Elektromobil Renault R5 Turbo 3E: zrozený pro drift

Renault R5 Turbo 3E je výstavní elektromobil určený pro driftování. Vzdává hold 50. výročí Renaultu 5 a jeho nejlegendárnějším sportovním verzím Renault 5 Turbo a Turbo 2.

„Popový rok plný překvapení“, tak zněl slib, který dal Renault v lednu 2022 při příležitosti oslav  padesátého výročí Renaultu 5, jedné ze svých největších ikon. Po mnoha slavnostních akcích (účast na historických závodech Monte Carlo, Rétromobile, Le  Mans Classic atd.) a představení elektrického show caru Renault 5 Diamant představila automobilka světovou premiéru modelu Renault R5 TURBO 3E na výstavě Chantilly Arts and Elegance 2022 (departement Oise, Francie) dne 25. září.

SOUVISEJÍCÍ: Elektromobil Renault Zoe to má spočítané, nahradí ho Renault 5

R5 TURBO 3E je po prototypu Renault 5 novým příkladem „elektrického znovuzrození“ vlajkového  modelu značky. Renault elektrifikuje svou historii, aby se lépe připravil na 100% elektrickou  budoucnost v Evropě do roku 2030.

R5 TURBO 3E je čistě elektrický drifter s pohonem zadních kol, určený pro výkon a závodní dráhu.  Stejně jako jeho ikonický předchůdce je striktně dvoumístný, přičemž zadní část zabírá pohonné  ústrojí: dva elektromotory, z nichž každý pohání jedno kolo, a baterie umístěné uprostřed pod  podlahou. 

Motor modelu R5 TURBO 3E, umístěný na trubkovém podvozku, chráněném plochým dnem a obklopeném bezpečnostními obručemi schválenými Mezinárodní automobilovou federací (FIA),  má celkový výkon 280 kW a točivý moment 700 Nm, který je k dispozici  okamžitě.

Umí ujet 100 metrů z místa za pouhých 3,5 sekundy (3,9  sekundy v režimu Drift) a dosáhnout maximální rychlosti 200 km/h. Kapacita baterie 42 kWh znamená, že s ním lze absolvovat několik kol driftování nebo závodní gymkhanu. V případě  posledně jmenovaného je vyhýbání se překážkám usnadněno úhlem natočení kol přesahujícím  50°. 

Pro snadnější nahrávání výkonů na palubě je R5 TURBO 3E vybaven tuctem úchytů pro kamery, a  to jak uvnitř, tak vně. Najdete je například v místě předních světlometů a v místě vnějších  zpětných zrcátek. Perfektní místa pro pořízení nejlepších snímků z vašeho driftování.

Vpředu má R5 TURBO 3E nárazník s velkými vstupy vzduchu, které zajišťují chlazení i podporu  terénu. Jeho vertikální rozdělení na tři části přímo připomíná nárazník Renaultu 5 Turbo 2.  Nechybí ani mlhové světlomety čtvercového tvaru „jako v minulosti“. Tentokrát jsou čtyři, každá  s 16 LED diodami. 

Vpředu a vzadu jsou další LED diody v růžové, modré a žluté barvě, které se rozsvěcují a blikají,  když vůz driftuje, a vytvářejí tak atmosféru inspirovanou světem videoher a 80. a 90. let. Retro  videohry byly také inspirací pro maskovací dekorační nálepky na karoserii. A konečně,  plexisklová okna jsou zdobena růžovou barvou a na levém zadním okně je nálepka „La vie en  rose“, která vnáší do světa tohoto výstavního vozu trochu sladkosti. 

Symboly a historické odkazy v designu modelu R5 TURBO 3E nemají působit nostalgicky. Naopak,  jejich moderní a hravé zpracování posouvá výstavní vůz do moderní doby. Například otvor pro  přívod vzduchu v kapotě – další odkaz na Renault 5 Turbo 2 – obsahuje přístupový otvor pro  zásuvku nabíjení akumulátoru. Průhledné prvky karoserie, zejména v zadní části vozu nad  difuzorem, umožňují obdivovat elektrickou výbavu výstavního vozu.

Závodní sedadlo z uhlíkových vláken, bezpečnostní pásy a volant byly vyvinuty ve  spolupráci se specializovanou společností Sabelt1. Působivý vertikální ovladač ruční brzdy – charakteristický znak driftových vozidel – je umístěn uprostřed středové konzoly ve velmi  popové žluté barvě. Stejná žlutá barva se mísí s růžovou a zvýrazňuje šedočernou tartanovou  směs – což je odkaz na 80. léta – na sedadlech a palubní desce.

Tartan je doplněn vizuálním  efektem vycházejícím z loga Renault. Ten se zobrazuje také v osvětlené verzi na pravé straně  náboje volantu. Všechny tyto barevné efekty jsou také v kontrastu s černou korkovou podlahou  a Alcantarou pokrývající horní část palubní desky a dveří.

Deset analogových  ovladačů, které se dříve nacházely před řidičem, bylo na palubní desce R5 TURBO 3E nahrazeno  deseti digitálními displeji. Fungují jako widgety a zobrazují grafické výrazy inspirované styly Pixel  Art a Glitch Art, přičemž jejich funkce jsou převzaty ze světa „retro her“. Například pro  nastartování vozidla je třeba stisknout tlačítko „free play“ na středové konzole. Ve stejném  duchu jsou i různé jízdní režimy nazvané „turbo“ pro driftování, „track invader“ pro hraní her,  „donut“ pro jízdu o 360° atd. 

Posledním důkazem toho, že se R5 TURBO 3E nebere příliš vážně, je přítomnost plyšového  medvídka Driftyho na palubě. Jeho úkolem je uvolnit a uklidnit cestující, kteří jsou ohromeni silou  výstavního vozu. 

zdroj: tisková zpráva

12 Comments on “Elektromobil Renault R5 Turbo 3E: zrozený pro drift”

  1. Vláda včera schválila nařízení upravující minimální teplotu pro řidiče elektromobilů. Nově bude moci zaměstnavatel omezit teplotu na 16 stupňů.
    Nařízení se samozřejmě týká i spalovacích vozidel, kde ale vzhledem k nulové úspoře nebude moci býti aplikováno.

    Kromě této drobnosti došlo ke schválení teplot na pracovišti na 16 stupňů, i pro některé sedavé profese (ostatní 18), což nás opět přiblížilo o pořádný kus k revoluci.

    1. Minimalni teplota znamena, ze by teplota nemela byt nizsi nez 16°C. O maximalni teplote nic nepisete. Takze si ji ridic muze nastavit dle libosti? Jak tomu mam rozumet vzhledem k vasim dalsim cancum?
      Pokud je stanovena minimalni teplota, tak to vidim jako ochranu zamestnancu proti zime a to lide jako duvod k revoluci brat nebudou. I kdyz u nekterych pitomcu je mozne uplne vse. Uz se formujete k utoku?

      1. Ahoj aliene, vítej na Zemi. Na téhle planetě je většina zaměstnanců ždímána nadoraz a zaměstnavatel šetří a maximalizuje svoje zisky, jak jen mu to zákony a vyhlášky dovolí.

        Řidič je zaměstnanec. Musí dodržovat vnitřní směrnici, která mu určí na kolik má topit. Nedodržíš, letíš.

        1. Neni to max teplota, ale min teplota kterou musi zamestnavatel minimalne dodrzet, na kterou ma zamestnanec narok. O max teplote ani carka a ve smernicich to nikde nepisou. Jak asi muze zamestnanec ovlivnit teplotu budovy, kde pracuje treba 500 lidi?
          Edit. I dosud byla stanovena min teplota pro ruzna pracoviste. Uz jste zazil, ze by nekoho trestali, ze prekrocil min teplotu? Je to porad stejne narizeni, akorat se min teploty trochu snizily.

          1. Evidentně to nechápeš. Takže polopaticky… vláda vydává nařízení o minimální teplotě. Zaměstnavatel může nyní bez obav z hygieny snížit teplotu vytápění na 16 nebo 18 stupňů. Ti zaměstnavatelé, kterí chtějí ušetřit, a bude jich většina, sníží vytápěcí teplotu v interní směrnici.
            Porušení směrnice zaměstnancem znamená upozornění, opakované nedodržování je hrubé porušení a pak letí. A je úplně jedno, jestli to je kvůli teplotě, kouření, chlastání, BOZP…

            1. Drive byla pro pracoviste s nynejsi min teplotou 16 o 2 stupne vyssi, teda 18. Kolik lidi letelo, kdyz pracovali v supermarketu za kasou a carovali, aby teplota byla vic nez 18 stupnu? Museli carovat, protoze kasirka nema cudlik na nastaveni teploty. Vy proste melete nesmysly a lzete jako lavrov, protoze nedovedete priznat omyl. U ruzzaku to je v genech, proto se ptam primo. Mate ruske geny?

            2. Muzete dat odkaz na takovou smernici, ktera narizuje maximalni teplotu v aute, kterou nesmi ridic nastavit a prekrocit? Zamestnavatel mel moznost i pred snizenim min hodnot takovou smernici vydat a nevypada to, ze by ji nekdo vydal. Chamtivost je praveka vlastnost zamestnavatelu a i v minulosti mohli narizenim max hodnoty usetrit. A nic nebylo. Vy si tu revoluci tak prejete, ale zatim nic. Mozna se revoluce dockate drive v ruzzku.

              1. Vzhledem k tomu, že nemám ve firmách elektromobily, toto neřeším. Řeším směrnicemi ale přidělování, provoz, servis, tankování, sledování a ostatní aspekty normálních poolových a referentských aut. Kdybych měl profesionální řidiče, tak bych k tomu musel mít i další směrnici, což naštěstí nemám.
                Dokument se jmenuje Směrnice používání služebních vozidel a je ve verzi 12 (naposledy se upravovala kvůli limitům CCS karet).

                Ve směrnici ale mám třeba napsáno, že je zakázáno brát RON98 pro RON95 auta, je povinnost sledovat tlak pneu a celou řadu dalších aspektů ovlivňujících náklady.

                1. Takze se starate o osud zamestnancu, kteri maji sluzebni EV? Mozna byste mel zahrnout jeste par manazeru, kteri maji kancelar sami pro sebe, protoze jen oni muzou porusit nejakou vasi pofiderni vytapeci smernici.

                2. Já vytápěcí směrnici nemám. Teplota je smluvně daná se Správou budov, měřena prostorovými termostaty, regulována dálkově řízenými termostaty (Honeywell) a spotřebované teplo je následně vyúčtováno.
                  Kdybych nepočítal s ukončením provozu toho, co zbylo z kanclů, stačil by dodatek ke smlouvě měnící jedno číslo. Ale kanceláře jsou stejně přežitek.

    2. Aby to narizeni pochopil i tupy revolucionar42, tak se tam narizuje, ze zamestnavatel musi zarucit minimalni teplotu aby zamestnanec mel vhodne podminky k praci. Treba provoz starsich traktoru nebo autobusu muze byt problematicky, tahne tam ruznymi otvory, nebo autobus ma caste zastavky s otviranim dveri u ridice. Zamestnanec ma teda narok na minimalni teplotu, kterou musi zamestnavatel umoznit. Pokud to neumozni, muze zamestnanec praci odmitnout pri zachovani naroku na mzdu.
      U elektromobilu je usmevne, ze tupec42 to kritizuje. On prece tvrdi, ze ridici EV nemuzou topit, protoze by nikam nedojeli. A ono to neni pravda, oni musi topit aspon na 16°C aby neporusili zakonik prace.
      To same u bytu, je stanovena minimalni teplota na kterou ma uzivatel narok. Nejedna se o maximalne povolene teploty.

      1. „Aby to narizeni pochopil i tupy revolucionar42, tak se tam nařizuje, ze zaměstnavatel musi zarucit minimalni teplotu, aby zamestnanec mel vhodne podmínky k práci.“

        Ano, to chápe každý. A taky to, že i doteď to tak bylo, to znamená i doteď bylo nařízení o min. teplotě, kterou pro určitá zaměstnání musí zaměstnavatel zajistit pro zaměstnance z hlediska hygieny a komfortu.

        Podstatné ale je (nevím, jestli to někdo z vás zmínil), že nynější nařízení tu minimální teplotu snižuje. To znamená, že se může teoreticky stát (a vsadím se, že se tak i v mnoha případech stane), že na pracovištích budou mít zaměstnanci nižší teplotu než měli doteď, protože to zákon umožňuje a firma tím ušetří..

Napsat komentář