Tesla Autopilot: 10 věcí, které potřebujete vědět

Tesla Autopilot, software umožňující částečně robotické řízení elektromobilů Tesla Model S, je žhavým tématem. Pojďme si přehledně zopakovat ty nejdůležitější informace.

Tesla Autopilot přichází v rámci updatu firmwaru elektromobilů Tesla na verzi 7.0. Spolu s ním se mění také uživatelské rozhraní a některé další maličkosti.
foto: Tesla Motors

  1. V současné době je Tesla Autopilot, tedy update firmwaru verze 7.0, k dispozici americkým řidičům. Uvedení v Evropě a USA podléhá schvalování příslušnými orgány, které je podle v současné době v běhu.
  2. Tesla Autopilot vyžaduje, aby řidič neustále dával pozor. Upozorňuje ho vizuálně i audiálně na to, aby měl vždy alespoň jednu ruku na volantu.
  3. Současná verze Autopilota nerozpozná semafory a stopky. Musk slibuje, že budoucí verze tuto funkci mít budou. Zároveň nedoporučuje s autem jezdit na Autopilota v husté sněhové vánici nebo v dešti. Nejlépe podle něj funguje buďto v zácpě, nebo na silnici s velmi kvalitním značením.
  4. Tesla Autopilot v sobě obsahuje prvky strojového učení. Neustále se tedy zlepšuje sám a navíc jej stále budou vylepšovat inženýři a programátoři automobilky Tesla Motors.
  5. V současné době je hardwarem potřebným pro to aby Tesla Autopilot fungoval vybaveno asi 60 000 elektromobilů Tesla Model S z celkem téměř 100 000 vyrobených. A všechny Tesla Model X.
  6. Elon Musk říká, že Lidar (laserový radar, který se obvykle u robotických aut využívá spolu s dalšími senzory) není nutností. Místo něj možná ale bude nutné dovybavit elektromobily Tesla dalšími radary než jsou ty už existující – 12 ultrazvukových senzorů vpředu, po stranách a vzadu, přední kamera a přední radar.
  7. Tesla slibuje plně autonomní, robotická auta během tří let. „Z technologického hlediska,“ dodává Musk. Reálně na trhu by podle něj tato auta mohla být během pěti šesti let. Do takového vozu nastoupíte, řeknete kam chcete jet a můžete třeba usnout, číst si nebo pracovat.
  8. Na projektu Tesla Autopilot pracovalo 150 z celkem 14 000 zaměstnanců automobilky Tesla Motors. Z toho 50 na softwaru a 100 na hardwaru. Počet těchto lidí bude ale v budoucnu růst, říká Musk.
  9. Pro starší elektromobily Model S bez senzorového hardwaru který je nutný pro Autopilota nebude Tesla nabízet možnost jím auto dovybavit. Podle Muska by to bylo příliš náročné a ekonomicky nevýhodné.

  10. Na otázku „kdo je zodpovědný za nehodu při tom když řídí Autopilot“ Elon Musk odpovídá spíš vyhýbavě, ale zatím je víceméně jasné, že řidič. Tesla Autopilot totiž není dokonalý. Viz. videa:

26 komentářů u “Tesla Autopilot: 10 věcí, které potřebujete vědět”

    1. Vsechny auta od r.2014 jsou
      Vsechny auta od r.2014 jsou schopne mit autopilota, ty drive vyrobene ne. Ten kdo ho ma koupeneho v konfiguraci pri koupi vozu, dostava upgrady zdarma, ten kdo si ho chce dokoupit pozdeji, muze tak dodatecne ucinit. Autopilot je sada hardwaru + software.
      Prozatimni autopilot (6.2) zahrnoval
      – adaptivni tempomat
      – automaticke dalkove svetla
      – upozorneni na auta v mrtvem pruhu
      – upozorneni na opusteni jizdniho pruhu
      Nynejsi upgrade (7.0) prinasi
      – automaticke paralelni parkovani
      – automatickou zmenu jizdniho pruhu
      – automaticke sledovani jizdniho pruhu
      Zmeny softu automobilka posila autum planovane podle vlastniho planu. Napriklad v Evrope se ted ceka na urednika az to vubec schvali!!!!!!

  1. Jen pro zajímavost.
    Nevím

    Jen pro zajímavost.
    Nevím zda je to způsobeno nelichotivými videii na youtube, nebo celkově vyšším očekáváním od uvedeného Autopilota, ale včera k večeru akcie Tesla Motors spadly z 246$ na 202$ a včerejší den uzavíraly na aktuálních 213$ (což je docela znatelný propad o cca 13,4%)

        1. Díky za info, taky už jsem
          Díky za info, taky už jsem to načel v jednom článku.
          „Ačkoliv společnost Consumer Reports nedávno Teslu Model S doporučila mj. pro její jízdní dynamiku, nyní své doporučení bere zpět. Podle stanov CS totiž nemůže doporučení dostat vůz, který se potýká s horší než podprůměrnou spolehlivostí. Na to již zareagovaly akcie automobilky, které krátce po vydání nového žebříčku oslabily o 10 procent a nakonec skončily 7 procent pod svou dosavadní hodnotou.“

  2. Tady jde o život. Čekal
    Tady jde o život. Čekal jsem, že je ta technologie vyzrálejší Odladěná .Tohle může skončit velkým průserem Velkým Soudním procesem . Je pár konkurentu, kterým je Tesla motors trnem v oku, a ti jen čekají na přešlap, kdy by mohli využít situace a Tesla motors potopit .

  3. Pokud dobře vidím, tak si
    Pokud dobře vidím, tak si autopilot velice dobře vedl na dálnici. Zrychlování, zpomalování, vedlejší auta.
    Problém měl na „členitém“ potvrchu a na křižovatce.
    Promiňte, ale osobně znám několik desítek řidičů, kteří by na podobném dálničním křížení udělali podobné kraviny. Tím neomlouvám systém.
    Autopilot je vhodný na dálnice. Na dlouhé nudné fáze, kde by řidič mohl zaspat. Mimo dálnice, na křížení nebo do měst s mnoha křižovatkami, je to dle mého zbytečné. Ve spoustě případů potřebujete použít instinkt, naučené reflexy, dle chování chodce poznáte, jestli chce přejít nebo nikoliv, toto půjde stroj naučit velice těžko.
    Rozhodně nesouhlasím s tím, že by toto nějak Teslu poškodilo.
    A nezapomeňte, že se SW stále učí, tvoří se mapa. Tam, kde jednou škobrtne, naučí ho to druhý a updatem se to dozví ostatní. Toto půjde velice rychle.

  4. Netuším, jak je daná
    Netuším, jak je daná funkce „autopilota“ popsaná v nějakém firemním Tesláckém manuálu, ale domnívám se, že toto, co se nainstalovalo, rozhodně není plnohodnotný autopilot, ale pouze podmíněně funkční ukázka toho, co časem asi přijde, určená k POZORNÉMU OPATRNÉMU použití.
    Rozhodně bych to nezavrhoval, ale pokusil se žít s povznášejícím pocitem zkušebního pilota.  🙂
    Nějak se to vyzkoušet musí; podobně jako operační systémy počítačů a vůbec programy se neustále aktualizují a vylepšují za součinnosti uživatelů.

    1. Obavam se, ze takhle se k
      Obavam se, ze takhle se k tomu neda pristupovat. Uvedomte si ze takhle nejen testujete reakce betatestera v Tesle ale i ostatni ucastniky silnicniho provozu 🙁 Delam SW a jsem na ruzne bety zvykly, ale nemuzete testovat v beznem silnicnim provozu na normalnich ridicich. Tohle je proste spatne.

      1. Ale klidně se obávejte, to
        Ale klidně se obávejte, to je zadarmo a aspoň se vám zvíří adrenalin.
        Do Ameriky se nechystám, Teslu jsem asi na silnici ještě nepotkal, tak co bych se tím měl vzrušovat?
        Celý náš život je jeden velký betatest. Mrzuté je, že až se to všechno naučíme a vypilujeme do relativní dokonalosti – chcípneme.
        Neberte sebe ani život zbytečně vážně.

      1. Já si to představuji tak,
        Já si to představuji tak, že důvodem toho trhnutí je, že autopilot nedokáže včas rozpoznat chybný výpočet a prostě jede tam, kam mu senzory říkají, i když je to špatně. Ono totiž rozpoznat nejistý výsledek je zřejmě asi dost složité.

        Skvělý odkaz, moc za něj děkuji. Je to tam skvěle popsáno a řekl bych, že to je přesně situace na tom prvním videu. I když tedy tam používají lidar a tesla používá ultrazvuk (ale on v tom není až takový rozdíl, lidar má trochu větší dosah a přesnost, ale to je vše).

  5. Obě videa jsou poučná v
    Obě videa jsou poučná v tom směru, že autopilot vyžaduje neustálou pozornost a rychlé reakce. První případ byla kombinace terénní vlny a protijedoucího auta. SW zřejmě ztratil vodící čáru. Stejně tak i v druhém případě, kde čára prostě skončila.

Napsat komentář