tunely na
                  Souhlasím, tunely na peníze to byly. Ovšem pláčete sice dobře, ale na špatném hrobě. Takové podmínky zde nastavili také vámi zvolení politici, prospělo to jen solárbaronu ČEZ, manažerům a politikům (Klaus) kterým Martin Roman rozdal akcie ze svého korupčního (opčního) programu.
                  Požaduje po vašich zvolených zástupcích prošetření těchto tunelů a proč nebyly zastaveny už ke konci roku 2009 a rozkrytí vlastníků (akcie na doručitele), potom se budeme ještě všichni divit.
                  Mimochodem současná výkupní cena z FVE není 9Kč, ale od 4,5Kč do 7,5Kč. Jo a biomasu teď zvedli (lobing ČEZu) na 4,58Kč.

    3. No právě,že skoro nikdo
      No právě,že skoro nikdo nepřemýšlí.
      Na jedno elektroauto stačí cca 10 m2 střech pro solární panely!Průměrný domek má střechu kolem 100m2.Nové li aku mají cyklovatelnost 1000 až 3000? cyklů.Jsou zde elekromobily které mají najeto přes 300 tis km,ještě na staré NIcd Aku.Jednu sadu!
      Takže Luis Palmer dokazuje,že to jde,akorát změnit přemýšlení lidi, což bude strašně těžké.
      Aneb před prvními automobily se také muselo běhat s praporkem…

    4. FVE jsou jako jediný
      FVE jsou jako jediný obnovitelný zdroj v ČR schopny pokrýt celou spotřebu viz. Tvrzení č. 13.
      solarsystems.cz/data/articles/down_211.pdf
      V současné době si sice dost dobře neumím představit akumulaci energie pro dobu kdy nesvítí, ale potenciál je značný.
      Zaslechl jsem že od roku 2020 budou muset být novostavby projektovány jako energeticky soběstačné tzn. pořádná FVE na střeše. (samozřejmě ne jako ostrovní systém, ale roční spotřeba = roční výrobě)

Napsat komentář