Brno a Plzeň řídí křižovatky jednowattovými LED semafory, které šetří elektřinu

Asi vás překvapí, kde všude se dá ušetřit. Dopravní infrastruktura může být překvapivým žroutem elektrické energie.

Yunex, s.r.o., dceřiná společnost Siemens Mobility, instalovala v Brně a Plzni moderní technologie, které zlepšují energetickou účinnost semaforů světelné signalizace.

Asi vás překvapí, kde všude se dá ušetřit. Dopravní infrastruktura může být překvapivým žroutem elektrické energie. Jednowattová technologie společnosti Yunex dosahuje nejvyšší úrovně bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích SIL 3 (Safety Integrity Level).
foto: Siemens

Nová technologie přináší výrazné úspory díky náhradě elektronických systémů, které ovládaly LED světla, digitálními ovládacími moduly. Výsledkem je zjednodušení elektroniky uvnitř semaforu (spínací prvky a rezistory), která až dosud spotřebovávala většinu energie.

Ve srovnání s příkonem 60 wattů, který potřebují tradiční žárovky, je u nového semaforu elektřina potřebná pro jednotlivé světelné signály zredukována na jeden až dva watty. Současně nejmodernější LED diody s extrémně nízkou spotřebou elektrické energie dodávají potřebnou světelnou intenzitu.

„U křižovatek, kde byla doposud používána standardní LED 230 V technologie, může po instalaci jednowattových semaforů Siemens Mobility dojít ke snížení spotřeby energie až o 80 %, což může ročně činit až 1,600 kWh, a produkce emisí CO2 klesne až o 960 kg ročně.“ říká Martin Němec, vedoucí oddělení Urban ve společnosti Yunex, s.r.o.

„Investice do moderních technických řešení tak přináší městům nejen zlepšení životního prostředí, ale také potenciální finanční úspory. U měst, která stále používají v semaforech žárovky s vláknem namísto LED technologií, jsou úspory ještě vyšší.“

Nový signalizační systém je zároveň odolnější vůči kolísání napětí v elektrické síti. Speciální obvod v signalizačním systému odděluje a chrání napájecí zdroj světel od distribuční sítě, díky čemuž je semafor výrazně méně poruchový. Města Brno a Plzeň se tak připojila k řadě evropských měst, které využívají tuto moderní technologii.

„Město Plzeň, pro kterou spravuje světelnou signalizaci na křižovatkách Správa veřejného statku města Plzně, přistoupilo již v roce 2012 k instalaci náhrad klasických žárovek světelnými zdroji LED, postupně v 230V provedení a následně se 40V provedením. Tzv. jednowattová technologie je z technologického hlediska logickým nástupcem předchozích řešení, které přináší další výrazné úspory elektrické energie.“ říká Josef Brůha, vedoucí oddělení dopravních průzkumů a světelné signalizace SVSMP. V současné době je v Plzni touto technologií osazeno 13 SSZ a další jsou ve výstavbě. Energetická spotřeba světelné signalizace na křižovatce se tak dostala na hodnoty řádově stovky wattů. Velmi významným prvkem je i vysoká provozní spolehlivost a bezpečnost této technologie. Používání nejmodernějších technologií v oblasti řízení dopravy je pro město Plzeň zárukou dodržení požadovaných standardů a zajištění nejvyšších nároků kladených na bezpečnost provozu, spolehlivost a efektivitu dopravních systémů,“ říká Josef Brůha, vedoucí oddělení dopravních průzkumů a světelné signalizace SVSMP.

Společnost Yunex Traffic působí ve více než 40 zemích a její inteligentní dopravní řešení v současné době využívají velká města po celém světě, včetně Dubaje, Londýna, Berlína, Bogoty a Miami. Yunex Traffic je jediným dodavatelem, který může nabídnout všechny hlavní regionální standardy požadované v Evropě, Velké Británii, Asii a Americe.

tisková zpráva

15 komentářů u “Brno a Plzeň řídí křižovatky jednowattovými LED semafory, které šetří elektřinu”

    1. Myslim, ze pri vypadku problem bude spis s tou ridici
      Myslim, ze pri vypadku problem bude spis s tou ridici elektronikou ve skrini vedle krizovatky („stovky wattu“ zminene v clanku), tam powerbanka stacit nebude.

      A objektivne vzato, jak casto je ve meste vypadek elektriny (nemluvim o vypadku semaforu)?

    1. Obecne mozna ne, ale v tehle specificke aplikaci to klidne byt
      Obecne mozna ne, ale v tehle specificke aplikaci to klidne byt muze:
      – zarovky budou nejspis trochu podzhavene kvuli zivotnosti (mene casta vymena), takze 60W semaforova klidne muze svitit o neco min nez ta „domaci“
      – smerovost (u ledek neni treba se ztratou vracet to, co jde do „zadni polokoule“)
      – barevne sklo u zarovkoveho semaforu taky cast vykonu sezere

      1. To vsechno vim, akorat moje zkusenost je takova, ze kdyz mam
        To vsechno vim, akorat moje zkusenost je takova, ze kdyz mam nahradit 40W zarovku v lustru nad stolem, tak tomu odpovida tak 5W COB LED, ale radeji pouziju 10W COB LED. Je to proste lepsi i kdybych mel snizit napeti a dostanu tak benefit v podobe nekonecne zivotnosti. Pomer 1:8 – 1:15 je jeste ok, ale 1:40 az 1:60 mi prijde jenom jako dobre PR.

        1. U bilych led zarovek je pro zmenu ztrata na luminoforu –
          U bilych led zarovek je pro zmenu ztrata na luminoforu – samotny cip sviti modre az ultrafialove a teprve vrstva, co je na nem napatlana (takove to zlute az oranzove), z toho dela bilou. U „levnejsich“ jeste nejaky vliv na vnimani svitivosti muze mit „derave“ spektrum.

          V semaforu jsou naproti tomu jen barvy, ktere ledky umi nativne (efektivne). A nejspis tam ani nebudou ty nejlacinejsi, co jdou do zarovek „za stovku“.

          Tak urcite tech 1-2W z clanku (ze kterych titulkar udelal 1W) je na hrane, ale zas pochybuju, ze se Siemens nemusi vejit do nejakych norem a muze bajit dle libosti. Mozna je to 1-2W pro nekterou barvu a pro ostatni o neco vic. Kdo vi.

                1. Prosím za prominutí – kde se zde mluví o CO ?
                  Prosím za prominutí – kde se zde mluví o CO ?

Napsat komentář