Čepro spouští vodíkovou plnicí stanici v Mstěticích u Prahy

Vodíková plnící stanice ČEPRO umístěná ve skladu Mstětice u Prahy bude sloužit nejen pro plnění všech typů vodíkových aut, ale i pro výzkumné a testovací účely vybraným zákazníkům a zájemcům z řad komerční, odborné a akademické sféry.

„Zprovoznění představuje další krok k rozvoji sítě vodíkové mobility, která nám umožní dosáhnout cílů Evropské unie v oblasti udržitelné dopravy. Věřím, že tato iniciativa posílí naši pozici v Evropě a ukáže naši reálnou snahu přecházet k čistším a ekologičtějším formám energie,“ říká k záměru ministr financí Zbyněk Stanjura.

„Mobilitu čekají v příštích desetiletích velké změny. Trendem bude zejména elektromobilita, ale musíme zůstat otevření i dalším možnostem, mezi které vodík bezesporu patří. V rámci Operačního programu Doprava 3 jsme nově podpořili výstavbu dalších 6 vodíkových stanic, které v následujícím období vzniknou v Praze, Ostravě, Brně a v Napajedlech,“ říká Martin Kupka, ministr dopravy.

Stanice je vybavena dvojicí plnících pistolí pro plnění tlakem 350 bar a tlakem 700 bar, které umožní plnit všechny typy vodíkových vozidel, včetně osobních vozů, nákladních vozů, autobusů a také například vysokozdvižných vozíků.

Zařízení bude obsluhovat proškolený personál ČEPRO ze skladu. Umístění stanice v Mstěticích u Prahy bylo zvoleno z důvodu optimální dopravní dostupnosti z metropole a technologických možností společnosti ČEPRO.

„Pokračujeme v našich strategických plánech, kdy chceme trhu nabízet klasická fosilní i alternativní paliva. Zprovoznění vodíkové plnicí stanice vnímáme jako další posun k ekologicky šetrnější budoucnosti,“ říká k záměru Jan Duspěva, generální ředitel společnosti ČEPRO.

Firma jako spolehlivý zdroj a garant kvalitních pohonných hmot napomáhá hladkému přechodu mezi fosilní a alternativní energií v dopravním modelu České republiky. Již v minulých letech ČEPRO zahájilo řadu aktivit ve vazbě na alternativní energie v dopravě.

Například začalo a pokračuje v instalaci fotovoltaických elektráren ve svých skladech pohonných hmot nebo se v rámci bezemisní dopravy podílí na výstavbě páteřní sítě vysoce výkonných dobíjecích stanic.

Vodík se používá jako palivo pro vozidla s palivovým článkem (FCEV). V palivovém článku je vodík přeměněn na elektrickou energii, která je uložena do baterie a následně využita k pohonu vozidla elektromotorem.

Odpadním produktem přeměny vodíku na elektřinu je voda a díky tomu se jedná o ekologické řešení budoucnosti dopravy. Vozidla s vodíkovým pohonem, v porovnání s bateriovými elektroauty, nabízejí delší dojezd, který není ovlivněný povětrnostními podmínkami, jako je například nízká venkovní teplota. 

Výhodou je také proces plnění, který je velmi podobný tankování standartních vozidel na fosilní paliva. Plnění vodíkových aut je také méně časově náročné než dobíjení elektroauta. Počet vodíkových stanic ve světě se postupně zvyšuje, v roce 2022 bylo v provozu již 814 stanic, zatímco v roce 2013 jich bylo pouze 186.

zdroj: tisková zpráva

7 Comments on “Čepro spouští vodíkovou plnicí stanici v Mstěticích u Prahy”

  1. Náhrada baterií vodíkem?
    Existuje hodně lidí, kteří stávající elektromobilitu s bateriemi považují za slepou větev a prosazují jako pohon vodík​.
    Vodíkový automobil je rovněž elektromobil a také obsahuje baterii. Jen menší. Reakcí ​vodíku se vzdušným kyslíkem vzniká elektřina. Ukládá se do baterie. Ta pokrývá zvýšenou spotřebu elektromotoru při rozjezdu. Při brzdění se naopak do baterie ukládá rekuperovaná elektřina. Vždy však vodíkové auto pohání elektromotor. Musí mít baterii nebo jiné úložiště elektřiny, třeba superkapacitory..
    V čem je tedy dnes problém s vodíkovými elektromobily? Proces výroby vodíku, jeho skladování, přečerpávání, přepravy, skladování, přečerpávání a spotřeby v autě je energeticky nesmírně náročný a technologicky složitý. Příliš se neliší od ropných paliv. Asi nejvýstižnější porovnání bateriové a vodíkové technologie obsahuje obrázek. Na něm je výroba vodíku z vody. Ale dnes se drtivá většina vodíku vyrábí energeticky ještě náročněji ze zemního plynu. CO2 se prostě vypustí do atmosféry ještě před spálením.https://www.asep.cz/proc

  2. Podle SDA přibylo doposud za tento rok + 6 nově registrovaných osobních automobilů na Vodík
    https://portal.sda-cia.cz/stat.php?m#rok=2023&mesic=5&kat=OA&vyb=pt&upr=ptznacky&obd=r&jine=false&lang=CZ&str=nova
    Další bod na mapě
    https://www.h2stations.org/stations-map/?lat=49.139384&lng=11.190114&zoom=2

    Vodik se odložil
    V prvoinstančním rozhodnutí ÚOHS tento argument i námitku odmítl. SOR podal rozklad, kterému předseda ÚOHS vyhověl. „Dospěl jsem proto k závěru, že Úřad nedostatečně zohlednil skutečnost, že trh s vodíkovými autobusy představuje rozvíjející se trh, v čemž jsem shledal též nesprávné posouzení věci,“ napsal Mlsna do textu rozhodnutí.
    https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/nakup-autobusu-na-vodik-v-ostrave-primator-soutez202205.html

    V Ostravě se původně planovaly vodikové vlaky Nakonec se připravuje
    Nová okružní linka a bateriové jednotky. České dráhy mají novou smlouvu v Moravskoslezském kraji za 18 miliard
    https://zdopravy.cz/nova-okruzni-linka-a-bateriove-jednotky-ceske-drahy-maji-novou-smlouvu-v-moravskoslezskem-kraji-za-18-miliard-149586/

Napsat komentář