PRE má síť 28 nabíjecích stanic pro elektromobily

Síť dobíjecích stanic pro elektromobily se v České republice neustále rozvíjí. Hlavními hráči jsou v tomto případě energetické společnosti PRE a . Obě své sítě neustále rozšiřují. PRE aktuálně provozuje již 28 nabíjecích stanic na 16 místech republiky, včetně Brna a .

Dobíjecí stanice pro elektromobily společnosti PRE v Centru Černý most
foto: PRE

Aktuálně společnost PRE spustila dobíjecí stanici ePoint PLUS v Avion Shopping Parku v Brně na křižovatce dálnic D1 a D2. U příležitosti slavnostního otevření rozšířeného obchodního centra Černý most bylo v tamních garážích také zprovozněno 10 dobíjecích stanic.

Všechny zmíněné dobíjecí stanice (plus samozřejmě i další) najdete na naší pravidelně aktualizované mapě dobíjecích stanic České republiky. Vypadá to, že do konce roku 2013 by mohla být velmi slušně pokryta nabíjecími stanicemi pro elektromobily prakticky celá Česká republika.

Bohužel, prozatím pouze minimum stanic jsou rychlodobíjecí stanice. Stanice PRE a ČEZ však podporují standard Mennekes, který umí dobíjet až výkonem 22 kW.

tisková zpráva

43 Comments on “PRE má síť 28 nabíjecích stanic pro elektromobily”

  1. 1.) Jakékoliv zvýhodnění
    1.) Jakékoliv zvýhodnění elektromobility bych uvítal, ikdybych takové vozidlo nevlastnil.
    2.) Mě spíše chybí dobíjecí stanice v blízkosti bydliště (tedy hustější rovnoměrná síť).
    3.) Moc nefandím rychlonabíjení, jelikož takto způsobené snižování životnosti akumulátorů se může majiteli hodně vymstít.
    4.) Pokud bych předpokládal časté delší cesty, než je dojezdová vzdálenost (ve skutečnosti snad 60 až 80 km), bylo by pořízení elektromobilu buď finančně moc riskantní – to už bych asi vzdal nebo
    (při používání pomalého dobíjení) by cesta trvala zcela neúnosně dlouho.

  2. Takze pokud to chapu spravne
    Takze pokud to chapu spravne tak rychlodobijeci stojan CHAdeMO v cene okolo 250tis+ jako jediny dava smysl ho instalovat v CR na podporu EV.
    Kdyz se na to podivame z pohledu zisku CEZu tak pokud by vzal pouhou jednu miliardu, tak by teoretycky mohl postavyt zhruba 3500 techto rychlonabíječek rozlozene po cele CR.
    3500 by uz stacilo ke kompletnimu pokryti CR a tim masivni podpory EV.
    Pak by byla potreba nejaka legislativni podpora od statu na podporu EV.

    A jeste si to CEZ muze odepsat z dani, takze to zas takova strata nebude. Ta 1mld se tam strati jako nic.
    A CEZ neni jedinej dodavatel elektriny v CR.

    Ta zpravna otazka je jestli je tady vule to prosadit.

  3. Vidím,že zde píší jen
    Vidím,že zde píší jen teoretici. Praktici,t.j.ti co vlastní elektromobil Vám řeknou,že smysl pro provoz mají jen rychlonabíječky.Normální zásuvky s 16A jednofázem nemají smysl.Navíc,jak je z článku patrno , tak rychlonabíječky CHAdeMO,které jsou pro auta typu Peugeot ion,Citr.Zero jsou ve státě asi 2 to ještě uvnitř firem jako PRE a ČEZ.
    Obyčejnou zásuvku na pomalé nabíjení má totiž každý doma a na cestě nebude trávit třeba 4 hodiny u nějaké obyčejné nabíječky.

    Pokud tyto zásady nechápou páni co hovoří o rozvoji elektromobily,tak ať jdou od válu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1. V Brne ve Vankovce i ta nova
      V Brne ve Vankovce i ta nova v Avionu maji 3-fazove zasuvky s prikonem ~22kW, neni to sice CHAdeMO, ale porad se s tim da dost nabit… Napr s prenosnou CHAdeMO nabijecko co se zpoji do takoveto 3-fazove zasuvky nabijete Nissan Leaf za hodku a neco. Pro Model S ani nepotrebujete zadne specialni vybaveni a muzete se pripojit rovnou k takoveto zasuvce a dobit doplna za 4,5 hodiny. Porad to sice neni supercharger, ale lepsi nez 1-faze 16A o kterych mluvite. A navic jak ve Vankovce tak i v tom Avionu je co delat tu hodku nebo dve.
      Navic v Brne je udajne na vystavisti u brany 5 jedna CHAdeMO, ale tam jsem zatim nebyl, tak to nevim jiste.

      1. Nevím jestli víte,že
        Nevím jestli víte,že nabíječka CHAdeMO stojí okolo 250tis.
        Víte o někom,kdo jí vozí s sebou?????
        Představte si,že jedete z Prahy do Brna autem s dojezdem 140km.Tak se musíte nechat 60km odtáhnout k té bráně č. 5 ,protože potřebujete CHAdeMO.(tedy pokud tam opravdu je a funguje)

        1. Ne nevim o nikom kdo by si
          Ne nevim o nikom kdo by si vozil bezne CHAdeMO prenosnou dobijecku v aute (pominuli testovaci jizdy ktere delal Hybric.cz). Stejne tak nevim o nikom tak blbem, aby se vydal na cestu a dopredu vedel o tom ze se necha jednu tretinu tahnout. Vim vsak o dost lidech, kteri se vydali na mnohem delsi cesty elektromobilem a nemuseli se nechat odtahnout, jen to chtelo vice planovani a vice casu na nabijeni…

          Jinak proc CEZ a PRE instaluji pomale dobijeci stanice ve mestech misto toho aby stavel rychle mezi mesty, je mi zahadou. Ale je to jejich strategie, tak je nechme delat jejich praci a treba nas casem prekvapi. A navic i tech 22kW ve meste je lepsi nez 3.5kW z bezne zasuvky.

                1. Tesla Model S i Renault Zoe
                  Tesla Model S i Renault Zoe uz beru jako auta, ktere se daji TED koupit (s dorucenim za 3 mesice pro ty kteri si obednali Model S uz drive) a to bohate staci k tomu aby se CEZ/PRE/EON a dalsi na ne pripravili.

                  Navic ani ja jsem netvrdil ze 22kW nabijeni je rychle…

                2. u modelářských li-xx
                  u modelářských li-xx baterek se už nějaký čas usadilo hodnocení rychlosti nabíjení:

                  <1C pomalé dobíjení
                  =1C standardní dobíjení
                  >1C rychlodobíjení
                  >5C superrychlodobíjení

                  tudíž podle tohoto pro současnou genereaci vozidel (vyjma Modelu S) je 22kW dobíjecí příkon stále ještě na mezi rychlodobíjení. A je škoda, že Nissan, VW a další na takto výkonné palubní dobíječky pečou (ZOE s 50kW chameleon charger je zas druhý extrém). Přitom infrastruktura na AC 22kW by byla realizovatelná doslova za hubičku téměř kdekoliv. A rozdíl v ceně/rozměrech mezi obyč 3,5kW a 22kW nemá důvod být propastný.

                3. Jo me by uprimne velice
                  Jo me by uprimne velice zajimal rozdil v cene 3.5kW a 22kW dobijecky z pohledu nakladu, nikoli ceny pro zakaznika. Novy Nissan Leaf ma v zakladni verzi 3.3kW a ve vylepsene verzi 6.6kW a cenovy rozdil je $3020, ale je v tom i spousta jinych veci, jako napr lepsi kola, takze skutecnou cenu z toho neodvodim. U Modelu S je cenovy rozdil mezi 10kW a 20kW je € 1325 pro Evropu a $1500 pro US, ale ani tady netusim jaky je hruby zisk a jake jsou naklady.

                4. Určitě dražší bude, a
                  Určitě dražší bude, a ta 22kW o dost. Problém ceny nabíječek je jinak úplně stejný jako u baterií. Prostě výrobci dnes stanovili „že 3,5kW nabíječ a 20kWh baterie stačí všem a co jako ještě chcete víc…“. Rozdíl mezi 3,5kW a 10kW nabíječkou, když budou vyráběny jako základní model, tj. ve velké sérii nebude velký. Třeba takové ZOE má 50kW AC nabíječku v základu a to auto stojí dnes podobně jako LEAF. Takže je to hlavně otázka obchodního modelu.

          1. IMHO ten model výstavby je
            IMHO ten model výstavby je celkem logický, resp. při hlubší úvaze v něm logiku najít lze, dokonce 2 linie – první asi takovouto:
            Na odpovědných místech sedí s největší pravděpodobností buď vyzrálí a konzervativní pánové, nebo mladí a dynamičtí tlučhubové – obě skupiny spojuje to, že o elektromobilitě, která je jednak „rllativně nová“ a zároveň není ještě tak úplně „trendy“ toho moc vědět nebudou a jejich ideová základna bude vycházet z představ auto-moto-žurnalistů, z jejichž pohledu je elektromobil jen hračka do města a pro město a to ještě kdoví jestli…
            (jeden takový mi popisoval, že během dne ujede skoro 200km jen po Praze a okolí a proto NUTNĚ potřebuje auto, do ktrého rycchle dotankuje dojezd na aspoň 500 km)

            Tou druhou logickou linkou je skutečnost, že EV jsou zatím poměrně drahé – a kdeže se koncentruje finanční moc…? Přece u workohoiků v Praze, omezeně v Brně, a ještě omezeněji v Plzni a Ostravě, co pro samé vydělávání nemají čas opouštět město… Takže lze důvodně očekávat úvodní rozmach elektromobility právě tam a využití při dojezdu do/z práce..

        1. Ta americka je opravdu jen
          Ta americka je opravdu jen jednofazova 10kW nebo 20kW.

          Ale, pro Evropu bude plnohodnotna 3-fazova dobijecka (take 10 a 20kW podle verze), Musk zverejnil v Norsku, ze oproti americke verzi je lehci a trochu efektivnejsi.
          Take v Evrope Model S nebude mit americky konektor, ktery je proprietarni pro Teslu, ale misto neho bude mit upraveny Mennekes vyrabeny Teslou a pujde pres nej i Supercharging. Musk v Zeneve rikal, ze ten jejich konektor ma vylepsene piny tak, aby zvladly Superchargery, ale pritom to bylo kompatibilni s ostatnimi Mennekes konektory (napr to co je ted nove otevreno v Avionu). Coz se mi strasne libi ze se vysrali na to COMBO frankenstaini monstrum 😉

          Nebude tedy treba tolik adapteru jako v Americe ikdyz porad bude potreba adaptery typu:
          CHAdeMO -> Tesla Mennekes (potvrzeno Muskem v Norsku a Blankenshipem v Zeneve)
          J1772 -> Tesla Mennekes (zatim jsem nenasel zadne video na kterem by potvrdili presne tento adapter, ale jsem si celkem jisty, ze bude protoze rikali, ze budou podporovat vsechny (99%) beznych standardu, coz J1772 urcite je)
          COMBO -> Tesla Mennekes (potvrzeno Blankenshipem jen tak zlehka)

          EDIT: zapomel jsem se zminit, ze spozdeni Evropske verze je dano prave certifikaci teto nove 3-fazove dobijecky a konektrou pro Evropsky trh. Ostatni casti auta uz jsou uspesne homolokovany.

          EDIT2: doporucuji shlednout toto video s Blankenshipem anebo o dost delsi video s Muskem z jeho navstevy Norska.

  4. Vidím,že zde píší jen
    Vidím,že zde píší jen teoretici. Praktici,t.j.ti co vlastní elektromobil Vám řeknou,že smysl pro provoz mají jen rychlonabíječky.Normální zásuvky s 16A jednofázem nemají smysl.Navíc,jak je z článku patrno , tak rychlonabíječky CHAdeMO,které jsou pro auta typu Peugeot ion,Citr.Zero jsou ve státě asi 2 to ještě uvnitř firem jako PRE a ČEZ.
    Obyčejnou zásuvku na pomalé nabíjení má totiž každý doma a na cestě nebude trávit třeba 4 hodiny u nějaké obyčejné nabíječky.

    Pokud tyto zásady nechápou páni co hovoří o rozvoji elektromobily,tak ať jdou od válu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        1. Vice
          Vice vykricniku/otazniku/smajliku -> mene seriozni prispevek. Ale aspon se to tu trchu odlehci, obcas mam dojem ze to lidi moc hroti a hadaji se kvuli blbostem!!!!!!! :0 🙂 😀

          A proc vlastne chcete s nekym hybat? Proc nestaci napsat vlastni nazor pod clanek? Jestli chcete hybat s CEZem nebo PRE tak Vam doporucuji napsat jim, tady nic nezmenite.

    1. Zhruba tak, ty počty nelze
      Zhruba tak, ty počty nelze říct úplně přesně – některé se budují, jiné jsou neveřejné. Tomáš Knespl z ČEZu aktuálně na konferenci Perspektivy elektromobility 2 na veletrhu Amper 2013 řekl, že se ČEZ chce soustředit spíše na kvalitu než kvantitu, takže těch 200 je spíš takové „baj vočko“.

        1. Ono to možná vyjde lépe
          Ono to možná vyjde lépe už jen za palivo – spotřeba dnešních EV je 12-18 kWh/hkm, budu počítat 20, životnost baterie (do poklesu pod 80% kapacity) je obvykle 2000 cyklů, což při dojezu řekněme 200km dává 400 000km, tedy asi 25 let „průměrného“ (~16k/rok) ježdění a 80 000 kWh, dnes za cenu cca 6 CZK/kWh, počítat budu 10 CZK, takže jsem na nějakých 0,480 M za palivo.

          Oproti tomu benzínové (dieselové) auto se s kombinovanou spotřebou okolo 8 (6) litrů/hkm na stejnou vzdálenost spotřebuje 32 000 (24 000) litrů benzínu (nafty). V současné průměrné ceně ~36/l obojího (http://www.ceskybenzin.cz/) to znamená 1,125 M ( 0,864 M) – ani jeden typ paliva už levnější nebude.

          Čili tam je minimálně ~400 kCZK rezerva jen na palivu – a HonYo snad ještě rozepíše další položky, kde ta úspora bude také nemalá…

            1. Baterie (technicky) ano,
              Baterie (technicky) ano, karoserie podle zacházení (garáž, zimní provoz po nasolených silnicích,…), ne-kožený interiér na tom bude hůř…

              Tak hezky zarovnaná čísla jednak „vypadají lépe“ a jsou snáze kontrolovatelná, druhak je to celkem elegantní způsob jak vytvořit „pesimistický model“, který má poměrně flexibilní životnost…
              (Mám to sepsané jako komentáře k tabulce, která většinu věcí počítá za mne)

              Na druhou stranu koukám, že se mi tam někam při kopírování a ořezu vytratila jedna věta, čehož jsi si kupodivu nevšiml:
              „Počítat budu s hrubou cenou 10 CZK/kWh. Tím jsem kompenzoval prvních 7-12 let nabíjení zdarma – a průměrně se vrátím na ~6 CZK/kWh nominálu“

Napsat komentář