Seat zkouší auta, jejichž řidiči dostávají s předstihem upozornění o blížící se změně stavu semaforů, aby mohli náležitě přizpůsobit rychlost své jízdy. Informace o dopravě se zobrazují v reálném čase na displejích v automobilech.
foto: Seat
Jaká barva bude svítit na dalších semaforech, pokud budu pokračovat v jízdě touto rychlostí? Odpověď na tuto otázku již nebude dávat řidiči jeho intuice, nýbrž vyspělá technologie.
Projekt, vedený společností SEAT a realizovaný ve spolupráci se španělským Generálním ředitelstvím pro dopravu DGT (Dirección General de Tráfico), magistrátem Barcelony a společností ETRA (Electronic Traffic), úspěšně propojuje vozidla s dopravní světelnou signalizací a centrem pro řízení dopravy, aby mohli řidiči předvídat budoucí stav semaforů.
Tento projekt také umožňuje zasílání informací o nehodách na dálnicích přímo do vozidel bez nutnosti používat informační panely. Automobily jsou vzájemně propojeny s infrastrukturou prostřednictvím cloudu a bezdrátové komunikační sítě s latencí 300 milisekund.
Vozidla, propojená se semafory a dopravní infrastrukturou. Vozidla, používaná v tomto pilotním projektu, jsou vybavena nezbytnou technologií, která umožňuje jejich propojení s okolím a přijímání informací, ukládaných Generálním ředitelstvím pro dopravu (DGT) do cloudu. Řidič díky tomu může v reálném čase předvídat, co jej zanedlouho čeká.
„Nové síťově propojené automobily SEAT v tomto projektu přijímají z centrálního cloudu Generálního ředitelství pro dopravu nejaktuálnější dopravní zpravodajství v reálném čase, včetně informací zobrazovaných na dálničních panelech nebo stavu semaforů ve městech,“ vysvětluje Jordi Caus, vedoucí oddělení konceptů pro městskou mobilitu ve společnosti SEAT.
Je čas začít zpomalovat, na semaforu se brzy objeví červená. Jedna část projektu se věnuje propojení automobilů se semafory. „Semafory odesílají signál do cloudu Generálního ředitelství pro dopravu o svém aktuálním stavu a o době, za kterou dojde k jeho změně. Vůz tuto informaci obdrží, interpretuje ji a upozorní řidiče na blížící se stav v závislosti na rychlosti jízdy. To je užitečné, když se zanedlouho objeví na semaforu červená, protože řidiči pak mohou začít zpomalovat dřív, než k němu dojedou,“ říká Jordi.
Jak to funguje? Pokud se vozidlo přibližuje k semaforu, objeví se na displeji zpráva s upozorněním, že bude na systému světelné signalizace, až k němu řidič dojede, svítit červená, zelená nebo žlutá.
Systém uskutečňuje výpočet na základě vzdálenosti vozidla od semaforu a rychlosti jízdy. Důležitým aspektem pro bezpečnost je skutečnost, že systém funguje pouze za předpokladu, že vozidlo nepřekračuje rychlostní limit. V opačném případě nebude systém řidiče upozorňovat.
„Systém ve vyšších rychlostech nefunguje, což je velmi důležité pro bezpečnost silničního provozu. Má to být doplňkový nástroj, který umožní motoristům plynulejší jízdu,“ ujišťuje Manuel Valdés, vedoucí oddělení magistrátu Barcelony pro mobilitu a infrastrukturu.
Informační tabule přímo ve voze. V současnosti je ve Španělsku v provozu 2000 informačních panelů, které poskytují řidičům informace o dopravě, povětrnostních podmínkách nebo práci na silnici či nehodách.
Nový systém umožňuje veškeré uvedené informace zobrazovat přímo na displeji uvnitř síťově propojených vozidel na jakémkoli místě silniční sítě. Podle Jorgeho, „můžeme dosáhnout stejných cílů jako s variabilními informačními tabulemi na dálnicích, ale nyní lze tyto informace přenášet přímo do automobilů, ať jsou kdekoli“.
Vyšší úroveň bezpečnosti a hospodárnosti. Čím více informací máme, tím menšímu počtu riskantních situací jsme vystaveni. Na tomto poznání stojí projekt, který se zaměřuje na bezpečnost silničního provozu společně se zvyšováním hospodárnosti.
„Usilujeme o významné snížení počtu nehod, nižší intenzitu dopravy a s tím související pozitivní vliv na životní prostředí,“ říká Jorge Ordás, zástupce ředitele pro mobilitu a technologie na Generálním ředitelství pro dopravu DGT (Dirección General de Tráfico) ve Španělsku.
Budoucnost patří informacím na základě spolupráce. Dodavateli informací budou navíc i síťově propojené automobily a samotní uživatelé. „Kdokoli s informacemi o tom, co se děje na silnici, je může sdílet s ostatními uživateli, aby se včas dozvěděli o případné události v místě, k němuž se přibližují,“ vysvětluje Jorge.
„Tímto projektem činíme první krok k síťovému propojení automobilů s celou dopravní infrastrukturou. Začali jsme s informačními funkcemi, ale u budoucích autonomních vozidel budeme moci v riskantní situaci zasáhnout přímo do řízení vozidla,“ dodává nakonec Jordi Caus.
to už tady fprdelákovským čezku mělo být dávno a taky
to už tady fprdelákovským čezku mělo být dávno a taky semaforový odpočítávání jako mají všude okolo
Tak třeba v rusku mají na semaforech hloupý odpočet jak
Tak třeba v rusku mají na semaforech hloupý odpočet jak dlouho ještě bude zelená/červená.
Kupodivu to komunikuje i se starejma žigulíkama 😀
Jen nevím jestli je to ku prospěchu. Protože jak lidi vidí, že se blíží konec zelené, tak se rozjedou co to dá, aby to ještě stihnuli a naopak se rozjíždějí ještě na červenou.
Potom se tyto dva tragédi potkají a vznikají tam docela vážné nehody.
A taky by to chtělo udělat něco jako zelená vlna. Pamatuju si to dříve z Prahy cestou na Kladno. Na semaforech svítilo 40 – 50 – 60 a když člověk jel kolik to ukázalo, tak projížděl stále na zelenou.
U nas ve meste mame semafor, ktery ukazuje doporucenou
U nas ve meste mame semafor, ktery ukazuje doporucenou rychlost, aby ridic na dalsim semaforu chytil zelenou. Je to vyrazne jednodussi, levnejsi a bezpecnejsi reseni, nez propojit auta a semafory „pres cloud“.
Bohuzel ten semafor ignoruje 99% ridicu a jedou standardnich 5-10 km/h nad povolenou rychlost, aby si pak mohli postat na cervenou…
Takový semafory co byly za komančů v Praze na Plzeňský v
Takový semafory co byly za komančů v Praze na Plzeňský v 70. letech.
V Brne si je taky pamatuji (nejen na Porici)
V Brne si je taky pamatuji (nejen na Porici)