Česká vláda chystá šrotovné i dotace na elektroauta

O tom, že stát chystá dotace na nákup elektromobilů jsme psali už koncem minulého roku. Od té doby byl schválen Národní plán čisté mobility, objevily se dotace pro firmy a podle iDnes.cz se nejspíš brzy dočkáme konečně i dotací pro jednotlivce.

Česká vláda by už v příštím roce mohla představit dotace na nákup elektromobilů pro firmy a jednotlivce. Uvažuje se také o šrotovném.
foto: Hybrid.cz

Magazín iDnes.cz informuje, že Ministerstvo životního prostředí chystá už na letošní říjen dotační výzvu pro kraje a obce, která umožní nakupovat vozidla s alternativním pohonem. Od roku 2017 by záběr mohl být rozšířen na jednotlivce či firmy.

Dotace poputují z Národního programu životního prostředí, celkem má jít o 150 milionů Kč. Prozatím není jasné kolik bude činit dotace pro jednotlivé typy vozidel. Zatím se operuje s 50 000 Kč pro auta na plyn (), 100 000 Kč pro plug-in hybrid a 150 000 Kč pro elektromobil.

Ministerstvo průmyslu a obchodu zase podle iDnes.cz připravuje návrh na finanční příspěvek na ekologickou likvidaci vozu, neboli šrotovné. O něm se uvažovalo už v roce 2009, ale zavedeno nakonec nebylo. Šrotovné bylo zavedeno v Německu či na Slovensku jako jeden typ podpory omlazení vozového parku a rozhýbání trhu s novými auty.

82 komentářů u “Česká vláda chystá šrotovné i dotace na elektroauta”

  1. Šrotovné na nákup
    Šrotovné na nákup ekologických aut zatím nebude. Ministři se nedohodli

    Vláda v pondělí přerušila na měsíc projednání návrhu na zavedení příspěvku na vyřazení přestárlých aut z provozu a na pořízení vozů na alternativní pohon od roku 2018. Ministerstvo průmyslu a obchodu tak chce přispět k omlazení tuzemského vozového parku, jehož průměrné stáří činí 14,9 roku.

    Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/vlada-odlozila-jednani-o-prispevku-na-nakup-ekologickych-aut-p5j-/ekonomika.aspx?c=A160913_072730_ekonomika_nio

      1. Proste se tomu nebude rikat
        Proste se tomu nebude rikat spotrebni dan, ale dan z vlastnictvi elektromobilu. At uz pausalem (podle nejakeho prumerneho dojezdu) nebo na konci roku majitel poda danove priznani s najetymi kilometry. Zpusobu je urcite dost, pokud bude politicka vula (a ta bude jakmile se pocty dostanou nad netrivialni, bohuzel).

      2. Samozřejmě, že odliším
        Samozřejmě, že odliším – prostě zákonem. Zakážu nabíjet auta elektřinou pro vytápění a pokud si budete chtít nabíjet auto doma v garáži, budete muset mít druhý elektroměr, ze kterého budete poslušně platit vyšší cenu. A jestli ne, tak okrádáte stát na daních úplně stejně jako karuseloví podvodníci s DPH, takže šup s vámi do basy.

        Takhle to přece už teď funguje u plynu – chcete mít v garáži vlastní plničku na své CNG auto? Klidně, ale dva plynoměry a za plyn do auta pěkně platit víc než za plyn na vytápění.

        Řekněte jediný důvod, proč by to nemohlo jít stejně hladce s elektřinou. Stačí přece odhlasovat jeden zákon a je to.

        1. Ještě by mě zajímalo,
          Ještě by mě zajímalo, jak se bude porušení toho hypotetického zákazu prokazovat.

          Plnička na plyn je asi dobře vidět a lze podle její přítomnosti v garáži na leccos usuzovat. Ale na základě přítomnosti prodlužky v garáži asi těžko něco prokážu.

              1. Tak predpokladejme, ze FV
                Tak predpokladejme, ze FV elektrarna se jen tak snadno neschova a driv nebo pozdeji ji vsimavy urednik nebo soused nahlasi.

                Takze to udelam jako u cerneho odberu (pocita se, ze clovek celou dobu odebiral maximum, co dovoluje jistic) – pokud nemam zaplombovane meridlo, vezme se instalovana kapacita, napocita se, ze vyrabela celou dobu (24/7) naplno a podle toho se dodani… Nebo znovu to, co jsem napsal na zacatku – nebudu danit vyrobu, ale „vlastnictvi spotrebice“ (auta).

                Proste jedina sance je, ze EV budou jeste dlouho natolik minoritni, aby to nikomu za tu praci nestalo…

                1. Podle mého názoru je to
                  Podle mého názoru je to natolik problematické a vůči podvodu náchylné, že je to prakticky neproveditelné. Stáčení tachometrů je český sport. Stát v podstatě nemá šanci dokázat, že člověk s tím autem jezdí.

                2. Presne proto jsem zminoval
                  Presne proto jsem zminoval to prehozeni dukazni povinnosti na poplatnika (urad si usetri praci).

                3. A poplatník doveze
                  A poplatník doveze „důkazy“ že s autem ujel 20 km ročně.

                4. Nezlobte se na mně, s tím
                  Nezlobte se na mně, s tím trolem nemá cenu diskutovat. Bohužel to, že existují v této zemi lidé, kteří by rádi zdanili druhým i vzduch a svoboda je pro ně prázdný pojem, je přesně příčina té situace, že jsme tam, kde jsme (důsledku). Protože i oni mají právo volit.

                5. Vazeny pane Radovan, kde
                  Vazeny pane Radovan, kde jsem rekl, ze bych rad nekomu neco zdanit?
                  Pokud si prectete znovu, co jsem napsal, pisu, ze KDYZ SE STAT ROZHODNE ZDANIT, je spousta moznosti jak to udelat a kterym se tezko pujde vyhnout.

                  Jen tak nejak neziju v ruzovem (pardon, zelenem) snu, ze „stat“ neco NEMUZE, kdyz bude chtit. Jestli to udela nebo neudela, je samozrejme jina otazka a zrejme i dost zalezi na tom, co se komu bude vic hodit.

                  Dekuji za objasneni.
                  Vas P.T. trol.

                6. Stát jsme MY! Uvědomujete
                  Stát jsme MY! Uvědomujete si to?

                7. Mozna jsem pesimista, ale
                  Mozna jsem pesimista, ale tomu bych veril, pokud by tu byla prima demokracie (ktera ma zas jine nesvary, zvlast v zemi, kde nadpolovicni vetsina obyvatel ma alespon nejaky prijem od statu)…

                  Jak to vidim, tak jednou za cas mame „moznost vybrat“ par zastupcu, kteri jsou neodvolatelni a bez nejmensi povinnosti respektovat to, proc jsme je vybrali. A zbyla (naprosta) vetsina aparatu nema s pranimi a potrebami zbytku obcanu spolecneho vubec nic (krom toho, ze ma stejnou obcanku).

                  A co jsme slysel od nekolika pribuznych a znamych, co se system pokouseli „zmenit zevnitr“ (kandidovali do obecnich zastupitelstev), tak v realu to funguje tak, ze bud se prizpusobi starym poradkum nebo je system semele a vyplivne…

                  Ale to uz jsme hodne OT a s dovolenim na tohle tema dal diskutovat nebudu.

          1. Sorry, ale je to pořád
            Sorry, ale je to pořád úplně to samé. Elektroauto je v garáži ještě méně k přehlédnutí než plnička a prokazovat, že jsi nepoužil plničku a že jsi nenabil elektromobil budeš muset ty, protože stát povinnost cokoliv dokazovat elegantně převede na tebe, přesně jak píše e-Ryc a jak už mnohokrát předvedl.
            A pokud to lidi začnou obcházet, tak to povede ke zdanění VEŠKERÉ elektřiny spotřební daní, protože co kdyby ji náhodou někdo použil k nabíjení auta, že? Myslíte, že to je nesmysl? Tak se podívejte na účtenku, komu šly vaše peníze když jste si naposledy koupili flashu, kartu do foťáku nebo harddisk.

  2. Obecne som proti dotáciám,
    Obecne som proti dotáciám, ale ak už dotácia, tak do infraštruktúry.
    Efekt by bol podla mňa plošný na rozdiel od dotácie pre konkrétnych vybraných zopár vyvolených.
    Predstavoval by som si to tak, že by zriaďovatelia verejných nabíjačiek dostávali refundáciu za prečerpané kWh. Dočasne v pohode aj výrazne viac ako je koncová cena elektriny.

    Benefity:
    – Efekt by bol plošný pre celé obyvateľstvo, resp. pre podstatne väčšiu časť populácie.
    – Minimalizovali by sa prevádzkové náklady pre prevádzkovateľov nabíjačiek.
    – Nové nabíjačky by boli stavané postupne na čo najfrekventovanejších miestach.
    – Firmy s veľkými vozovými parkami by boli motivované postaviť na svojom verejnom parkovisku verejné nabíjačky. Ak by ich blokovali zbytočne iba svojimi autami, prichádzali by o zisk a teda by bol systém samoregulovateľný.
    – Firmy by boli motivované obmieňať svoj vozový park za elektromobily – prinášalo by im to ešte výraznejšiu úsporu na prevádzkových nákladoch.
    – Rýchlonabíjačky by automaticky zarábali viac – dokázali by dodať viac kWh oproti pomalým nabíjačkám. Zároveň by ale prevádzkovateľom zarábali aj lacné, pomalé nabíjačky ktoré sú tiež potrebné. Vznikali by napr. nové zásuvky pre pomalé nabíjanie na sídliskách a v obchodných centrách.

    Pri refundácií 5 Kč/kWh a priemernej spotrebe 25 kWh/100 km to vychádza na 120 miliónov kilometrov. To by zatiaľ asi stačilo. Postupne by refundácia mohla ísť každý rok o nejaké % dolu, ale infraštruktúra by už bola vybudovaná a čiastočne zaplatená.

    1. Fajn, dotace nee – a jak
      Fajn, dotace nee – a jak chceš dosáhnout toho, k čemu jsme se jako ČR zavázali? A kdo bude platit flastr za neplnění? Na nablíječky Ti prdím, tam kde potřebuji je jich dost (230V/16A). Počet nablíječek cenu vozu nesrazí a to znamená nepřiblíží běžnému ovčanovi. Nebýt celosvětově dotací do FV, tak dnes panel furt bude za 20 litrů. Kusovostí se za 20 let dosáhlo toho, že jej dnes může mít kdekdo kdo má v ř..i díru.

      1. Nabijecky rozhodne tam kde
        Nabijecky rozhodne tam kde jsou treba (dalkove trasy) nejsou (nebo minimalne ne v poctu schopnem obslouzit vetsi nez trivialni mnozstvi aut).

        Ohledne dotaci nebo jinych podpor, docela chapu proc se do toho politici nehrnou – tezko vysvetlit volici s cistym prijmem pod 20k, ze je treba zadotovat auta za milion (aby to pokrylo alespon par modelu). Nebo to same v blede modrem pro „nejakou zasuvku“ (nabijeci stanice).

        EDIT: udelal jsem takovy pokus s heatmapou od google maps a zdejsim seznamem stanic – cim cervenejsi, tim vic nabijecek v dosahu. Klikanim na Range se meni dojezd auta, klikanim na Quick/All jestli se zohlednuji jen rychlonabijecky nebo vsechny. Pravdepodobne to neni 100%, jen me zajimalo, jak to vypada.

      2. Existujúce záväzky by som
        Existujúce záväzky by som predsa riešil nepriamou dotáciou – kompenzáciou za využívanie elektriny v elektromobiloch. Presne som svoj návrh popísal v predošlom komentáre.

        Počet nabíjačiek nezrazí výšku vstupnej investície, ale umožní aspoň uvažovať nad elektromobilom. Tzn. výrazne zväčší okruh možných záujemcov o elektromobily. Aktuálne ani keby sa mi na účte potulovalo zvyšných 30 000 € na 24 kWh Leaf, mal by som obavy kúpiť si ho kvôli nedostatočnej sieti nabíjačiek. Resp. ja by som si ho kúpil ako fanda elektromobilizmu a odignoroval by som problematické nabíjanie, ale sused ktorý nie je vyslovene fanúšik, nad ním určite ani neuvažuje. Nemá ho totiž kde nabíjať. Áno, tak ako veľká časť populácie, bývam na sídlisku.

        Zjednodušenie legislatívy stavby nabíjačiek a refundácia za nabité kWh by zároveň motivovali ku kúpe aj susedov zo sídliska.

        Je jasné, že zatiaľ je vstupná investícia do elektromobilu vyššia ako do spalováku, ale pri celkových nákladoch na km počas životnosti vozu (v prípade nabíjania zadara) by už začínal byť elektromobil vo svojej triede konkurencieschopný. Resp. ušetrená platba za palivo by dorovnávala vyšší leasing.

    1. Jistě. Stačilo by dát na
      Jistě. Stačilo by dát na EV DPH 0%. Pro podnikatele-plátce dph to nebude mít dotační efekt, pro běžného občana to bude sleva 21% z ceny vozu a stát nemusí vytvářet úředníky pro vymýšlení dotační mašinérie.
      Musí stát parazitovat na něčem co lidem ve městech zlepší vzduch a hlukovou zátěž?

        1. Já bych zase šel i klidně
          Já bych zase šel i klidně do záporné daně. Jenže to by většina lidí přispívala více na ta dražší EV.
          Proč musíme vytvářet dotace, když stačí snížit daňovou zátěž? A u EV je to snadno kontrolovatelné jak u motorek, aut, autobusu, traktorů, dodávek …., atd.
          V autosalonech by se líp pro běžného občana porovnávala výsledná cena.
          Kia Soul v benzínu, v naftě, vs verze EV. Stát by nikdo nemohl napadat, ze zvýhodňuje někoho kdo si výběhal dotace a jiný na ně nedosáhl, protože nesplnil jednu hloupou podmínku dotace. A nikdo by nemohl říct, že to zvýhodnění bylo jen pro někoho a že stát nedělá nic pro lepší životní prostředí ve městech. Automobilky všech zemí snažte se.
          Když dárky, tak pro všechny

  3. Visia je jen 24 kWh nová od
    Visia je jen 24 kWh nová od 730 tis. Jako nový vůz snad v dnešní době horší volba – toto se dá jako starší vůz na mobile.de přivézt za 400 se všemi poplatky (vč. 6,6 kW palubní nabíječky). Když už, tak se budu snažit o 30 kWh. Za rok musí 24 kWh hodně spadnout na ceně, aby to někdo chtěl. (Mám přes 5000 km na půjčených Leafech a KIA Soul za 3 týdny).

      1. Leaf nebo Kia? To přesně
        Leaf nebo Kia? To přesně řeším!Zájemci by měli vyzkoušet obojí, než se rozhodnou. Moje silné překvapení, že oba vozy mají prakticky stejné funkce, jen v jiném provedení a hlavně designu (určitě „opisovali“). Ve videích testovačů Leafa, chybí některé funkce, co třeba kritizují a ani přitom neví, že tam jsou. Při rozhodování nezapomenout na dodávku e-NV200, která řeší zase jiné nároky. Vše má svoje.

  4. vpodstate nejvetsi smysl
    vpodstate nejvetsi smysl dava ta cast na hybrid, tam se da snizit cena celkem o vyrazna procenta u Yarisu a Aurisu kde to cenu snizi na startovnich 265 (365) a 400 (500) tisic 🙂 Auris TS tim dava celkem dost smysl a startoval by s cenovkou jen 17 tisic nad zakladni motorizaci v benzinu a byl by o 34 tisic levnejsi nez zakladni dieselova varianta 🙂

    1. Smysl by to možná mělo,
      Smysl by to možná mělo, ale!
      Jak donutit občana, který by si nahodou koupil plug-in hybrida jezdit ve městě na elektřinu, když bydlí v paneláku a nemá kde nabíjet ani na těch cca 20-50km? Že by si koupil Golfa GTE za milión s dotací 100tis.Kč? No nevím.

      Jak by se to líbilo domácí Škodovce? Ta levný hybridy nedělá.
      Postav proti Yarisu hybridu například Fabii v automatu a cokoliv většího v automatu od Škodovky. Tuším, že tohle neprojde.

      Ps:Yaris ani Auris není plug in hybrid.

    1. Pán se zapomněl
      Pán se zapomněl vyjádřit, kolik má najeto km s EV. Já bych tipl, že v tom ani neseděl a EV viděl jen někde na obrázku. Navíc jeho představa je, že v garáži je potřeba nabíjecí stanice. Že k tomu stačí jen zásuvka – o tom nemá ani páru.
      I u prodejců Nissan se člověk dozví, že v garáži potřebuje Wallbox za drahý peníz. Jak se má pak člověk neznalý v elektro oboru rozhodnout pro koupi EV? Když kolem je spousta „odborníků“, kteří šíří totální nesmysly.

      1. Ten pán jistě nikdy
        Ten pán jistě nikdy neviděl bezemisní CCS uhelnou elektrárnu Schwarze Pumpe u německého Sprembergu. Ten pán si nevšiml, že nám tu za posledních pár let vyrostlo množství solárních, větrných elektráren. Pán neví, že uhelné elektrárny jsou provozem dražší, než alternativní a že se od uhlí odchází.
        Ten pán měl říci, že když si koupím nový vůz, že si s ním koupím taky problémy.
        Ono koupit si CNG taky není výhra, když je stanice vzdálená přes 20km. Dojíždět plnit CNG a zbytečně ujet xx km mi přijde jako hloupější, než to doma nabíjet ze zásuvky, nikoliv z „drahého“ wallboxu.

        Pán měl také říci, že výstavba CNG stanic něco stojí a že přechodem z ropy na plyn se dostaneme ze závislosti ropné lobby na závislost na plynové lobby. Pán měl také říci, že CNG auta jsou hlučná a mají výfuk stále ve městě, kde žije nejvíce obyvatel.

        Ten pán redaktor nám neřekl to hlavní. Kolik ujede denně kilometrů a s čím jezdí a kde jezdí právě on.

        🙂

        1. Já osobně mám rok CNG
          Já osobně mám rok CNG oktavii (najeto 28000) a jsem maximálně spokojen. Ať jedu na jakoukoli stranu, mám pumpu do 20 kilometrů, což s dojezdem na nádrž cca 420-490 km je v pohodě a navíc mám druhou benzínovou na cca 900 km, takže žádný stresy co kdyby náhodou Cng nevyšlo. Průměrnou spotřebu mám 3,0až 3,4kila na 100km, což při ceně 24,5Kč/kg vychází na cca 0,7-0,8Kč na km. Přiznám se, že nevím na kolik vyjde 1 km na elektřinu z domácí zásuvky např u leafa, ale nevěřím, že je to výrazně levněji. A tankovat po cestě elektřinu za 6-10Kč na KWH – no to snad ani náhodou.
          A jakou máte jistotu, že ta Vaše elektřina pochází zrovna z obnovitelných zdrojů? Zvláště například při dobíjení v noci, v zimě… A co superchargery, co nabíjejí 50kW a více, víte jak musí být naddimenzovaná siť, aby zničeho nic nakrmila x aut, jejichž majitelé si jdou např na oběd?

                1. Ano, pokud to berete
                  Ano, pokud to berete doslova, tak ano. Nícméně dodaná energie je ze stejného zdroje, jako u všech ostatních využívaných zdrojů energie s výjimkou jaderných a geotermálních.

                2. No, štěpení jader uranu
                  No, štěpení jader uranu je možné jen díky tomu, že jej ta předchozí supernova vytvořila fúzí a geotermální má podstatu vzniku tamtéž – teplo vzniklo při formování naší planety. Jediná energie, která by byla navíc by byla fúze, ideálně jader vodíku.

                3. Mluvíme tu ovšem o Slunci
                  Mluvíme tu ovšem o Slunci a sluneční soustavě jako uzavřeném cyklu. To bychom mohli tvrdit, že i ta fúze má podstatu ve velkém třesku a bez něj by nic nebylo. Původní příspěvek byl samozřejmě vtip a vy jste ho nepochopil.

          1. Věřím, že jste spokojen
            Věřím, že jste spokojen s CNG Octavii na které máte najeto 28tis. Dokud Vám nepreskočí třeba rozvodový řetěz. Pokud máte pumpu CNG v dosahu není co řešit.
            Krátko a střednědobý vývoj v metodách těžby paliv (ropy i plynu) vede ke snížení finančních výhod provozu CNG vozidel. O tyto vozy proto v budoucnu může být menší zájem.

            Spotřební daň z CNG:
            2007–2011 sazba 0 Kč/t (0 Kč/m³);
            2012–2014 sazba 500 Kč/t (0,36 Kč/m³);
            2015–2017 sazba 1 000 Kč/t (0,7 Kč/m³);
            2018–2019 sazba 2 000 Kč/t (1,4 Kč/m³);
            od 2020 – sazba 3 355 Kč/t (2,36 Kč/m³), resp. minimální úroveň dle EU

            http://www.autoforum.cz/technika/motory-tsi-od-vw-trapi-spotreba-oleje-pojistovna-uz-je-nepojisti/

            http://www.auto.cz/problem-u-motoru-1-4-tsi-vytahany-rozvodovy-retez-65864

            Chtěl bych věřit, že jste si koupil spolehlivý vůz, který bude i v budoucnu jezdit za 0,8Kč/km, ale já tomu prostě nevěřím.
            Kdyby jste si koupil Toyotu, řekl bych dobrá volba.

            Přeji mnoho bezporuchových a provozně levných CNG kilometrů, relativně čistější alternativu k benzínu a motorové naftě, ale také k LPG.

                1. No sice bez spotřební
                  No sice bez spotřební daně, ale co spotřeba elektřiny? když jsme to kdysi počítaly, tak aby člověk naplnil oktávku CNGčkem na 100 km, spotřebuje elektřiny, co by elektromobilu stačilo na desítky kilometrů čistě elektrické jízdy.

                2. Ano, ten kompresor něco
                  Ano, ten kompresor něco sežere, ale zase na desítky kilometrů to nebude. Jde spíš o to, že se to vyplatí s porovnáním ceny CNG u pumpy. A ten kdo už bude mít CNG auto nebude řešit, kolik km by na tu elektřinu ujel.
                  nejmensi-domaci-plnicka-cng
                  tady se píše, že to za hodinu natlačí 1,8m3 a sežere 0,8kWh. Jestli dobře počítám, tak to až tak nákladný zase nebude.

                3. Tak si to pojďme
                  Tak si to pojďme spočítat. Našel jsem si oficiální spotřebu oktávky – 3,5KG. 1kg CNG by měl být 1,4m3. Takže 4,9m3 tlačíme do auta 2,72 hodiny a spotřebujeme 2,1 kWh. Oficiální spotřeba Leafu je 15 kW/100km. Takže leafem ujedu 14km na energii, která je potřeba na natlačení plynu do oktávky na 100km. Kolik ušetřím na spotřební dani? Vyplatí se kupovat plničku za 130.000 ?
                  Jinak plyn do kamen je taky zatížený spotřební daní:
                  v období od 1. ledna 2015 do 31. prosince 2017 činí sazba daně 68,40 Kč/MWh spalného tepla. A taky se časem násobně zvyšuje, jako u CNG.
                  Takže plnička se moc nevyplatí, když natlačit kubík plynu stojí na elektrice 1,1 kč/m3 (počítáno při bojlerové sazbě 2,5kč/kwh)

                4. Počítejme dál, od roku
                  Počítejme dál, od roku 2020 bude na CNG spotřební daň 2,8,-/m3 (daň za plyn z plynovodu můžeme zanedbat, platí ho jak „pumpa“ tak domácnost). Jenže on ten plyn doma bude levnější nejen o daň, ale i o zisk pumpaře. Plyn u E.ONu vyjde na 1,42kč/kWh tepla tj. 14,7kč/m3 (bez platby za odběrné místo). Na CNG plničcce dnes zaplatím 25,02kč/kg, tj. 17,88kč/m3 (daň 0,72kč/m3). Takže marže je 2,46kč/m3.
                  Od roku 2020 to tedy na CNG pumpě vyjde o 5,26kč dráž. to dělá rozdíl doma 4,16kč a to vede na zaplacení plničky po najetí 637.755km.

                  Uf, matika je za námi. Pro jedno auto to nebude mít smysl. Od tří to začíná být zajímavé. Takže se to vyplatí spíš pro firmu (s nějkejma tlakovejma nádobama).

          2. V případě domácího
            V případě domácího nočního dobíjení za 2kč/kWh vychází km při spotřebě 16kWh/100km na 0,32kč/km. U elektrického auta jsou ale významně nižší i servisní náklady. Když porovnám moje dvě dodávky, je servis EV 9x levnější. Jezdil jsem dlouhá léta na LPG, kde byl servis naopak 1,3x dražší. 10kč za kwh dá možná někdo v nouzi, naftu za 70kč by taky nikdo běžně nekupoval.

      2. Třeba, že CNG má
        Třeba, že CNG má obrovskou spousu výhod a jen zcela nepatrné nevýhody? Anebo že to ostatní má spoustu nevýhod a je to tak drahé, že ani s dotací se to nikomu nevyplatí? Anebo že EV je pro bohaté lidi s rodinným domem, co mají na to si pozvat firmu, která jim tam zavede dobíjecí stanici. Anebo že elektromobil má komín v elektrárně? To je jeden blábol vedle druhého. Prostě jednoduchý lidi mají jednoduchá vysvětlení na všechno a nedokážou uvažovat v souvislostech.
        A ještě se mi líbilo, jak je vše doplněno archivními záběry z roku raz-dva

    1. Je pravdou, že pokud bude
      Je pravdou, že pokud bude dotace řekněme 150000, tak je 1000 vozidel z pohledu snížení emisí asi nepodstatných. Ale může to změnit postoj a mnoha dalších majitelů, kteří se budou rozhodovat, co koupit. Také nikde není řečeno, že po vyčerpání kreditu dotace nebudou pokračovat.
      Nabíječky podle mě nejsou až tak zajímavé. Soused bydlí v pátém patře a když si chce auto dobít, tak si prostě spustí z pátého patra šňůru.

      1. Přesně tak, když už
        Přesně tak, když už dotace, tak do rozvoje infrastruktury nabíjení a do nabíječek. I když jsem před časem tvrdil něco jiného (např. že Frantíci nejsou žádní blbci, když dotují i nákup EV), tak vývoj v poslední době mě přesvědčil o tom, že by se mělo zatlačit do veřejných rychlonabíječek a nabíjení na nich, zejména poté, co se začalo zpoplatňovat rychlonabíjení. Ukazuje se, že cena pod 8-10Kč/kWh je pro provozovatele ekonomicky neudržitelná. Majitelé stávajících EV to už nějak zkousnou a vyřeší (část nabíjení doma za 2-4Kč/kWh, případně někteří vlastní zdroj, např. FV), ale značnou část nových, potenciálních zájemců o koupi EV to spolehlivě odradí – i kdyby měl na nákup EV do 700.000Kč dotaci 150.000Kč. Takže rozhodně by měla jít podpora i do nabíjení.

        A to ještě můžeme být rádi, že např. naše D1 je relativně krátká. To na Slovensku po D1 majitel EV sice nabije doma, dejme tomu v Blavě, ale to mu stačí tak k první, maximálně druhé nabíječce GreenWay a pak už je odkázán až do Košic na jejich ceny. Tedy aspoň zatím. Možná to časem vyřeší konkurence, ale nevěřím tomu, že by někdo šel bez dotací pod těch v přepočtu 8-10Kč/kWh.

  5. Pokud tato opatření
    Pokud tato opatření povedou k výraznému omezení vypouštění škodlivých emisí celkově a hlavně ve městech, pak takové dotace jsou velmi prospěšné, protože se taková iniciativa může promítnout do celkového zdraví populace a výsledkem pak může báýt vlastně to, že stát ušetří. Léčba závažných respiračních onemocnění je samozřejmě, jako každá jiná, velmi drahá a může klidně šplhat do hodnot kolem několika statisíc až miliónů (transplantace plic například) na pacienta a rok.

    1. Je dost velká otázka,
      Je dost velká otázka, nakolik vůbec může za současné situace tato spíše symbolická dotace pomoct z pohledu dopadů na zdraví, je dost myslím otázka, nikdo to asi nesimuloval a nezkoumal, kolik problémů je z prachu a kolik jich je z motorů.

      I kdyby investice byly průběžné a každý rok se tak uvedlo do provozu 1000EV, nějaký efekt bude až za hodně dlouhou dobu a tato dotace třeba u nového IONIQu pokryje jen malou část, takže je otázka komu má hlavně pomáhat, zdá se mi že i přes celkem nízkou částku u CNG bude výhodnější tam.

          1. Což je dost zásadní
            Což je dost zásadní otázka a někdo by měl zkusit zjistit více, protože pokud by to bylo před zdaněním, pak by to mohlo dost zásadním způsobem totiž rozhodnout o nástupu nebo nenástupu elektromobility u nás.

            Pokud by se do toho vlezly jen některé modely, navíc s asi ne moc velkým dojezdem (pokud se pletu, tak mne opravte, ale nemá e-up dojezd mezi 100-200km, stejně tak leaf a pod?), pak se opět mezi lidmi utvrdí představa EV jako něčeho nepraktického. Naopak pokud by se do toho vlezl i Ioniq, pak by se smýšlení o tom mohlo velmi rychle obrátit, při 200-250km je to myslím již celkem použitelná záležitost, minimálně pro polovinu lidí.

Napsat komentář