Aktivní aerodynamické prvky Hyundai zlepší dojezd elektromobilů

Technologie aktivních aerodynamických prvků AAS (Active Air Skirt) funguje variabilně v závislosti na rychlosti jízdy, a minimalizuje tak turbulence vznikající při rychlé jízdě.

Hyundai a Kia představily technologii aktivních aerodynamických prvků AAS (Active Air Skirt), snižující aerodynamický odpor vzduchu vznikající při rychlé jízdě, efektivně prodlužující dojezd a zvyšující jízdní stabilitu elektromobilů.

AAS je technologie, která usměrňuje proudění vzduchu v oblasti spodní části nárazníku a účinně minimalizuje turbulence vznikající v okolí kol vozidla. Systém je variabilně aktivován v závislosti na rychlosti jízdy.

V éře elektromobilů panuje ohledně dosažení co nejdelšího dojezdu na jedno nabití nelítostná konkurence. Dramaticky proto vzrůstá význam aerodynamiky automobilu. Aerodynamické vlastnosti navíc značně ovlivňují nejen jízdní dynamiku a dojezd, ale také jízdní stabilitu a aerodynamickou hlučnost.

Výrobci automobilů vyvíjejí z těchto důvodů různá opatření pro snižování součinitele aerodynamického odporu vzduchu (cx), který charakterizuje sílu, s níž vzduch působí proti směru pohybu vozidla.

Systém AAS je namontován v oblasti mezi předním nárazníkem a předními koly vozidla a během pomalejšího provozu je skrytý. Při překročení rychlosti jízdy 80 km/h, kdy aerodynamický odpor vzduchu začíná převyšovat odpor valivý, se speciální prvky systému AAS vysunou.

Zpět do výchozí polohy se vrací při poklesu rychlosti pod 70 km/h. Důvodem, proč se systém vysouvá a zasouvá při rozdílných rychlostech, je snaha zabránit častým změnám polohy příslušných aerodynamických prvků v tomto specifickém rozsahu rychlostí.

Důvod, proč AAS zakrývá pouze přední část pneumatik, a nikoli celou šířku této části přídě, spočívá v charakteristických vlastnostech platformy E-GMP pro elektromobily koncernu Hyundai Motor Group.

Vzhledem k ploché podlaze platformy bylo dosaženo efektivnějšího zlepšení aerodynamických vlastností pouhým zakrytím pneumatik. Tento aerodynamický prvek současně také zvyšuje přítlak vozu, čímž zlepšuje jeho trakci a zvyšuje stabilitu ve vysokých rychlostech.

AAS je funkční také při rychlostech jízdy přesahujících 200 km/h, a to díky použití pryžového materiálu na jeho spodní části. Tím se snižuje riziko poškození výsuvných prvků rozstřikovanou vodou a vnějšími předměty při jízdě ve vysokých rychlostech a zajišťuje také větší odolnost systému.

Společnosti Hyundai oznámila, že po montáži systému AAS do modelu Genesis GV60 naměřila o 0,008 nižší hodnotu součinitele aerodynamického odporu vzduchu (cx). Aerodynamický odpor vzduchu se tak snížil o 2,8 %. Na základě tohoto zlepšení lze očekávat prodloužení dojezdu o 6 km.

Společnosti Hyundai Motor a Kia požádaly v Jižní Koreji a USA o poskytnutí patentové ochrany pro tento systém a jeho součásti. Po další sérii testů odolnosti a provozních vlastností bude rozhodnuto o případném zařazení systému AAS do sériové výroby.

„U této technologie očekáváme, že bude mít větší vliv u modelů kategorie SUV, u nichž je náročnější zlepšovat aerodynamické vlastnosti,“ řekl Sun Hyung Cho, viceprezident a vedoucí oddělení vývoje karoserií ve společnosti Hyundai Motor Group. „Prostřednictvím optimalizace aerodynamiky budeme i nadále usilovat o zlepšování jízdních vlastností a stability elektricky poháněných vozidel.“

Hyundai a Kia již využívají různé technologie, jakými jsou zadní spoilery, aktivní vzduchové klapky, boční kanály vytvářející vzduchové clony kolem kol, díly zmenšující mezeru mezi kolem s pneumatikou a okrajem podběhu nebo systémy usměrňování proudění vzduchu v oblasti mezi zadními sdruženými svítilnami a boční spodní částí zadního nárazníku, aby u svých vozidel dosáhly co nejvýhodnějšího součinitele aerodynamického odporu vzduchu, a tím ještě víc zlepšily jejich konkurenceschopnost.

Hyundai Ioniq 6, vybavený uvedenými technologiemi, se může pochlubit součinitelem aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,21, což je hodnota, která patří u sériově vyráběných automobilů mezi nejnižší na světě. 

zdroj: tisková zpráva

One Comment on “Aktivní aerodynamické prvky Hyundai zlepší dojezd elektromobilů”

Napsat komentář