Ve středu 6. března se na půdě Vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě uskutečnil odborný seminář s názvem „Novinky v dopravní technice“. Významná část semináře byla věnována nákladní a železniční dopravě. Zajímavou koncepci železnice budoucnosti představil pan Ing. Jiří Pohl ze společnosti Siemens.
foto: Siemens
Železniční přeprava má nejen v Česku bohatou historii a významnou tradici. Vždyť se u nás stala v zásadě prvním prostředkem hromadné přepravy osob i zboží – trať císaře Ferdinanda představovala v polovině 19. století pro Rakousko-Uhersko klíč k rozvoji monarchie.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Železnice v České republice zaostává za silnicemi o 50 let
Železnice je jediná udržitelná doprava
ROZHOVOR: Jan Maj, šéf divize Siemens Mobility o budoucnosti železnice
Dnes se bavíme o velkém potenciálu železniční dopravy, avšak právě technická úroveň železnice brání jeho maximálnímu využití. Tratě z 19. století nejsou schopny konkurovat současným dálnicím (i když o jejich kvalitě by se dalo pochybovat) a železniční vozidla, mnohá z 20. století, nekonkurují současným automobilům, autobusům a letadlům.
Vysokorychlostní vlaky jsou klíč
Klíč k budoucímu úspěchu a atraktivitě železnice spočívá ve výstavbě takových tratí, které poskytnou takovou časovou akcesibilitu, které nebudou moci automobily konkurovat.
Z tohoto pohledu lze největší potenciál spatřovat na trase Praha – Ostrava, kde navíc nástup soukromých dopravců předznamenal alespoň malou revoluci v kvalitě, službách cenách a bonusech pro cestujícího v osobní železniční dopravě na koridorových tratích.
A potenciál úspor investičních nákladů na výstavbu těchto vysokorychlostních tratí tkví v použití moderních vozidel s nízkou energetickou náročností. Je nutné se na problematiku dívat také v širším měřítku – nezbytností je evropská integrace tuzemské železniční sítě, a to nejen se sousedními státy.
Energetická náročnost
Právě železnice má oproti ostatním druhům dopravy ohromnou výhodu – jako jediná není v tak markantní míře závislá na kapalných uhlovodíkových palivech – jen kolejová doprava má alternativu za kapalná uhlovodíková paliva, která zajišťují 95 % dopravních výkonu a spotřebují k tomu 58 % veškeré těžby ropy.
A příležitost, kterou přináší eskalace cen kapalných paliv nutnou k vytvoření rovnováhy k vyrovnání s nabídkou a poptávkou, by si železnice neměla nechat ujít. Málokdo si například uvědomuje, jakou výhodu mají vlakové soupravy a jednotky výhodu oproti automobilům i z pohledu aerodynamiky.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Rychlovlaky a vysokorychlostní tratě v ČR – mají budoucnost?
Za jednou čelní plochou překonávající odpor vzduchu je spřáhnuto několik vozů přepravujících mnoho řad cestujících, kdežto v případě silniční dopravy musí odpor vzduchu překonávat každé jednotlivé vozidlo. Uvědomujeme si vůbec, kolik energetických úspor v sobě ukrývá tento faktor?
Česká republika a vysokorychlostní tratě
Jak již bylo výše zmíněno, významným faktorem je, zdali vede souběžně s koridorovou tratí dálnice. Na trase Praha – Ostrava tomu tak není, kdežto v úseku Praha – Brno dnes železnice nedosahuje kratších přepravních časů než dálnice, což zde zcela zásadně ovlivňuje rozvoj železniční dopravy. Lze očekávat, že výrazně do tohoto „boje“ promluví to, jakým tempem a kvalitou budou naše dálniční síť růst.
Je tedy jasné, že vlak musí jet podstatně rychleji než automobil. Dnes se to mnohdy stále nedaří ani na trase Praha – Ostrava, kde mohou být rychlé vlaky brzděny souběhem s vlaky pomalými. Pokud bychom investovali do čistě vysokorychlostních tratí, naskytly by se nám úspory v podobě kratších mostů a tunelů, větších sklonů a menších poloměrů oblouků.
Železniční doprava dnes bohužel plní pouze okrajovou roli a nemá významný vliv na energetickou náročnost dopravy. Potenciál železnice není ke škodě jí samé i ke škodě společnosti využit, a nyní přichází ten pravý čas to změnit.
Audiovizuální záznam ze
Audiovizuální záznam ze semináře je možno zhlédnout zde: https://www.youtube.com/watch?v=fQ0mS8GzhRs
Tóprá Céstyn. Jén ták
Tóprá Céstyn. Jén ták dal. Gráf táké móc tópré. Fšé vysfjétlit.
Dobry den..jen
Dobry den..jen poznamka..jaderna energie je „eco“..jako jedina ze spolehlivych a zaroven vykonnych zdroju energie schopnych zasobovat zeleznicni trat.
Jadro je spolehlive, je
Jadro je spolehlive, je vykonne… ale fakt neni eco :D. Je to dobrej mezistupen, nez se vyresi problem konzervace energie z alternativnich zdroju. Fakt nejsem pro to, aby se ted hned vyply jaderne elektrarny… ale jsem napr. silne proti tomu, aby se spoustely nove…
Zajímalo by mne, co je dle
Zajímalo by mne, co je dle vás víc eko než štěpné elektrárny… leda tak elektrárny fúzní… jo a život na stromech.
Takze promo tentokrate od
Takze promo tentokrate od vyrobce vlaku :D.
Kdyby Siemens jen nedodal soupravy, ale rovnou v ramci PPP projektu tu trat postavil a provozoval… tak by bylo zajimave, jestli by do toho prezentovani sel tak srdnate nez jen s vizi prodeje hardwaru :D.
Vzorecek zanedbava plochu frontalniho prumetu.. ale dejme tomu.. a graf naprosto neodpovida… za prve by to mely byt vsechno paraboly zacinajici v [0,0] (takhle to vypada, ze vlak do urcite rychlosti neklade odpor vzduchu). Dale, pri fixni hustote prostredi a frontalnim prumetu i plose by ty grafy vzdusnych prepravovadel mely byt stejne..
Jenze oni tam zapocitavaji, ze vlakem jede hodne cestujicich (jiny vzorecek 🙂 )… ale, kdyz uz rikam takove A, tak bych mel rict i B v tom, kolik energie stoji uvest do provozu ty tuny vagonu, cestujici necestujici.
A kdyz uz chci na 200 lidi palit ty elektromegawatty a delat ze jsem hrozne „eco“, tak se musim koukat, jestli je nahodou nemam z temelina.. To se ale samozrejme tyka vsech elektrovozitek.
Jsem se prehlid… ony na
Jsem se prehlid… ony na obrazku zacinaj v [0,0], akorat moc nepripominaj parabolu..
to a weepy:
K tomu vašemu
to a weepy:
K tomu vašemu za B):
ano, vlak při akceleraci spotřebuje kupu energie, ale právě další výhoda elektrických vlaků je možnost jednoduché rekuperace energie-elektřina se vrátí do drátů a nejsou potřeba složité baterie.
A to se tady ještě myslím nezmínil řádově menší valivý odpor…
Nj, kazde B) ma svoje C), a
Nj, kazde B) ma svoje C), a kontraargumentu je vice nez pismen v abecede.. mate pravdu, tohle tam taky melo zaznit… proste nam Siemens nenaserviroval komplexni a objektivni pohled (prekvapive).. ja osobne si myslim, ze mame hromadu dluhu a je potreba to zohlednit v kazdem „verejne prospesnem“ megaprojektu, at jde o Blanku nebo cokoliv jineho..
Předně se musím podívat
Předně se musím podívat na to zda mi netečou z uhelný elektrárny, která je zdrojem většího množství ionizujícího záření než bezproblémový Temelín. Ono palivem tam není směs s obsahem 100% izotopů uhlíku. Nehledě na vámi nenáviděné CO2.
Jinak doufám, že se shodnem na tom, že rozvodná soustava potřebuje stabilní zdroje a ti ostatní jsou víc cool než užitečné.