Škoda Auto zahájila v Bratislavě výrobu elektromobilu CITIGOe iV

Společnost Škoda učinila další krok na cestě k elektrifikaci modelové palety: Dnes v závodě značky Volkswagen ve slovenské metropoli Bratislavě sjel z linky první vůz CITIGOe iV.CITIGOe iV je prvním modelem značky ŠKODA s čistě bateriovým 
elektrickým pohonem. Lithium-iontová baterie o kapacitě 32,2 kWh napájí motor o výkonu 61 kW.

CITIGOe iV je prvním modelem značky ŠKODA s čistě bateriovým
elektrickým pohonem. Lithium-iontová baterie o kapacitě 32,2 kWh napájí motor o výkonu 61 kW.

foto: Škoda

Bezemisní pětidveřové městské vozidlo Škoda CITIGOe iV je prvním modelem značky s bateriovým elektrickým pohonem. Za podmínek blízkých běžné praxi dosahuje dojezdu až 260 kilometrů (WLTP).

CITIGOe iV s bateriovým elektrickým pohonem se vyrábí v závodě Volkswagen ve slovenské metropoli Bratislavě. Zde měl tento model také 23. května letošního roku svou světovou premiéru v rámci IIHF Mistrovství světa v ledním hokeji.

Jako zdroj energie používá bezemisní městský vůz lithium-iontovou baterii o využitelné kapacitě 32,2 kWh. Ta napájí elektrický motor o výkonu 61 kW, jehož točivý moment o hodnotě 212 Nm je k dispozici již při rozjezdu.

CITIGOe iV s pohonem předních kol se z 0 na 100 km/h rozjede za 12,3 s, pružné zrychlení z 60 na 100 km/h zvládne za pouhých 7,3 s a maximální rychlost vozu činí 130 km/h. Je-li baterie plně nabitá, ujede CITIGOe iV za podmínek blízkým každodennímu provozu na jedno nabití až 260 kilometrů.

Jako malé bezemisní vozidlo s velkorysou nabídkou prostoru pro cestující a jejich zavazadla je CITIGOe iV dokonale uzpůsobeno pro jízdy po městě. Při kompaktních rozměrech – délce 3 597 mm a šířce 1 645 mm – nabízí dostatek prostoru pro čtyři osoby. Objem zavazadlového prostoru sklopením opěradla zadních sedadel vzroste z 250 na 923 litrů.

Výrazným vnějším identifikačním znakem elektrické verze vozu je z větší části uzavřená a v barvě vozu lakovaná maska chladiče. CITIGOe iV má kromě toho na zádi nápis ŠKODA a plakety iV.

Součástí sériové výbavy jsou mlhové světlomety a LED-světlo pro denní svícení, na přání je k dispozici i funkce odbočovacího světla. Bezemisní novinka jezdí na šestnáctipalcových kolech z lehkých slitin.

ŠKODA nabízí model CITIGOe iV výhradně v pětidveřovém provedení a ve výbavovém stupni Style. Sériově dodávaný airbag řidiče a vypínatelný airbag spolujezdce, stejně jako boční hlavové airbagy Thorax představují vysokou úroveň pasivní bezpečnosti.

Součástí sériové výbavy modelu CITIGOe iV je také asistent pro jízdu v pruzích (Lane Assist), tempomat, vyhřívání předních sedadel, odpadkový koš v obložení dveří, zadní parkovací senzory, mezipodlaha v zavazadlovém prostoru, přední mlhové světlomety s Corner funkcí, vyhřívané čelní sklo, držák multimediálních přístrojů a digitální radiopříjem DAB.

V České republice má CITIGOe iV s bateriovým elektrickým pohonem za sebou působivý vstup na trh: 500 vozů první série bylo vyprodáno během dvou měsíců. Tyto vozy byly dodány jak soukromým, tak fleetovým zákazníkům.

Na domácím trhu značky ŠKODA – v České republice – získají zákazníci při nákupu vozu navíc ekologický bonus ve výši 30 000 Kč. Tento příspěvek mohou využít dle vlastního uvážení – například na instalaci wallboxu k domácímu nabíjení baterie.

tisková zpráva

62 Comments on “Škoda Auto zahájila v Bratislavě výrobu elektromobilu CITIGOe iV”

  1. Kurňa kdo mi vysvětlí, proč e-UP! má baterku 32,2 kWh a
    Kurňa kdo mi vysvětlí, proč e-UP! má baterku 32,2 kWh a větší dojezd (260 vs 253 km), než Citigo s 36,8 kWh baterkou, a spotřebu 12 vs 14,8 kWh na sto když se ty auta bouchají na stejné lince stejným slovenským bačou…..zase se nemohu zbavit dojmu že mě někdo oje*ává.

    1. Jasně. Baterie je samozřejmě u obou vozů totožná
      Jasně. Baterie je samozřejmě u obou vozů totožná (nedávalo by smysl aby ne). VW se cca rok zpátky rozhodl přejít na udávání využitelné kapacity pro všechny své nové vozy. Škoda zatím drží linii celkové nominální kapacity. Ten rozdíl v dojezdu je tak malý, že jej nespíš způsobilo něco jako homologace e-UP! na základních 14″ kolech, kdežto Citigoe je dostupné již pouze s 16″ koly.

      1. Jenže já mám v KS jasně uvedeno že je tam baterie 36,8
        Jenže já mám v KS jasně uvedeno že je tam baterie 36,8 kWh a že vozidlo má homologovanou spotřebu 14,8 kWh(tu si snad z prstu nevycucali) a z toho vychází dojezd 36,8/14,8 = 248 km, pokud ale využitelná kapacita je jen 32,2 kWh tak dojezd bude jen 217 km a to je tak trochu podvod…..nelze přeci do spotřeby ani do dojezdu započítávat nevyužitelnou část kapacity baterie…..

          1. Samozřejmě se o žádný „podvod“ nejedná. Pro homologaci
            Samozřejmě se o žádný „podvod“ nejedná. Pro homologaci mají výrobci povinnost do spotřeby vozu (udávané/přepočtené na kWh/100km) započítat energii odebranou ze sítě pomocí dodávaného kabelu a palubní nabíječky. Dojezd se pak logicky počítá pouze z energie dostupné v baterií. Měl jsme za to, že to je dnes již obecně známé.

            1. Děkuji za vysvětlení,to jsem nevěděl,že se spotřeba
              Děkuji za vysvětlení,to jsem nevěděl,že se spotřeba uvádí včetně ztrát při nabíjení.. To tedy pak znamená že CityGoE má WLTP spotřebu auta bez ztrát nabíjení cca 12.7kWh/100km (spočítáno z WLTP dojezdu a využitelné kapacity baterie) a ztráty při nabíjení jsou cca 16%.

        1. Všiml jsem si již dříve, že to nesedí i u většiny
          Všiml jsem si již dříve, že to nesedí i u většiny ostatních elektromobilů. Jako příklad nový Hyundai Ionic. Využitelná kapacita baterie 38.3kwh, WLTP spotřeba 13.8khw/100km, WLTP dojezd 311km. Ale přitom by to mělo být jen 277km…
          A třeba Nissan, ten to má úplně nějak mimo, protože u 62kwh která má využitelnou kapacitu nižší,to nevychází ani kdyby se z ní těch 62kwh vyždímalo – WLTP spotřeba 18.5khw/100km, dojezd 385km, ale přitom to vychází 335km…
          U Nissanu mě ale zaujalo že uvádí dojezd WLTP kombinovaný a WLTP město, kde je poměrně rozdíl ve prospěch města.
          Takže podezírám Škodovku, že WLTP potřeba je kombinovaná, ale ten dojezd uvádí WLTP město.

  2. Konečně něco malé a cenově i dostupné,klidně bych šel
    Konečně něco malé a cenově i dostupné,klidně bych šel i do menšího jako Minimo!
    Pořád se řeší dojezd,přitom se jezdí denně pár km a k tomu solo,nebo dva!
    Kluci tu tahají staré TDIčka klidně i 3l a jezdí v nich sotva 25 km denně,jen aby měli něco na dovolenou.
    Chápu,že se v SUV cítí i něžné stvoření pevné v kolenou,ale daň za to budou muset zaplatit naše prďolata,za mne raději skromné eko autíčka!

  3. Off
    Ford uvedl elektrickýho Mustanga na stejným místě jako

    Off
    Ford uvedl elektrickýho Mustanga na stejným místě jako Tesla svůj Semi čili hned vedle jejich vývojového studia a SpaceXu. :))) Zajímavé. Já jsem si říkal kdepak se to s tím Machem proháněj, to mi připadá nějaké povědomé. Špičkování mezi automobilkami pokračuje a to je dobře. Léta ingnorování už je pryč a teď se musí makat, aby se dohnalo co se za ty leta zmeškalo 😉
    https://youtu.be/fWI-5lwalfU

  4. off
    Porše Tukan má problémy s výrobou a zpožďuje se o 10

    off

    Porše Tukan má problémy s výrobou a zpožďuje se o 10 týdnů. Dodávky se oddalují až na březen 2010. No vida, výroba elektroaut není jednoduchá ani pro zavedený experty z Porše… _D

    Porsche announces Taycan electric car production delays
    https://ww.electrek.co/2019/11/20/porsche-taycan-electric-car-production-delays/?fbclid=IwAR1QmGxQFQr6d_KOYfy91gNVkEU7Y3LPculdeYFuxhgW0khxSex5QHFd1gA

    1. No celé to jen dokládá jak výroba EV je problematická,
      No celé to jen dokládá jak výroba EV je problematická, ziskovost automobilek půjde rapidně dolů a celé to jen prohloubí krizi automobilového průmyslu, začínají se projevovat problémy čím dál víc, bez dotací je to neprodejné, výroba baterií nestíhá a to se ještě ani pořádně trh s EV nerozjel, množství surovin pro výrobu baterií není, nebo možná sotva na několik let při množství několik mil. EV ročně

      v Číně prodej EV spadl téměř o 50% a nevypadá to na nějaké brzké zlepšení, EV ještě musí projít velkou změnou aby mohlo plně nahradit spalováky, v této podobě baterií a nabíjení to zatím není cesta, pouze omezená alternativa

      1. vzdyt v Cine se za zari zase prodeje BEV a Plug-in mirne
        vzdyt v Cine se za zari zase prodeje BEV a Plug-in mirne zvedli? kde beres info ze se prodeje nezvedaj?

        proste normalni extremni narust prodeju pred snizenim dotaci, a pote ochlazeni prodeju, a temer 50% dolu a ted zase mirnej rust jako predtim 😉 uplne normalni ekonomickej jev u kazde dotace ktera se nejak zveda ci snizuje, proste pred snizenim dotace spoousta lidi nakoupilo drive aby tu dotaci jeste meli v plne sume, a je logicke ze schazi v prodejich ted 😉

        vesmes se divim ze v CIne nejake dotace na BEV vubec jsou, oni maj paky na to to tlacit i bez dotaci

        1. no spadly o asi 48 % a nyní to tam kolísá v řádu procent,
          no spadly o asi 48 % a nyní to tam kolísá v řádu procent, to dokazuje jak obrovský vliv na prodeje EV dotace mají, dotace má maximálně podpořit nějaký rozjezd, ale ne aby celý proces byl na dotaci postaven, to je pak jen uměle vytvořená iluze

          na světě je vyráběno několik desítek milionů aut ročně, stovky milionů aut je v provozu, toto není množství které součané EV jsou schopny nahradit, již nyní se automobilky potýkají se spoustou problémů a brzy výroba EV narazí na svůj strop a co bude dál? jak to tak vypadá dle EU, tak spalováky bude za chvíli trestné vůbec vyrábet

          já plánuji koupit EV z důvodu toho, že mám kde parkovat a nabíjet, časem počítám že i z vlastní FVE, to mi dává dobrý smysl, ale ne zdaleka každý to tak má, nabíjet na veřejné stanici kdy budou u nás jen statisíce EV si zatím nedovedu moc představit

          1. v dnesni dobe zadny vetsi business nestoji mimo dotace, i
            v dnesni dobe zadny vetsi business nestoji mimo dotace, i fosilni motorizace se vyrabeji diky dotacim, treba v Eu stale pobyraji automobilky dotace na ktere dilci cinnosti, tu tam jim odpusti dane na nekolik let, tu tam jim zadotuji vystavbu nove tovarny, dnaove ulevy na ktere cinnosti automobilek atd, atd…. , kdyby se skrtli veskere dotace ktere se v EU vyplacej z fondu, tak ti garantuju ze zadna z Evropskych automobilek by nemela ceny aut jake ma, ale ceny by sli o 10-20% nahoru, aneb vsichni v Unii se skladaji na to aby lide meli to a to levnejsi v obchodech, jo je to dementni zpusob jak si zavazovat staty aby byli v EU, a zatim jedinej kdo nasel odvahu z toho vyskocit je UK

            palova jsou celosvetove nejdotovanejsi komoditou, podle IMF se kazdy rok do petrolejarskeho prumyslu po celem svete na dotacich naleje prez 6 bilionu dolaru, a bez techto statnich pobydek by cena paluv na cerpackach udajne ruzne po svete vzrostla od 30 do 120%, cim mene samostatna zeme co se tyce daneho paliva z vlastni produkce, tim vetsi navyseni cen, a ze CR neni co se ropy tyce samostatna ani trosku, 100% ropy dovazime 😉

            ano dotace jsou sracka a hnus, a kdyby se zrusili v EU, tak na silnicich neskutecne ubude aut, protoze lide by proste nemeli na benzin/naftu ktere by skokove zdrazili behem par mesicu klidne i na dvojnasobek, v tu chvili by ale zdrazilo veskere zbozi, protoze je zavisle na doprave ktera jezdi na naftu, a proto se jiz nejakych 10 let EU snazi o snizeni energeticke zavislosti, protoze co se ropy a plynu tyce je EU zavisla na dovozu z vice nez 98%, coz je extremni cislo, a rozhodujici elity v EU jsou si toho dobre vedomi, ze pokud se to nezmeni, tak EU neni a nemuze bejt konkurenceschopna, protoze je temer ze 100% zavisla na nekom s kym ekonomicky bojuje, a v tuhle schvili s nim bojuje tak, ze mu za ropu a plyn pisla kazdy rok cca 4 biliony eur 😉 jenze tim ze v EU je cosi jako demokracie, tak do toho vsichni kafraj a maj na to svuj nazor a tak se nemuzou potrebne kroky delat rychle, ale delaji se nesmyslne prez ruzne podpory a dotace aby se to cele nezhroutilo

            to je to jak se treba evropsky prumysl snazil lobovat v EU (vcetne automobilek ktere mivali v EU nejsilnejsi lobby), aby nakonec zjistili ze ve svete jsou nekonkurenceschopni a Cina si to od nich vsechno vyzobala na takove urovni, ze dnes si je za jejich vlastni know-hov kupuje 😉 za to co tu ted je vdecime par miliardarskym zmrdum kteri rozhodovali za celek prumyslu v EU a dostali ho za par supu doslova na kolena 😉 pro ne par supu pro nas biliony eur 😉

            1. nabíjíš a víš proč? protože kolem tebe v okruhu min.
              nabíjíš a víš proč? protože kolem tebe v okruhu min. 50 km není žádné jiné EV, možná tak max jedno co dabíjí vedle tebe, ale kdyby na silnici bylo jen každé desáté auto EV, tak mi věř, že právě ted by si rozhodně nenabíjel 😀 poslední dobou když jedu v dopravní špičce tankovat, tak málo kdy přijíždím ke stojanu který je prázdný, čekám vždy max 5 minut ale i to mi vadí, nedokážu si představit, že budu čekat u nabíječky až se uvolní, tohle je černá můra každého motoristy a dokud se toto nevyřeší tak EV nikdy nebudou plnohodnotnou náhradou

              1. Víš o tom kulový.
                Ano, máš pravdu, vedle mne stálo

                Víš o tom kulový.
                Ano, máš pravdu, vedle mne stálo ještě jedno EV, bylo nabité a seděla v něm moje manželka, já si potřeboval deset minut přicucnout.
                V okruhu deseti km okolo mého bydliště je čtrnáct „rychlonabíjecích“
                stojanů. Jezdíme v EV oba denně a každý den potkávám okolo deseti EV a není výjimkou, že na křižovatce stojíme tři a zdravíme se.
                Takže ano, máš svoji pravdu.
                A já mám svůj klid.
                Hlavně si to proboha nekupuj, ať nám neblokuješ nabíječky.

              2. A mimochodem, kulový o tom víš proto, protože v EV
                A mimochodem, kulový o tom víš proto, protože v EV nejezdíš. Což je normální.
                Ať jsem si v životě koupil jakékoliv auto a v posledních dvaceti letech i dost vyjímečné, byl jsem vždy překvapen, kolik stejných aut okolo mne jezdí. Ta auta prostě nevnímáš, pokud v nich nesedíš.
                Ani netušíš, jak rychle přibývají další a další nabíjecí stanice.
                A až bude každé desáté auto elektrické, věř, že problém s nabíjením, který dnes je stejně jen v tvé hlavě, bude v pohodě vyřešenej.

              3. Až bude u nás jezdit 10 % EV, tak budou nabíječky u
                Až bude u nás jezdit 10 % EV, tak budou nabíječky u každého zařízení, kde nechtějí přijít o 10 % svých zákazníků – obchody, obchodní centra, restaurace, ubytovací zařízení, kulturní památky, rekreační a zábavní střediska i čerpací stanice a dále na všech frekventovaných tazích, kde se s nabíječkami budou předhánět nejen elektrárenské společnosti, aby si ukrojily z koláče miliardových zisků.

      2. Vždyť si nic jiného nezasloužili. Přes deset let
        Vždyť si nic jiného nezasloužili. Přes deset let dostávají opakovaně varování ať se připraví na elektromobilitu.
        S*ali na to, a teď sklízej plody své ignorace.
        Jen ať se jim ty tržby propadnou a klidně na dno. A teď budou plakat a hrát si na ublížení, a vyhrožovat zrušením pracovních míst a brát si ekonomiky států závislých na automotiv jako rukojmí.
        Nas*at a rozmazat – neustále ze všech stran slyším, jak chybí zamětnanci, a automobilky které se elektromobilitě věnovali rozšiřují výrobu, a staví baterkárny, ty je rádi zaměstnají.

        A nikdo přece nehledá nějakou alternativu ke spalovákům. Osobní mobilitě jak jsme si na ní navykli koncem minulého století odzvonilo. To bezbřehé plýtvání na jaké jsme si z lenosti zvykly koncem dvacátého století je neudržitelné a čím dřív skončí tím líp.

        1. Oni vyrábějí to co umí, na čem dokáží vydělat a čím
          Oni vyrábějí to co umí, na čem dokáží vydělat a čím jsou schopni ukojit poptávku, ikdyby se připravovali na elektromobilitu deset let, tak ted stejně miliony vyrábět nebudou, protože není poptávka, nejsou suroviny a zatím ani technologie pro takové množství

          Kdo rozšiřuje výrobu a staví baterkárny? to jsou jen zlomky toho co hrozí že se bude rušit

          v podstatě jedinný kdo do toho šlape je VW a je dost možné že na to taky doplatí, něco málo BMW, Nissan + pár nějakých výrobců v číně a korejci

          Tesla si jede svou soutěž, navíc objem její výroby je z celkového pohledu také zanedbatelný

          Vznikla tu aféra kolem emisí spalovacích motorů a je to spíše šílenství, jsou to nucené drastické a rychlé změny, které nemusí dopadnout dobře, tlačí se zbytečně moc na pilu, přitom stačí zakázat stará auta, nové spalovací auto které je větší než třeba golf by nesmělo bez hybridního pohonu do města, plynule se tak přejde částečně na elektromobilitu, lidi si zvyknou auto dobíjet, automobilky nebudou nucené vymýšlet složité motory které jsou poruchové, stačí jednoduchý spolehlivý spalovací motor doplněný el. pohonem a postupně se může pracovat na tom aby el. dojezd by delší a delší

          takto to dopadne tak, že spalováky se utlumí z donucení a EV nebudou schopny toto nahradit

          osobní mobilita je pohodlí které si člověk neodpustí tomu nevěř, to se tu bude spíše jezdit starýma plečkama

          1. S poslední větou absolutní souhlas. Lidi se své mobility
            S poslední větou absolutní souhlas. Lidi se své mobility nevzdají a taky… proč by to dělali? Nikdo kromě Kerosina nepočítá s tím, že by po nástupu elektromobility náhle dramaticky klesl počet aut. Ne, neklesne. Ale bude záležet na vlastnostech a ceně EV, jak rychle budou nahrazovat spalováky, někde rychle (třeba i s dotacemi) a někde velmi pomalu. Ale člověk, který je zvyklý na svoje auto se ho přece nezbaví bez náhrady, to je utopie 🙂

            1. Ja nesouhlasim. Nemyslim si, ze lide jsou hloupi, takze pokud
              Ja nesouhlasim. Nemyslim si, ze lide jsou hloupi, takze pokud maji maly najezd a rozsiri se nejaka varianta lacineho sdileni, pak si jiste spocitaji, ze se jim to sdileni vyplati. Mimochodem, muj ucitel ze stredni, ktery u je davno v duchodu, uz pouziva carsharing 5 let.

                1. Tak nejvice se vyplati auto (obecne jakykolv vyrobek), ktery
                  Tak nejvice se vyplati auto (obecne jakykolv vyrobek), ktery se pouziva nejvic. Takze muzete spocitat spocitat TCo na 1 km auta za 2 miliony, co po 10 let najede denne 500 km a TCO auta za 400 tis, co po 20 let najede rocne 5 000 km. Oboje pri spotrebe 0,5 kc na 1 km. Pokud nebude potreba ridic, tak za kolik na 1 km by se mohlo prvni auto pronajmout, aby se zaplatilo a vydelalo na druhe?
                  Osobne drzim druhe auto kvuli jednomu dni v tydnu, kdy jsou potreba 2 (a to jedno na cca 20 km), toto je idealni pripad pro sdileni. Protoze provoz je lacinejsi jak povinne ruceni a technicka. A nejsem jediny, kdo to takto v mem okoli ma.

                2. Půjčovat si můžete už dnes, ale mnozí to dělají.
                  Půjčovat si můžete už dnes, ale mnozí to dělají. Nevím co bude v budoucnu impulsem k tomu, aby aut drasticky ubylo a velká část lidí si je jen půjčovala.

                3. Ten impuls bude
                  1) FSD – nemusim si pro pujcovane auto nekam

                  Ten impuls bude
                  1) FSD – nemusim si pro pujcovane auto nekam jet, ale privolam si jej jak taxika. Mimochodem, kupoval byste si auto, ktere vyuzijete o vikendu (po dvouch hodinach v patek a nedeli na cetu na chatu), kdyz byste mel zaplatit cca 5 kc / 1 km? Opravdu se nevyplati si jej pujcit?
                  2) snizeni provoznich nakladu na 1 km a zdrazeni vozidla. Pro normalni lidi bude TCO na kilometr tim padem podobny jak nyni. Ale da to moznost sdilet auto za mensi cenu za 1 km jak dnes.

                4. Uvidíme, jaký bude vývoj. Zatím to sdílení
                  Uvidíme, jaký bude vývoj. Zatím to sdílení (půjčování) není nic moc, jak finančně, tak po stránce flexibility. Ale možná se to změní, kdo ví?

                  PS:
                  Třeba leasing nebo operák považuji za rovnocenné vlastnictví auta, protože to auto mám 24/7 k dispozici já a nikdo jiný a podle toho taky platím nájem.

                5. Pokud máte auto za 300 tisíc, je ztráta hodnoty za rok
                  Pokud máte auto za 300 tisíc, je ztráta hodnoty za rok přibližně 40 tisíc. Když vlastník najede 10 tisíc za rok, je jen ztráta hodnoty 4 Kč/km, pokud by ve sdíleném režimu najelo 40 tisíc za rok je ztráta hodnoty už jen 1 Kč/km a při stejných nákladech pro zákazníka je tam pro pronajímatele možný zisk až 3 Kč/km (velmi zjednodušeně).
                  Vyplatí se to už nyní automobilkám (příjmy z leasingu), carsharingovým společnostem (příjmy od zákazníků) i zákazníkům, tak není důvod proč by to mělo být v budoucnu jinak.
                  Prostor pro zlevnění tu je odstraněním prostředníka, což uvidíme již za pár měsíců (WeShare s CitigoE od Škody) i když je pravděpodobnější, že to bude jen větší zisk pro automobilku a ceny zůstanou stejné. Automobilky pak nemusejí brečet, že jim klesají prodeje, protože na každém autě vydělají klidně 3x tolik co teď.

                6. No však jo. Ono to už funguje teď pro určitou skupinu
                  No však jo. Ono to už funguje teď pro určitou skupinu lidí. Jen nevidím nějak důvod pro velký boom a aby výsledkem bylo nějaké drastické omezení počtu aut v populaci, jak jsem amiňoval na začátku a jak se někteří domnívají. Kdo chce a vyplatí se mu to, půjčuje si auto už dnes… opravdu nejde o sdílení 🙂

                7. Ale to si plete (stejně jako někteří provozovatelé)
                  Ale to si plete (stejně jako někteří provozovatelé) sdílení a moderní (bez pobočkový) způsob autopůjčovny.
                  Vztah pronajímatel – zákazník je to co dnes provozují některé bezpobočkové půjčovny, které se naprosto chybně označují jako „carsharing“ tj. sdílení aut.

                  Sdílení – znamená, že je předem definovaná, známá skupina uživatelů, kteří se rovnoměrným dílem dělí o všechny náklady provozované (sdílené věci) a to včetně nákladů pořizovacích.

                  Příklad: u nás v domě jsme 4 partaje. Před pár lety jsme všichni měli všichni veškeré vybavení svoje. Dnes máme spoustu domácího vybavení společného ve společných prostorech.
                  Můžete začít třeba drobnostmi. Asi máte doma akučku šroubovák / vrtačku. Kolikrát za rok ji potřebujete??? 20X ??? a kolikrát soused? Je nutné aby jste měli každý svou? Nebo si můžete ve společných prostorech (tom čemu se dříve říkalo kočárkárna) skříň s nářadím a všichni co od ní budou mít klíče se skládají na nákup nového vercajku. Stejně to jde s pračkou, sušičkou atd…

                8. Jo, takže vy jste vlastně dospěl už do komunismu… vše
                  Jo, takže vy jste vlastně dospěl už do komunismu… vše je všech a vlastně nikoho 🙂 Ne, děkuji, radši budu mít svou vlastní pračku, susičku, nářadí a vše, co potřebuji.

                  Jo, vidíte, že u vás to funguje, ale to neznamená, že to bude fungovat i jinde. Jak jsem zmínil, nějak nepozoruji boom sdílení ani u aut ani něčeho jiného. Vypadá to, že lidi to prostě nechtějí. u aut to akceptuje určitá velmi malá skupina uživatelů, jinak člověk buď auto má a nebo jezdí MHD.

                  PS:
                  Už chybí jenom sdílení manželek… i když, kdo ví? 🙂

                9. komunismus?? uvědom si že aby někdo mohl být zhovadile
                  komunismus?? uvědom si že aby někdo mohl být zhovadile kapitalisticky bohatý musí kvůli jeho rozmaru být na druhým konci planety tisíce chudých a ty jsou čím dál víc nasrrr, paktujou se, chtějí atomovky a na ekologije zvysoka srrr 😉

                  Jde to taky přes drbání €jrodotací na dluh ale zas tím posíláš celou západní civilizaci doprrrrrr :)))

                  https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/duchody-nizozemcu-v-ohrozeni-kvuli-nizkym-urokum-chudnou-penzijni-fondy-40304453

                  myslíš že 84 denně už je dost??????

                  https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/byvaly-sef-volkswagenu-ziskal-narok-na-zlaty-padak-84-tisic-denne-40020175

                  https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/sef-volkswagenu-winterkorn-si-chce-nizsi-mzdu.A130208_144040_ekoakcie_fih

                  Ještě to de i přes bitkojn, ale to už hraničí se zradou národa r… příslušnosti i vlastní země ;)))

                  https://coinmarketcap.com/currencies/bitcoin/

                10. Pletete si politické a sociální zřízení.
                  Komunismus je

                  Pletete si politické a sociální zřízení.

                  Komunismus je politické uspořádání – jehož protikladem je demokracie. Socialismu se sociální uspořádání – jeho protikladem je kapitalismus. Ovšem to, že obvykle v dějinách byly spolu propojeny v určitých dvojicích nic nebrání tomu, aby vznikl nový model:
                  Tedy třeba demokratický socialismus – podle hesla Francouzské revoluce „Svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého“ alternativně „Nesouhlasím s Vaším názorem, ale do konce života budu bojovat za to, aby jste jej mohl říkat.“.

                  Ergo to dážného komunismu jsem rozhodně nedospěl. V komunismu jsem toho moc neprožil takže jej nemohu soudit, ale z vyprávění si nemyslím, že by byl lepší než demokracie.
                  V co ale věřím, je dobrovolná skromnost. Proč si mám (a obzvláště v kapitalismu) kupovat něco co nepotřebuji?

                11. Tak pokud vám to sdílení téměř všeho vyhovuje, je to v
                  Tak pokud vám to sdílení téměř všeho vyhovuje, je to v pořádku. Jen bych se nerad dožil toho, aby mi někdo podobné chování nutil. Protože nedobrovolná skromnost je nanic a vynucena solidarita není solidarita ale sprostá krádež. Také mám soc. cítění a nejsem lhostejný k jiným. To ale neznamená, že budu žít jako asketa. Život je krátký, prachy a bohatství si do dřevěného futralu nevezmu 🙂

                12. Nooooooo, tak k tomu jsme mám takovej pocit ňákej čas –
                  Nooooooo, tak k tomu jsme mám takovej pocit ňákej čas – asi 44 let, kráčeli. Naštěstí se to kdesi ve fázi rozvinutého socialismu posralo.
                  Jinak by vám v tom vašem baráku dneska stačila ve sklepě taky jedna prádelna a v ní jedna Nataša, co by každou noc spala v jiným kvartýru. Ostatní by mohly rubat v dolech a třeba po měsíci by se vystřídaly.
                  Děkuju, nechci. Nechci si prát spoďáry ve společné pračce.
                  Chci svoji vrtačku, svoje kladivo a svoji manželku.
                  A chci svoje auto.
                  Ale pokud vám ten váš bolševickej skaznen funguje, užívejte si ho.

                13. No hlavně, že v tom skvělém kapitalismu jsou všichni tak
                  No hlavně, že v tom skvělém kapitalismu jsou všichni tak šťastní a spokojení.
                  Komunista nejsem (rozdíl mezi politickým s sociálním zřízení jsem níže vysvětloval panu Markovi_), ale přiznávám, že si myslím, že socilismus je lepší než kapitalismus. Tedy „lepší“ – lepší v tom smyslu že v kapitalismu je malá skupina lidí hodně spokojená a těch nespokojených je velká skupina, socialismus tento rozdíl na úkor pohodlí zmenšuje, a to považuji za lepší. Raději všichni míň, než někdo moc a někdo téměř nic.
                  Ale znovu opakuji, prosím nemotejte to s politickým zřízením. Komunismus je špatně, Demokracie je mnohem lepší.

                14. Ja Vam rozumim, taky jsme zalozenim socialista (spis
                  Ja Vam rozumim, taky jsme zalozenim socialista (spis solidarni), ale ten kapitalismus umoznuje, abyste se z te skupiny nespokojenych prehoup do te mene pocetne. U socialismu jsou prechody mnohem slozitejsi. Uz nevim, kde jsme to videl, ale nejaky vysokoskolsky ucitel svym zakum predvedl toto na vlastni kuzi. Rekl, ze pisemky bude znamkovat socialisticky – vsichni dostanou stejnou znamku. Po prvni pisemce meli vsichni 2 – sprti se nasprtali, flakaci se na to vyprdli. Po druhe pisemce to bylo horsi, sprti uz se neucili, protoze stejne na svou znamku nedosahli a ti, co to flakaji jen napul (tam jsem patrim ja) si rekli, ze bez uceni dostanou lepsi znaku jak svou oblibenou trojku, tak se na to taky vyprdli. No a zpusobilo to ctverku pro vsechny.
                  Z toho chci rict, ze je potreba mit urcitou motivaci, ze muze byt lepe. To samozrejme uz nema nic spolecneho s Vasim (dle meho velmi dobrym) pristup ke sdileni malo pouzivanych veci. Priznam se, ze ja na to jdu trosku jinym zpusobem. Kazdy at si neco koupi a pujci to druhemu, ktery ma zase neco jineho co si obcas pujcim ja. Takz ejsou presne definovana vlastnicka prava a je to zalozeno na dobrovolnem pujceni (klasicky idealni spolecensky pristup – pujcka za oplátku).

            2. Stejně jako jsem psal uživateli „Trochu nadhled“.
              Možná se

              Stejně jako jsem psal uživateli „Trochu nadhled“.

              Možná se vzdáte nebudou chtít, ale co jim zbude jiného? Staré plečky budou tutově zakázané (nebo alespň finančně tak znevýhodněné – mýtným, emisními zónami a pokutami atd..), že typický majitel takového auta nebude mít na jeho provozování peníze, a i moderní spalováky budou mít problém třeba v enormní ceně (dani) na fosilní paliva.

                1. Vidíte, já mám zase ze svého vnímání světa kolem sebe
                  Vidíte, já mám zase ze svého vnímání světa kolem sebe dojem, že je to za rohem. Za pár let bude vjezd spalovacím autům do měst nad 100k obyvatel buď zcela zakázán, nebo silně omezen, a litr fosilního paliva může stát klidně 100,- Kč

          2. Zní to hezky, ale není na to čas. Na pomalý přechod už
            Zní to hezky, ale není na to čas. Na pomalý přechod už nemáme čas – už nám zvoní hrana.

            Hybrid je jen ukrutně složitý spalovák. To byl krok stranou. Hybrid ať mild nebo plug-in má nevýhody z obou světů.
            Ještě to má oleje, filty, převodovku, spojku, spoustu mechanických součástek a už to má i baterii která degraduje atd…
            Prostě nevýhody z obou světů.

            A k té poslední větě.
            Možná se vzdáte nebudou chtít, ale co jim zbude jiného? Staré plečky budou tutově zakázané (nebo alespň finančně tak znevýhodněné – mýtným, emisními zónami a pokutami atd..), že typický majitel takového auta nebude mít na jeho provozování peníze, a i moderní spalováky budou mít problém třeba v enormní ceně (dani) na fosilní paliva.

                1. Jo, v tom směru stejný vypa.tlanec jako Ty. Čus, Dlaždič.
                  Jo, v tom směru stejný vypa.tlanec jako Ty. Čus, Dlaždič.

                2. už vypadni jesi nic nemáš :))
                  už vypadni jesi nic nemáš :))

    1. Jen tolik kolík si jich lidé a firmy objednají. Žádné
      Jen tolik kolík si jich lidé a firmy objednají. Žádné velké prodeje neočekávám. Lidé jsou u nás konzervativní a pro průměrného občana to není dost velké SUV a nemá to ani dost velký kufr. Prodejcům z toho nevychází moc dobře servis výměn olejů a rozvodových řemenů.
      Peugeot iOn jako přímá konkurence stál ve své době téměř dvakrát více a měl poloviční dojezd. Ještě deset let a bude to super alternativa k benzínovému vozu.

Napsat komentář