Češi vyvíjejí nové, šetrné dopravní letadlo HELENA

Server iHNed.cz aktuálně informuje o novém projektu, kteýr vzniká ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ) v Praze Letňaněch. Jde o nízkoemisní šetrné dopravní letadlo s kódovým označením HELENA. Vyrábět by se mohlo už po roce 2030.

Po roce 2030 bychom se mohli dočkat po dlouhé době prvního dopravního letadla z České republiky. Podaří se projekt HELENA dotáhnout do konce?
foto: VZLÚ

Podle Josefa Kašpara, šéfa VZLÚ, je HELENA prozatím „ideová představa“ nového regionálního letounu. Ve hře jsou dvě verze, rychlejší a pomalejší. Cílem je podle Kašpara zmobilizovat výrobce v oblasti leteckého průmyslu ve střední Evropě a dát vznik novému evropskému výrobci regionálních letadel.

Nové šetrné nízkoemisní letadlo dokáže uvézt až 70 pasažérů na vzdálenost 2500 km. S jak vysokými náklady oproti dnešním letounům, to už VZLÚ neříká. Zato je už teď jasné, že rozpočet jen na prototyp bude vyžadovat kolem 1,5 mld. euro.

Finance mají plynout především z peněz Evropské unie, tedy z dotací na výzkum, vývoj a průmyslovou konkurenceschopnost. Původní nápad na obnovení tradice leteckého inženýrství v ČR podle Kašpara vyšel z Německa.

11 Comments on “Češi vyvíjejí nové, šetrné dopravní letadlo HELENA”

  1. Rád bych se mýlil, ale
    Rád bych se mýlil, ale tohle vidím jako projekt, ktery si užije peněz z EU až tyto dojdou tak skončí. Mimochodem, Airbus je popotahován Boeingem u WTO už jen za státní garance za normální komerční půjčky, přestože ty garance nebyly nikdy v historii uplatněny (Airbus ty půjčky vždy řádně splatil).

  2. Docela me desi predstava, ze
    Docela me desi predstava, ze za dalsich 20 let by vypadala letadla stale takhle obstarozne. Antigravitacni letajici stroje bez pohyblivych casti pohanene elektrinou jsou v armadnich kruzich pouzivane prez 60 let. S podobnym konceptem leteckeho a vesmirneho civilniho prumyslu se snazi jit ven nyni p. Keshe, www keshefoundation org. Tak za tu dobu snad bude najky posun.

    1. Ale Honzo,jak dlouho si
      Ale Honzo,jak dlouho si myslite,že trva vlastni vyvoj např.u Boingu nebo Erbasu.Vytvořit něco uplně noveho neni jako oplacavat dvacet let Oktavii a maximalně udělat zmenšenou kopii a nazvat ji Rapidem.Ale to same se da řikat o novince Golfu 2013,ktery se prakticky vyrabi jako legenda československeho nakladniho automobilismu Praga V3S.Ale je na Vas zda to budete chtit změnit a novinky urychlit nebo raději se pravě podilet na těch golfech.

      1. nahodne kombinacie davaju
        nahodne kombinacie davaju necakane vysledky. tak napriklad supravodice pracujuce mimo teploty blizkej absolutnej nule.
        Pokial sa pamatam na poslednu zvest, japonsky vedci nieco mocili pri oslave do napojov co pili len tak zo srandy a zistili ked namocia do cerveneho vina.. nieco, supravodive vlastnosti su tu. Dodnes nevieme ako a preco niektore vlastnosti elektriny funguju tak alebo onak, mnoho veci sa riesi len vdaka nahodnym udalostiam pri experimentoch. Detto fotovoltaicky clanok, fotorezistor, polovodice, su velmi mlade nahodne experimentalne objavy, povodne vysvetlujuce bezdrotovy prenos, elektromagnetizmus, indukciu, zosilovanie zachyteneho signalu. Vdaka pokroku smerom k supravodicom a vlastnostiam, vztahom ktore vznikaju v spojitosti s elektrinou, mionmi ci ako sa im teraz nadava, nie je bezprostredne sa vznasajuce teleso, nic neobvykle, vobec by som sa nedivil okamzitej moznosti pohybovat sa ktorymkovek smerom rychlostou blizkou rychlosti svetla, vzhladom k tomu co v sucastnosti vieme a pozorujeme. youtube.com/watch?v=pO2eDJBr50E

    2. No to si pište, že
      No to si pište, že takovými letadly se bude létat.
      V ČR možná nějakými ojetými (olétanými) B787, které dnes znamenají leteckou dopravní špičku, a po dořešení několika problémů se bude snad dalších 25-30 let vyrábět, a to včetně konkurenčního, v současné době vyvíjeného Airbusu.
      Možná že se za 20 let do vzduchu vrátí i nadzvuková dopravní letadla, kterými se budou moci prolétnout jen pár nadšenců, protože jich bude stále málo. V čase 20-ti let se toho v tomto oboru zase tak moc nezmění.

  3. Dočítal som sa v časopise
    Dočítal som sa v časopise Flying Revue, že dopravné lietadlá používajú pri pomalom pohybe k vzletovej dráhe a z nej elektrický pohon zabudovaný v prednom kolese.
    Takto sa usporí dosť paliva, nakoľko prúdové motory sú pri pohybe lietadla po zemi nehospodárne.

Napsat komentář