Project Zero - elektrické letadlo, které se dokáže samo dobíjet

Jan Grohmann - 07 Březen 2013

Anglicko-italská firma AgustaWestland před několika dny představila netradiční koncept elektrického letadla s kolmým startem Project Zero (Projekt 0). Originalita letadla spočívá v tom, že pro svůj vzlet používá dvojici rotorů zapouzdřených v trupu stroje.Elektrické letadlo, které zároveň dokáže fungovat jako větrná turbína. To je experimentální letoun Project Zero společnosti AugustaWestland

Elektrické letadlo, které zároveň dokáže fungovat jako větrná turbína. To je experimentální letoun Project Zero společnosti AugustaWestland
foto: AgustaWestalnd

Konvertoplán, tedy “ letadlo těžší vzduchu, které mění v průběhu letu metodu dosažení vztlaku a je schopno kolmého startu a přistání “, Project Zero, má tvar samokřídla se dvěma zapouzdřenými rotory. O pohon rotorů se starají elektromotory, které se mohou podle potřeby otáčet až o 90°.

Při startu jsou rotory v rovině s letounem a poskytují mu potřebný vztlak pro kolmý vzlet. Po startu se rotory otočí o 90° a pohánějí letoun vpřed, o vztlak se při samotném letu stará vhodně tvarovaný trup a křídla.

Elektrické letadlo

Project Zero je celo-elektrický letoun. Elektrické motory slouží rovněž k překlápění rotorů, k ovládaní “motýlích” směrovek a k vysunování podvozku.

Použití elektromotorů přináší zásadní výhody, ale také jednu ještě zásadnější nevýhodu. Elektrický pohon nepotřebuje transmisi, převodovku ani další komplikované mechanické součástky typické pro spalovací motor. Konstrukce je lehčí, menší, mnohem jednodušší a minimálně náročná na údržbu.

Nevýhodou elektrického pohonu je bohužel nedostatečná kapacita současných baterií. Nejmodernější li-ion baterie jsou jednoduše stále příliš těžké a málo výkonné.

Přesnější specifikace – neznámé

AgustaWestland zatím nezveřejnila podrobnější technické údaje. Vzhledem k velikosti letounu odhadujeme výdrž stroje ve vzduchu na maximálně několik desítek minut.

Díky tomu se zatím řadí Project Zero (kódové označení „Projekt 0“ tomu i napovídá) mezi experimentální letouny. Takovým, které mají k použitelným strojům ještě daleko.

Společnost AgustaWestland však mezi prvními pochopila – a také prakticky uchopila – možnosti a výhody elektrických konvertoplánu. Letoun Project Zero může totiž fungovat jako větrná elektrárna a dobíjet tak své baterie!

Letadlo nebo větrná elektrárna?

Princip je jednoduchý: na vhodném místě obrátí obsluha stroj proti větru a vytočí rotory o 90°. Vítr pak rotory roztočí a elektromotory (je to dáno jejím fyzikálním principem) začnou vyrábět elektrickou energii.

Pro budoucí použití se pak místo čistě elektrického uvažuje o hybridním pohonu. Elektrická koncepce letounu Project Zero zůstane zachována, do trupu však bude umístěn malý spalovací motor, který bude přes generátor vyrábět elektrickou energii. Jde zatím o hmotnostně efektivnější řešení než použití jednodušších, ale mnohem těžších baterií.

Stroj byl vyvinut během rekordně krátké doby šesti měsíců. První “let” (stroj byl zavěšený na lanech) v bezosádkové konfiguraci si Project Zero odbyl v roce 2011. V roce 2012 pak vykonal i několik utajovaných ostrých letů.

Další technické podrobnosti jsou nejasné, dají se ale odvodit od fyzikálních limitů letadel s vrtulovým pohonem. Letadlo by mohlo vyvinout maximální cestovní rychlost přes 500 km/h a vystoupat až do výšky 7 500 metrů.

Defence Web

Převzato se svolením z webu Armádní noviny.

Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Aha! Tak už vím, co mi to létalo nad barákem. Žádné UFO ale ZERO.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilNabíječky elektromobilů Circontrol