V Rusku oficiálně jezdí jen něco přes 500 elektromobilů. Přesto tamní prezident premiér Dmitrij Medveděv nedávno podepsal dekret, podle kterého musí být každá čerpací stanice vybavena do listopadu 2016 nabíjecí stanicí.
foto: Tesla Motors
Majitelé čerpacích stanic budou muset pokrýt veškeré náklady na instalaci nabíjecích stanic ze své kapsy. Jenže vzhledem k tomu, že dekret podepsaný 27. srpna nijak nespecifikuje typ nabíjecí stanice, může nakonec jít o pouhou zásuvku v krabici (nebo i bez ní).
Nabíjecí stanice pro elektromobily překvapivě nejsou v Rusku, zejména v Moskvě a okolí, až tak raritní záležitostí, jak bychom si mohli myslet. V Moskvě se dnes nacházejí celkem čtyři CHAdeMO rychlonabíječky.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Rusko chce spojit Evropu a USA vysokorychlostní tratí a dálnicí
Rusky hybrid Jo-Mobil patří ruské vládě
Ruský miliardář Prochorov začne svůj hybrid prodávat do konce roku
Automobilka Tesla Motors navíc plánuje příští rok rozšířit své rychlonabíječky Supercharger právě až do Ruska, lépe řečeno do Moskvy.
Jedním z provoozvatelů sítě nabíječek a zároveň prodejcem elektromobilů v Rusku je společnost Revolta Motors. Výrobu elektromobilů ale zvládá i domácí automobilka AutoVAZ, konkrétně jde o model EL Lada.
Od roku 2011 se jich ale prodalo 49 kusů. Malého městského Mitsubishi iMiEV e prodalo 217. Zbytek do zhruba 500 kusů elektromobilů které dnes v Rusku jezdí tvoří BMW i3, Nissan Leaf a pochopitelně Tesla Model S.
Stačily by dobíjecí
Stačily by dobíjecí stanice jen v Moskvě a Petrohradě. Koupit si 2x či 3x dražší elektromobil pro jízdu po širých ruských pláních může jen naprostý idiot.
Supercharger se v rusku bude
Supercharger se v rusku bude jmenovat Стаханов зарядное. Stachanova nabijecka 🙂
Hezký rozdíl v „diktátor
Hezký rozdíl v „diktátor výnosem nařídí, poddaní za své vykonají“ oproti „demokratická vláda z daňových výnosů pro občany udělá“.
Narážím tím na Estonsko, kde využili výnosy ze státem prodaných emisních povolenek a už od roku 2013 mají v zemi státem vytvořenou jednotnou síť 165 rychlonabíječek CHAdeMO s jedním standardem využívání a placení. Všechna města a větší vesnice, včetně hlavních tahů, jsou jimi osazeny ve vzdálenostech od 40 do 60 km. Placení je možné jak přímo v cenách od 2,5 do 5 Eur za nabití tak měsíčním paušálem 30 eur bez ohledu na počet nabíjení. Platba lze platební kartou nebo přes telefon.
Instalace probíhala od léta 2012 do února 2013 a za tu dobu byly využity už více než 8.300 krát.
http://www.kredex.ee/kredex/news/estonia-becomes-the-first-in-the-world-to-open-a-nationwide-ev-fast-charging-network/
P.S. Taky Vám pak připadají PR akce našich gigantů typu ČEZ, EON, RWE či PRE s otevřením např. 7 rychlonabíječky ze 7 po 4 letech směšné?
Estonsko vs. Rusko je vůbec
Estonsko vs. Rusko je vůbec krásným příkladem totální polarity v myšlení dvou národů, které dřív tvořily jeden stát.
Zrovnávat výstavbu
Zrovnávat výstavbu rýchlo-dobíječek v Estónsku o rozloze 45 226 km² a veľkostí 130. zemí na světě s výstavbou nespecifikovaných dobíjecích stanic na všech benzínkách v Rusku s rozlohou 17 128 426 km² a veľkostí 1. největší zemí světa, to může jen opravdu přemýšlivý člověk.
Buďte si jistý, že nikdo
Buďte si jistý, že nikdo neočekává, že by v Rusku někdo stavěl síť nabíječek i za Uralem kromě hlavních tahů, stačila by bohatě evropská část s 90 % obyvatel země.
Navíc tu mluvíme o rychlodobíječkách. Na těch benzínkách v Rusku ale bude dost pravděpodobně jen 3f zásuvka, vzhledem k tomu že to musí provozovatelé platit z vlastní kapsy.
A když se vám nelíbí srovnání s Estonskem, tak srovnejte třeba s USA 😉
A halvně v sibiřské
A halvně v sibiřské části RF jsou vzdálenosti takové že se tam snad ani jízda autem nemůže vyplatit, ne že by bylo nemožné z Moskvy do Vladivostoku dojet autem, ale i při existenci dálnice by to bylo krajně nepohodlné. Transsib má asi 9300km, vemte si dálnici, taková cesta je něco šíleného. Asi 72 hodin nepřetržité jízdy. Velká města od sebe vzdálena 500-1000km. To není pro EV dobré, navíc teploty mohou být extrémní.
Ale jen osazení Moskvy by mohlo být přínosné, vždyť to je 10M lidí. Pokud by se odhodlali k dovozu nějakých vozů i třeba z Číny a nahradily by tak všechny možné lady a podobná vozidla.
Když už jsme u toho srovnávání, tak RF vsadila na plynové elektrárny o pár let dříve než USA, jiné podmínky, nic víc.
USA i RF mají stejný problém obrovské nic uprostřed svého území a u RF je to umocněno klimatem. Přičemž americká železnice mohla mít z východu na západ asi 4000 mil, což je 6400km a Ruská má 9288km.
Popravdě si neumím ani na jednu z těchto vzdáleností jízdu autem představit.
Naše geografie determinuje
Naše geografie determinuje velikost našeho myšlení. Když se u nás jede 200km, tak pro nás je to dlouhá cesta! Pro Američana, Kanaďana, Inda, Číňané a Australané je to 2-hodinový „short trip“ za město. A když pro nás 500km je přes celou republiku, což je pro mnohé jak na kraj světa, tak pro ně je to 4-hodinový „middle trip“. Jsou mnohem zvyknutejši na 1000 km jízdy. Dělají je častěji. Ne jako mi – ti někteří šťastnější jednou raz ročně do Chorvatska.
I těch amerických 6400km se běžně dělá, také mají velká města od sebe vzdálena 500 i více km. A dnes je to možné dokonce už i elektrickým autem.
Umím si představit i těch Ruských 9300km, ačkoliv ty se již tak běžně (zatím) nedělají. A už vůbec ne západním autem.
Do Magadanu vozem UAZ Patriot
madeinrussia.cz/news/novinka-55-do-magadanu-vozem-uaz-patriot-515/
UAZ Hunter na expedici do Mongolska
madeinrussia.cz/news/novinka-52-uaz-hunter-na-expedici-do-mongolska-505/
Balkan Tour II s automobilem UAZ
madeinrussia.cz/news/novinka-66-balkan-tour-ii-s-automobilem-uaz-542/
Afrika Tour 2013
madeinrussia.cz/news/novinka-47-afrika-tour-2013-492/
Skauti teď jeli na jamboree
Skauti teď jeli na jamboree do Japonska Škodovkou 120. A taky dojeli 🙂
Já počítám cestu ne na
Já počítám cestu ne na kilometrovou vzdálenost, ale na hodiny, takže kdybychom měli rychlovlaky, a měl jsem přejetou republiku za dvě hodiny, není to nic, přečtu si cca 60-100 stran v knížce, nebo tak, ale trckat se tam lokálkou celý den by mne minimálně přimělo zvážit zda takovou cestu potřebuji.
Já si tak trochu neumím představit prosedět 72 hodin za volantem jenom abych se dostal z bodu A do bodu B. Navíc pokud bych to rozdělil na 12 jízdy a 12 odpočinku, tak to vezme šest dní.
Ano Carlosi – stačí si
Ano Carlosi – stačí si vzpomenout na dovolenkové řidiče amatéry, jež trasu Praha Bibione jedou na jeden zátah. A nemají povinné zastávky jako „kamionáci“.
Urazovost v rusku je tak
Urazovost v rusku je tak velka, ze zrejme po ujeti ploviny z tech 9300 km zemrete narazem nejakeho opileho ridice. Staci se podivat na youtube jak se v rusku jezdi a hlavne boura…
Po roce 2016 možná Rusko
Po roce 2016 možná Rusko vyjede se svojí vlastní konkurencí Muskovi Tesly. Zatím ale je spíše známé s konkurencí válečné techniky než konkurenceschopné dopravní techniky. Je sporná koupěschopnost Ruských občanů, a při cenách elektromobilů, se tento artikl bude stejně týkat pouze oligarchů a putinovců.
To bych spíš věřil, že
To bych spíš věřil, že se Rusko dřív rozpadne než že vyjede s nějakou konkurencí Tesly. Jedině, že by se nějaký ruský oligarcha rozhodl si najmout nejlepší mozky země a začít něco vyvíjet, ale při známé prostoduchosti ruských zbohatlíků se zálibou ve fotbalových a hokejových klubech a obřích jachtách bych o tom silně pochyboval. Nemluvě o současné politické a hospodářské situaci.
Ano s tím naprosto
Ano s tím naprosto souhlasím! V tom vidím právě lidský rozdíl mezi Rusem a Světem. Od dob Petra I , kdy ten se nejdříve jel inspirovat do vyspělé tehdejší už Evropy, aby si mohl nechat vystavět Petrohrad a Petrodvorce v západním stylu a západními staviteli, až po Italy jež prodali sovětům upraveného Fiata 124 (Vaz 2001) a Německého Siemense a Ruskou modifikaci jejich rychlovlaku. Nakonec jsou známé válečné krádeže Opelu(Pobeda) a Dodge (Zil).
Raději ať se nerozpadá,
Raději ať se nerozpadá, umíte si představit co by to znamenalo? Představte si to co se dělo se zbraněmi po kolapsu SSSR, ale na větší úrovni a hlavně i s těžkými, nemluvě o těch mezikontinentálních střelách a jaderných hlavicích.
To poslední co bychom si měli přát je kolaps RF za současné světové situace. Nemusím doufám připomínat naši závislost na jeho plynu a to že jaksi výstavba přístavů pro LNG stojí a stojí, nebo jsem o jejich provozu nic zatím nezaznamenal.
Pár let zpět nějaký oligarcha přišel s jakýmsi autem, ale jak dopadlo už nevím, nejspíš nedopadlo. Stejně jako ten procesor co chtěli dělat, asi částečný klon, primárně měl být pro vládní stroje (U každého procesoru nebo HW jehož výroba není plně pod vaší kontolou hrozí existence nějakých tajných instrukcí či zadních dvířek) ale taky nedopadl. Kdoví jak dopadne ten jejich nový ARM Baikal T1 nebo Elbrus 8S.
Však já taky neříkám,
Však já taky neříkám, aby se rozpadlo, jen že mi to přijde pravděpodobnější, než že vyplodí reálnou konkurenci Tesle.
Jinak ARM procesory vyrábí dneska kde kdo, na tom není nic světaborného.
Ano, ale jenom bude
Ano, ale jenom bude zajímavé sledovat jestli se to dostane ven z Ruska nebo ne.
Přímá konkurence asi nevznikne, ne v nejbližší době. Není to jenom o technologii, ale i o tom ten podnik úspěšně rozjet. A i kdyby se objevilo něco stejného nebo lepšího, bude trvat pár let než se to dostane do povědomí lidí, tedy širší veřejnosti.
Tomu moc nevěřím. Ne v
Tomu moc nevěřím. Ne v situaci, kdy má Rusko velké zásoby ropy a plynu a oboje je tam tak levné, že elektromobily nebudou ekonomicky dávat žádný smysl ještě dost dlouho. Nadšenci to nezachrání. Třeba já si hodlám pořídit elektromobil už jen kvůli tomu, abych nemusel smrdět nafťákem sobě pod okna a ve městě. Ale takhle zase tak moc lidí neuvažuje…
Je to pěkná myšlenka,
Je to pěkná myšlenka, pokud bychom měli el. energii z jádra, slunce, větru. V ČR ale 50% energie vyrábíme z uhlí, takže sice nebudete smrdět u Vás, ale někde v severních čechách. Ona každá mince má dvě strany.
Musím opět podotknout, že
Musím opět podotknout, že při zpracování benzínu a nafty je potřeba značné množství elektrické energie. Tudíž spalovací auto smrdí hned dvakrát. Jednou z výfuku a podruhé z komína elektrárny.
Pořád lepší smrdět
Pořád lepší smrdět někde, kde to až tak nevadí a jedná se o velký zdroj, takže si může dovolit kvalitní filtry, odsíření apod. než lidem pod nosy.
Přesně tak. Hlavně že u
Přesně tak. Hlavně že u nás v Praze a okolí budeme dýchat čistý vzduch. A nějaké znečištění vzduchu v severních Čechách nebo radioaktivní znečištění v jižních Čechách a na jižní Moravě nás vůbec nemusí zajímat. To je jen jejich věc, ne naše.
V Praze máte nejvíce
V Praze máte nejvíce volných střech a nejvíce odběratelů el.energie. Tak kde je problém vyrobit tu elektřinu na střeše a dole na ulici tu elektřinu potřebovat třeba při jízdě v tramvají?
https://www.energomonitor.cz/
https://www.energomonitor.cz/nova-tarifni-struktura-boj-proti-fotovoltaice-a-vliv-kachni-krivky-na-cenu-elektriny/
Jen kvůli tomu uhlí
Jen kvůli tomu uhlí nevedeme války a nezamořujeme oceány ropou. A hlavně si každý z nás může trochu té elektrické energie vyrobit sám ze solárních panelů.
By me zajimalo, kolik z
By me zajimalo, kolik z „nas“ by vyrabelo, kdybychom jim to my ostatni neplatili v dotacich, zelenem bonusu… Pak by to nejspis davalo ekonomicky smysl pri cene „spinave“ elektriny za nejakych 10-20Kc/kWh…
Chyba bude asi v nastavení
Chyba bude asi v nastavení výkupní ceny?? Nebylo by lepší řešení dát na každou střechu solární elektrárnu a úplně stejně ji na dálku odpojovat a připojovat přes HDO, tak jako se připojuje bojler, nebo přímotopy? Prodej do sítě za tržní cenu dle ceny na burzy tj. 0,7-1kč/kWh, nákup ze sítě třeba 3,5Kč/kWh? Rozdíl bych buď doplatil, nebo by se mi částka vracela? A v zásadě by na to stačila revize, chytrý elektroměr. To že ji tu nějaký podvodníci nastaví na 20Kč je prostě lumparna několika zájmových skupin.
Chyba bude asi v nastavení
Chyba bude asi v nastavení výkupní ceny?? Nebylo by lepší řešení dát na každou střechu solární elektrárnu a úplně stejně ji na dálku odpojovat a připojovat přes HDO, tak jako se připojuje bojler, nebo přímotopy? Prodej do sítě za tržní cenu dle ceny na burzy tj. 0,7-1kč/kWh, nákup ze sítě třeba 3,5Kč/kWh? Rozdíl bych buď doplatil, nebo by se mi částka vracela? A v zásadě by na to stačila revize, chytrý elektroměr. To že ji tu nějaký podvodníci nastaví na 20Kč je prostě lumparna několika zájmových skupin.
Ono to tak je nebo spíše
Ono to tak je nebo spíše má být. Malé FVE je distributor díky ovládání dálkově schopen vypnout, větší regulovat v krocích po 30proc. Jiná věc je, že např.eon nemá dálková relé nainstalovány, takže to nefunguje.
Tak třeba ja. Mam
Tak třeba ja. Mam fotovoltaiku aniz bych od hohokoliv cokoliv dostaval. Pouze to to si vyrobim nemusim nakoupit… Tak jako když si pestujete doma zeleninu…
Já také. Je to jen úhel
Já také. Je to jen úhel pohledu. Někdo si za svoje peníze jede na dovolenou, někdo si zatepluje dům a někdo si dá na střechu solární panely. Někomu voní benzin, někdo má rád tichou jízdu elektromobilem. Někdo považuje za úsporné topit pet láhvemi, někdo uhlím. A teď si jen vyberte.
Asi tak… Každý máme
Asi tak… Každý máme jiné priority a ty se mění i s věkem a zkušenostmi. Někdo si spoří na důchod a doufá, že pak třeba bude dostávat několik tisíc měsíčně navíc a někdo to vráží do technologií, které mu o několik tisíc měsíčně snižují měsíční náklady.
🙂 ePavel jake máš auto??
🙂 ePavel jake máš auto??
Vis, proc jsem tam napsal
Vis, proc jsem tam napsal „ekonomicky smysl“? 😉
Presne kvuli tomuhle – jsou lide, co si to poridi z principu, jsou lide, co si to z principu neporidi, jsou lide, co si to poridit nemuzou (bydli v kralikarne), no a zbytek si to poridi, kdyz na tom neprojedou pr*el…
Nicmene abych nikomu nekrivdil, zkusil jsem hledat.
Podle tabulky tady (http://oze.tzb-info.cz/fotovoltaika/12162-fotovoltaika-v-ceske-republice-v-roce-2014) 1kWp instalovany doda za rok cca 1000kWh. Pred casem tu nekdo psal, ze 5kWp elektrarna je za 200.000 (nevim, nakolik je cislo realne, pri hledani jsem nasel spis skoro dvojnasobne castky – napr. http://1alphasolar.cz/produkt-475-hotova-elektrarna-fve-5-kw,-3f,-cgis-zelene,-bezramove-panely,-nemecka-kvalita). Aby se umorila za 10 let, musi prodavat 1kWh za 4Kc. A to pocitam, ze nemam zadne provozni naklady a balancovani site mi dela CEZ zadarmo.
A jaká bude cena elektřiny
A jaká bude cena elektřiny za 10let? Jaká bude cena baterií za 10let? Jaká bude cena benzínu za 10let? Jaká bude cena solárních panelů za 10let?
A proč si to nemohou pořídit lidé v paneláku?
http://www.ceskykutil.cz/image/AUTO/450/14729-wagner-panelak.jpg?crop
http://www.ekoproud.cz/img/balkon.jpg
A jakou hraje roli cena
A jakou hraje roli cena panelu za 10 let, kdyz ho musim koupit ted? 😉 Nebo mi dodavatel 10 let pocka a pak bude akceptovat aktualni cenu? Asi ne, co…
Zbytek nikdo z nas netusi (kdo treba cekal soucasny propad ceny benzinu), takze soucasny stav je dobry odhad (nebo to povazuj za pozadovany prumer).
Mozna te to prekvapi, ale existuji i byty bez balkonu. A zjevne ve „spolecnem“ nebydlis, byva problem prohlasovat i opravy temer havarijniho stavu, natoz neco jako instalaci FVE. Nemluve o tom, ze tahle prazdna stena z obrazku bude nejspis na vychod nebo zapad, cili polovicni ucinnost (podle obrazku tady: http://www.ceska-solarni.cz/kalkulacka2011.php#) – cili potrebuju vykup alespon 8Kc/kWh, aby se to vubec zaplatilo…
EDIT: nasel jsem si puvodni clanek a neni to FVE, ale „ohrivaci“
Někdo hledá důvody,
Někdo hledá důvody, někdo hledá způsoby. To že je problém domluvit se na opravě havarijního stavu svědčí o „hlouposti“ většiny majitelů. Já osobně bych z takového sdružení asi odešel, nebo bych o tom začal minimálně přemýšlet. Jakou roli hraje cena panelů teď a za deset let? Asi stejnou jakou roli hraje na panelovém domě zateplení teď, nebo za deset let. Obojí má šetřit spotřebu energie. A čím dříve se začne, tím dříve se zaplatí.
Tím chci jen říci, že i kdyby solární panely, nebo izolační materiály zůstaly na stejné ceně jako dnes, tak jisté je, že nezůstane cena práce na stejné ceně. Tím jen říkám, že levnější to jistě nebude. 🙂
Kdyby to bylo moc levné, tak si většina z nás udělá ostrovní systém a co by zůstalo ČEZu…vládě….?? Oni už dnes vědí, že i úsporné led světla jim berou peníze. Představte si, že máte na provozovně 160 zářivkových trubic, které svítí cca 9hoď denně. Teď máte takových provozoven pět. No a když ty trubice nahradíte led světlem a na střechu si přidáte solární panely, tak dáte za rok ČEZu o cca 800tis. To je jedno luxusní auto, které si nekoupí management ČEZu. Až na to přijdou u Vás v paneláku, tak pak třeba začnou přemýšlet jinak.
No a někoho neodradí ani
No a někoho neodradí ani to, že bydlí v králikárně. Předci jenom na balkón se dají dát minimálně dva panely. Případně i paneláky mají střechu. Já mám výhodu, že pode mnou už jsou jen sklepy, takže jich tam mám 7. Moje 2kWp s 5kWh baterkama přišla na cca 130.000 Návratnost cca 14let, ale komfort zálohy atd… Kdyby prošla nová tarifní struktura, stačí mi i s rezervou jistič 2A i kdyby vůbec nesvítilo.
co jsem cetl tak v Rusku
co jsem cetl tak v Rusku jezdi zhruba 300 Modelu S. Takze celkem 500 EV mi prijde nejak malo…
btw: 4 CHAdeMO v cele Moskve? To je jich i v Praze vic teda 🙂
Ano, ale veřejně
Ano, ale veřejně přístupné a funkční jsou v Praze tak dvě.
a v Moskve jsou dostupne a
a v Moskve jsou dostupne a funkcni vsechny 4? 🙂 Netusim…
ext krabica s 2x 240v
ext krabica s 2x 240v klasikou + 1x 400v 16A + 400v 32A stoji 50eur + instalacia, takze nemusi ist o ziaden extremny vydavok.
Nech je to dokopy 100e a mame 4zasuvky 🙂
Aktivitu kvitujem a som velmi prekvapeny!
jako je to levná instalace
jako je to levná instalace pár zásuvek, to i v čechách ale protiváhou je zájem benzínek neinstalovat elektrifikaci + zákon omezující distribuci energie. Jinak je to velice jednoduchá věc, stačí nařízení vlády… jenže to by se muselo ve sněmovně makat :))) S takovým diktátem mají v tomhle v rusku výhodu 😀
Nikdo nerozdava elektrinu
Nikdo nerozdava elektrinu zadarmo, ani Rus. Takze ta nabijecka bude potrebovat nejake overene meridlo, dalkovy odecet ke kase atd. Tech 100-ecek na to asi nestaci.
Mam ale divny pocit, proc by rusove podporovali EV. Zrejme to je hezke PR a nakonec na elekrinu z dobijecek uvali nejakou likvidacni dan…
Proč by v Rusku podporovaly
Proč by v Rusku podporovaly EV? Myslím, že to je jednoduchý. Ty jako podnikatel by si všechen ten benzín, naftu, LPG nebo CNG prodal jiným ekonomikách, které po těchto surovinách baží a je nemají? Nebo to raději všechno prejazil?
V rusku je tolik ropy, plynu
V rusku je tolik ropy, plynu a ostatnich surovin, ze nemusi resit problem zda to muzou sami spotrebovat aby nechybelo na export. Ta jejich armadni vozidla maji spotrebu 2-3x tak vysokou jak by bylo technicky mozne a nikdo to tam neresi.
Přeji Rusku aby za sto a
Přeji Rusku aby za sto a více let, Lomonosova universita, dokázala dohnat svět i v elektromobilitě! Oni totiž ropné produkty nejsou nevyčerpatelné. A Rusko nakonec snadněji může dopadnout než ropné blízkovýchodní státy, jež si tento případ uvědomují včas.
Tak ja si preju, aby rusko
Tak ja si preju, aby rusko uz brzy prestalo existovat. Proto teda ta jejich univerzita toho nikdy nedosahne.
A proc tak slozite?, staci
A proc tak slozite?, staci nejaka jednorazova polozka jako za pouziti mycky. Napr. 50,-Kc, nebo podle typu auta a bohate to tu elektrinu zaplati.
Zadny drahy, nebo slozity elektronicky system neni potreba.
Ten vyzaduji jen birokrati treba v EU, aby se tam mohla dat cedulka placeno z dotaci eu a aby ty penize byly za neco videt, ze se jen tak neprohodili oknem.
no todle je spíš k
no todle je spíš k pousmání zpráva 🙂
Pořád lepší než naše
Pořád lepší než naše vláda, která dělá pro elektromobilitu kulový. A navíc Rusko alespoň není v totálním otroctví světových „elit“ jako my. Svět totiž není černo-bílý. Svět je šedý.
To je vidět, že je váš
To je vidět, že je váš svět dost šedý, když píšete takové blbosti o totálním otroctví;)
Chtěl by mít taky takové
Chtěl by mít taky takové růžové brýle.
kdo by chtel mit?
kdo by chtel mit?
Po dlouhé době aspoň
Po dlouhé době aspoň trochu pozitivní zpráva z Ruska. Nicméně mě poněkud udivuje, že zrovna Rusko, které je v podstatě na prodeji fosilních paliv závislé, podporuje elektromobilitu.
Sám jste si odpověděli.
Sám jste si odpověděli. Jsou závislý Na-Prodeji a ne Na-Pálení fosilních paliv. Čím méně fosilních paliv spálí, tým více je mohou prodat jiným.
Kděžto naopak Amerika – tzv. aubomobilovej národ, kde doslova úplně každý se poprvé v životě líbal na zadním sedadle auta a každá druhá žena přišla o svoji počestnost na přední kapotě v autokine – ta Amerika své fosilních zdroje skrblí a raději uměle vytváří konflikty pomalu ve všech oblastech světa bohatých na fosilie. Aby je pak mohla doma levně spálit ve svých velko objemovými motorech.
Naštěstí i tam několik místních pochopilo, že tímto tempem technosféra rychle vyčerpá zdroje planety, jejiž rozměry jsou konečnené a ne nafukovací, a založili Tesla Motors, Coda Automotive, VIA Motors, nebo Zero Motorcycles atd. Pořád ale je to jako výstřel šípy z luku proti tankové armádě.
USA neskrblí, pouze před
USA neskrblí, pouze před boomem břidlicových technik vyčerpalo většinu dostupných zdrojů na svém území a nové moc neobjevovalo. Teď je například plně samostatné jak v těžbě ropy i plynu a stalo se čistým vývozcem, což je dost neuvěřitelné..
Boha jeho, to jsou zase
Boha jeho, to jsou zase názory…
Jen tak na okraj, říká vám něco termín domácí spotřeba? Oni ti Rusové benzín nečepují zadarmo…