Neustálý růst cen pohonných hmot přinutil řidiče a tím i výrobce automobilů, aby se velmi obezřetně zajímali o spotřebu automobilů. Avšak nejen úsporné motory mohou šetřit palivo, ale také tzv. hypermiling, nebo-li používaní technik maximalizujících efektivnost spotřeby paliva. Jednou z nich je i udržování konstantní rychlosti v městském provozu a k tomu nám napomůže nový systém nazvaný SignalGuru.
foto:Princeton
Největší spotřeba paliva vzniká během projíždění ulic měst, kdy je řidič neustále nucen zastavovat a znovu rozjíždět svůj automobil. Udržování stálé rychlosti často překazí červená barva na semaforech, která jakoby naschvál naskočí ve chvíli, kdy se blížíme ke křižovatce.
Nicméně vědci z univerzit MIT a Princetonu nyní přišli s novým systémem, který shromažďuje obrazová data z kamer chytrých telefónů upevněných na palubní desce, které detekují barvu na semaforech. Na nich se pak řidič také dozví v jaké optimální rychlosti má udržovat svůj vůz, aby dojel ke křižovatce ve chvíli, kdy bude na semaforech svítit zelená a nemusel tak zastavit.
České elektromobily EVC Group si rozumí s Androidem
„Zkušební verze systému graficky zobrazuje optimální rychlost, ale počítá se, že v budoucí komerční podobě systému bude využíváno hlasové rozhraní,“ řekl vedoucí projektu Emmanouil Koukoumidis. Vědci také testovali eventualitu systému, která řidiči doporučovala zrychlit, aby stihl na semaforech zelenou. Posléze však vědci od tohoto záměru raději upustili.
Ovšem není to pouze úsporná jízda, kterou by mohla nová technologie v budoucnu poskytnout. Koukoumidis tvrdí, že systém může být využit pro různorodé aplikace, jako je například zobrazování cen pohonných hmot na jednotlivých čerpacích stanicích nebo informace o volných parkovacích místech. Systém také může řidiči doporučit, aby vjel do postranní ulice a vyhnul se tak přeplněným hlavním tahům.
foto: Princeton
Systém SignalGuru byl testován ve městech Cambridge v Massachusetts a v Singapuru. V Cambridge, kde je střídání světel měněno v pravidelných intervalech, byl podle vědců systém schopen předpovědět okamžik změny osvětlení s průměrnou chybou dvou třetin vteřiny a pomohl tak snížit spotřebu paliva v průměru o 20 %.
Naproti tomu v Singapuru, kde se interval změny barvy světel mění v závislosti na změnách provozu, se chyba předpovědi zvýšila nepatrně nad jednu vteřinu. Netuším, jak by na tom byla s úsporou paliva jízda se systémem SignalGuru po našich městech, ale domnívám se, že by to za zkoušku stálo.