Opencard

Opencard – miliardový výlet do minulosti

Kauze Opencard, která už delší dobu hýbe českými médii, jsme se na Hybrid.cz prozatím vyhýbaly. S novým rokem to ale hodláme napravit. Přeci jen, mělo jít o službu, která posune hromadnou dopravu v hlavním městě zas o kousek dál. Ve skutečnosti to ale dopadlo přesně naopak a my všichni máme možnost sledovat telenovelu jako ze začátku 90. let. Nyní údajně probíhají jednání s Českými drahami o rozšíření možností Opencard do celé České republiky.  

Opencard je chytrá čipová karta, která se hodí jak Pražanům, tak i návštěvníkům Prahy. Jejím vydavatelem je Magistrát hl. m. Prahy a cílem projektu je nejen otevření nových možností komunikace mezi městem a jeho obyvateli, ale především jednodušší přístup ke službám.

– z webu Opencard

Biopaliva - logo

Česká republika zvýší podíl biopaliv v benzinu a naftě

Parlament ČR aktuálně schválil zvýšení složky biopaliv v naftě a benzinu. Poslanci rozhodli, že od dubna příštího roku se zvýší podíl bionafty v naftě z původně schválených 4,5% na 6,3% a podíl bioethanolu v benzinu z 3,5% na 4,5%. Podíl biosložky v pohonných hmotách má pro Českou republiku znamenat snazší dosažení cíle 5,75% podílu biosložky v palivech do roku 2010.

Využití biopaliv je však dnes stále velmi rozporuplné. Zejména první generace biopaliv není energeticky výhodná. Polemiky se točí také kolem vztahu biopaliv a potravin, viz. „Pěstování biopaliv uvrhlo do chudoby 30 milionů lidí„. Evropská unie proto už před časem začala přehodnocovat svou podporu biopaliv.

AVIA - Smith nákladní elektromobil

Avia představila nákladní elektromobil Smith

V sobotu 12.9.2009 se v Praze odehrálo slavnostní představení nového elektromobilu automobilky Avia. Ta má za sebou bohatou historii. Vznikla už v roce 1919 ve vysočanském cukrovaru, původně se zaměřovala na letouny a letecké součástky. Později se stala součástí koncernu Škoda. Po válce se Avia zaměřila na nákladní automobily, stala se postupně jednou z největších automobilek v zemi a důležitým producentem nákladních aut pro většinu zemí RVHP.

Privatizace znamenala vstup zahraničního investora v podobě jihokorejského Daewoo ve spojení s rakouským Steyr, kteří odkoupili 50,2 % akcií. Automobilka uvedla řadu nových automobilů. Přesto se už od roku 1995 potýkala s existenčními problémy. V roce 2004 se zastavila výroba, v roce 2006 koupila automobilku indická firma Ashok Leyland. Dnes se firma jmenuje Avia Ashok Leyland Motors, v květnu letošního roku přišlo po krizi oživení výroby.

A právě o tomto víkendu představila u příležitosti 90. výročí založení firmy nákladní elektromobil. Avia dodává kabiny a podvozky pro tato vozidla, zatímco o elektrický pohon se stará britská společnost Smith Electric Vehicles. V Británii už takováto vozidla jezdí tři roky, v USA od poloviny letošního roku, kdy několik kusů elektrických nákladních vozů předával prezident Barack Obama v rámci programu snižování emisí.

V České republice se elektrická nákladní auta začnou prodávat od příštího roku. Mezi prvními zákazníky má být například pražské letiště, kromě toho firma chystá expanzi do východních částí Evropy. Dojezd elektrického náklaďáku se pohybuje kolem 300 km. Jsou proto určena především do měst. Pokud se firmy přestanou bát a konečně jim dojde jak výhodné pro ně mohou elektromobily, neřku-li tyto nákladní, být, snad se konečně dočkáme rozšíření elektrických aut alespoň v tomto sektoru. Tleskáme proto česko-indické Avii s britským přispěním za tento skvělý počin a přejeme mnoho úspěchů.

nákladní doprava na dálnicích - kamion a brány pro výběr mýta

Poslanci schválili mýtné pro dodávky a vážení kamionů

Takzvaná ekonomická krize způsobila prozatím v České republice mimo jiné pozastavení mnoha důležitých dopravních staveb. Magazín iHNed.cz nedávno přinesl zprávu, že stát hodlá uspat dokonce asi 300 projektů. Jisté je, že finance na nové dálnice nejsou a jen tak nebudou, stejně tak na obchvaty měst. Chystá se proto mimo jiné zlevňování předražených českých dálnic, což v konečném důsledku může situaci prospět. Stejně tak aktuálně poslanci schválené mýtné pro dodávky těžší než 3,5 tuny. To začne platit už od roku 2010, bude se platit nejen podle počtu náprav, ale i ročního období nebo denní doby. Poslanecká sněmovna zároveň schválila elektronické viněty, ty od roku 2011 nahradí současné dálniční známky a budou narozdíl od nich přenosné. Dalším schváleným dopravním návrhem je zákonné vážení kamionů. Kamionová doprava, resp. i mnohonásobně přetížené kamiony, dnes dopravní infrastrukturu zatěžují zdaleka nejvíce.

Slouží auta lidem nebo lidé autům?

Když se porozhlédneme kolem sebe, je odpověď jasná. Lidé se už dávno stali otroky svých plechových miláčků. Stavějí pro ně města, dlouhé asfaltové estrády, sytí je, umírají v nich. Lidé milují auta jako žádný jiný předmět. Zajímavý text na toto téma vyšel na webu Aktuálně.cz. Článek nadepsaný „Auta už tolik neslouží. Lidé začínají sloužit jim“ od Karla Tomana se zamýšlí nad tím co dnes vlastně pro lidi znamená auto a kam se v tomto směru posunuje vývoj ve světě.

V některých městech ve Velké Británii, Německu, USA, Nizozemí, Švédsku či Austrálii se zase zkouší projekt SharedSpace neboli sdílený prostor. Z křižovatek tam mizí dopravní značky, ruší se semafory, přechody pro chodce i chodníky. Pravidla silničního provozu tak úspěšně nahrazuje přirozená opatrnost všech bez rozdílu.

Opel Magna GAZ

Opel získala Magna a Rusko

Že Němci pečou s Ruskem? Nejnovějšího dění kolem automobilky Opel tomu jasně nasvědčuje. O evropskou součást krachujících General Motors měl zájem Fiat, ale jeho nabídka nebyla dost dobrá. Dále se o Opel ucházeli čínská firma Beijing Automotive Industry Corp. i investiční společnost RHJ International (viz. iHNed.cz). Německá vláda preferovala od počátku mezinárodní konglomerát Magna International, se kterou se nakonec také dohodla. Podle dohody získá Magna v Opelu 20% podíl, dalších 35% bude mít partnerská ruská státní banka Sberbank. Americkým General Motors zbude 35% a zbývajících 10% bude rozděleno mezi zaměstnance. Co je však nejdůležitější, v provozu zůstanou všechny čtyři továrny v Německu, jimž jednotlivé spolkové státy schválily pomoc. Přesto však Magna nedělá mnoho tajností kolem toho, že chce některé modely vozů Opel vyrábět v ruské automobilce GAZ. Poté, co se Německo dohodlo s Magnou přišel švédský premiér s komentářem k celé situaci. Podle něj se díky této dohodě ocitá tamní automobilka Saab, která stejně jako Opel patří pod GM, do velmi zranitelné a obtížné pozice. Je totiž také k prodeji, mezi zájemci je mimo jiné i náš oblíbený Fiat.

Ekologie a Hyundai – kritika

Aktuálně.cz informuje: Ekologové kritizují : Neplní své závazky. Problém spočívá v projektové dokumentaci nové v , která podle Ekologického právního servisu není úplná.
„Z analýzy dokumentace vyplynulo, že v rozporu se zákonem neobsahuje vypořádání vlivů na životní prostředí – posouzení vnějších hlukových emisí, emisí do ovzduší, celkové objemy odpadních vod.“ (celý článek)