Není to ani měsíc, co jsme informovali o naposledy otevřených deseti plnicích stanicích CNG a už je v České republice dalších pět. Nové stanice byly otevřeny v Havířově, Jeseníku, Mostě, Tišnově a Velkém Meziříčí. Počet plnicích CNG stanic v ČR je nyní už 65, do konce roku jich bude asi 80.
V Evropě je jich k dispozici už přes 4 tisíce. I akce Blue Corridor 2014, jejíž vozy přijedou tento pátek do ČR (a projíždět budou ve dnech 17. – 23. října), poukazuje na to, že je dnes už velmi snadné projet napříč 9 státy trasu dlouhou 3 400 kilometrů bez problémů s tankováním CNG.
Podle nejnovější statistiky Českého plynárenského svazu, který pravidelně sleduje vývoj v oblasti CNG, jezdí v ČR už 8055 vozidel.
Dalších 5 stanic kde mohou řidiči tankovat CNG
Město/Ulice/GPS
Havířov / Železničářů 1487/2A /49°47’25.119″N, 18°24’40.028″E
Jeseník / silnice 60, směr Lipová lázně / 50°13’18.1″N, 17°10’47.5″E
Most / Dělnická 34, Most- Velebudice / 50°28’59.592″N, 13°38’33.969″E
Tišnov / Červený Mlýn 1538 / 49°20’35.8″N 16°25’04.2″E
Velké Meziříčí / K novému nádraží 1345 / 49°21’0.178″N, 16°1’16.119″E
„I když v současné době stlačený zemní plyn a výstavba plnicích CNG stanic zažívá boom, pozice alternativních paliv a tedy i CNG ve vozovém parku všech druhů vozidel zůstává nadále okrajová,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS.
„Dnes už ale není problém s tankováním CNG, jako byl dříve. Pokud například jedete z Prahy do Frankfurtu, máte po cestě více než 10 plnicích CNG stanic a přitom dojezd CNG vozidel je často přes tisíc kilometrů. Na to poukazuje i mezinárodní roadshow Blue Corridor, jejíž vozy na CNG právě projíždí napříč Evropou přes 9 států trasu dlouhou 3 400 kilometrů během 17 dní. Do čistějšího životního prostředí a výstavby CNG stanic se nyní investují v Evropě velké prostředky. Odhaduje se, že asi 160 miliard eur bude investováno do nových CNG stanic jen v EU. Díky nové směrnici o infrastruktuře alternativních paliv nyní musí ČR do 2 let připravit příslušné plány, a to včetně počtu plnicích stanic. Během 3 – 5 let tak bude v ČR nejméně 150 – 200 CNG stanic,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS. Na světě je ve výstavbě přes tisíc nových CNG stanic.
„I když zemní plyn je ekologicky nejčistější palivo, významný důvod, proč si lidé tyto vozy pořizují, jsou nízké, řádově poloviční, náklady na pohonné hmoty i provoz. 1 200 kilometrů ujedete za 36 eur,“ dodává Šimek.
Na CNG u nás jezdí už více než 8 tisíc vozů, jen v letošním roce jich přibylo 1345. Ani obavy s omezením dodávek v souvislosti s Ukrajinou prodej aut na CNG nezbrzdí. Za první 4 měsíce od uvedení na trh prodala ŠKODA-AUTO už 582 vozů Octavia G-TEC na CNG.
Cílem ŠKODA-AUTO je prodat do konce letošního roku 920 vozů a na rok 2015 naplánovali prodej 1800 vozů s pohonem na CNG.
„Pokud by došlo k omezení nebo zastavení dodávek přes Ukrajinu, nehrozí nám žádné problémy, tedy ani žádné omezení ve spotřebě. Ani dlouhodobé, třeba i půlroční uzavření tohoto plynovodu, by české domácnosti vůbec nijak nepocítily, tedy nemusí mít obavu, že by CNG auta neměla kde natankovat,“ uvedl Šimek.
„Nehrozí ani nárůst cen CNG, zásobníky plynu před zimou jsou již naplněny na maximum, což představuje asi 30-40 % roční spotřeby celé České republiky. Navíc má Česká republika diverzifikované cesty a možnosti dopravovat zemní plyn také severní cestou ze západu přes Nordstream,“ dodává Jiří Šimek.
EU plánuje, že v roce 2050 by v evropských městech už neměla jezdit vozidla s klasickými pohonnými hmotami. Na světě je dnes v provozu více než 25 tisíc CNG stanic, v Evropě přes 4 tisíce. Celkem jezdí na světě více než 20 milionů CNG vozidel, do 10 let jich má být nejméně jedenkrát tolik.
Elektřina má tu
Elektřina má tu výhodu,že její emíse polykají jinde než jede auto…
…a nevýhodu v tom, že
…a nevýhodu v tom, že 40-50% energie ztratíte přenosem na místo, kde auto tankuje. (Nemluvě o tom, že tam, kde polykají emise, také kdosi bydlí.)
to máte pravdu, taky mě to
to máte pravdu, taky mě to proběhlo hlavou. Jen na doplnění: o co je složitější udělat CNG stanici, proti rychlodobíjecí stanici pro elektromobily. Nemůžu se zbavit dojmu, že výstavbu rychlodobíječek někdo brzdí….
Ano, brzdí. Trh.
Ano, brzdí. Trh. Spočítejte si kolik se u nás zatím prodalo vozidel na CNG a kolik EV a je jasno.
no, kdyby se elektromobilů
no, kdyby se elektromobilů prodalo tolik co CNG vozidel, tak podle mě se čez bude stále pyšnit svou jedinou rychlodobíjecí stanicí před svým sídlem… Další soukromí provozovatelé v případě zájmu narazí na jejich administrativní překážky, které jim nastaví majoritní akcionář čezu – stát. Spočítejte si případné ztráty do cz státního rozpočtu při větším využívání elektromobilů a myslím je vše jasnější…
Mně je to docela dost
Mně je to docela dost jasné. Ale úplně jinak než vám 😉
A jsem zcela přesvědčen o tom, že až se skutečně elektromobilů bude prodávat aspoň tolik co aut na CNG, tak budou i rychlodobíječky růst velice rychle.
Každý latentní
Každý latentní konspirátor bude spíš hledat důvod v imaginárním spiknutí, než v čistě logických a racionálních tržních principech.
jak je mozne ze u CNG se
jak je mozne ze u CNG se shodnou na plnicim konektrou ale u elektriny ne? 🙂
Moje teorie je, ze u elektriny je to mnohem tezsi udelat dostatecne univerzalni konektor (velky rozsah napeti, proudu, AC vs DC, izolacni a dalsi bezpecnostni standardy, konkurencni boj v podani Tesla SuperCharger, atd.) zatimco u CNG se resi jen tesnost a tlak a ochrana proti statickemu vyboji? Nvm, treba me nekdo pouci 🙂
Řekl bych, že to bude asi
Řekl bych, že to bude asi ten hlavní důvod. Nicméně třeba u LPG stejný konektor není a v Německu mají jiný než jaký je v ČR.
Cng je fajn, obzvlášť pro
Cng je fajn, obzvlášť pro dodávky a kamion, ale myslím si, že pro osobáky je to je. Přestupní stanice mezi ropou a elektřinou. Přecijenom má CNG hlavní výhody v ekonomice provozu, elektřina jich má víc.