TÉMA:
turbodiesel
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY:
Zdraví obyvatel Česka ohrožuje jemný prach z dieselů
Výsledky měření ultrajemných prachových částic v České republice ukazují, že mohou představovat vážné nebezpečí pro zdraví obyvatel. Ukazují to výsledky měření, která na pozvání Dánského velvyslanectví v ČR a Centra pro životní prostředí a zdraví provádí v Česku expert Dánské ekologické rady Kaare Press-Kristensen.
TDI
TDI je technologie přeplňovaných vznětových motorů s přímým vstřikováním doplněné o turbodmychadlo. Nejčastěji zkratku využívá společnost Volkswagen, která se ji také v některých zemích zaregistrovala. Poprvé byla tato technologie představena automobilkou Fiat v roce 1989, a také v modelu Audi 100.
Prieskum: Volt produkuje viac emisií, než turbodiesel!?
Chevrolet Volt je v poslednom čase veľmi horúca téma. Kým sa pomaly zisťujú záhadné skutočnosti ohľadom jeho spotreby, či faktu, že to nie je plnohodnotný sériový hybrid, je tu ďalšia šokujúca informácia. Chevy totiž produkuje totiž viacej škodlivých emisií, než paralelné hybridy, či dokonca Volkswagen Jetta TDi.
![]() |
![]() |
![]() |
Peugeot 3008 HYbrid4 – technické údaje
Francúzska automobilka Peugeot prinesie v roku 2012 na trh úplnú novinku – diesel-hybridný pohon HYbrid4. A práve veľkopriestorový crossover 3008 bude mať tú česť používať ho ako prvé.
Americká armáda nasadí bezpilotní vzducholodě
Vzducholodě se, podobně jako elektromobily, dostávají po téměř století opět do centra pozornosti. Long Endurance Multi-intelligence Vehicle (LEMV) je název nového vzdušného plavidla, které si objednala americká armáda, konkrétně velitelství vesmírné a raketové obrany. Demonstrace by měla proběhnout letos v prosinci.
LEMV je automatická bezpilotní inteligentní vzducholoď schopná strávit samostatně až tři týdny ve výšce 6100 m s nákladem 1134 kg. Armáda ji chce samozřejmě využít především pro výzvědné mise. Její první "ostré" využití je plánováno na rok 2011 a Afghánistán. Kromě armádního využití se počítá také s vědeckými misemi nebo využitím při přírodních katastrofách, dost možná i pro transport nákladů do odlehlých oblastí.
Vývojem hybridní vzducholodě je pověřena společnost Lockheed Martin (divize Skunk Works), která už předvedla prototyp P-791 dlouhý 38 metrů, tedy zhruba poloviční. O pohon "plné verze" se postará celkem šest motorů, tři na každé stran. Při startu a stoupání bude každý z nich poháněn turbodieselovým motorem, ve vzduchu se pak o pohon postará centrální turbogenerátor generující elektřinu. Kromě automatického letu je možné loď samozřejmě i pilotovat.
Autosalon Frankfurt 2009: prémiový sedan Saab 9-5
Švédský Saab na letošním autosalonu Frankfurt představí nový prémiový sedan Saab 9-5. Ten kromě inovovaného interiéru zahrnujícího například head-up displej, především nabídne pět různých motorových variací. Dvoulitrový benzinový (220 koní) agregát je připraven pro ty, kteří nehodlají experimentovat. Dále bude v nabídce 2.0l BioPower, 2.0 turbodiesel (160 koní), 2.8l V6 turbo (300 koní) a 1.6 benzinové turbo (180 koní). Diesel se může pochlubit emisemi 139 g/km. Dvoulitrový BioPower motor zase může pálit bioethanol E85. V prodeji bude skandinávský inspirovaný konceptem Aero X už během příštího roku.
![]() |
![]() |
![]() |
Mazda3 se Stop&Start systémem v prodeji
V Japonsku, ale také v České republice se začala prodávat nová Mazda3 (v Japonsku Mazda Axela) se systémem Stop&Start. V nabíce jsou modely s benzinovými motory o zdvihovém objemu od 1.6l do 2.2l, v ČR je k dostání také 2.2l turbodiesel. Kombinovaná spotřeba se pohybuje od 4,5 l/100 km (1.6l motor) do 9,6 l/100 km u verze s 2.3l motorem. Významný podíl na relativně nízké hodnotě spotřeby má právě tecnologie Stop&Start, kterou Mazda nazývá "i-stop". Cena základního modelu1,6 MZR začíná na 399 900 Kč, nejdražší verze Mazda3 2.3 MZR DISI stojí 694 000 Kč. Dostupnou výbavou je například šest airbagů, xenonové světlomety a monitorování tlaku v pneumatikách.
![]() |
![]() |
![]() |