Běžná spotřeba moderního automobilu se pohybuje do 6 litrů benzínu, čí 5 litrů nafty na sto kilometrů. Co kdybychom vám řekli, že lze jezdit se spotřebou pouze 0,18 litrů na sto kilometrů? Studenti z Brigham Young University (BYU) dokazují, že spotřeba pár decilitrů benzinů na sto kilometrů je možná.
foto: BYU
Budoucí inženýři z BYU vyvinuli a sestrojili extrémně úsporný automobil pro soutěž Supermileage konající se v Michiganu. Cílem soutěže je najít „plnohodnotný“ automobil, s co nejnižší spotřebou paliva. Soutěž se koná na speciálním závodním okruhu o délce 2,6 kilometrů. Závodníci musí absolvovat celkově šest kol (15,6 km) při minimální rychlosti 24 km/h.
Celkově se do soutěže přihlásilo 25 soutěžních týmů z celých Spojených států. Po zkontrolování technického stavu vozidla (stabilita, bezpečnost) bylo do soutěže připuštěno 19 týmů. Vozidla nebyla jen testována na minimální spotřebu, ale musela dokázat také například své manévrové schopnosti při jízdě slalomem.
video: YouTube
Soutěžní auta nejsou žádní sprinteři, takže naše uvažovaná cesta do Chorvatka by se nám protáhla. Avšak při spotřebě 0,18 litrů na sto kilometrů bychom se mohli opravdu dostat do Chorvatska a zpět (2000 km) za přibližně 120 Kč. Cesta ovšem potrvá téměř dva dny.
Auto studentů z BYU je ale bohužel určeno pouze na závodní okruhy a navíc uveze pouze jediného člověka. Na délku stroj měří 2,7 metrů a váží 45 kilogramů. Maximální rychlost je 40 km/h.
Americký tým má nyní sen, postavit vozidlo s absolutně nejmenší spotřebou na světě. V současné době drží rekord švýcarský tým, který v roce 2005 dosáhl s vozidlem PAC-Car II v evropské odnoži soutěže Shell Eco-Marathon spotřeby 0,01857 litrů na sto kilometrů.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Shell Eco-marathon 2013: z Rotterdamu do Athén na litr paliva
Soutěž Supermileage je důležitá k prozkoumání nových úsporných technologií. Vývoj výkonných elektrických vozidel zabere ještě nějaký čas, takže je nutno technologie spalovacích motorů stále vylepšovat – jak pro klasická auta, tak pro nejrůznější formy hybridních automobilů.
Pokud jste po přečtení článku dostali chuť na extrémně úsporný automobil, můžete si vybrat i z nabídky na českém trhu. V současné době je v České republice zřejmě nejúspornějším automobilem Opel Ampera s tabulkovou spotřebou 1,2 l benzínu na sto kilometrů. V reálu ale pochopitelně mezi nejúspornější budou patřit nejmenší auta typu Kia Picanto, Citroen C1/Toyota Aygo apod. Případně auta na plyn.