Automobily budoucnosti se vznesou do oblak

Jedna z věcí, kterou fandové filmu Blade Runner tolik obdivují jsou úchvatná létající auta. O tom, že se dvoustopé stroje jednou vznesou do oblak sní četní vizionáři svůj sen už desítky let. A nejspíš ještě další desítky budou. Tentokrát totiž půjde o úplně jiná nebese – tzv. cloud computing (výpočetní mračna).  

Konsorcium společností sdružujících se pod značkou ng Connect představilo aktuálně , který by si zasloužil přídomek „2.0“. Naplno totiž využívá všech informačně-komunikačních technologií, které jsou dnes – či brzy mají být – k dispozici. Jde o funkční koncept, jehož přístrojová deska je doplněna o sadu dalších .
Toyota Prius - přístrojová deska ng Connect
Celé auto je za pomoci experimentální verze LTE připojení (další generace 3G sítí, zpětně kompatibilní) připojeno k internetu, lépe řečeno k výpočetnímu oblaku. Auto se stává jak příjemcem, tak vysílačem dat, funguje také jako wi-fi hotspot. Informační systém, ke kterému je hybrid připojen, navíc funguje na podobné bázi jako pro . Uživatelé tedy mohou instalovat různé aplikace využívající různých nových možností automobilu.
ng Connect
Na displejích tedy mohou například pasažéři hrát multiplayerové online hry, pouštět si videa z nebo vybírat hudbu. Dokonce si můžete pouštět výstup z jiných aut. Zároveň totiž auto funguje jako senzor. Měří například teplotu a vlhkost vozovky. Pokud zjistí podstatnou změnu, odešle tato data do „mračna“, které je zpracuje a dá k dispozici ostatním připojeným automobilům. Dalo by se tomu říkat „chytrá „.
ng Connect Toyota Prius
Kamera umístěná na předku vozidla snímá silnici před sebou. Jako stream taktéž nabízí tyto obrázky mračnu. Snadno si tak budete moct za pomoci hlasových příkazů například zvolit výhled z auta, které je řekněme dva kilometry před vámi na stejné trase a podívat se jak vypadá. Zároveň systém rozpozná zhušťující se dopravu a varuje vás, že byste měli snížit rychlost.

ng ConnectNebo jiný příklad. Pokud auto narazí na díru na silnici, může odeslat fotografii spolu se souřadnicemi místní samosprávě, která tak bude moct okamžitě (ne)zareagovat vysláním silničářů. A tak dále. Možnosti využití moderní technologie jsou prakticky neomezené.

Výhodou je, že díky neustálému připojení s pomocí LTE nemusí být auto napumpováno výpočetním výkonem. Není třeby do něj montovat nejnovější nejvýkonnější počítač, protože všechny potřebné výpočty zajistí „mračno“. Auto bude vlastně fungovat pouze jako pojízdná schránka a senzor. Není proto třeba se nutně obávat zvýšených nákladů. Naopak, tahle nová generace GPS by mohla přinést výrazné ušetření nákladů díky

Konsorcium ng Connect se skládá mimo jiné ze společností jako Alcatel-Lucent, Creative, Kyocera, QNX Software Systems, HP, , , chumby a dalších. Ti pak úzce spolupracují s akademickou a výzkumnou sférou na univerzitách. Jak je vidět, nejde jen tak o nějaké nadšenecké kutilství. ng Connect dává nahlédnout do nedaleké budoucnosti osobní dopravy.

ng Connect - ekosystém

Plány firem jdou ale ještě dál. Společně chtějí vytvořit jednotný všemožných elektronický zařízení, ať už jsou to například herní konzole či jiné , bílá technika, mobily a samozřejmě i . Cílem je nejen to, aby si zařízení „rozuměla“, ale především aby bylo možné na nich využívat jednotné mediální formáty, jednotné formáty reklamy a samozřejmě (což je asi nejdůležitější) i jednotné formy placení. Něco podobného má dnes v podstatně menší podobě pouze Apple.

7 Comments on “Automobily budoucnosti se vznesou do oblak”

  1. Mám technologie rád, když
    Mám technologie rád, když slouží ale na všechno se člověk musí podívat i z druhé strany. To, že vy všechno vidíte znamená, že i všechno vidí vás. Internet je pro šikovnějšího hackera průhledný jak křišťálová koule a tím pádem i všechno co je k němu připojené. Nebude problém zjistit kde jste, kam jedete, kam často jezdíte co stahujete, co posloucháte, co sháníte a další moře informací. To se může hodit kdekomu a hlavně komerční sféře. Druhá věc je to, že celé vaše auto už je teď řízené počítačem. Ale pak ten počítač bude navíc připojený k netu a tím komukoli schopnému přístupný. Viděl jsem auto /Nový Renault mikrobus/, kterému se na parkovišti zbláznil senzor deště a denního svícení a najednou začal stírat a svítit. To vypadá jako taková srandička ale ostatní senzory řídí celý motor, to jetli vaše auto jede nebo nejede, jak rychle a všechno ostatní už teď není ve vaší moci ale v rukou počítače, to je daň z pohodlnosti, a teď ten počítač bude připojený ještě k internetu. Všichni výrobci podobných systémů samozřejmě tvrdí, že jsou bezpečné ale každý den vidíme, že nejsou. Ty co je nabourávají jsou vždy o krok napřed, počítače stále napadají viry, které už nechtějí shodit Windows nebo smazat data ale sbírat data, z účtu mizí peníze, hackeři se nabourávají do systémů bezpečnostních složek států. Dřív každý chlap svému autu rozuměl, uměl si ze spoustou věcí poradit a hlavně, když šel do servisu tak věděl o co jde a nedal se jen tak oblbnout. Teď už svému autu nikdo nerozumí, rozvítí se kontrolka auto se zastaví a jste plně v rukou nadnárodního konsorcia pěti sloučených automobilek, které se na vás mile usmívá, za připojení USB do vašeho auta si naúčtuje 1000,- pak vám řekne že čidlo teploty XY hlásí chybu XZ, takže vám, kvůli jednomu porouchanému čidlu, vymění celé čerpadlo, protože dneska už se nic neopravuje, jen vyměňuje /což je neuvěřitelně NEEKOLOGICKÉ/. Tzn. můžou si vymyslet co chtějí a každá porucha vás dnes stojí desetitisíce. Teď bude ještě pro vaše DOBRO a POHODLÍ, vaše auto připojené k internetu, váš servis ho bude monitorovat a nadálku ho bude moc opravit a tím pádem nad ním budou mít i kontrolu. To samé bude se všemi těmi věcmi, které vás obklopují a budou připojené do globální sítě tzn. celý váš život. Všechno to bude pod kontrolou někoho jiného, pod vaší jen zdánlivě /uživatelsky/. Tyto systémy o nás v „rámci své funkce“ budou sbírat stále více informací. Informace jsou moc. Těmto systémům budete rozumět pouze uživatelsky, jinak to ani nejde, a tím pádem jim budete muset dát všechno co budou chtít aby fungovaly /nebo si to budou brát sami/, protože na nich budete ZÁVISLÍ. Tyto systémy dělají a budou za nás dělat stále více rozhodnutí a voleb ale ovládají je firmy, kterým nejde o naše štěstí ale o naše peníze a nejvíc jich získají, když nad námi budou mít největší kontrolu a mi na nich budeme co nejvíc závislí. Nepřipomíná vám to něco??? V čem bylo „kouzlo“ komunistické /a každé jiné/ totality po kterém si lidé tak stýskají? Nemuseli se sami ROZHODOVAT, jejich životy ŘÍDIL někdo jiný, někdo se o ně stále STARAL jak o malé děti a nemuseli nikdy dospět. Pomalu se k tomu vracíme zpět a ti kdo nám to prodávají nám ještě tvrdí, že nám to dá SVOBODU.

  2. Potom stačí jeden
    Potom stačí jeden nadrogovaný exot a všetko sa zrúti.
    Automatizácia je pekná vec, ale pozor, nie všetko sa dá naprogramovať. Dosť príkladov máme z letectva. Pilotovanie dopravných lietadiel je tiež nuda, ale keď sa zrazu po rokoch stane niečo nepredvídané, pilotov to zaskočí. Môžu byť síce excelentne trénovaní, ale situáciu, keď ide naozaj o život nikto nenasimuluje.

  3. Když cestujete na dlouhé
    Když cestujete na dlouhé vzdálenosti, většinu času strávíte na dálnicích, což je zároveň i ta nejnudnější etapa cesty. Přitom řízení na dálnici je neporovnatelně jednodušší, než řízení např. ve městech a takové výpočetní mračno, které má přehled o všech vozidlech na dálnici by mohlo celou dopravu řídit automaticky samozřejmě v součinnosti s GPS, senzory vzdálenosti a polohy atd, zatímco vy se např. budete dívat na film.
    Je ovšem otázkou, jak by se systém vypořádal např. s nepředvídatelným chováním řidičů, kteří budou chtít auto řídit za každou cenu ručně. Každopádně myslím, že informační technologie už jsou na takové úrovni, že by automatickou jízdu po dálnici mohly zvládnout.

    1. To, co popisujete, se
      To, co popisujete, se jmenuje AHS – automated highway system. Auta si vzajemne sdeluji svoji polohu a provoz na dalnici (ve vyhrazenych pruzich) je plne automatizovan. V devadesatych letech to testovali v Kalifornii, ale jak to s tim dopadlo uz nevim, prestal jsem to pak sledovat.

Napsat komentář