Magazín SupplierBusiness vydal parádní infografiku, které popisuje dodavatele téměř všech kritických komponent elektromobilu Tesla Model S. Chcete vědět od koho je zadní sklo, šrouby kol nebo pružina přední kapoty?
foto: SupplierBusiness
Automobilka Tesla konečně dosáhla plánované výroby 400 elektromobilů Model S týdně. Nedávno jste se mohli dozvědět jak roztrhat elektromobil Tesla Model S na kousky, a také že si Tesla nechávala vozit pneumatiky letecky z ČR (a Elon Musk si za to chtěl dát pěstí).
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Elon Musk: aféra s New York Times nás stála $100 mil.
OFICIÁLNĚ: Tesla v roce 2012 dodala 2650 elektromobilů Model S
Odkud se ale berou další komponenty jedinečného elektromobilu Model S? Na to se pokusil přijít web Supplier Business, který zmapoval desítky jednotlivých komponent. Překvapivě mezi nimi chybí právě pneumatiky – značky Continental.
Není překvapením, že Tesla využívá přední světové dodavatele kvalitních automobilových komponent: Magna, Brembo, Continental, Sika či ZF Lenksysteme. Zároveň ale kritické komponenty vyrábí sama: sadu baterií, motor, palubní dobíječku, univerzální konektor, plasty.
Škoda že v obrázku
Škoda že v obrázku dodavatelů Modelu S opomněli zmínit, že Continental je také dodavatelem elektrické vakuové pumpy. Ta se montuje v České republice, u nás v závodě Continental Jičín. Slouží jako zdroj vakua pro brzdový posilovač. (Díky tomu máme jasnější představu o tom, jak výroba v Tesle běží..)
Motor máte na stránkách
Motor máte na stránkách Tesly. Sama si je vyrábí, neboť u jiného výrobce nenašla pro ni uspokojující řešení (budou tam i její patenty). Je to 3f indukční motor s kotvou nakrátko – nejběžnější průmyslový pohon. Má tak velký výkon, protože se dokáže točit sakra rychle (14000 1/min – 233 Hz). A navíc důmyslné chlazení, spolu s měděným rotorem (tady bych odhadoval ty patenty).
Když provedu přehnané srovnání, tak běžný indukční motor je jako klasický zdroj s trafem (na 50 Hz) a motor od Tesly je jako spínaný zdroj (trafo i 50 kHz). Díky tomu je pak běžný počítačový zdroj malý, lehký, levný. S 50 Hz trafem by vážil několik kg.
No a o by to bylo za Teslu, kdyby nepoužívala N. Teslou vynalezený motor …
teslamotors.com/roadster/technology/motor
teslamotors.com/blog/motor-city
pokud vim, motor je pouze
pokud vim, motor je pouze jeden na zadni naprave, dva ma mit az model X.
A co se motoru tyce, popravde by me to taky zajimalo, jaho parametry nejsou celkove moc znamy, jedine co jsem se docetl, ze vaha je od 70 do 118lb, tedy cca 35-59kg a ma medeny rotor… mysleno nejspise kotvu.
Oficiální stránky Tesla
Oficiální stránky Tesla nabízejí toto:
Three phase, four pole AC induction motor with copper rotor
Třífázový, čtyřpólový střídavý indukční motor s měděným rotorem
Měděný rotor … pokud je
Měděný rotor … pokud je to klasický AC motor, potom je měděná jen kotva, v jiném případě je to AC reluktanční motor, kde je rotor z čistého kovu s vyniklými póly… Popravdě teď opravdu nevím, jak se počítá reluktanční odpor a zda je závislý na vodivosti kovu rotoru…
Takze si odpovim sam, med je
Takze si odpovim sam, med je nemagneticka (vlastnosti materialu uz proste v hlave nemam), takze reluktancni motor lze vyloucit…
Takze tu mam dve moznosti:
AC asynchronni motor s kleci na kratko
AC synchronni motor s hladkym napajenym rotorem
Podle dat na i-netu ma motor tocit az 16000ot/min, takze vynikle poly neprichazeji v uvahu…
Mám len jednu otázku: Jak
Mám len jednu otázku: Jak kua vyrábajú ten AC motor(y-2) o veľkosti melónu a výkonom (špičkovým) skoro 400HP?????????
POMOC
Rekl bych, ze na to maji
Rekl bych, ze na to maji patent(y), muzete pohledat 🙂 Zrovna nedavno se o tom jak ho chteli nechat vyrabet u nejakeho dodavatele zminoval Musk: http://www.youtube.com/watch?v=IJauyGO5fiw
Jelikoz jim dodavatel rekl, ze neni schopen splnit pozadovane parametry tak si ten motor navrhli sami a pak chteli aby jim ho aspon vyrobil, jenze na to jim rekl, ze neco takoveho neumi vyrobit, no tak si museli navrhnout i stroje ktere to budou umet vyrabet 🙂
A dodavatel prisel o kseft 😀
btw: spickovy vykon je minimalne 416hp, by me zajimalo jak dlouho by to vydrzel 🙂
Vim ze u Roadsteru se na zavodnim okruhu bezne prehrival protoze byl chlazeny jenom vzduchem, u Modelu S je chlazen kapalinove, tak hadam ze vydrzi o dost vic.