Americká Správa silnic dálnic NHTSA zjistila, že nový Autopilot snižuje počet nehod o 40 %. Nebyl by to Elon Musk, aby si ještě nepřisadil a neprohlásil, že cílem technologie Autopilot 2.0 je snížit nehodovost o 90 %.
foto: Tesla
Elon Musk na svém oblíbeném Twitteru prohlásil, že snížení nehodovosti o 90 % je dlouhodobým cílem nové verze technologie Tesla Autopilot. Právě v těchto dnech se přitom majitelům vozů Tesla vybavených hardwarem 2.0 updatuje software Autopilot na vylepšenou verzi.
Musk ale prosí majitele, aby byli obezřetní a dodává, že snížení nehodovosti o 90 % určitě nebude okamžité, alé postupné. Některé vozy dokonce prý budou vyžadovat kalibraci v servisu, zejména s ohledem směřování kamer. Nové vozy Tesla Motors jsou vybaveny osmi kamerami kolem dokola.
Nová verze technologie Autopilot je postavena na platformě zpracování obrazu Tesla Vision. Původně využívala automobilka hardware a software izraelské společnosti MobilEye, se kterou se ale nedávno rozešla. Podívejte se, jak vylepšený Autopilot detekuje chodce.
Pokud k tomu nevytvoří
Pokud k tomu nevytvoří novej typ nehod tak to beru.
Někde se to testovat
Někde se to testovat musí.
Je to jako studenti, bez praxe se to nenaučí.
Nechtěl bych ale sedět v tesle, která mi na úseku
s omezenou rychlostí na 50km/h nedovolí jet 60km/h
protože autopilot na značce přečetl „50“.
rewell:
Na takový
rewell:
Na takový testování jsou polygony. Do normálního provozu tohle nepatří.
A nevím, proč ¨by měl být problém s nějakou značkou 50 km/h, kdy se o to ty starat nebudeš.
Víš, od toho je takový
Víš, od toho je takový pedál dole u pravé nohy a pomocí něho můžeš jet ve městě klidně 150 i s Teslou (samozřejmě ne na autopilota). To je jako bys řekl, že nikdy nebudeš sedět v autobuse, protože řidič nepřekračuje povolenou rychlost.
„Musk ale prosí majitele,
„Musk ale prosí majitele, aby byli obezřetní…“
Vozidlo řídí řidič.
Zavádění podobných volovin, co hrabou třeba i do brzdění, je nesmysl. I ta pitomá Fabie posledního modelu dělá takové vylomeniny.
Až bude řídit vozidlo jen a pouze automat, pak je to jednoznačné.
Do té doby nemají tyhle blbosti v autě co dělat.
Pane chechto, soudě podle
Pane chechto, soudě podle vašich posledních dvou řádků se asi řídíte heslem „nevlezu do vody, dokud se nenaučím plavat“.
Opravdu „úsměvné“ 🙁
Na něčem se ten „autopilot“ musí naučit řídit.
mykanec:
On je ten tzv.
mykanec:
On je ten tzv. „autopilot“ jen zařízení.
Do něj se vkládá software.
Ten software někdo vytváří, takže opět člověk.
Automat se sám nic neučí, už vůbec ne v ostrém provozu.
I to nejpitomější
I to nejpitomější zařízení typu pohon vrat se dokáže něco naučit. Třeba koncové polohy. To že něčemu nerozumíš neznamená, že to nemůže existovat.
Ne, nic se neučí – jen si
Ne, nic se neučí – jen si najede na určenou polohu a na základě měření uloží do paměti údaj.
A „autopilot“ bude potřebovat spousty grafických souborů a mraky algoritmů – ty zadá člověk. Ten se učí, nikoliv stroj…
Mistře, víte, co je to
Mistře, víte, co je to pokročilá počítačová neuronová síť? A víte, že u velkých neuronových sítí nikdo nechápe, jak dělá to, co dělá? Zpravidla se těmto konstruktům předloží data a úkol a nechá se na nich zvolit nejvhodnější cestu. Pokud tomuto nehodláte říkat učení, pak už nevím čemu. Na stejném principu totiž funguje lidský mozek.
Josef:
Ale vždyť to je jen
Josef:
Ale vždyť to je jen a pouze SW, vytvořený člověkem.
Algoritmy, měření, registry atd.
Takže žádné „učení se stroje v silničním provozu“, ale hezky zadání dat člověkem.
A nikoli jízdy těch „kouzelných autopilotů“, ale hezky tvrdá vedení samotným systémem pozemní komunikace, BEZ možnosti ovlivnění řidičem.
Proboha tady někomu ujel
Proboha tady někomu ujel vlak co se zanlosti pokroku v AI tyce. Prestaň tady zvracet a zadej si do vyhledavace „alphago“ a studuj. Pak se sem muzes vratit a vsem se omluvit.
Predstav si ze lidsky mozek je taky HW na kterem bezi SW ktery se uci zrovna tak jaky tyto systemy. Zadne zadavani dat clovekem, temto systemum staci aby si jim dal dost casu a dat na kterych se mohou trenovat, vysledkem je system ktery funguje „bezchybne“.
ak je to tak, potom uz
ak je to tak, potom uz netreba nic nahadzovat,zadavat a testovat len dat pocitacu ulohu vytvor autopilota s mozgom a je to hotovo, teda aspon u vas na marse to tak urcite funguje..
facepalm
facepalm
Vondrak:
Všechno je jen a
Vondrak:
Všechno je jen a pouze člověkem psaný program, tj SW.
A běží na člověkem vytvořeném prostředí, tj. HW.
Nic jiného.
A žádný „alphago“ nezkoušej, píše o tom jen bulvár.
Ano je to program psany
Ano je to program psany clovekem na hw vyrobenym clovekem. Ale ten se umi sam ucit a nauci se neco co se clovek naucit neumi. A vo tom to je. Behem par dekad tento software bude chytrejsi, vnimavejsi a celkove lepsi nez clovek. A ano. Vytvorili ho lide. Asi tak jako ty stvoris svojeho potomka ktery te pak snadno predci v znalostech a zkusenostech az na to ze AI nebude omezena velikosti celniho laloku mozku, jako je tvuj potomek, a proto jeho inteligence bude radove nekde uplne jinde.
O alphago vis hovno ocividne, ruku na srdce.
Vondrak:
Ano, vše vyrobeno
Vondrak:
Ano, vše vyrobeno člověkem = myslícím tvorem.
Učit se umí ten, kdo myslí, stroje jsou jen a pouze naprogramovány.
Tzv. „alphago“ zmiňuje pouze bulvár, nikoli solidní informační odborné zdroje.
„Musk ale prosí majitele,
„Musk ale prosí majitele, aby byli obezřetní a dodává, že snížení nehodovosti o 90 % určitě nebude okamžité, alé postupné.“
Aneb testovani na lidech 2.0 zacina. A mysi se jen hrnou.
No, a co na tom nechápete?
No, a co na tom nechápete? Já být majitelem Tesly, tak jsem z toho nadšený. Teslu si většinou kupují hračičkové. A koho to nezajímá, tak ten nebude autopilota používat, dokud to nebude vyladěné. Hromadné testování v provozu je nejlevnější a nejlepší způsob, jak dosáhnout cíle.
Josef:
Žádný autopilot
Josef:
Žádný autopilot nemá v autě co pohledávat.
Auto řídí řidič.
Pokud si zvykne, že mu nějaký automat kecá do řízení, přestane sledovat situaci v provozu a tím je rovnou zaděláno na průser – jen otázka času, kdy nastane rána.
Staci zahledat na youtube,
Staci zahledat na youtube, uz je toho plno
naštěstí o tom
naštěstí o tom nerozhodujete Vy, ale zákazník.
Zatimco kdyz ridi lide tak
Zatimco kdyz ridi lide tak se vzdy stoprocentne venuji situaci.
Potkavam na silnici tolik soferu, misto kterych by ten autopilot poslouzil lepe…
Ale to uz by bylo spise tema o tom jak a komu se rozdavaji ridicaky.
Karotko: Jsem tedy magor, neb to rad otestuji.
Vsechno je jen o spravnem pouziti. Je potreba pri tom uzivat zdravy selsky rozum. Kvuli vasemu typu smysleni musime mit na kelimcich od kafe upozorneni, ze to muze byt horke. A nebo prelozeno na tuto situaci, kdyz neni mozne vyjmenovat vsechny mozne situace co muzou nastat a upozornit na ne pak to radeji zakazeme pouzivat. Jenze tak by se lidstvo nikam nedostalo. Nebo myslite, ze kdyz zacinali jezdit prvni auta se spoustou nedostatku a hrozeb tak byli vsichni kdo je pouzivali magori a melo se to spis zakazat?
Michelin:
Kdo se nevěnuje
Michelin:
Kdo se nevěnuje situaci, riskuje.
Před několika dny jsem zrovna byl u toho, jak se nevěnoval, slyšel jsem zespodu jen chrup-chrup-chrup a po dvou stovkách metrů už bylo po něm i dvou jeho spolujezdcích.
Na silnici bude řídit řidič.
Jestli si někdo myslí, že to bude jinak, pak ovšem pouze automat a to bez možnosti zásahu do řízení.
Nic mezi…
Nevím, třeba změním
Nevím, třeba změním názor až to vyzkouším.
Zatím jsem, ale přesvědčen, že na dálnici to použitelné bude. Samozřejmě si nesmí člověk pustit DVD s Potterem…
Harrymu se totiž nedá odolat, takže sledování situace pak jde stranou. 🙂
Michelin:
Ano, vím, že jsi
Michelin:
Ano, vím, že jsi ještě spíše děcko a nějaké DVD s jakýmsi Harry Potterem pro tebe znamená mnoho.
Právě na dálnici to bud efungovat tak, že řidič nebude mít do řízení možnost vůbec zasahovat.
Kdyby jsi byl v obraze, tak
Kdyby jsi byl v obraze, tak bys věděl, že u té nejznámější nehody Tesly se zapnutým autopilotem bylo silné podezření, že „řidič“ koukal na film s HP (místo na silnici před sebou).
ozana:
Ten řidič bylo
ozana:
Ten řidič bylo sotva odrostlé děcko.
Děcko v Tesle? Chachacha
Děcko v Tesle? Chachacha
ozana:
Je celkem jedno,
ozana:
Je celkem jedno, jakou měl cifru věku.
Byl asi tak o 20 – 25 let pozadu.
Dospělým to došlo, pro
Dospělým to došlo, pro Chechtu vysvětlím:
Na to jsem přesně narážel, že normálního člověka nemůže napadnout pustit si autopilota mimo dálnici, a čučet na DVD. Navíc ještě na takovou pí…..u jako je Harry Potrat.
🙂
náhodou mě se líbil Ten,
náhodou mě se líbil Ten, jehož jméno nesmíme vyslovit … :-)))
Který sloužilo v Iráku…
Který sloužilo v Iráku… a 11 let v Navy Seals
http://www.legacy.com/obituaries/ohio/obituary.aspx?pid=179994314
Nechci křivdit US Army, ale
Nechci křivdit US Army, ale jestli to nebude právě vysvětlení jeho hloupého nápadu pustit si mimo dálnici autopilota, a sledovat místo silnice DVD.
Já bych to už raději
Já bych to už raději nechal být. Nikdo nevíme co jej vedlo k té blbosti ani na jaké silnici to udělal, na jakém místě. Ano byla to blbost, ale problém je v tom že dálnice je v USA pojem od něčeho na úrovni okresky až po osmiproudého betonového hada, návod na Tesla autopilota asi neznáme nikdo, jak je to tam anglicky psané a nevíme asi ani dost o té nehodě, řešit.
Mimochodem ty poslední filmy o potterovi, jakkoliv hloupé, už moc pohádka, natož pro děti, nejsou. Je to dost strašidelné (Z ukázek, filmy moc nesleduju, a potter mne nebavil, (příběhy od Tolkiena jsou lepší))
Mate pravdu. Nikdo jsme tam
Mate pravdu. Nikdo jsme tam s nim nebyli, takze beru zpet.
S Potterem a Tolkinem to mam uplne stejne. 🙂
Sledování DVD nebylo
Sledování DVD nebylo potvrzeno, je to jen spekulace.
Jasně, tak to necháme na
Jasně, tak to necháme na lidech, kteří neumí pořádně jezdit. Jenom protože tu jsou lidi co z toho mají strach protože tomu nerozumí. Jakýkoliv systém, který by měl takovou nehodovost jako člověk by byl už dávno vyhozen, zrušen a nahrazen něčím bezpečnějším.
Mimochodem ten asistenční systém má mnohem více informací a přesnějších než člověk, takže se mu jenom tak nestane aby skončil ve stromě. I dnešní verze by té nehodě zabránila.
Carlos:
No jistě.
Bude to
Carlos:
No jistě.
Bude to jezdit JEN na automat, a BEZ možnosti zásahu člověkem do řízení.
Nedavno mě zrovna takový
Nedavno mě zrovna takový „řidič“ málem sestřelil. Jen o pár sekund nedošl ok nehodě. Kdy takový řidič, jaksi pravděpodobně ještě vědomě projel sTOPku na křižovatce, kde není v zátačce vidět. Po hlavní jelo auto, které minul asi o sekundu. A já jel v protisměru. Kdyby se zpozdil o sekundu, tak sestřelí nejen to auto přede mnou ale i mne.
Sorry, ale za volant nepatří řidiči, za volant patří autopilot.
S trašně se těším až zakážou lidem řídit a budou jezdit jen počítače.
Pak se totiž nic takového jako se to stalo nebude moci stát. A žádný „rádoby“ řidič, s inteligenci osla nikoho nezabije.
Chtel bych mit takovou
Chtel bych mit takovou duveru, ze pocitace, programy na nich a hlavne senzory chybovat nebudou.
Zakladni programatorsky postulat je, ze kazdy software obsahuje alespon jednu chybu a jejim odstranenim vzniknou dve nove. 🙂
Doporucuju se prijit podivat na nekterou „parkovou“ robotickou soutez (cili jezdi se pomalu a v relativne kontrolovanem prostredi) a preptat se soutezicich na „vesele historky z nataceni“, jak malo staci, aby se vozitko zblaznilo.
Tak ve chvíli, kdy se
Tak ve chvíli, kdy se začne AI upravovat sama, bych té bezporuchovosti relativně věřil.
A nebo si naopak vypestuje
A nebo si naopak vypestuje nejaky nepekny zlozvyk, stejne jako lide. 🙂
Ostatne i u neuronek se system muze naucit neco nezadouciho (napr. nekolikrat ke krizovatce pri naskoceni zelene prijde clovek v modre bunde. A pak system nekde uvidi modrou bundu a slapne na plyn, protoze to je prece jasny signal k jizde).
Možné je všechno. 🙂
Možné je všechno. 🙂
Jasne magori se najdou
Jasne magori se najdou vsude. Akorat to musite sprave lidem podat. Kdybyste to rekl na plnou hubu, tak to nejenze neprojde pres legislativu, media vas zlikviduji, ale nakonec po prvni havarce zkoncite v kriminale. No medialne to ma zvladnute dobre, to se musi nechat.
To už je pak rozdíl ve
To už je pak rozdíl ve vnímání lidí. Někteří mají pocit, že rozhodovat se sám za sebe a určovat si svá rizika je normální a někteří mají pocit, že za jejich bezpečí jsou odpovědní „ostatní“ a vyžadují, aby bylo vše naprosto bezpečné a v případě nehody potrestání viníků a to děsivě tvrdě. Co je lepší přístup, to už nechám na vás, já inklinuji k tomu prvnímu.
Souhlasím, není možné
Souhlasím, není možné všechno řešit zákony a člověk musí mít maximální možnost svobodné volby, ale také si musí být vědomý následků. Situace kdy je třeba varovat lidi před tím aby nedávali zvířectvo do mikrovlnek, sušiček trub, že arašídy obsahují arašídy, že káva může být horká, je neúnosná a tristní.
Společnost, která je příliš sešněrovaná zákony nakonec podlehne nějaké, která je bude buď ignorovat, nebo bude pro jejich množství neakceschopná. Zvláště když má zákony z jiné doby a pro úplně jiné společenské poměry.
Všechna zasedání výborů
Všechna zasedání výborů poslanecké sněmovny jsou veřejná. Dokonce Vás tam při troše snahy nechají i promluvit k tématu.
Ve sněmovně už ne, ale tam si můžete vzít na balkon aspoň transparent.
Každopádně tak nebo tak zjistíte, že je naprosto nutné všechno řešit zákony a člověk nesmí mít žádnou možnost svobodné volby, protože my, poslanci, vláda, úředníci a lobisti, jsme si vědomi následků svobodné vůle. Naposledy v praxi osobně ověřeno tuto středu na zasedání sociálního výboru PSP ČR k zákoníku práce, zaměstnávání zdravotně postižených a agenturám práce. 🙁
No vzhledem k tomu, že
No vzhledem k tomu, že článek začíná konstatováním, že NHTSA zjistila 40% pokles nehodovosti už u současné verze autopilota, tak tvoje příspěvky vyznívají dost zhovadile.
Oproti puvodni verzi :))))
Oproti puvodni verzi :))))