Twike je unikát. Jde o elektrické vozítko jehož název pochází ze sousloví Twin Bike – dvojkolo. Tříkolka totiž může jet jak na elektřinu, tak na lidský pohon. Uvnitř najdeme dva páry pedálů. Až dvojčlenná lidská síla tedy může elektromotor podpořit.
foto: FINE Mobile GmbH
V podstatě je tedy Twike hybrid. Elektřina + lidská síla jej dokážou pohánět na jedno nabití až 200 km (s lithiovými bateriemi, s NiMH je to 40 až 90 km). Max. rychlost tříkolky Twike je 85 km/h, ale s trochou šikovnosti a úprav dokáže jet i přes 100 km/h.
V současné době se většina Twiků prohání po silnicích Německa, odkud pochází, a také Švýcarska a Nizozemska. Objevuje se už ale pomalu také ve Spojených státech i dalších zemích v Evropě.
Sinclair X-1 – elektroskútr nebo elektrokolo?
Spotřeba vozítka je dle typu asi 4-8 kWh/100 km. To zhruba odpovídá autu se spotřebou 0,5 l/100 km. K tomu abyste mohli svůj Twike bezproblémově dobíjet vám pak stačí např. malá střešní solární elektrárna o ploše 5 m2.
Aerodynamická karoserie je vyrobena z lehkého termoplastu. Podvozek z hliníku. Vozítko má rozměry 2650 x 1200 x 1200 mm a rozvor 1720 mm. Zrychlení z 0-60 km/h zvládne Twike za 9 vteřin, vůz má hmotnost 170 kg bez akumulátorů a 246 kg s akumulátory. Rozměry kufru jsou 400 x 1150 x 650 mm, tzn. 250 litrů (max. 400 l).
Pokud se chcete dozvědět něco podrobnějšího o historii auta, mrkněte na následující video (v němčině).
Cena Twike začíná na 14 5000 euro, v přepočtu asi 350 000 Kč. O jeho pohon se stará 3kW elektromotor doplněný 3,3kWh nebo 6 kWh NiMH baterií, případně na objednávku také lithium-iontovou baterií. Dobíjet je možné z klasické domácí 230V zásuvky, a to za 1,5 až 2 hodiny.
Twike se řídí s pomocí dvou joysticků na levé a pravé straně. Registruje se jako motocykl, dostane poznávací značky a je tak možné jej provozovat na všech silnicích i dálnicích. Ačkoliv vjezd na dálnice se nedoporučuje, poněvadž přeci jen nejde o tak bytelné a rychlé zařízení jako ostatní auta.
Majitelé Twiků a jiných podobných jezdítek rádi v Německu a okolních zemích pořádají srazy. Dosud bylo prodáno kolem 850 Twiků. První Twike byl vyvinut už v roce 1986 pro Světovou výstavu ve Vancouveru v Kanadě skupinou studentů ze Švýcarska. Tehdy byl ještě poháněn čistě lidskou silou.
Inspirováni úspěchem, začali Ralph Schnyder a Peter Zeller vyvíjet další verzi Twiku. Dnes je vyrábí ruční výrobou exkluzivně německá společnost FINE Mobile GmbH.
Twike se před časem zúčastnil také soutěže Automotive X Prize, a to ve verzi TW4XP. Viz. video:
Cena za levnější verzi
Cena za levnější verzi (bez příšlapu) začíná na € 16.590. Ale je to BEZ BATEIRE! Za dobrou baterii (LiIon Mn, 5 x 5,6 Ah, Dojezd: 120 – 230 km)chtějí skoro € 18.000.
Celkem za vozítko tedy v přepočtu nejméně 870.000 korun. To se asi zbláznili…
Prakticke vozitko. Co mi ale
Prakticke vozitko. Co mi ale vadi okrem ceny je presklena kabina. V lete sa v tom clovek uvari za ziva. Mohli tam dat aspon nejake polopriehladne, alebo aspon dymove sklo. Pokial by to stalo okolo 2-3000 EUR, tak by to stalo za uvahu.
V tom prípade by bol
V tom prípade by bol ideálny CityEl, toto vozítko sa vyrába v niekoľkých verziách a v Nemecku sa dá zohnať za ceny okolo 2000€ (samozrejme ojazdený)
Po tomhle stroji už léta
Po tomhle stroji už léta touží. Bylo by to super vozítko na dojíždění v okruhu 50km (i víc). Nejspíš ale zustanu u přání, protože s takovou cenou si na středoevropským a východním trhu (a hlavně u mne) ani neškrtnou. Svojí koncepcí je to stroj pro mladé lidi, ti si ho však nemají téměř šanci pořídit a proto všichni jezdíme ve starých Fáčkách…
Dobré vozítko, tieź
Dobré vozítko, tieź nechápem prečo je také drahé, aj ako ojazdené. Inak poznámka, kapacita batérie sa neudáva v kW, ale kWh, resp. Ah.
Díky za upozornění,
Díky za upozornění, doplněno.
velmi pekne az na tu cenu,
velmi pekne az na tu cenu, zial, inak by to bola dobra alternativa do mesta