Mercedes-Benz třídy B na plynTEST
Mercedes-Benz třídy B na plyn
Luxusní hybrid Infiniti EMERGE-EAUTO
Luxusní hybrid Infiniti EMERGE-E
Jízdní kolo ovládáte silou myšlenekVĚDA
Jízdní kolo ovládáte silou myšlenek
Milujete vůni nového auta? Pozor, je toxicAUTO
Milujete vůni nového auta? Pozor, je toxic

Projekt solární silnice úspěšně pokračuje

Jan Grohmann - 24 Duben 2014

Pamatujete si ještě projekt solární silnice od firmy Solar Roadways? Pak vězte, že projekt rozhodně neusnul na vavřínech, ale pokračuje dál. K rozjetí sériové výroby speciálních solárních panelů chybí jediné – peníze.Solar Roadways

Cesta do budoucnosti po solárních silnicích společnosti Solar Roadways
foto: Solar Roadways

Scott Brusaw a jeho žena Julie již v roce 2006 veřejnosti představili svou vizi silnic pokrytých solárními panely. V roce 2009 založili firmu Solar Roadways, která měla jejich vizi přivést k životu.

Nápad manželů Brusawových je ve své podstatě prostý – využít „mrtvou“ plochu silnici, dálnic, parkovišť, příjezdových cest i chodníků pro výrobu elektrické energie ze slunce. Vždyť jen v Evropě zabírají silnice a dálnice tisíce kilometrů čtverečních. Proč tak obrovskou plochu nevyužít?

Společnost Solar Roadways pět let vyvíjí speciální povrch cest tvořený odolnými solárními panely. Manželé financují vývoj především ze svých zdrojů. Na vývoj však přispělo také americké ministerstvo dopravy, ale díky soutěži GE Ecomagination Challenge, i americká firma General Electric.

Silniční solární panely od firmy Solar Roadwaya mají však více funkcí. Počítá se zabudováním počítačem řízených diod do panelů. Na cestách se tak mohou vykreslovat různé obrazce a vzory, jako je třeba symbol vločky při náledí nebo nejrůznější výstražně informace.

Solar Roadways
video: YouTube

Po letech vývoje jsou silniční solární panely již připraveny v podstatě pro sériovou výrobu, a to nejen po technické stránce, ale především po legislativní. K rozjetí sériové výroby je však třeba značných financí.

Jedna věc je na koleně vyrobit solární panely pro příjezdovou cestu svého domu. Druhou věcí je zajistit technologii výroby stovky a tisíců kusů silničních solárních panelů, jejich dopravu, montáž a servis. K tomu jsou třeba odborníci, a na ty jsou zase třeba peníze.

Solar Roadway proto jako další „start-upy“ a začínající technologické firmy hledají peníze skrze veřejné financování. Na stránce IndieGoGo žádají veřejnost o milion dolarů k rozjetí sériové výroby. Za dva dny lidé poslali 5000 dolarů. Do konce zbývá ještě 39 dní.

Pokud bude projekt úspěšný, již příští rok mohou zákazníci odebírat první silniční solární panely. Nečekejte je však na dálnicích a silnicích. První na řadu přijdou parkoviště, příjezdové cesty, chodníky, případně cyklostezky.

Nechcete ještě s dlážděním své příjezdové cesty k domu nějakou dobu počkat?

Solar Roadways
 
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobrý nápad, dôležitá bude aj cena.
Viac sa mi (pred rokmi) pozdával ten, ktorý navrhoval zastrešiť cesty/chodníky solárnymi článkami. Kým na poliach to zaberá úrodnú pôdu, tu by to znižovalo náklady na údržbu v zime.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Z ekonomického hlediska tento projek nemá šanci. Ukažte vládu která zaplatí 100 násobek dnešních nákladů na kilometr dálnic. Také jejich představa "smart grid" působí poněkud nerealisticky - vysokonapěťové kabely 10 centimetrů pod vozovkou?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Vláda ČR s tím nemá problém v současnosti, nevidím důvod s hlediska nákladů v tom pokračovat.

Problém bude spíše v nemožnosti si ty "nadnáklady nechat" :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Co s tím udělá typická česká zima? Budeme pak mít výtluky v panelech?

Obrázek uživatele honza.t

Osobně Více fandím solárním střechám/fasádám .Když je panel zastíněný tak přece vyrábí mnohem méně . Čim rušnější silnice/parkoviště tím méně bude panel vyrábět.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Myšlienka je to krásna len sa bojím aké má adhézne vlastnosti to sklo v porovnaní z inými povrchmi a za druhé či tie vrúbky nie sú veľké a nezvýšia spotrebu aut z hľadiska valivého odporu pneumatík. Inak dávam veľký like :)

Obrázek uživatele Aas

Mne tiez napadaju len prekazky. Ked sa panely casom doskriabu od kamienkov, aka bude potom ucinnost? Myslite, ze bude niekto tie kryty menit? A co so spinou na paneloch? Niektore nase cesty sa od padu socializmu neumyvali.

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Standardní nastavení volby "Zasílání upozornění na email" můžete nastavit na stránce svého profilu.
Kontrola proti nevyžádaným příspěvkům
Absolováním testu nám pomáháte bojovat proti SPAMu. Děkujeme.
Přepište prosím tento kód do pole níže
Přepište, prosím, znaky z obrázku výše. Všechna písmena jsou malá.

TrendPark elektromobil Nissan Leaf

zajímavé články