Čína zkouší vlak s rychlostí 2900 km/h

Čínští vědci z univerzity Jiao Tong představili koncept magnetického rychlovlaku (maglev) schopného dosáhnout bezmála trojnásobné rychlosti zvuku. Vědecký bulvár? V žádném případě. Číňané chtějí pouze přivést k životu více než 100 let starou myšlenku vlaků pohybujících se v tunelech s odsátým vzduchem.

Ve speciálním testovacím tubusu není téměř žádný vzduch
foto: Univerzita Jiaotong

Maglev, neboli vlak pohybující se na magnetické polštáři, je již několik desítek let známou technologií. Komerční provoz vlaků maglev v současné době funguje v Japonsku a Číně.

Vlaky Maglev se dokáží pohybovat obrovskou rychlostí. Například maglev jezdící v čínské Šanghaji dosahuje maximální rychlost 431 km/h. „Magnetické vlaky“ jsou schopny dosáhnout mnohem větších rychlostí, ale narážejí na tvrdého protivníka – odpor vzduchu.

„Jestliže jedete rychlostí 400 km/h, více než 83 % trakční energie se ztratí díky odporu vzduchu,“ říká Deng Zigang z univerzity Jiaotong. Doktor Zaigang jako řešení navrhuje vytvořit uzavřený kolejový koridor s odstátým vzduchem, téměř vakuem.

Myšlenka železničních koridorů zbavených vzduchu však není čínským objevem. Myšlenku vlaků pohybující se ve vakuu (angl. termín vactrain) zkoumal již ve druhém desetiletí 20. století legendární americký (raketový) inženýr Robert Goddard. Výpočty ukazují, že teoretická rychlost vlaků „vactrain“ leží někde v rozmezí 6400–8000 km/h.

Vactrain

Ve zkušebním voze je místo i pro člověka. Testy probíhají samozřejmě bez lidské osádky.
foto: Univerzita Jiaotong

Na přelomu tisíciletí se pak ve Švýcarsku uvažoval projekt vysokorychlostní magnetické dráhy Swissmetro. Počítalo se výstavbou tunelů zbavených vzduchu, kde se budou pohybovat vlaky rychlostí až 500 km/h. Projekt však šel v roce 2009 do likvidace.

Myšlenku vakuových koridorů využívá i megalomanský projekt Transatlantického tunelu spojující Evropu a Severní Ameriku. Projekt však zatím patří do říše sci-fi.

Vlaků vactrain nebo maglev se však v Evropě nebo Spojených státech hned tak nedočkáme. Evropa dala přednost klasickým kolejovým vozům a v Severní Americe se stavba prvních vysokorychlostních kolejových tratí teprve chystá.

Naopak Čína, hltající nejmodernější technologie z celého světa a snažící se drát na světovou technologickou špičku, neváhá do podobných projektů investovat miliardy dolarů.

Deng Zigang již postavil zkušební trať s poloměrem 6 metrů, ve kterém se pohybuje zkušební vozítko maximální rychlostí 50 km/h. Rychlost je omezená malým poloměrem zkušební dráhy.

Jde však zatím o první kroky k osvojení si komplikované technologie, především technologie stavby tunelů zbavených vzduchu. Čínští inženýři připravují stavbu větší testovací tratě, kde již bude možné dosáhnout větších rychlostí.

14 Comments on “Čína zkouší vlak s rychlostí 2900 km/h”

  1. Zabezpečit vakuové trubice
    Zabezpečit vakuové trubice proti poškození zvenčí na tisíci kilometrech je nemožné.
    A představit si co se stane s vlakem jedoucím 2000-3000 km/h při nárazu do vzduchové zdi je docela zábavné.
    Navíc by daný vlak musel mít veškerou zásobu vzduchu na cestu s sebou (což letadla nemusí).
    No jsem opravdu zvědav kam se dostanou s realizací a zabezpečením.

  2. Je to hlupost z hladiska
    Je to hlupost z hladiska bezpecnosti. To pad lietadla je neporovnatelna sanca na prezitie. V pripade akejkolvek netesnosti kabiny roztrha cely maglev na kusy, pasazierom roztrha pluca, clovek exploduje. Uz vidim ludi ako sa tam hrnu. Takze miliardovy projekt a bez realneho splatenia a uplatnenia. Mozno sa najdu ludia ktorych to oslovi, ktory mavnu rukou nad rizikom, jasne aj lietadlo je risk. Ale len do prvej tragedie, do prvych fotiek ak vobec budu i cez stvorceky publikovatelne…

    1. Tak to choďte povedať
      Tak to choďte povedať Číňanom, určite uvítajú nového odborníka-skeptika, vraj ich majú nedostatok. Zaujímavé je, že také lietadlo, ktoré lieta vo výške 10km, v nízkom tlaku, nízkej teplote, kde každá závada môže byť fatálna je aj napriek tomu stále najbezpečnejší dopravný prostriedok.

      1. Ta zázračná síla je
        Ta zázračná síla je vákuum a rychlost. Pokud dojde k tomu, že bude i malá netěsnost v pohybující se kapsli rychlostí zvuku, tak dojde k totální destrukci včetně osádky. A kdyby se podařilo zpomalit, nebo i zastavit, tak spadne-li tlak v kabině na úroveň blízké vakuu, také osádku nic dobrého nečeká – začne se jim vařit krev i při pokojové teplotě.

          1. Je to sice hypotetické,
            Je to sice hypotetické, protože jsem to fakt nezkoušel :-), ale: Pokud začne unikat vzduch z oné kabiny, tak se to ve vakuu začne chovat jako tryskový motor. Tj. začne proudit vzduch ven a vychýlí kapsli na opačnou stranu. Pokud se to stane, tak by mohla kabina začít drhnout o stěnu a v dvojnásobné rychlosti zvuku je to totálka.
            Otázka pro specialisty: Pokud by se kapsle pohybovala rychlostí zvuku a výše ve vakuu, tak se nic asi neděje, protože se kapsle o skoro nic netře. Ale když se dostane do kontaktu se vzduchem který unikne z ní, tak dojde k hypersonickému třesku? No a pokud jo, tak hypersonický třesk v potrubí mi zaznívá taky totálkou.

    1. Ano máte pravdu – Čína
      Ano máte pravdu – Čína země NEZNÁMÝCH možností! Proč něco podobného nenapadlo Evropany. Maglev – byl popisován ve vědeckofantastických románech nejen Stanislava Lema ale i bratru Strugackých a náš František Běhounek si toto medium neodpustil. A, že je to neuskutečnitelné, vidíme(-te) za pár let. Možná za pár desetiletí s budete z archaického walkmana přehrávat tukot železničních kol v magnetické patroně podobné z potrubní pošty.

Napsat komentář