Elektromobil Tesla Model Y odstartoval revoluci ve výrobě aut

Tesla začala vyrábět elektromobil Tesla Model Y s využitím obřích vstřikovacích lisů, které poslední roky nakupuje. Podvozek auta se tak nově skládá ze dvou velkých částí.

Elon Musk už přes rok slibuje, že Tesla Model Y bude revoluce ve výrobě aut. Tesla proto ve svých továrnách instaluje obří vstřikovací lisy přezdívané „gigapress“. V nich bude odlívat přední a zadní část podvozku pro elektromobil Tesla Model Y. Poprvé se to povedlo v polovině letošního dubna.

Odlití přední a zadní části podvozku elektromobilu umožní zcela zásadní snížení výrobních nákladů, zjednodušení výroby a zlepšení kvality. Navíc se tím sníží hmotnost vozu, čímž se mírně prodlouží dojezd. Odpadnou také problémy s dodavateli, protože původně se daný komponent skládal z až 70 částí. V neposlední řadě jde o první takový počin v moderním automobilovém průmyslu, který má potenciál jej výrazně změnit – což se ostatně Tesle povedlo už tak.

Tesla původně plánovala, že evropský Tesla Model Y vyráběný v gigatovárně Berlín bude mít strukturální baterii a články 4680, obojí navázané právě na lisované díly podvozku. Jenže teď to vypadá, že vývoj a výroba článků 4680 má zpoždění. A výroba Tesla Model Y se v nových továrnách v Berlíně a Texasu rozběhne prozatím bez nich.

zdroj: electrek.co

25 komentářů u “Elektromobil Tesla Model Y odstartoval revoluci ve výrobě aut”

  1. Predpokladam ze ti, co to v Tesle dizajnovali, tak pocitaju s tym, ze to uz musi byt riadna havaria, aby poskodila tento odlievany nosny ram. Okolo neho budu totiz deformacne zony a tie sa urcite vymenit/opravit budu dat. Ak sa poskodi nosny ram, bude to totalka a auto na odpis.
    Tak to funguje (alebo aspon by malo) aj v dnesnych vozoch. Deformacne zony su jedna vec, nosne prvky druha. Tam su casto profily tak zlozite, ze s ich opravou nepocita ziaden vyrobca, pripadne je oprava neekonomicka. Dnesni spekulanti, ktori aj taketo poskodenia roznym sposobom zakamufluju, „opravia“, zaflekuju, prestriekaju, zamaskuju a auto potom ide do predaja ako „neburane“, asi pri tomto sposobe konstrukcie nebudu nadseni. Kym plechove profily rozne vyrezavali, vyrovnavali a navarili tam ine, s hlinikovym odliatkom toho asi vela nenarobia. Ale je to dobre, bezpecnost je prvorada.
    Kazdopadne z hladiska bezpecnosti to bude krok vpred a to je dolezite. Auta jazdia stale rychlejsie, ale fyzikalne sily a zakony ostavaju nemenne.

      1. Oprava toho pomačkaného nárazníku stála 250 tisíc? To snad ne. A ještě lepší je ta neponízdnost auta, to je fakt sila. To je ten náskok Tesly 10 let, podle některých dokonce 20 let.

        Podobný ťukanec jsem měl s Volvem a kupodivu jsem s autem normálně odjel, ve Volvo objednali nový nárazník a za 3 dny auto hotové.

          1. Ne, ale když budu mít poškozený nárazník jako ta Tesla, tak normálne autem odjedu a mohu v pohodě jezdit až do doby než servis objedná a nalakuje nárazník. Pak přijedu do servisu a za dopoledne je hotovo, podobně jako s tím Volvem.

            Nebo co jste chtěl tou vaší hloupou reakcí říct? Kromě teda toho, že opět ukazujete váš Tesla fanatismus 🙂

            1. Treba u Nissanu jsem musel po stretu se srnkou cekat na ND vic nez mesic. Pak jsem si take predstavoval, ze ho nalakuji a ja prijedu a behem par hodin zase odjedu. Bohuzel omyl, auto si tam nechali 2 dny. Pitoma vymena narazniku, mlhovky a banky na vodu k ostrikovaci. Pri kontrole faktury jsem si krupnul. Banka na vodu stala jen material skoro 11.000 Kc 💲💲💲

              1. Nevím kolik to stálo u Volva, šlo to z pojistky paní, co nedobrzdila. Každopádně mohu říct, že díly byly vždy do 2-3 dnů max, pokud neměl servis skladem. Jak ten nárazník, tak třeba jiné díly na servis.

                Kdysi tak 15 let zpátky jsem boural Nissan Almeru, dle pojišťovny totálka. Bylo to zepředu, oba airbagy, stáří asi 5 let, takže to chápu. Pak jsem to nechal opravit a co vím, tak to bylo do měsíce vše hotovo, protože to dělal jeden člověk z Nissanu jako melouch. S díly problém nebyl.

                Dnes už většina automobilek to má poresene i Japonci, sklady v Evropě, takže fakt max pár dní. A to je velký rozdíl oproti Tesle.

                1. Musim upresnit, je to Nissan Leaf r.v. 2013. Neni divu ze byly tak drahe, kdyz se kazdy dil vyrabel na zakazku. Asi jako u RR. EV budou mnohem levnejsi az se budou vyrabet ve velkych seriich.

                2. Světla na Nissan Leaf se vyráběly sériově v Koito v Žatci.

    1. No akorát i s hliníkem toho naděláte, aby se to pohledově vrátilo, akorát to bude mnohem větší past, než to, co uvádíte u ocelových aut.
      Auta rychlejší než dneska už nebudou, naopak budou pomalejší . vlastně už proti minulosti jsou (třeba moje auto „šuplík“ (c) leodendula – má podvozek na 270 km/h, jeho dnešní nástupce má jen 220 km/h a na dosažení rychlosti 200 km/h potřebuje na letišti o ca 200 m delší dráhu)- protože je diametrální rozdíl projektovat auto na 160 km/h nebo na 180 km/h nebo na 200 km/h. Navíc nebude důvod je projektovat, protože místo, aby držiči volantu byli vykázáni, že prostě řídit nebudou a tím se konečně vyřešil problém emisí, tak se omezí maximálka ve městech na 30 km/h a na dálnicích půjde taky dolů…

      1. Jsem nesmirne stastny, ze si moje prispevky tak dobre pamatujete. Uz si moc nevzpominam jak jste tenkrat popisoval sve auto. Bylo to nejak o tom, ze vam staci stare auto na jezdeni asi 5000 km/rok (nepamatuji) a ze nepotrebujete vykon ktery predvadi Tesla. O tom, ze mate auto, ktere jezdi pres 200 a o jinych vecech slysim dnes poprve. Muj pradavny koment o supliku je nejspis diky tomu, ze pisete o vecech mylne, kde jsou fakta ve skutecnosti zcela jinak.

  2. Zajímaloby mě jak to mají vymyšlené z bezpečnostního hlediska. Pohlcuje takový odlitek slitiny hliníku, při deformaci po nárazu, kinetickou energii stejně dobře jako mačkající se plech? Důležité pro zrychlení které působí na posádku.
    Další otázka je zda je opravitelnost (samozřejmě je na odbornících aby zhodnotili, co je opravitelné a co už ne :). U klasického plechu se nosník vyřeže a nahradí novým..

    1. Muzete vychazet z toho, ze pred uvedenim do prodeje musi auto splnit urcite bezpecnostni pozadavky. M.j. i crashtesty. Racionalni uvahou lze tedy dovodit, ze ty odlitky splnuji veskere normy a tudiz je prvni cast vasi uvahy bezpredmetna. Co se tyce oprav, tak takova jistota uz neexistuje, ale tezko si muzeme predstavit, ze by takovou chybu v Tesle prehledli a az cesti experti na vse na to prisli.

    2. Neplést nosnou konstrukci vozu a plechy. Deformační zóny jsou hlavně před a nad touto nosnou konstrukcí. U nosné konstrukce je naopak požadavek na co největší pevnost. U elektromobilu ještě o to více, aby se při nárazu nepoškodili baterie.

      Pokud jde o opravitelnost… Pokud už dojde k poškození nosné konstrukce, tak je otázka, jestli je oprava žádaná. Samozřejmě známe případy, kdy rozpůlené auto někdo svaří a hele v bazaru jako zánovní bez nehody.. ale pak jsou jaksi crash testy k ničemu, protože právě tuhost té konstrukce je úplně jinde.

  3. Muska, pokiaľ viem, myšlienka lisovať podvozok napadla, keď videl hračkárske modely áut. Dizajn Cybertrucku a Dragonu je inšpirovaný sci-fi filmami. Je to úžasné, ako jednoducho sa dajú robiť veľké veci – veľa je toho už vymysleného, stačí sa dobre dívať a aplikovať.

Napsat komentář